Fitness Seller

Vetverlies en conditie-opbouw voor wielrennen

Bezoekers in dit topic

raiden

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
15 feb 2010
Berichten
8
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
80kg
Beste BB-ers,

Ik ben geen BB-er en wil dat eigenlijk ook niet worden, maar ik ben wel geinteresseerd in het vet rond mijn buik te verliezen, en toch een deftige opbouw te kunnen doen van mijn conditie voor het komende wielerseizoen.

Die opbouw, en een platte buik zijn de doelen. Graag had ik jullie advies of ik goed bezig ben, en wat ik kan verbeteren. Ik ben absoluut niet dik, maar ik wil graag toch dat laatste vet kwijt op mijn buik (een restant van mijn 96 kilo gewicht een aantal jaren geleden).

Ik fiets momenteel 's morgens op de rollen een 45 minuten tot een uur op hartslag tussen 130 en 140. Voor elke training drink ik een 300 a 400 ml (2 scheppen met water) shake met Performance Supreme Protein Complex, en na elke training drink ik de rest van die shake op.

Ik let eigenlijk een beetje op mijn eten, maar niet overmatig. Ik probeer suikers te mijden, en tussendoortjes. Geen bier 's avonds en niets eten na 20u.

Enerzijds zeggen ze dat vetverbranding best 's morgens gaat, maar toch zou ik willen voorkomen dat ik spierweefsel ga verbranden, want dat komt de conditie- en krachtopbouw niet ten goede.

Moet ik zo doorgaan ? Of wat kan ik best doen op mijn doel te bereiken ?
Op een kleine maand tijd ben ik eigenlijk maar 1,5 kg kwijt geraakt, maar lijken mijn benen wel gegroeid en de buik al iets platter. Ik heb de indruk dat de laatste loodjes echt zwaar zijn :D

Dank voor jullie expert advies !
 
Kijk eens bij de sticky's en zoek op cutten. Wat je nodig hebt is een voedingsschema. evt. kun je gaan carb-cyclen als het niet wil vlotten.
Doe je ook krachttraining erbij? Zo voorkom je ook spierafbraak en zal het afvallen alleen maar ten goede komen.
 
Echte krachttraining doe ik nog niet (denk ik), al doe ik wel minimaal 1 x in de intervaltraining met sprints of een stevige mountainbike-rit met sprints op de hellingen.

Ik schat dat ik zo een 60grm SPC meng met water bij mijn cardio training. Is dat te weinig ? Ik las hier ergens dat je toch een gram eiwit per kg lichaamsgewicht moet tellen ...
 
Laatst bewerkt:
Ga naar fitness-sectie? :)
 
Ik ben thuis op de rollen bezig. Als ik een fitness-sectie wil aanmaken, ga ik de zolder moeten verbouwen denk ik ;)

Nee, serieus, ik ben niet aan het voorbereiden op wedstrijden, noch wil ik veel in massa bijkomen. Het enige wat ik in eerste instantie wil is vet verbranden zonder te veel spierweefsel te verliezen. Eventueel kan ik richting de zomer wel iets meer werken op spieruitbouw, maar zeg nu zelf, het heeft toch geen zin van heel gespierd te zijn, en toch nog een (mini)buikje te hebben.

Ik heb juist ook wat bijgelezen over specifieke krachttraining voor wielrennen, en dat kan ik wel op mijn tacx. Ik ga dus de trainingen wat aanpassen zodat er meer kracht inzit.

Grtz !
 
Ik ben thuis op de rollen bezig. Als ik een fitness-sectie wil aanmaken, ga ik de zolder moeten verbouwen denk ik ;)

Nee, serieus, ik ben niet aan het voorbereiden op wedstrijden, noch wil ik veel in massa bijkomen. Het enige wat ik in eerste instantie wil is vet verbranden zonder te veel spierweefsel te verliezen. Eventueel kan ik richting de zomer wel iets meer werken op spieruitbouw, maar zeg nu zelf, het heeft toch geen zin van heel gespierd te zijn, en toch nog een (mini)buikje te hebben.

Ik heb juist ook wat bijgelezen over specifieke krachttraining voor wielrennen, en dat kan ik wel op mijn tacx. Ik ga dus de trainingen wat aanpassen zodat er meer kracht inzit.

Grtz !

Vaak is dat buikje niet te voorkomen als je massa wilt aanzetten. Zowiezo gaat je buik behoorlijk uitzetten met de lading voedsel wat je tot je neemt. Daarom word hier vaak aanbevolen eerst voor massa te gaan en dan het vet eraf te trainen.

Je bent 1.90 en 80 kg. Lijkt me dus niet snel dat je ruim boven de 15% vet zit dus kan je best voor de massa gaan nu.
 
Laatst bewerkt:
geen bier 's avonds??? :eek:gewoon géén bier!!!
en krachttraining op de rol max 1x per week, als je conditie opbouw wilt moet je nu long-slow-distance trainen, extensieve duurtrainingen op souplesse en zeker ni teveel int rood gaan!!!!
eten voor een wielrenner is niet hetzelfde als eten voor een BB'er
als je wilt afvallen kan je misschien 's morgens een uurtje nuchtertraining doen op een heel lage hartslag (niet boven 120 komen) zoals sommige rabobank-renners op trainingskampen moeten doen.
voor de rest 5 à 6 (kleine) maaltijden met eiwit, de meeste (complexe)koolhydraten in de eerste 4 maaltijden en de laatste 2 maaltijden enkel (groene) groenten en dus eiwit (kip, vis).
 
Dank allemaal voor het constructieve advies !

Lijkt me dus niet snel dat je ruim boven de 15% vet zit dus kan je best voor de massa gaan nu.

@MastaGuyB: Bedoel je nu dat ik zeker onder 15% zit, of dat ik zeker boven 15% ga zitten. Ik heb echt geen idee hoeveel % vet ik heb :)

en krachttraining op de rol max 1x per week, als je conditie opbouw wilt moet je nu long-slow-distance trainen, extensieve duurtrainingen op souplesse en zeker ni teveel int rood gaan!!!!
eten voor een wielrenner is niet hetzelfde als eten voor een BB'er
als je wilt afvallen kan je misschien 's morgens een uurtje nuchtertraining doen op een heel lage hartslag (niet boven 120 komen) zoals sommige rabobank-renners op trainingskampen moeten doen.
voor de rest 5 à 6 (kleine) maaltijden met eiwit, de meeste (complexe)koolhydraten in de eerste 4 maaltijden en de laatste 2 maaltijden enkel (groene) groenten en dus eiwit (kip, vis).

@JoeBeton : Mjah, misschien kan je wel gelijk hebben, maar BB'ers zijn sowieso wel experts qua voeding, niet ? Daarom dat ik de vraag hier stelde.
Wat betreft die nuchtere trainingen, die blijf ik doen, 3 a 4 maal per week (als ik merk dat er vermoeidheid is, doe ik meestal een hersteltraining), 1 x kracht op de rollen, en eventueel voorlopig nog een MTB rit, of indien beter weer, rustig meer kilometers buiten. Wat denk je qua planning ?
 
Dank allemaal voor het constructieve advies !



@JoeBeton : Mjah, misschien kan je wel gelijk hebben, maar BB'ers zijn sowieso wel experts qua voeding, niet ? Daarom dat ik de vraag hier stelde.
Wat betreft die nuchtere trainingen, die blijf ik doen, 3 a 4 maal per week (als ik merk dat er vermoeidheid is, doe ik meestal een hersteltraining), 1 x kracht op de rollen, en eventueel voorlopig nog een MTB rit, of indien beter weer, rustig meer kilometers buiten. Wat denk je qua planning ?
ok experts in voeding, maar het is moeilijk om je metabolisme te laten knallen door iedere 3 uur een volwaardige maaltijd te eten als je bv een duurtraining van 3 à 4uur plant. ik heb tot vorig jaar met de koersfiets gereden en nu doe ik krachttraining, ik eet compleet anders.
planning lijkt ok al zou ik maar 1 nuchtertraining doen. mag geen gewoonte worden voor het lichaam anders gaat je metabolisme trager worden en ga je je beenspieren opvreten en die heb je weer nodig om veel vet te verbranden:rolleyes:
 
@MastaGuyB: Bedoel je nu dat ik zeker onder 15% zit, of dat ik zeker boven 15% ga zitten. Ik heb echt geen idee hoeveel % vet ik heb :)

Dat je nu onder de 15% zit. Dat laatste beetje vet wil je kwijt.Dus zal het iets rond de 12% zijn gezien je gewicht ook. Dan moet je niet gaan cutten als je daarna weer voor massa gaat. Als je nu gaat cutten tot onder de 9% zeg maar is er grote kans dat het vet er zo weer aanzit als je boven onderhoud gaat eten.

Zeg je ik wil mn lichaam zo houden maar enkel wat vet kwijt nog. Kun je best gaan afvallen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven