Fitness Seller

How to bench by Dave Tate (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dave tate

ik bench altijd met 1 adem ,ik doe dit al zeker 10jaar .dit kan je teruvinden
in de trainingsartikels van dave tate op elite fitness of bij westside barbel.


mijn stats sq 312,5
bnch 220
dl 282,5
lg 82,5

ik train al 14 jaar volgens de systemen van westside barbel.
 
Je wilt wat woorden van authoriteit? Niet doen. Serieus.

Je moet niet bewust uitademen terwijl je pusht. Hou je adem in zowel naar beneden als naar boven en als je lichaam druk kwijt wilt dan gebeurd dat automatisch in de vorm van de neiging om te schreeuwen/kreunen whatever.

Dat is hoe het lichaam zijn spanning behoudt. Dat is de beste manier. Wat wil je nog meer weten?

Rippetoe is geen autoriteit?
Luister je anders verdomd veel en goed naar.
 
Rippetoe is geen autoriteit?
Luister je anders verdomd veel en goed naar.

Maar dat komt niet omdat hij het zegt, maar dat komt omdat zijn verhaal gebackupped is met logica/science/logica/kennis/science/logica.
 
Maar dat komt niet omdat hij het zegt, maar dat komt omdat zijn verhaal gebackupped is met logica/science/logica/kennis/science/logica.

Je bent je ook bewust van de doelgroep waar hij zich op richt? Hij adviseert absolute beginners, coaches van beginners en fitnessers. Geen powerlifters of gasten die bewust trainen voor een zo hoog mogelijk 1rm en zeker geen "autoriteiten". Laat dat nu precies zijn waar dit topic over gaat.
 
Emile waarom kom ik in elk topic dat slappe geouwehoer van je tegen :(
 
Emile waarom kom ik in elk topic dat slappe geouwehoer van je tegen :(

Zat net hetzelfde te denken.

Inademen terwijl je naar beneden gaat (squat/bench) zorgt voor meer druk/spanning als een springveer. Omhoog zachtjes tussen de lippen door de lucht er uit persen en op de sticky points wat meer lucht laten ontsnappen. 3 reps lang adem inhouden is ****ing vermoeiend en maakt de rom ook onnodig moeilijker.

Merk bij mijzelf ook dat ik dan stuk makkelijker door die moeilijke punten kom. En geschreeuw/gekreeun is nergens voor nodig en overdreven attention whore gedrag.
 
Emile waarom kom ik in elk topic dat slappe geouwehoer van je tegen :(

Hou je bek als je niets in te brengen hebt.

Zat net hetzelfde te denken.

Inademen terwijl je naar beneden gaat (squat/bench) zorgt voor meer druk/spanning als een springveer. Omhoog zachtjes tussen de lippen door de lucht er uit persen en op de sticky points wat meer lucht laten ontsnappen. 3 reps lang adem inhouden is ****ing vermoeiend en maakt de rom ook onnodig moeilijker.

Merk bij mijzelf ook dat ik dan stuk makkelijker door die moeilijke punten kom. En geschreeuw/gekreeun is nergens voor nodig en overdreven attention whore gedrag.

Druk/spanning als een springveer? Waar de **** heb je het over? Springveer? Seriously.

En wie heeft het over 3 reps lang je adem inhouden? Ik heb dat niet gezegd.

Geschreeuw/gekreun komt automatisch als je jezelf eens écht inspant. Dat is het menselijk lichaam. Die dat nou eenmaal. Zit niet zo stoer te doen dat jij fluisterstil bent.

En ik zie ieder wat roepen, maar niemand backed zijn 'zachtjes uitblazen' of wat dan ook maar. Behalve dat datgene het is wat ze gewend zijn.

Je bent je ook bewust van de doelgroep waar hij zich op richt? Hij adviseert absolute beginners, coaches van beginners en fitnessers. Geen powerlifters of gasten die bewust trainen voor een zo hoog mogelijk 1rm en zeker geen "autoriteiten". Laat dat nu precies zijn waar dit topic over gaat.

Daar ben ik mij van bewust. Dank je.

Maar PL'ers hebben niet opeens een andere evolutionaire achtergrond. Of een andere anatomie. Of andere neurologische processen. Same shit. Het gaat er om wat je lichaam instinctief wil doen. Dat is adem in houden tijdens de gehele rep. En als de druk te groot wordt dan ga je instinctief wel lucht loslaten, op welke manier je dat ook maar doet.

Dat is het hele principe. Maar ik merk dat mensen liever hun oude gewoonten vasthouden.

Van Louie zelf:

QUESTION:I read some where that I should try to hold my breath while lifting? Is this true? I would think one would pass out. Breathing can have a huge effect on your strength. It can and will make or break a lift. You should try to holding your air during a Max effort attempt. The Valsalva Manoeure that is part of breath holding helps to create intra-abdominal pressure. This pressure will help to stabilize the spine and keep the core tight during the lift. If you are exhaling during the concentric phase of a heavy lift you will loose your tightness as well as your core stability. At the same time don't be stupid, you can't hold your breath for a set of ten reps. I try to keep my air as long as possible. On my squat days I can do this for one squat rep, and bench days I can hold for 3 reps. For any submaximal lifting I would recommend not worrying about it as much, just breath naturally.
Zegt hetzelfde als Rippetoe. Waarom? Because it makes perfect ****ing sense.

Toevallig in hetzelfde artikel het antwoord op de closegrip/widegrip vraag:

Yet it seems that the Louie Simmons method of squatting is with an extremely wide style. The same goes for benching. I find that I get the most power with a wider grip yet Louie advocates a narrower grip. Thanks for your help
We only train with the narrow grip, we compete with a wide grip. The close grip will isolate the triceps more.
 
dit is correct .ik hou altijd mijn adem in .maar voor dit is een goeie conditie
nodig. ik veronderstel dat dit dan ook moeilijker is voor zwaargewichten.

ik train regelmatig met big boy philippe crets ,en die heeft het ook moeilijk
om zijn adem in te houden.zelfs als hij squat lost hij zijn adem bij de dalende fase.

iedereen heeft zijn eigen methode ,er staan geen vaste regels.
ik kan alleen maar zeggen dat het voor mij werkt,het is aan jullie om
te experimenteren.

ik heb getraind met 4 topbenchers en we hebben zo onze eigen ideen
over techniek, set-upen trainingsystemen.

dus begin maar de testen !
 
Ja een springveer. Je weet wel...bouw spanning op in het lichaam als je het indrukt net zoals dat je bij squat, bench naar beneden gaat als je inademt voor extra spanning. En die spanning helpt fungeert als een springveer om je omhoog te lanceren. Met benchen als ik zit te kloten om door een sticky point te komen dan moet ik juist een lading lucht uitblazen en dan speel ik het gewicht easy door dat punt heen. Hou ik de adem vast...steken in me oog na afloop.

En dat 3 reps verhaal. Dat is van Wendler. Heb dat ook eens met bench of squat gedaan, maar ik loop dan rood aan en krijg koppijn.

En nee ik ben niet fluisterstil. Je hoort me keihard blazen en af en toe een kreuntje. Maar schreeuwen...tyft op zeg. Je kan diezelfde gewichten net zo makkelijk verplaatsen zonder al dat gedoe. Ik voel de nodige kracht ook uit me tenen omhoog kruipen als het ware, maar je hoeft echt niet te schreeuwen of te brullen om maximaal te gaan.
 
Nog in ademen terwijl je zakt op een zware squat...dude hoe bedoel je ik verneuk me set up. Door in ademen verzwakt je core spanning onderweg naar beneden, onderweg naar het zwaarste punt van je lift (bij squat het punt ook waar je rug onder de grootste spanning komt te staan)...kortom its stupid. Gewoon inademen voor het liften en rond je dode punt van je lift, wanneer je lichaam onder teveel spanning komt te staan moet je lichaam druk(lucht) kwijt en dan gaan sommige schreeuwen, kreunen of heel geconcentreerd uit ademen....!
Eensch met Emiel in dit geval !!
 
Ja een springveer. Je weet wel...bouw spanning op in het lichaam als je het indrukt net zoals dat je bij squat, bench naar beneden gaat als je inademt voor extra spanning. En die spanning helpt fungeert als een springveer om je omhoog te lanceren. Met benchen als ik zit te kloten om door een sticky point te komen dan moet ik juist een lading lucht uitblazen en dan speel ik het gewicht easy door dat punt heen. Hou ik de adem vast...steken in me oog na afloop.

En dat 3 reps verhaal. Dat is van Wendler. Heb dat ook eens met bench of squat gedaan, maar ik loop dan rood aan en krijg koppijn.

En nee ik ben niet fluisterstil. Je hoort me keihard blazen en af en toe een kreuntje. Maar schreeuwen...tyft op zeg. Je kan diezelfde gewichten net zo makkelijk verplaatsen zonder al dat gedoe. Ik voel de nodige kracht ook uit me tenen omhoog kruipen als het ware, maar je hoeft echt niet te schreeuwen of te brullen om maximaal te gaan.

Diezelfde Wendler zegt overigens dat hij daar zelf op geoefend heeft en het niet iedereen aan kan raden. Het enige waar iedereen het over eens is is dat de adem inhouden ervoor zorgt dat je "tight" kan blijven, wat toch wel redelijk essentieel is. Je adem meerdere reps inhouden zou ik persoonlijk alleen bij speed sets doen. Bij normale reps adem ik gewoon op de top van de beweging.

edit: Wat Chewie zegt dus.
 
Ja een springveer. Je weet wel...bouw spanning op in het lichaam als je het indrukt net zoals dat je bij squat, bench naar beneden gaat als je inademt voor extra spanning. En die spanning helpt fungeert als een springveer om je omhoog te lanceren. Met benchen als ik zit te kloten om door een sticky point te komen dan moet ik juist een lading lucht uitblazen en dan speel ik het gewicht easy door dat punt heen. Hou ik de adem vast...steken in me oog na afloop.

En dat 3 reps verhaal. Dat is van Wendler. Heb dat ook eens met bench of squat gedaan, maar ik loop dan rood aan en krijg koppijn.

En nee ik ben niet fluisterstil. Je hoort me keihard blazen en af en toe een kreuntje. Maar schreeuwen...tyft op zeg. Je kan diezelfde gewichten net zo makkelijk verplaatsen zonder al dat gedoe. Ik voel de nodige kracht ook uit me tenen omhoog kruipen als het ware, maar je hoeft echt niet te schreeuwen of te brullen om maximaal te gaan.

Springveer? Je hebt dus gewoon geen idee waar je het over hebt. Zoek eens wat valsava/intra-abdominale druk shizzle op.

En verder: persoonlijke ervaringen/anocdotes kan ik geen **** mee. Dat jij het anders doet, sure. Ga je gang. Het is je eigen feestje. Ik zeg alleen wat het beste is voor je lichaam en wat algemeen geaccepteerd is door mensen die er over nadenken/science/toptrainers/logica.
 
valsalva maneuvre is toch gewoon diep inademen voordat je gaat zakken en weer uitademen als je over het dooie punt heen is. daar is toch niks moeilijks aan. wat is jullie probleem?
 
diezelfde wendler zegt overigens dat hij daar zelf op geoefend heeft en het niet iedereen aan kan raden. Het enige waar iedereen het over eens is is dat de adem inhouden ervoor zorgt dat je "tight" kan blijven, wat toch wel redelijk essentieel is. Je adem meerdere reps inhouden zou ik persoonlijk alleen bij speed sets doen. Bij normale reps adem ik gewoon op de top van de beweging.

Edit: Wat chewie zegt dus.

+1!
 
Springveer? Je hebt dus gewoon geen idee waar je het over hebt. Zoek eens wat valsava/intra-abdominale druk shizzle op.

En verder: persoonlijke ervaringen/anocdotes kan ik geen **** mee. Dat jij het anders doet, sure. Ga je gang. Het is je eigen feestje. Ik zeg alleen wat het beste is voor je lichaam en wat algemeen geaccepteerd is door mensen die er over nadenken/science/toptrainers/logica.

je kan dit ook gewoon als een springveer zien hoor
alleen niet te letterlijk
of denk je dat die druk constant is ofzo
anders mag jij op je rug gaan liggen adem vol inhouden ga ik wel op je borst staan kijken of de druk oploopt
dit is zelfde met squat ga jij zakken stijgt je spanning in je lichaam ook
 
je kan dit ook gewoon als een springveer zien hoor
alleen niet te letterlijk
of denk je dat die druk constant is ofzo
anders mag jij op je rug gaan liggen adem vol inhouden ga ik wel op je borst staan kijken of de druk oploopt
dit is zelfde met squat ga jij zakken stijgt je spanning in je lichaam ook

Alleen niet te letterlijk. Exactly.

Slecht voorbeeld waarvan je merkt dat iemand niet écht een idee heeft waar hij/zij het over heeft.

Die oplopende luchtdruk heeft niet een magische mogelijkheid om je omhoog te drukken. Er gebeurd het een en ander.
 
Ik adem pas uit voor ik goed voorbij sticking point ben in de squat, bij bench pas bij lockout. Men trainingspartner ademt _altijd_ in terwijl ie zakt en bencht daardoor ook maar 85kg, heeft totaal geen spanning onderin, ik wijs em er al maanden op maar het is precies aan automatisme, hij leert het niet af :(
 
whoops... ik adem volgensmij ook vaak in bij het neergaan met de bench..zal eens wat beter op de spanning en ademhaling letten.. :)
 
Of leg er een stukje hout/hard rubber/... in?

Dat is een beter idee inderdaad, meteen even werk van gemaakt:

Before:

2ytv0hc.jpg


Stukje hout:
2a1e7c.jpg


Wat duct tape:
iyhtfr.jpg


Ligt nog steeds stevig in het rek.
 
Back
Naar boven