MuscleMeat

Peiling Vlaamse / Europese Verkiezingen + Stemtest (1 bezoeker)

Vlaamse verkiezingen 2009: wat stem jij?

  • Open-VLD

    Stemmen: 5 6,6%
  • CD&V

    Stemmen: 0 0,0%
  • SP.a

    Stemmen: 1 1,3%
  • N-VA

    Stemmen: 11 14,5%
  • LDD

    Stemmen: 7 9,2%
  • Vlaams Belang

    Stemmen: 16 21,1%
  • Groen

    Stemmen: 1 1,3%
  • SLP

    Stemmen: 3 3,9%
  • Andere partij

    Stemmen: 4 5,3%
  • Blanco/ongeldig

    Stemmen: 2 2,6%
  • Ik weet het nog niet

    Stemmen: 3 3,9%
  • Ik ben (nog) niet stemgerechtigd

    Stemmen: 2 2,6%
  • Nederlander, stem niet.

    Stemmen: 21 27,6%

  • Totaal stemmers
    76

Bezoekers in dit topic

tja als lid van de vld, we hebben gefaald. niets aan te doen.
Zag ik van ver aankomen, vooral die zet van Somers (Vijnck) was er teveel aan. Maar de man heeft gelukkig al zijn verantwoordelijkheid genomen. Niet dat hij een keuze had maar goed, toch netjes dat het zo snel gebeurde.
 
Dedecker gaf net een ander nog gelijk in groot debat moesten de fransen niet willen meewerken dat vlaanderen onafhankelijk moet worden.

vld en spa stelde ook nog niet de mogelijk uit om tot coalitie te gaan
maar waarom zeg je niets over NVA, ik vind dat al zeker de nr 1 partner voor cd&v

ja idd, filip de winter was wat aan het zeggen over dat dat bijna 40% van de kiezers gestemd hadden voor een onafhankelijk vlaanderen en begon dan weer uit te halen naar wallonie en dan vroeg die presentator of dedecker vond of filip de winter gelijk had en hij bevestigde dat idd en iets later zei de bart de wever (nva) ook dat de we niet blijven tegen de muur moeten lopen en dat het niet moet uitlopen op een praatcafé met de walen maar dan ging de spa in de tegenaanval en de cd&v en vld lieten ook duidelijk merken dat ze er niet mee akkoord waren en uiteindelijk hebben zij het voor het zeggen natuurlijk..
 
Dedecker gaf net een ander nog gelijk in groot debat moesten de fransen niet willen meewerken dat vlaanderen onafhankelijk moet worden.

vld en spa stelde ook nog niet de mogelijk uit om tot coalitie te gaan
maar waarom zeg je niets over NVA, ik vind dat al zeker de nr 1 partner voor cd&v

ik zei niets over nv-a omdat ik vergeten ben dat erbij te schrijven want mijn verhaal klopt nog steeds: cv&v, nva en LDD hebben nog altijd geen meerderheid.

Zag ik van ver aankomen, vooral die zet van Somers (Vijnck) was er teveel aan. Maar de man heeft gelukkig al zijn verantwoordelijkheid genomen. Niet dat hij een keuze had maar goed, toch netjes dat het zo snel gebeurde.
De liberalen zullen u verrassen!

ja idd, filip de winter was wat aan het zeggen over dat dat bijna 40% van de kiezers gestemd hadden voor een onafhankelijk vlaanderen en begon dan weer uit te halen naar wallonie en dan vroeg die presentator of dedecker vond of filip de winter gelijk had en hij bevestigde dat idd en iets later zei de bart de wever (nva) ook dat de we niet blijven tegen de muur moeten lopen en dat het niet moet uitlopen op een praatcafé met de walen maar dan ging de spa in de tegenaanval en de cd&v en vld lieten ook duidelijk merken dat ze er niet mee akkoord waren en uiteindelijk hebben zij het voor het zeggen..

vld en cd&v zullen niet zomaar toegeven en kunnen niet niet zomaar toegeven dat LDD gelijk heeft want zij zitten nog op federaal niveau en ik denk niet dat de coalitiepartners dat zouden apprecieren maar goed uiteindelijk zullen ze ook wel plooien denk ik. Deze verkiezingen nog niet maar dan zullen we wel zien binnen 2 jaar hoeveel vlamingen de staatshervorming nu eigenlijk belangrijk vinden. Veel mensen vinden dat belangrijk maar nog altijd geen meerderheid vond dat vandaag het belangrijkste.
 
ik zei niets over nv-a omdat ik vergeten ben dat erbij te schrijven want mijn verhaal klopt nog steeds: cv&v, nva en LDD hebben nog altijd geen meerderheid.

Idd, het lijkt voor mij het meest op cd&v - NVA - VLD

Maar of dat kan werken met vld???

beter als met spa in ieder geval.

en cd&v - vld - spa is gewoon not done..
 
Ik gok dat het CD&V-SPA-NVA wordt, is een meerderheid en wellicht de meest logische keuze.
 
Ik gok dat het CD&V-SPA-NVA wordt, is een meerderheid en wellicht de meest logische keuze.

En geloof je nu in een snelle staatshervorming ? of denk je dat die immo eerste jaren zal komen ?
 
hoe zit het nu in wallonie?
kunnen de mensen daar stemmen op een partij die voor de onafhankelijkheid is of doen ze daar alles aan om dat onmogelijk te maken?
 
hoe zit het nu in wallonie?
kunnen de mensen daar stemmen op een partij die voor de onafhankelijkheid is of doen ze daar alles aan om dat onmogelijk te maken?

Daar willen ze het zo onmogelijk als ze kunnen maken.
 
En geloof je nu in een snelle staatshervorming ? of denk je dat die immo eerste jaren zal komen ?
Men zal zoveel mogelijk proberen gedaan te krijgen via bestaande Vlaamse bevoegdheden. Tuurlijk zal er gepraat worden en misschien geonderhandeld maar dat zal in stapjes zijn, ik geloof niet dat er nu dé grote hervorming op ons afkomt.
 
Ecolo heeft cdh voorbijgestoken, maar kan nog veranderen.

Demorgen's artikel over cdv's overwinning :roflol:
Let op de woorden tussen haakjes...

Bij CD&V is het overwinningsfeest gestart. Voorzitster Marianne Thyssen en Vlaams kopstuk Kris Peeters werden met luid applaus onthaald door hun achterban. Volgens Thyssen heeft haar partij gewonnen omdat er "goed bestuurd" is geweest en omdat haar partij op een positieve manier campagne heeft gevoerd.
Volgens Thyssen heeft haar partij de verkiezingen gewonnen omdat er "goed bestuurd" is geweest en omdat haar partij "geen dingen heeft beloofd die niet haalbaar zijn".
 
Men zal zoveel mogelijk proberen gedaan te krijgen via bestaande Vlaamse bevoegdheden. Tuurlijk zal er gepraat worden en misschien geonderhandeld maar dat zal in stapjes zijn, ik geloof niet dat er nu dé grote hervorming op ons afkomt.

Als er nu een ding duidelijk is de laatste tijd is dat DE grote staatshervorming niet bestaat. Het zal in stapjes moeten gebeuren, hopelijk geeft de kiezer de tijd en benut de toekomstige Vlaamse regering de tijd ook goed voor de hervormingen zonder uiteraard de sociale en economische belangen niet uit het oog te verliezen.

hoe zit het nu in wallonie?
kunnen de mensen daar stemmen op een partij die voor de onafhankelijkheid is of doen ze daar alles aan om dat onmogelijk te maken?

Zo een partijen bestaan niet in wallonie en de Walen hebben links gestemd. Ik hoorde dat er waarschijnlijk richting een PS - ecolo regering gaan. Links en centrum links dus. Veel geluk aan Kris Peeters.

Ik gok dat het CD&V-SPA-NVA wordt, is een meerderheid en wellicht de meest logische keuze.

Ik hoorde Carl Devos zeggen (of was het Luk van der Kelen) dat als ze dit doen SPA ook nog in de federale regering inbegrepen moet?! Dit zijn 2 onafhankelijke dingen dacht ik maar wat wel waar is, is dat het programma van vld dichter aansluit bij het programma van cd&v en NVA. Nu een toch wel sterke verliezende vld hierbij betrekken zal misschien niet zo evident zijn dus daarom denk ik ook met SPA maar het is niet zeker.
Kortom er is een kans dat hele de liberale familie in de oppositie komt zowel in Wallonie als in Vlaanderen.
 
Als er nu een ding duidelijk is de laatste tijd is dat DE grote staatshervorming niet bestaat. Het zal in stapjes moeten gebeuren, hopelijk geeft de kiezer de tijd en benut de toekomstige Vlaamse regering de tijd ook goed voor de hervormingen zonder uiteraard de sociale en economische belangen niet uit het oog te verliezen.
Als je steeds op een Waalse non botst kan je inderdaad niet behoorlijk hervormen. De Walen zijn geen vragende partij en wensen het liefst alles te laten zoals het is (status quo). Terwijl zowat elk verstandig mens begrijpt dat dat niet kan. België werkt zich steeds dieper in de schulden. Kleine stapjes, tja, leuk, maar of het veel gaat uithalen is maar de vraag. Kleine stapjes naar het einde van België zou beter zijn ;) Of toch tenminste een confederatie :)

Zo een partijen bestaan niet in wallonie en de Walen hebben links gestemd. Ik hoorde dat er waarschijnlijk richting een PS - ecolo regering gaan. Links en centrum links dus. Veel geluk aan Kris Peeters.
Tja we zijn twee totaal verschillende volkeren. Walen stemmen gemiddeld traditioneel links en groen, Vlamingen stemmen gemiddeld traditioneel christelijk en centrum-rechts. Dat gaat steeds harder botsen natuurlijk, tot op een bepaald moment alles vast zit. En dat hebben we nu vaak genoeg gemerkt. Het zal trouwens vast blijven lopen. Ik zie geen verbetering of stabilisering tot stand komen. Ik denk zelf dat de Belg in de toekomst steeds meer zal inzien dat een goede scheiding toch beter is dan een slecht huwelijk. Mijn voorgevoel heeft me zelden bedrogen trouwens (zonder arrogant te willen overkomen).

Ik hoorde Carl Devos zeggen (of was het Luk van der Kelen) dat als ze dit doen SPA ook nog in de federale regering inbegrepen moet?! Dit zijn 2 onafhankelijke dingen dacht ik maar wat wel waar is, is dat het programma van vld dichter aansluit bij het programma van cd&v en NVA. Nu een toch wel sterke verliezende vld hierbij betrekken zal misschien niet zo evident zijn dus daarom denk ik ook met SPA maar het is niet zeker.
Kortom er is een kans dat hele de liberale familie in de oppositie komt zowel in Wallonie als in Vlaanderen.
Tobback had dat ergens in de krant gezegd dacht ik. Niet iedereen binnen de SPA denkt er zo over. Het zouden inderdaad twee verschillende zaken moeten zijn... maar ja in België hangt alles aan elkaar vast.

Ik weet dat bijvoorbeeld Vandenbroecke het met veel sociale standpunten van NVA zelfs eens is... ik weet ook dat VDB ook graag alle Vlaamse bevoegdheden tot het uiterste wil gebruiken en er geen probleem mee heeft om belangenconflicten in te roepen net als De Wever. Dus die twee hebben echt wel een paar zaken waar ze goed overeen komen.

VLD heeft volgens mij gedreigd om uit de federale regering te stappen wanneer ze niet in een coalitie van de gewestelijke regering mogen. (Over verrottingsstrategie gesproken, precies wat ze NVA altijd verwijten).

Op dit moment vind ik VLD echt een k*tpartij. Voorzitter die blunders heeft gemaakt en een slechte sT had, nu ook opgestapt is. Wie gaat hem vervangen? Eigenlijk is VLD toe aan een goeie oppositiekuur. Misschien nog meer dan SPA. Hoewel ik in principe eerder voor blauw dan voor rood zou kiezen, vind ik Vandenbroecke een veel beter politicus dan bijv. een Somers of Verhofstadt.

Het is dus weer niet makkelijk kiezen. Een mogelijke coalitie zou natuurlijk kunnen zijn met de grote 4: CD&V, SPA, VLD en NVA. Je kan dan zo raden wat er gaat gebeuren: men probeert wat, het gaat mis, men geeft NVA weer de zwarte piet, en men gaat weer 5 jaar verder knoeien en er verandert niets.

Voorlopig blijf ik toch de voorkeur geven aan SPA-CD&V-NVA, indien de VLD een betere voorzitter krijgt dan zou ik ze wel de voorkeur geven boven SPA.
 
[...] Je kan dan zo raden wat er gaat gebeuren: men probeert wat, het gaat mis, men geeft NVA weer de zwarte piet, en men gaat weer 5 jaar verder knoeien en er verandert niets. [...]


haha idd, ik las vandaag ook zoiets in de krant. Dat als ze de NVA er niet gingen bijnemen en de staatshervorming mislukt, dan zijn ze helemaal pietje snot en is de zege voor nva, ldd en vb. Als ze de nva er wel bijnemen en het mislukt dan kunnen ze het nog op de nva steken :')
Ik heb nu al het gevoel dat er niet veel van terecht gaat komen.
 
Als nva niet veel gaat bereiken, dan moeten ze ook geen harde taal spreken.
Politiek is compromis maken. Als je daardoor je achterban mogelijk kwijtraakt, dan heb je kennelijk je eigen achterban de illusie gegeven dat je zult slagen in je opzet.
 
Gebruikt NVA harde taal dan? Is mij niet opgevallen. Ze zijn vooral assertief en willen niet weer een regering die staat voor immobiliteit.

Wie denkt dat ie sterk staat in een onderhandeling door zich op voorhand als softie te gedragen heeft het mis. De zachte aanpak heeft gefaald. Onderhandelen is voor zij die sterk in de schoenen staan en durven eisen. Zeker als je met een stel koppige/arrogante Walen moet praten.

NVA heeft nog maar net gezegd dat ze compromissen wil maken, dus daar zit hem het probleem niet. NVA is geen VB, die willen inderdaad niet meer praten en gewoon de onafhankelijkheid.
 
Is er eigenlijk een soort van stem wijzer in Belgie?

Heb me niet echt verdiept in de Belgische politiek, maar wat globale info zou wel leuk zijn.
 
Back
Naar boven