Fitness Seller

Vragen aan Mr. Belgium IFBB 1987 - Jan Timmermans (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

De diëten die je volgde in wedstrijd voorbereiding, zat je daar erg laag in kc of maakte je het verschil puur met cardio?
Ook een keto-dieet gedaan toendertijd?
Deden de pro's zoals jij ook wekelijks/tweewekelijks een refeed?

Hoi, ik was vooruit op mijn tijd, in die zin dat ik een cocktail nam (kwam uit Zuid Afrika) van snelle en trage suikers. Verder veel geïsoleerde amino's (L-vorm) en ja ik at redelijk veel. Je moet heel langzaam "vermageren", 0,5 tot 1 kg per week. Dat is 9000 Kcal / 7 = ongeveer 1.300 Kcal. / dag te weinig. Of 650 Kcal als je nog trager wil. Dat combineerde ik met cardio, alle dagen een half uur, zes weken voor de wedstrijd, en nog een kwartier poseren. Verder speelde ik met mijn zoutbalans, ik nam veel zout in tot één dag voor de wedstrijd, en dan vloog alles eruit. Je lichaam blijft zout afdrijven en doordat je niets meer binnenkrijgt kom je zo droog als wat, dat heeft te maken met een hormoon van de bijnieren. Dus niet te laag gaan in zout, maar 24 uur voor de wedstrijd geen halve gram meer, totaal niets (let op - ook geen verborgen zouten - altijd goed de verpakkingen lezen en op zoek gaan naar één of andere vorm van natrium). Het is geen éénvoudige methode en vergt heel wat discipline, maar ik stond op wedstrijddag kurkdroog. Vergeet je kalium niet, eet gerust een paar bananen, complexe koolhydraten + gratis kalium, helpt nog meer zout afdrijven. Dit geeft je meteen een indruk van hoe gedetailleerd mijn voorbereidingen eruit zagen.
 
Thanks voor je snelle antwoord!
Bananen pak ik nu ik in de cut zit af en toe na mijn training.
7dagen per week cardio is stevig met dat poseren erbij helemaal. In de wedstrijdvoorbereiding liep je niet tegen overtraining aan?
Dat van dat zout is moeilijk, als je veel vocht vast houd is de progressie in droger komen wat moeilijker te zien en is mentaal moeilijk om dan je motivatie vast te houden; then again, wat je al gezegd had; zet je doel en ga erop af...

We hebben hier een fotocontest lopen op dbb, zou wel leuk zijn als een ex-prof als jij er aan mee zou doen ;)

Groetjes,
Sjekoog
 
Thanks voor je snelle antwoord!
Bananen pak ik nu ik in de cut zit af en toe na mijn training.
7dagen per week cardio is stevig met dat poseren erbij helemaal. In de wedstrijdvoorbereiding liep je niet tegen overtraining aan?
Dat van dat zout is moeilijk, als je veel vocht vast houd is de progressie in droger komen wat moeilijker te zien en is mentaal moeilijk om dan je motivatie vast te houden; then again, wat je al gezegd had; zet je doel en ga erop af...

We hebben hier een fotocontest lopen op dbb, zou wel leuk zijn als een ex-prof als jij er aan mee zou doen ;)

Groetjes,
Sjekoog
Ik denk dat ie dat niet doet maar wellicht jureren.
 
beste jantjes,

noem eens een gemiddelde dag qua voeding..ben ik erg benieuwd naar. heb altijd het gevoel dat vroeger veel met eieren gedaan werd en vlees. weinig koolhydraten wat ik heb gelezen. ben erg benieuwd naar een gemiddeld dieet.

mvg. sjap
 
Thanks voor je snelle antwoord!
Bananen pak ik nu ik in de cut zit af en toe na mijn training.
7dagen per week cardio is stevig met dat poseren erbij helemaal. In de wedstrijdvoorbereiding liep je niet tegen overtraining aan?
Dat van dat zout is moeilijk, als je veel vocht vast houd is de progressie in droger komen wat moeilijker te zien en is mentaal moeilijk om dan je motivatie vast te houden; then again, wat je al gezegd had; zet je doel en ga erop af...

We hebben hier een fotocontest lopen op dbb, zou wel leuk zijn als een ex-prof als jij er aan mee zou doen ;)

Groetjes,
Sjekoog

Wat is precies die fotocontest? Ik ben een gepassioneerd fotograaf en zou wel eens graag komen fotograferen op een hedendaagse wedstrijd. Maar ik veronderstel dat het daar niets mee te maken heeft?

In het begin van mijn carrière was ik regelmatig overtraind, op het laatst ontweek ik die valstrik door heel korte maar zeeeeeer intensieve trainingen. Zo squatte ik 230 kg. (dat was zonder dat ik het wist een Belgisch record powerlifting) en mijn kuiten deed ik met de hele machine (120 kg) + drie volwassenen er bovenop. Ik had zo mijn zinnen gezet op die titel (na twee maal tweede had ik er genoeg van) dat ik een soort bovenmenselijke motivatie had gekregen. Niets kon mij stoppen. 4 weken voor de finale verstuikte ik mijn hand ernstig op een boksbal (kermis) en ik deed gewoon verder met een plaaster rond mijn pols en hand. Ik liet het gewicht gewoon op mijn vingers rusten en was dus nog meer verplicht om mij op de betreffende spiergroep te concentreren. Als je echt wil, verzet je bergen, en dat is wat mij nu nog hellpt. Het moeilijkste was de knop draaien als er een wedstrijd aankwam, van 80% intensiteit overschakelen naar 110%. En dan kwam die klik er, en ja hoor ik veranderde bovendien nog van gewichtsklasse, van lichtgewicht (1,70 m) naar middengewicht. Ik kijk nog alle dagen naar mijn trofee, en gebruik hem nu als spaarpot.

Ik schrijf hier nog even bij hoe belangrijk een regelmatig leven en een goede nachtrust is. Ik deed bovendien mijn dutjes overdag. Niet iedereen kan dat, niet langer dan 10 tot 15 minuten anders treed de REM slaap in en dan is je dag en nachtritme overhoop. Beschouw jezelf als een baby die moet groeien, voldoende beweging, eten en nachtrust.
 
Laatst bewerkt:
Wat is precies die fotocontest? Ik ben een gepassioneerd fotograaf en zou wel eens graag komen fotograferen op een hedendaagse wedstrijd. Maar ik veronderstel dat het daar niets mee te maken heeft?

In het begin van mijn carrière was ik regelmatig overtraind, op het laatst ontweek ik die valstrik door heel korte maar zeeeeeer intensieve trainingen. Zo squatte ik 230 kg. (dat was zonder dat ik het wist een Belgisch record powerlifting) en mijn kuiten deed ik met de hele machine (120 kg) + drie volwassenen er bovenop. Ik had zo mijn zinnen gezet op die titel (na twee maal tweede had ik er genoeg van) dat ik een soort bovenmenselijke motivatie had gekregen. Niets kon mij stoppen. 4 weken voor de finale verstuikte ik mijn hand ernstig op een boksbal (kermis) en ik deed gewoon verder met een plaaster rond mijn pols en hand. Ik liet het gewicht gewoon op mijn vingers rusten en was dus nog meer verplicht om mij op de betreffende spiergroep te concentreren. Als je echt wil, verzet je bergen, en dat is wat mij nu nog hellpt. Het moeilijkste was de knop draaien als er een wedstrijd aankwam, van 80% intensiteit overschakelen naar 110%. En dan kwam die klik er, en ja hoor ik veranderde bovendien nog van gewichtsklasse, van lichtgewicht (1,70 m) naar middengewicht. Ik kijk nog alle dagen naar mijn trofee, en gebruik hem nu als spaarpot.

De contest is een wedstrijd waarbij elk lid dat aan bepaalde voorwaarde voldoet(zoveel posts en tijd aan lidmaatschap) een foto in moet sturen voor 15 juli en beoordeeld word door de andere dbb'ers. Meer info kun je vinden op het forum.
Motivatie is een hele goede, dat ik de factor gekheid voor mij, als je echt 100 procent ergens heen wil dan lukt dat ook en dan ben ik écht gek in mijn kop.
Respect voor wat je bereikt hebt
 
beste jantjes,

noem eens een gemiddelde dag qua voeding..ben ik erg benieuwd naar. heb altijd het gevoel dat vroeger veel met eieren gedaan werd en vlees. weinig koolhydraten wat ik heb gelezen. ben erg benieuwd naar een gemiddeld dieet.

mvg. sjap

Neen ik behoorde niet tot de categorie van ei- en vleeseters. Mijn ochtenddiëet heb ik hierboven reeds beschreven. Verder had ik een restaurantje gevonden die voor 2,3 euro (destijds 90 frank - 4,5 gulden) een halve kip ging eten met salade (ongeveer een uur en half voor de training). 's Avonds aten we dan rijst met ananas en kip (een soort Hawaiaanse toestand). Tussenin dronk ik 2 à 3 eiwitshakes. Eén maal per dag verwende ik mezelf met een ijsje of iets dergelijks. Frieten kwamen nooit op het menu. Alles was volgranen. Ik bakte toen ook mijn eigen bananenbrood, dat recept vind je wel op het net denk ik. Geen suiker maar fructosesuiker. Ik moet eerlijk toegeven, ik dronk veel koffie. Tijdens de training altijd 1 of 2 AA-drinks.
 
Whouw, Karmaa en respect voor uw openheid en hulp op dit gebied, je helpt ons stukken vooruit, vroeger had men natuurlijkere fysieken als tegenwoordig, ookal bestonden er toen ook pepmiddelen..

Ik kom ook net kijken, maar ben zeker niet va plan om als jay cutler te worden ofzo.. Beter een deftige arnold of frank!

(OF Jante.. ;P )
 
Neen ik behoorde niet tot de categorie van ei- en vleeseters. Mijn ochtenddiëet heb ik hierboven reeds beschreven. Verder had ik een restaurantje gevonden die voor 2,3 euro (destijds 90 frank - 4,5 gulden) een halve kip ging eten met salade (ongeveer een uur en half voor de training). 's Avonds aten we dan rijst met ananas en kip (een soort Hawaiaanse toestand). Tussenin dronk ik 2 à 3 eiwitshakes. Eén maal per dag verwende ik mezelf met een ijsje of iets dergelijks. Frieten kwamen nooit op het menu. Alles was volgranen. Ik bakte toen ook mijn eigen bananenbrood, dat recept vind je wel op het net denk ik. Geen suiker maar fructosesuiker. Ik moet eerlijk toegeven, ik dronk veel koffie. Tijdens de training altijd 1 of 2 AA-drinks.
Ik wil ook zo'n restaurantje ;)

Trouwens interessant om te zien dat je in de laatste fase vd cut heel veel zout eet om dit de laatste 24 uur volledig te vermijden - volgens mij wordt zout juist vermeden in welk stadium ook vd cut tegenwoordig. Of misschien is dit alleen voor cuts van mensen die geen wedstrijden draaien.. kan ook

Prachtige foto's ouwe
 
Whouw, Karmaa en respect voor uw openheid en hulp op dit gebied, je helpt ons stukken vooruit, vroeger had men natuurlijkere fysieken als tegenwoordig, ookal bestonden er toen ook pepmiddelen..

Ik kom ook net kijken, maar ben zeker niet va plan om als jay cutler te worden ofzo.. Beter een deftige arnold of frank!

(OF Jante.. ;P )

Kan iemand me zeggen wat die groene karma bollen allemaal betekenen? Heeft dat iets te maken met de hulk?
 
Allereerst wil ik u bedanken voor uw openheid en dat u de moeite neemt om onze vragen te beantwoorden. Er is op dit forum veel kennis maar kennis maakt nog geen wijsheid. Dat komt met de jaren!

Toen u net begon met trainen, bent u direct de spiergroepen op gaan delen? Dus bijv. Maandag; Borst, Schouders, Triceps etc. of begonnen met Full-Body, dus de ''grote 5''? Tegenwoordig krijgen de beginners dit namelijk veelal aangeraden. Hoe trainde u als beginner?

Groeten
 
Ik wil ook zo'n restaurantje ;)

Trouwens interessant om te zien dat je in de laatste fase vd cut heel veel zout eet om dit de laatste 24 uur volledig te vermijden - volgens mij wordt zout juist vermeden in welk stadium ook vd cut tegenwoordig. Of misschien is dit alleen voor cuts van mensen die geen wedstrijden draaien.. kan ook

Prachtige foto's ouwe

Als je zout vermijdt komt je natrium en kalium balans in gevaar en krijg je misschien krampen. Kan zelfs gevaarlijk zijn voor de tikker.
 
Hoi,

trainde je vroeger borst ook met kabels en/of elastieken? Of is dit niet zo effectief volgens jou.

best grtz
 
ja, misschien eens leuk om je schema te posten?

borst
schouders

rug
bicep

benen

do : zoals ma
vr : zoals di
zat : zoals wo

zondag rust?

of hoe zat je week in elkaar?
 
Schema is al besproken jongens
 
Allereerst wil ik u bedanken voor uw openheid en dat u de moeite neemt om onze vragen te beantwoorden. Er is op dit forum veel kennis maar kennis maakt nog geen wijsheid. Dat komt met de jaren!

Toen u net begon met trainen, bent u direct de spiergroepen op gaan delen? Dus bijv. Maandag; Borst, Schouders, Triceps etc. of begonnen met Full-Body, dus de ''grote 5''? Tegenwoordig krijgen de beginners dit namelijk veelal aangeraden. Hoe trainde u als beginner?

Groeten
In die tijd bestonden er van die Weider platen - alle oefeningen werden voorgedaan (op foto) door Schwarzenegger. Ik heb dat denk ik een zestal weken voorgehouden. Dus telkenmale het ganse lichaam, met een dag rust tussen. Drie maal per week trainen dus. Daarna begon het opsplitsen der spiergroepen. Ik denk dat dat één van de moeilijkste zoektochten (samen met het diëet) is die een bodybuilder moet doorlopen. Welk programma werkt voor jou het best? Na een jaar of 5 maakte ik mijn eigen schema's, ik had geen trainer meer nodig. Mijn systeem was het slechtste niet want ik heb nogal wat atleten in de prijzen doen vallen door hun op sleeptouw te nemen. Een veelgemaakte fout is overtraining. Vergeet niet dat het lichaam ook tijd nodig heeft om de afgebroken spiercellen terug op te bouwen en het melkzuur af te drijven. Dus RUST is minstens EVEN belangrijk als training. Maar als je traint, train dan door en blijf weg van negatieve invloeden.
 
Hoi,

trainde je vroeger borst ook met kabels en/of elastieken? Of is dit niet zo effectief volgens jou.

best grtz

Haha, als tienjarige bestelde ik een Bullworker (zoek het eens op, je lacht jezelf een kriek) en tot overmaat van ramp moest ik die terugsturen van mijn vader. Toen ben ik in mijn slaapkamer aan de slag gegaan met rekkers en veren. Dat werkte goed. Ik trainde later graag op Panatta machines (uit Italië) die werden tenminste gemaakt door een ingenieur en werkten uitstekend. Maar in wedstrijdvoorbereiding stapte ik toch liever over op halters en baren. Dus buiten wedstrijd ja, machines en kabels en elastieken, alles om de sleur te doorbreken. Want laat ons niet vergeten, anders dan bij tennis of voetbal, zit er in BB geen spelelement, de verveling ligt op de loer. Doe alles om die sleur te doorbreken, anders hou je het niet vol.
 
Tot morgen

Hallo, ik vond het een toffe bedoening, morgen ben ik er weer en beantwoord jullie vragen waar dat mogelijk is. Bedankt voor de input en het volledige ontbreken van domme of onnozele vragen (die bestaan trouwens niet). Tot morgen - Jan
 
Tot morgen Jan bedankt.;)
 
Bedankt Jan, voor alle info!
 
Back
Naar boven