MuscleMeat

voorkant/achterkant schouders

Bezoekers in dit topic

duckieduncie

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
25 mrt 2005
Berichten
591
Waardering
7
Ik lees vaak bv. maandag voor- en zijkant schouders en dinsdag achterkant schouders terwijl je bij voorbeeldoefeningen vaak enkel "schouders" leest.
welke oefeningen zijn nu voor de voor en zijkant en welke voor de achterkant?
 
Ik zal een paar voorbeelden geven, maar zijn natuurlijk nog veel meer oefeningen.

Voorkant: Verschillende presses (military press, dumbbell press, overhead press), front raises.

Zijkant: Side raises, upright rows.

Acherkant: Bent over raises, rear delt rows.

Vergeet niet dat de voorste kop onder andere met bankdrukken ook aardig belast wordt.
De achterkant wordt ook belast door rug-oefeningen als de bent over row.
 
Ik lees vaak bv. maandag voor- en zijkant schouders en dinsdag achterkant schouders terwijl je bij voorbeeldoefeningen vaak enkel "schouders" leest.
welke oefeningen zijn nu voor de voor en zijkant en welke voor de achterkant?

Waar lees je dat vaak dan?

Je schoudersopsplitsen in verschillende trainingsdagen zie ik anders niet zo vaak voorbijkomen. Lijkt me ook niet echt nodig, aangezien je indirect bij borst voorkant al meepakt en bij rows bijv. de achterkant al flink meepakt.
 
Waar lees je dat vaak dan?

Je schoudersopsplitsen in verschillende trainingsdagen zie ik anders niet zo vaak voorbijkomen. Lijkt me ook niet echt nodig, aangezien je indirect bij borst voorkant al meepakt en bij rows bijv. de achterkant al flink meepakt.

Het komt hier ook niet heel vaak voorbij.
Ik weet van onder andere 3XL dat hij er een voorstander van is.
Ik zelf vind het ook een fijne manier van trainen.

Voornamelijk de voorste schouderkop wordt in veel schema's overbelast.
Juist omdat je bij de borsttraining de voorste kop al redelijk meepakt, wordt er nog een specifieke oefening voor de voorste kop bij gedaan.

Voor de achterkant geldt hetzelfde.
Na een rugtraining zou 1 specifieke oefening voor de achterste kop genoeg moeten zijn.

De zijkant kun je dan meetrainen met armen of benen.

Rug + achterkant schouders
Borst + voorkant schouders
Benen
Armen + zijkant schouders

Het gaat er imo voornamelijk om dat je de verschillende koppen minder belast.
 
Quote van 3XL.

@gauthier: De reden dat ik ze gesplits heb is juist omdat bij een gewoon schema de ant. kop van de schouders zwaar overbelast word.

De meeste mensen trainen zowiezo bij borst, door verkeerde techniek en verkeerde stand van de bank, vaak al meer voorkant schouder als borst (Vince Gironda vond ban/schuindrukken de beste oefening voor de schouder ! ! )Als je doel kracht in de schouders is moet je ze natuurlijk appart priorizeren

Veel mensen gebruiken bij veel triceps oefeningen de ant. kop als synergist. Idem bij biceps oefeningen

Bij benentraining zie ik veel mensen de ant.kop regelmatig gebruiken om de stang te stabiliseren bij squat, en om zich op een app. te houden bij oefeningen zoals leg extension

Als je er dan nog een apparte dag voor neemt om de schouders te trainen, dan beteknd dit als je iedere dag 1 spiergroep traint (ik tel armen even als 1 spiergroep) dat je de ant.kop van de schouders 4 DAGEN in de week in meer of mindere mate belast.


Als je pas traint en de gewichten nog niet zo zwaar zijn, of als je speciaal prioriteit aan de schouders wilt geven kan je ze natuurlijk best op een apparte dag trainen, maar voor de rest ben ik er niet echt voor

En sterkere schouders betekend idd een betere bank, maar alleen als de schouders niet overbelast zijn, waardoor de bank juist minder word (dit uit eigen ervaring)

En als laatste. Dat ik de schouders op deze manier ben gaan splitsen is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Er zijn de nodige pijntjes ed aan vooraf gegaan die ik nu anderen mischien kan besparen.

Maar......... van vallen word je groot, dus mischien moet iedereen er eerst zelf achter komen :):)
 
Back
Naar boven