XXL Nutrition

Jouw squats?!

Bezoekers in dit topic

Nah we doen dan pushen tegen het gewicht zonder dat het uit het rek wil komen :)
 
ik denk dat het save to say is dat men squats praktisch ass to the grass zijn (john, niels, george en jason kunnen dat o.a. wel bevestigen)

geen idee hoe diep dat precies is maar ik deed vroeger box squats @ een 30cm box (bij lengte van 1.78m) dus dat is een goede richtlijn.

waarom wil je dat eigenlijk weten ;)?
 
Ik heb veel discussies gezien over Full Squat vs Paralel Squat als het op spiermassa trainen aankomt. Maar nadat ik Full geprobeerd had voor een tijdje leek het alsof me hamstrings juist zwakker werden. Ik train op Paralel. Tijdens trainingen varieer ik wel met hoogten als dit mogelijk is.

Mijn Definities
Full Squat - Met hamstrings tegen kuiten. Zodra je met je kont op de grond zit is het geen full squat, want dan ben je te diep en no way dat je dan nog een rechte rug kunt houden.

Paralel Squat - Hier probeer ik zoveel de powerlift norm te hanteren. Je bekken net onder knie hoogte. Onderin even stil zitten om alle momentum er uit te halen en zonder "bounce" terug omhoog. Zonder bounce betekend dat je alle spieren weer moet aanspreken om het gewicht in beweging te krijgen. Ideaal voor spiermassa ontwikkeling en zo hoort het ook op wedstrijden. En zonder bounce voel ik de spieren ook veel duidelijker werk leveren itt gehaast en gebounced.

No offence, maar als je hamstrings zwakker worden bij Full Squats dan is er imo wat mis met je uitvoering. De enigste reden die ik mij kan inbeelden is dat je een veel lager gewicht gebruikt bij Full Squats, dat je Hams relatief sterk zijn en dat die door het lichter gewicht minder "gestimuleerd" worden. Maar dit is toch maar een tijdelijk fenomeen en geldt volgens mij echt niet als je een lange tijd Full Squats doet. Je kan imo dus niet zeggen dat je bij Parallel Squats meer je hams gebruikt dan bij Full Squats.

Ik doe trouwens Full Squats. :)
 
Ik doe bij men trainingen Fulls en men PR minstens parallel.
Ik zet er gewoonlijk ook men camera naast en keur hem achteraf goed of af.
 
ik denk dat het save to say is dat men squats praktisch ass to the grass zijn (john, niels, george en jason kunnen dat o.a. wel bevestigen)

geen idee hoe diep dat precies is maar ik deed vroeger box squats @ een 30cm box (bij lengte van 1.78m) dus dat is een goede richtlijn.

waarom wil je dat eigenlijk weten ;)?

Nieuwschierigheid, en gewoon een algemene indruk krijgen over verschillende opvattingen.
 
In veel sigs, bij de forumrecords of in de discussie onderling zie ik vaak de 1RMs staan, of komen ze voorbij, ik vind dit overigen wel motiverend dus daar wil ik het niet over hebben. Waar ik wel benieuwd naar ben is naar de diepte van de squats bij iedereen, en dan bedoel ik eigenlijk de voor jouw 'normale' zware trainingsets squat.

Uiteraard snap ik dat er lekker gevarieerd word in allerlie dieptes en uitvoeringen, maar gewoon je standaard heavy squats, hoediep ga je en wanneer is een squat voor jou een squat en wanneer tel je hem eventueel als 1RM?

Om zelf te beginnen: Mijn squats gaan net iets voorbij parallell, dus m'n reet zakt net voorbij m'n knieen waardoor mijn kniegewricht ongeveer gelijk staat met de kom im m'n heup. Ik zet er ook nog vaak een krukje onder zodat ik precies diep genoeg ga. En ik ga er niet lekker op zitten, maar lichte touch en weer up..


Is dat dat ding bij Peer in de Gym.. dan zit je op Half-Squat of misschien net iets daarboven.. Gangbaar voor mij en om als eigen PR te tellen is het hoogste punt van mijn heupbot onder de bovenkant van mijn knie.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
9 van de 10 keer ga ik dieper als dit (plaatje 4).. Zodat ik voor mijn doen (ruim) onder parallel zit..


Als ik in een gangbare fitness hier in de buurt komt is plaatje 2 al een Full Squat haha :D

[Afbeelding niet meer beschikbaar]


BBSquatWidePLSide.gif
WIDE Powerlift Squat

BBFullSquat.gif
Olypich Full Squat (jammer dat hij niet een heel stuk hoger op zijn traps ligt..

johndavis_squat.gif
 
Ass to the grass. Kont bijna op de grond.
 
Is dat dat ding bij Peer in de Gym.. dan zit je op Half-Squat of misschien net iets daarboven.. Gangbaar voor mij en om als eigen PR te tellen is het hoogste punt van mijn heupbot onder de bovenkant van mijn knie.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
9 van de 10 keer ga ik dieper als dit (plaatje 4).. Zodat ik voor mijn doen (ruim) onder parallel zit..


Als ik in een gangbare fitness hier in de buurt komt is plaatje 2 al een Full Squat haha :D

[Afbeelding niet meer beschikbaar]


BBSquatWidePLSide.gif
WIDE Powerlift Squat

BBFullSquat.gif
Olypich Full Squat (jammer dat hij niet een heel stuk hoger op zijn traps ligt..

johndavis_squat.gif

Mooie toevoeging die 4 plaatjes.
 
:)
 
Laatst bewerkt:
Heavy sets onder parralel soms erop (vermoeiing) en 1rm is parralel of iets eronder.
 
Jij doet/deed(?) een soort way below parallel bijna sumo squats met meen ik me te herinneren:eek:

haha ja op die pl workshop nam ik een vrij wijde stand aan (toen zei jij nog: "sta je altijd zo breed"), maar meestal sta ik iets breder dan schouderbreedte dan heb ik toch wat meer snelheid vanuit bodempositie voor men gevoel
 
Ja, voor Mark Rippetoe bvb is full net parallel :p

Wanneer noem je een fullsquat full hé. Is het de limiet van je eigen flexibiliteit, of is het echt een bepaalde diepte?
Idd zo zie ik het ook. Ik zak zo diep mogelijk echter is dat niet zo diep dat mijn ass de grond aanraakt, zo diep haal ik gewoon niet.

Mijn kuiten raken wel mijn hams.
 
Ja, voor Mark Rippetoe bvb is full net parallel :p

Wanneer noem je een fullsquat full hé. Is het de limiet van je eigen flexibiliteit, of is het echt een bepaalde diepte?

Een full squat is imo in elk geval een stuk fuller dan wat ik in dit topic voorbij zie komen.
 
Eindeloze discussie.

Buiten om alle varianten is mijn 1 Rm tot op een stapel schijven van zo'n 20-25cm dik.
indien je wedstrijden doet zou ik op die hoogte trainen TS.

:)
 
Meestal doe ik trouwens de legcurl.
 
Back
Naar boven