XXL Nutrition

Ectomorph beginner (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ectomorphi

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
16 mei 2009
Berichten
107
Waardering
5
Lengte
1m76
Massa
63kg
Hallo allemaal! :o
Ik ben net nieuw op dit forum en heb al heel wat stickys en topics gelezen over oefeningen en voeding etc etc.

Helaas ben ik ectomorph :(, ik heb zelf al een trainingschema samengesteld en alle verbeteringen zijn welkom!
Nog 1 vraag: Als ik naar andere Ectomorph kijk op dit forum, zie ik dat ze heel snel vooruitgang boeken, maar als ik dan verder kijk krijg ik weer te lezen dat ze creatine en whey shakes gebruikt hebben.
Omdat ik geen toestemming krijg van mijn ouders om dit ook te doen ( omdat ze denken dat het troep is :S ) vraag ik me af of het ook naturel te realiseren is?
Alvast bedankt :)


Leeftijd: 17
Gewicht: 58kg
Hoogte: 1.76


Ma Borst/Triceps/Buik
Barbell Bench Press
Incline Barbell Bench Press
Dumbbell Bench Incline Dumbbell Bench Press
dumbbell Overhead Extensions
Bench Dips
Tricep Dips


Wo Benen/Biceps
Barbell Back Squat
Barbell Lunge
Lying Leg Curl
Barbell Calf Raises
Barbell Curls
Dumbbell Curl

Vr Rug/Schouders/buik
Barbell Dead Lifts
Chin-up,
Behind The Neck Pull-up
Dumbbell Rows
Barbell Shoulder Press
Dumbbell Shoulder Press
Dumbbell Lateral Raise

Voeding:
8u
4 Sneeen brood met pindekaas + Grote mok melk

11u
3 sneeen brood met Ham en kaas + Grote mok melk

1u
3 sneeen brood met pindekaas en ham + Melk

15u
Blik tonijn + Noodles

17u
Wat de pot schaft :)

19:00-20:00
Trainen

21:00
Kwark
Ik ben nog niet helemaal thuis in dit wereldje dus alle advies is welkom.
Alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Oh nooo.. een ectomorph :(

Dan heeft het eigenlijk niet eens zin om te gaan trainen :(

edit: Goed artikel.
 
Verkeerde sectie...
 
Doet een mod. voor je.
 
Hoe doe je dat eigenlijk in de verkeerde sectie posten? Ik bedoel het is toch duidelijk "eigen artikels" niet "vragen over van alles en nog wat"? Sorry hoor maar zo blijven we hier bezig.

Maar soit, lees de sticky's in de huidige sectie even.
 
hey ik heb dezelfde leeftijd en lengte en ik heb ook heel lang 58kg gewogen. nu weeg ik 67kilo.

mag ik vragen hoeveel reps je doet per oefening en evt met welk gewicht?
ook kun je mischien tijdens het sporten een isotonische sportdrank proberen met extra koolhydraten. bijvoorbeeld van Precision engineered (de tuinen)
 
Ik zou de leg press bij de been-training doen, en vermeld even hoeveel sets je van elke oefening doet. Verder ziet je training er in mijn ogen redelijk uit:cool:
Maar je voedingsschema: verdubbel alle hoeveelheden en drink een paar liter melk per dag (vol). Dan kun je beginnen.

Greetss
 
Oke dankjewel aymeric en animaljako :o
Hopen maar dat ik alles binnen kan houden :p
Ik doe bij de meeste oefeningen Setjes van 3 en Reps van 8, zo terugwerken totdat ik max Reps van 2 kan.
 
Laatst bewerkt:
Je bent beginner, niet gaan splitten! Iso's hebben nog vrij weinig zin! Concentreer je op de compounds! Lekker Full-Body gaan trainen!
 
Je bent beginner, niet gaan splitten! Iso's hebben nog vrij weinig zin! Concentreer je op de compounds! Lekker Full-Body gaan trainen!

100 punten!!! :D

Hehe, eindelijk gaan sommigen het licht zien :p ;)

Voor alle slow-gainers geldt, kort, zwaar en basis trainen! Geen eindeloze volumineuze setjes en oefeningen. Werkt averechts.
 
Okee, dus gewoon blijven vreten, en 3x in de week full-body? :D
Maar Fullbody duurt sowieso toch langer dan een uur?
 
Laatst bewerkt:
Door compound oefeningen intens uit te voeren, ken je al snel je gehele lichaam goed trainen.

Vaak ben ik in 2 of 3 setjes van 6-8 herhalingen per compound al klaar. Ben begonnen op mijn 14e met gewicht heffen, vele tussen pauzes gehad en sinds kort weer 2 maanden vol op bezig en zit alweer op mijn gewicht waar ik eerst een 8 maanden over deed.

Ik doe een fullbody in minder dan een uur (inclusief opwarming met kickbox achtige rituelen ;)). En dan heb ik ook echt elke fiber verkracht en voelen mijn spieren de dagen erna als sponsen die hongeren naar eiwitten en suikers.

Mijn ervaring als ectomorph is dat het nuttigen van complexe koolhydraten met veel vezels, de sleutel is tot succes.

Ik zelf eet (heel) veel Brinta met yoghurt, dat helpt mij om goede en constante gains te maken. Zelfs mijn lichaams vet heb ik met 3+ procenten weten te "verbeteren". :o

Ik spreek uit ervaring betreffende ectomorphisme. Maar een gehele ectomorph ken ik mijzelf niet noemen.

Heb een doel voor ogen, kort termijn doelen zijn makkelijker te halen en de spiegel wordt steeds vriendelijker.

Voer je oefeningen intens maar geconcentreerd uit (span de spieren keihard aan tijdens het uitvoeren van de oefening).

Eet langzaam verterende eiwitten voordat je slaapt, dit is zo belangrijk voor het rete snelle metabolisme van een ectomorph.

Koop desnoods een eiwit supplement om tekorten aan te vullen.

Ik wens je veel succes kerel.
 
Bedankt Ddoob :)
Hier kan ik echt wat mee,
Met langzaam verterende koolhydraten bedoel je vis, brood met bijv Vlees etc?
En gebruik jij zelf eiwitsupllementen? Mijn vader denkt dat het allemaal troep is, is dat ook echt zo? en is het noodzakelijk om die als ectomorph toe te voegen aan mijn eetschema?

Maar iig bedankt voor je comment :) kan ik al heel wat uit halen
 
Een simpele google leidt tot heel veel informatie betreffende complexe koolhydraten.
http://www.koolhydratentabel.nl/koolhydraten/

Toch raad ik je aan om Brinta in je voedings schema op te nemen. Brinta is een volkoren graan product en bevat complexe koolhydraten en is bijzonder vezelrijk.

Een quote: "Voedingswaren die complexe koolhydraten bevatten zijn o.a. havermout, rijst, pasta, granen, volkorenbrood en aardappels."

Vlees en vis, zijn goede bronnen voor eiwitten en vetzuren(vooral vis bevat belangrijke vetzuren zoals Omega 3.)

Ik gebruik zelf eiwit supplementen, maar supplementeer mijzelf ook met Omega 3 vetzuren en Multivitamines.

Noodzakelijk zijn eiwit supplementen niet, alhoewel ik het zelf zeer goede bronnen vind en er ook dan maar al te graag gebruik van maak.

Iemand die simpel de discussie over proteïn supplementatie dicht spijkert als "troep" zou is wat meer in het onderwerp betrokken moeten raken. Gaan de weg je aankomt en er resultaten zijn zal je vader ook al snel bijtrekken en zijn mening bijstellen.

Om toch wat meer informatie te geven over eiwitten:

Eiwitten zijn geketende aminozuren, er zijn niet-essentiële en essentiële aminoketens. Eiwitten fungeren als de bouwstenen van elke cel in je lichaam.
Spiercellen gebruiken aminozuren om te verdikken(massa). Door een zwaardere belasting dan de spier geconditioneerd voor is komen er kleine scheurtjes(beschadigingen) in het weefsel.
Dit noemen wij microtrauma, wat de eerste stap is tot het aanzetten van hypertrophy.

Deze microtrauma lost de spier op aan de hand van het weefsel te vernieuwen en te versterken. Het groeien van een spier kent een aantal fases.

1. Neuromasculaire aanpassing
Dit houd in dat de uitlopers van de motorische zenuwcellen zich uitbreiden in de bestaande spier. Ze gaan efficiënter samenwerken om meer spiervezels tegelijk aan te spreken.

2. Dichtheid spier
De dichtheid van de spier word vergroot doordat er nu extra proteïnen aan de spiermassa word toegevoegd, hierdoor voelen de spieren massiever aan. En zien ze er over het algemeen strakker uit.

3. Merkbare spiervergroting
Als de training intenser word en de spier zich verder zal moeten ontwikkelen dan dat het spierkapsel toelaat.

In dit gehele proces is eiwit betrokken.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het handig om dit topic aan je vader te laten zien, dan kun je hem misschien overtuigen :)
 
Oke dankje! goede info :)
Ga ik sowieso aan mijn vader laten zien, hopen dat die beetje bij trekt.
Morgen even naar de supermakt om brinta te halen :D
 
Hoi Ectomorphi,

Ik zou zeker het artikel lezen over welke supplementen nut hebben:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/welke-supplementen-nodig-46503/

En zeker de artikelen onder het hoofdstuk voeding:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/

Dit omdat het duidelijk is dat je niet eens het verschil weet tussen koolhydraten en eiwitten.

Even simpel:
Eiwitten zijn de bouwstenen voor het lichaam.
Koolhydraten leveren de energie die het lichaam nodig heeft.

En voor de duidelijkheid (zeker in jouw geval) zonder energie wordt er niets opgebouwd. Dat betekent dat als jij niet voldoende, brood, brinta, pasta, rijst, muesli, granen, suikers (van die laatste liefst zo min mogelijk geraffineerde enkelvoudige suikers lees snoep/honing) je door jouw snelle verbranding nooit toe komt om de eiwitten (lees bouwstenen) te gebruiken voor de toename in spiermassa. Je hebt natuurlijk ook voldoende eiwitten nodig lees: kwark, yoghurt, melk eieren, kip, mager vlees, tonijn en in jouw geval ook gerust vette vis. Ook vetten heb je nodig en dan het liefst gezonde vetten lees visolie, olijfolie en het liefst geen slechte vetten zoals frituur dierlijke vetten zoals reuzel.

Maar dat kan je uitgebreid lezen in de artikelen die ik al heb aangegeven.

Verder zou ik zeker trachten je vader ook wat van deze artikelen te laten lezen zodat hij ook begrijpt waar je het over hebt. Je vader is gewoon ongerust en met alle rotzooi die er te koop is kan ik dat nog begrijpen ook. Ik ben ook vader:D.

In jouw geval komt het dus neer op intensieve niet te lange trainigen, en veel eten maar wel goed eten. Voldoende brandstof (koolhydraten), voldoende eiwitten, en ook vet want die heb je ook nodig. Wellicht een vitaminepil en als je vader een beetje ingelezen is een weightgainer.

Oh en in jouw geval zou ik maar eens beginnen met te proberen 6 x per dag te eten en in totaal zeker op de 3000 Kcal uit te komen.

Dus lezen wat ik heb gezegd zodat je begrijpt waar het over gaat.
Eten zodat je voldoende energie hebt om de eiwitten te gebruiken voor de opbouw en hard en intensief trainen met daarnaast voldoende rust. En geen duursport (hardlopen en fietsen) want je verbrand dan teveel energie die je voor opbouw nodig hebt.

Succes en niet opgeven.
GdV

ps Nu ik dit artikel geplaatst heb zie ik dat een aantal anderen je vrijwel gelijke adviezen hebben gegeven. Mijn respect voor iedereen die jongens als ecto toch op weg willen helpen.
 
Bedankt, ik zal die sticky's zeker goed bestuderen :)
En heb meteen een mail naar mijn vader gestuurd, zodat hij zich even kan verdiepen!

Nu ik van iedereen meer tips en advies heb gekregen ben ik nog meer gemotiveerd dan dat ik al was, bedankt!

Maar hoe kun je weten aan hoeveel Kcal pindakaas je per boterham op je boterham smeert? want als ik zo naar andere voedingshema's kijk eet ik volgens mij veelste weinig
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, ik zal die sticky's zeker goed bestuderen :)
En heb meteen een mail naar mijn vader gestuurd, zodat hij zich even kan verdiepen!

Nu ik van iedereen meer tips en advies heb gekregen ben ik nog meer gemotiveerd dan dat ik al was, bedankt!

Maar hoe kun je weten aan hoeveel Kcal pindakaas je per boterham op je boterham smeert? want alles staat per 100gr

10-15 G per boterham neem ik altijd als maatstaaf.
 
Back
Naar boven