AndroidHealthClinic

Hoe heb jij BB/krachttraining in je leven geïntegreerd? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

tremendes

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 nov 2006
Berichten
11.662
Waardering
2.927
Lengte
1m86
Massa
102kg
Welkom in het vernieuwde Topic van de Maand -juni!

Het topic deze maand:

Hoe heb jij bodybuilding/krachttraining in je leven geïntegreerd?

Het is niet altijd makkelijk om tijd te maken voor je sport. Schrijf een artikel over hoe JIJ bodybuilding/krachttraining tot je lifestyle maakt.

  • Hoeveel tijd maak je vrij voor trainingen.
  • Hoe regel je de voeding..onderweg op kantoor en thuis.
  • Hoe ga je om met werk en gezin.
  • Heb je misschien een homegym achter de hand als de sportschool dicht is of als je trainingsmaat op het laatste moment afzegt.
  • Geef time-management tips mbt training en voeding.
  • Etc. etc..Laat zoveel mogelijk aan bod komen!

Beperk jezelf niet door deze punten, jij maakt je artikel zo uitgebreid als je zelf wilt. Laat dit artikel een mooie leidraad zijn voor een ander om zijn lifestyle te verfijnen.

Regels:

1. Geen kopieerwerk, alles moet met eigen woorden geschreven zijn, bronnen raadplegen mag, maar enkel met referentie, geen artikels "herschrijven"
2. Een artikel moet minstens een half a4 lang zijn incl. paragraaf-ruimte.

Te winnen prijzen deze maand:

1ste plaats

Gorilla Wear waardebon 50,-
Sportfood waardebon 29,95

2e plaats

XXL Nutrition waardebon 29,95

Veel succes!

Groet, Tremendes
 
Laatst bewerkt:
en dat moet hier onder komen?
 
Bodybuilding is a lifestyle!


Heb ik nu gewonnen?
 
Zal voor de mensen wel moeilijk worden om dit nog te overtreffen, ja...
 
# Hoeveel tijd maak je vrij voor trainingen.
Ik train 3 á 4 dagen in de week, zodat ik nog voldoende dagen overhoud om mijn spieren te laten rusten.

# Hoe regel je de voeding..onderweg op kantoor en thuis.
Mijn voorkeur gaat uit naar voedsel die ik de avond van te voren kan bereiden, zo bereid ik maaltijden voor de volgende dag.

# Hoe ga je om met werk en gezin.
Geen werk, en geen gezin. Prima te doen op school. Je hebt voldoende tijd in de pauze's (eventueel een (bv) snicker, handje nootjes tussen de maaltijden door.

# Heb je misschien een homegym achter de hand als de sportschool dicht is of als je trainingsmaat op het laatste moment afzegt.
Ik wil het geen homegym noemen, maar ik vind wel dat elke die-hard bb wat ijzer werk thuis moet hebben.
 
# Hoeveel tijd maak je vrij voor trainingen.
Ik train 3 á 4 dagen in de week, zodat ik nog voldoende dagen overhoud om mijn spieren te laten rusten.

# Hoe regel je de voeding..onderweg op kantoor en thuis.
Mijn voorkeur gaat uit naar voedsel die ik de avond van te voren kan bereiden, zo bereid ik maaltijden voor de volgende dag.

# Hoe ga je om met werk en gezin.
Geen werk, en geen gezin. Prima te doen op school. Je hebt voldoende tijd in de pauze's (eventueel een (bv) snicker, handje nootjes tussen de maaltijden door.

# Heb je misschien een homegym achter de hand als de sportschool dicht is of als je trainingsmaat op het laatste moment afzegt.
Ik wil het geen homegym noemen, maar ik vind wel dat elke die-hard bb wat ijzer werk thuis moet hebben.


klein A4'tje :P
 
Hoeveel tijd maak je vrij voor trainingen?

Per week train ik 3 keer. Ik vertrek rond 19u15 naar de gym en kom rond 20u45 thuis. Het verplaatsen is een 5-tal minuten dus mijn trainingen zijn tussen het uur en het uur en kwartier. Meer trainen is mogelijk maar ik ga pas als ik geavanceerder ben op 4 of meer trainingen overschakelen.

Hoe regel je de voeding..onderweg, op kantoor en thuis?

's Morgens sta ik op en maak ik snel een shake of pak ik die vanuit de koelkast. Daarna eet ik nog een ontbijt bestaande uit boterhammen of brinta of ontbijtgranen. De volgende maaltijd is op school en zorg ik dus weer dat ik een paar boterhammen met beleg heb. Middagmaal is hetzelfde maar dan meer want dan heb ik meer tijd. Dan kom ik thuis en bak ik wat eieren of pannenkoeken die er vlug in gaan =) Daarna avondmaal en training. Na mijn training een shake en een half uur later een liter melk. Een klein uurtje later mijn kwark en dan gaan slapen :D Onderweg heb ik niets nodig want ik moet niet zo lang reizen en dan heb ik nog maar net gegeten.

Hoe ga je om met werk en gezin?

Op school lachen ze vaak dat ik constant zit te eten maar dat maakt me niets uit :D Thuis zaagt mijn moeder af en toe dat ik te veel eet maar voor de rest is er geen probleem. Ik kan meestal eten wanneer ik het gepland heb.

Heb je misschien een homegym achter de hand als de sportschool dicht is of als je trainingsmaat op het laatste moment afzegt?

Ik heb een niet-verstelbaar bankje en halters liggen. Ik kan er mijn plan mee trekken maar ga liever naar de sportschool. Als mijn trainingsmaat afzegt ga ik toch, trainen is iets waar ik al naar uitkijk als de vorige nog maar net gedaan is. Als de sportschool gesloten is dan ga ik de volgende dag wel, mijn split laat dat toe. Moest hij meerdere dagen gesloten zijn, dan probeer ik mijn thuistraining zo hard mogelijk te maken. Maar dit is nog niet gebeurd.
 
Waarom ik aan bodybuilden doe.
Vroeger, toen ik nog vrij vors was, maar wel sporte, was ik helemaal niet wegwijs in de wereld van voeding krachttraining en cardio.
Het enige dat ik deed was judo, sit ups, en push ups. Want volgens mensen bij mij op school werd je daar gespierd van. En ja, als je nog jong bent geloof je al die bullshit. Je doet gewoon lekker mee met de meute. Maar hoe ouder ik werd, hoe onzekerder ik ook werd met mijn lichaam. Ik werd wat meer gesloten, wou bijvoorbeeld niet in de trein naar de stad toe, en was afhankelijk van wat mijn vrienden deden. Gelukkig had ik die vrienden, want zonder hen was ik nog veel meer gesloten geworden, en had ik nu 24/7 achter de pc gezeten.
Naja, om een lang verhaal kort te maken; geen vriendin, onzeker voelen, gepest worden enz: er moest wat gebeuren dus.
En dus ging ik zoeken op het internet. En elke keer kwam ik deze site tegen. Dit is echt eens van de redenen geworden dat ik ben begonnen, en dat ik weet wat ik nu weet.
DUs zo, begon mijn bodybuilding gebeuren. En ik ben heel blij dat ik ben begonnen, want tot zover heb ik alles wat mijn hartje begeerd. Ik voel mij niet meer onzeker, ik wordt niet meer gepest, en ik heb goede vrienden. Het enige is dus nog de chick die ik mis. Maar die komt vanzelf wel ;)

Hoe ik train?
Ik train nu nog elke week drie keer. Het is in mijn levensstijl erg goed aan te passen, want ik zit nog op school. Ik doe nu fullbody, maar dat heeft dan ook een reden.
Op school doen we namelijk ook fullbody. Soms is het wel wat irritant, want ik moet dus wel rekening houden met de dagen waarop ik train. Ze vinden het namelijk bijvoorbeeld leuk om de ene week op maandag krachttraining te doen, en de andere week op woensdag! En op school is fullbody net even wat anders dan thuis.
Thuis heb ik namelijk allemaal losse gewichten, en kan ik dus ook dingen als de squat en deadlift doen, maar daar trainen we met bijna alleen maar apparaten, op wat biceps werk en triceps werk na.
Nu probeer ik daar wel zoveel mogelijk zware oefeningen te doen, en gaan de gewichten daar lekker hoog, alleen de steek gewichten moeten nog wel eens bijgevuld worden.

Dus hoeveel tijd ik vrij maak? Nou, eigenlijk krijg ik er dus minimaal 1 keer in de week tijd voor, en de andere 2 keer dat ik train neem ik er een uurtje voor, maar dat is exclusief cardio en douchen natuurlijk ;)

Omdat ik dus in de cut zit, heb ik het soms wel iets moeilijker met voeding. Alle mensen op school vreten alles wat ze tegen komen, en dan kom jij aan zetten met wat rijst of iets dergelijks. Natuurlijk niet heel charmant met allemaal van die pubers om je heen.
Maar **** dat!

Elke zondag maak ik mijn rijst klaar voor de rest van de week. Daarna gooi ik het direct in vriezer. Als ik dan 's ochtends wakker wordt, haal ik er een portie uit, en tegen de tijd dat ik het wil eten is het al ontdooid. Groente dat ik diezelfde dag ook eet, kook ik wel 's ochtends. Ik houd van verse producten, dus dat vind ik gewoon lekkerder.
De andere dingen kook ik gewoon op de momenten dat ik ze nodig heb.

Omdat ik op een school zit waarbij ik erg veel moet sporten, wordt er door de leraren altijd wel gezorgd dat je even wat mag eten; of in de les, of dat je even pauze krijgt. Voor mij is het dus goed geregeld.

Wat betreft werk;
IK BEN NET ONTSLAGEN :P! Snel weer zoeken dus.
Maar wat ik altijd deed was hetzelfde als op school dagen. Maar omdat ik dan niet twee pauzes in de middag had maar 1, at ik dan wat meer op dat ene eetmoment. Ik heb namelijk ergens gelezen dat meerdere keren eten helemaal niet goed is voor je metabolisme, maar daar zijn de meningen wel over verdeeld:P!

Zoals ik hierboven al aangeef heb ik mijn eigen homegym. Bij mij in de buurt is het minimaal 40 euro om 2 keer in de week te sporten en aangezien ik geen werk heb........
Je snapt m al. Het zit er even niet in om te sporten bij een zaak.
Gelukkig heb ik eerder al spullen aangeschaft.
Is ook maar vrij simpel opzich, maar in iedergeval een goed bankje een free rack(een cage was mij toch wat te duur) en een shitload aan gewichten. EN natuurlijk nog wat halters. Een lange halter, een ez bar, en nog twee kleine halters.

Wat ik je het beste kan aanraden wat betreft voeding, is het gewoon lekker voor jezelf te gaan maken. Je moet niet tegen je wil in gaan eten. Het moet natuurlijk wennen om een hoop te eten, maar leer dit jezelf rustig aan, en maak het lekker voor jezelf. Als ik gesport heb, vind ik altijd dat ik het verdien om te eten. Ik heb keihard getraind namelijk, dus ik wil gewoon eten! :P

Op school is het soms wat moeilijk eten voor sommige mensen. Ik heb daar ook wel eens last van gehad, maar je kan ook wat kleinere porties voor jezelf maken. Stel je neem een boterham; snij hem in tweeen en prop hem even snel tussen een les door je mond in.

Als je thuiskomt, experimenteer dan ook met je eten. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk om vers fruit te nemen. Niet ideaal in een lowcarb dieet, maar ik doe het lekker toch;) !
Als je bijvoorbeeld een appel in de vriezer gooit, wat aarbeien neemt en een banaan, en je stopt het even in de blender in de ochtend met wat melk erbij, heb je al snel een lekkere smoothie.

Kwark niet lekker genoeg? gooi er wat kaneel doorheen, en wat zoetstof(alhoewel niet iedereen dat zo verstandig vindt en daarover ook weer meningen zijn verdeeld)

DUs je voeding optimaliseren? Het kan, en een hoop mensen doen het ook, maar ik denk dat er ook wel en middenweg is. Schoon eten kan erg lekker gemaakt worden.
Als je je aan bepaalde richtlijnen houdt, kan je heel erg lekker gaan eten.
Je moet voor jezelf gewoon eerst vaststellen wat je mag eten, welke verhouding je wilt gebruiken, en dan pas je eten gaan toevoegen.
Tijdens het cutten houdt ik gewoon een paar dingen standaard in mijn dieet;
-fruit
-rijst
-groente
-magere kwark
-vlees
-whey

Met die richtlijnen kan je je voedsel al heel erg lekker maken. je kan dingen mengen gaan, en gewoon lekker gaan knutselen. Ik zou zeggen probeer het eens. Whey is trouwens niet de belangrijkste. Zonder whey denk ik dat je ook nog een hele hoop uit je voedsel kunt halen. Eiwit shakes zijn handig, maar zeker niet noodzakelijk. Dus voor beginnende mensen die dit lezen; koop eerst nog maar niet! Misschien een rare tip voor sommige mensen, want een hele hoop geloven heilig in whey. Ik gebruik het ook, alleen dan ook echt alleen als aanvulling. Eiwit uit voedsel halen is naar mijn idee veel gezonder.

Het enige waar ik wel een probleem mee heb is het volgende. (en ik ben vast niet de enige)OUDERS. haha! Ouders vinden het niet normaal dat ik om 11 uur nog een bak kwark eet, dat ik elke dag rijst eet enz. Maar gelukkig zijn ze er nu redelijk aan gewend, en dat komt grotendeels ook wel door het resultaat. Ze geven mij iig wel het idee dat ze zegmaar trots zijn op wat ik voor mijzelf nu heb bereikt.

MIJN VRIJE TIJD
Mijn vrienden vinden mij soms wel irritant moet ik zeggen. Ik was altijd leve de lol in het weekend, maar sinds ik meer massa heb aangezet, en nog recenter aan het cutten ben gegaan, drink ik bijna niet meer. En dan heb ik het over alcohol. Mensen die niet meer zo jong zijn als ik, die hbben die druk van vrienden misschien wat minder, maar bij mij zeuren ze nog wel eens over dat ik dus niet drink! OOk de snacks op feestjes enzo laat ik dus vaak staan. Aan de andere kant krijg ik wel weer positieve reacties. Jemig marten, wat sta jij er strak bij! De chickies vinden het gelukkig ook niet heel erg ! :)

IK weet eigenlijk niet wat ik nog meer moet vertellen, maar het eten is eigenlijk wel een groot ding in mijn leven geworden. Het heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Bodybuilden is dus echt wel een way of life geworden bij mij.

Op dit forum wordt zo nu en dan heel erg gepraat alsof het de shit is, maar zo af en toe heeft het echt wel zijn nadelen. Je wordt soms raar aangekeken en als of je heel saai bent behandeld, omdat je anders eet dan anderen. Dat vind ik persoonlijk een van de vervelendste kanten eraan. Desondanks wil ik wel zo doorgaan, want ik voel mij hier erg goed bij! IK zit lekker in mijn vel, en dat merken mensen ook aan mij!

Naja, tot zover wat ik te vertellen heb over mijn leven en krachttraining!
 
Laatst bewerkt:
1. inleiding

Zelf ben ik begonnen met een beetje fitness. Dit deed ik omdat ik aan Kickboks deed (wedstrijdniveau) en aan judo. Ik volgde toen een vrij standaard superdude schema dat men mij in de gym had gegeven (5 biceps oefeningen, 5 borst oefeningen 2 rug oefeningen en 2 benen oefeningen).

Toen ik merkte dat er mensen in de gym waren die helemaal andere oefeningen deden die ik helemaal niet kende, zoals door hun knieën buigen met een bar op je rug, de bar van de grond tillen en dat soort dingen, ben ik een beetje met deze mensen gaan praten. Ze vertelde mij dat de schema’s die de fitness instructeur maakte nergens op sloegen en vertelde mij over hun trainingsmethodes en voedingsschema’s. Nieuwsgierig ben ik dan op internet beginnen rondlezen en kwam ik uiteindelijk op dutchbodybuilding terecht. Na een aantal maanden me te hebben ingelezen had ik al snel twee dingen door.

Ten eerste zou ik ergens een keuze moeten maken. Wedstrijd kickboksen en bodybuilding gaan erg moeilijk samen. Ik heb dan besloten om te stoppen met kickboksen en mij meer te focussen op bodybuilding. Ik besefte ook dat hetgene mij door mijn fitnessinstructeur werd verteld allemaal gezever was. Als ik van plan was om serieuze gewichten te willen tillen met een serieus uitziend lichaam, dan moest ik daar veel voor doen. Heel veel. Nu zijn we twee jaar later. Ik heb daarvan 18 maanden getraind, 4 maanden heb ik last gehad van een zware operatie. Ik ben nu dus al ruim twee jaar bezig met deze sport, op die tijd heb ik mijzelf leren aanpassen eraan. Ik vertel jullie graag hoe ik dat zoal deed.

2.trainingen


Het eerste, en meest logische, is natuurlijk dat je tijd moet gaan vrijmaken. Ik woon zelf in een vrij afgelegen dorp. Ik moet dus elke keer dat ik ga trainen ongeveer 25 minuten naar het station fietsen en ongeveer 20 minuten op de trein zitten. Logischerwijs moet ik dit ook doen wanneer ik terug kom. Ik ben dus al anderhalf uur langer van huis weg dan mensen die een gym in de buurt hebben. Er zijn ook een aantal gym’s die dichter in de buurt zijn, maar ik heb er bewust voor gekozen om hier te gaan. Het is de enige plek waar ik mij goed voel. Er zijn dumbbells tot 60 kg, er staat een powerrack, er trainen mensen die verstand hebben van wat ze doen, en zo verder. Ik zorg er dus voor dat mijn training vrij kort blijven, zodat ik niet te veel tijd verlies. Tijd besparen in de gym lijkt mij niet echt moeilijk. Niet praten met andere mensen (of beperkt), 1-2 minuten MAXIMUM rust tussen je setjes en af en toe een supersetje. En natuurlijk het belangrijkste is dat je geen 10 oefeningen gaat doen voor elke spiergroep, maar dat je het beperkt houdt en je volledig geeft op de oefeningen waar je mee bezig bent. op 40-60 minuten is mijn training toch altijd gedaan. Ik train meestal met een vrij standaard split schema of een push/pull/benen schema. Mijn huidig split schema ziet er zo uit (15 reppers omdat ik mijn spierconditie wat moet trainen):

Dag 1

Borst

Barbell bench press 5x5
Incline dumbbell bench press 3x10
Dumbbell flyes 3x15
cable crossover 3x15

Triceps

Triceps pushdown 4x10
dippen 2x8
Skullcrushers 3x15

dag 2

Rug

Deadlift 5x5
BOR 4x10
Lat pulldown 3x10
cable rows 3x15
BB shrugs 4x10

biceps

Cable curls 3x15
barbell curls 3x15


Dag 3

benen

Squats 5x5
leg press 3x12
leg extensions 3x15
leg curls 3x15
calve press 4x10
seated calve raises 4x10


schouders

dumbbell press 3x10
military press 3x8
dumbbell rear laterals 3x15
upright rows 3x10


Zoals jullie zien dus een heel erg standaard, 3 daags split. toch ga ik hier erg goed op en doe ik het graag.






Het is natuurlijk spijtig dat ik elke training kort moet houden (soms wil ik ook wel eens lang trainen) maargoed, dat is niet zo erg. Het is vooral lastig dat ik zo ver moet reizen altijd (zeker wanneer het stortregent of ijskoud is…) maar dat moet je er maar voor over hebben. In deze sport gaat NIETS vanzelf, je moet elke dag een hoop discipline en inzet tonen. Voor mij is het naar de gym gaan en tijd vrijmaken voor het trainen eigenlijk het grootste probleem. Ik studeer voor burgerlijk ingenieur en ik heb ongeveer 32-40 uur per week les. Ik heb soms wel springuren, maar deze zijn niet genoeg om naar de gym te gaan. Als je daar nog bijtelt dat ik elke dag 1 uur naar school onderweg ben en 1 uur terug (als de trein geen vertraging heeft!) ben ik 42-52 uur bezig met school. Met school? Nee. Met op school te zitten. Wanneer ik thuiskom gebeurt het dus meer dan eens dat ik 3-4-5 uur werk heb voor school. Meestal weet ik dit wel op voorhand. Ik probeer om 3-4x per week naar de gym te gaan.

Op de dagen dat ik naar de gym ga kom ik om half 7 thuis. Het eerste dat ik dan doe is eten, daarna vertrek ik meteen. Ik neem dan mijn huiswerk mee om dit op de trein te maken. Ik train dan een uurtje (langer kan ik ECHT niet!) en daarna ga ik terug naar huis. Thuisgekomen neem ik een post workout shake (banaan + whey + melk) en ga ik verder met studeren, ongeveer een uurtje, daarna ga ik slapen (na het eten van mijn kwark) omdat ik vaak om 5 uur moet opstaan. De dag erna probeer ik dan om zo veel mogelijk huiswerk te maken zodat ik de dag erna toch tijd heb om te gaan trainen.

Voor mij is het dus het moeilijkste om werkelijk tijd te vinden om te trainen. Vrij lastig, aangezien je niets bent met een leefpatroon van een bodybuilder als je geen tijd hebt om te trainen. Wat betreft tijd maken om te gaan trainen heb ik dus erg veel opofferingen moeten maken. Ik zie mijn vriendin 1x per week (dit was vroeger 3x per week). Ik probeer haar te overtuigen om mee te komen naar de gym, maar dat lukt niet. Er is vaak ruzie omdat ze denkt dat ik trainen boven haar verkies. Ik vertel haar dan dat dat niet zo is, maar dat ik een gezonde levensstijl wil en er goed wil uitzien. Ze begrijpt dit wel, maar is toch niet blij hiermee.
Ten tweede heb ik mijn kickboks moeten opgeven. Ik heb hier een aantal wedstrijden van gedaan, maar het werd onmogelijk om deze te combineren. Omdat ik bij bodybuilding meer vrijheid heb (ik heb geen vaste trainingsuren) heb ik voor bodybuilding gekozen, natuurlijk ook omdat ik het een geweldige sport vind.
Een andere opoffering die ik heb moeten maken is mijn vrije tijd. Ik heb – ruw geschat – 2 uur per dag vrije tijd. Dit zijn 4 uren in het weekend. Die twee uren vrije tijd zijn elke dag minstens één uur dat ik een springuur heb, dus dat ik moet wachten tot mijn volgende les begint. Meestal maak ik hiervan gebruik om iets te eten en een beetje bij te praten met vrienden. Het tweede uur gebruik ik meestal om een douche te nemen of voor mijn moeder te zorgen, die erg ziek is.

Een vierde opoffering die ik heb moeten maken is gaan werken in het weekend. Ik werk in een boerderij. We hebben het thuis niet zo breed (maar 1 inkomen van de ziektezorg voor 4 mensen) dus moeten we goed op ons geld letten. Iedereen weet dat bodybuilding VEEl geld kost, dus moet ik mijn steentje bijdragen en tijdens het weekend gaan werken.

Een vijfde en laatste, opoffering die ik heb moeten maken heeft dan ook met haar te maken. Omdat ze erg ziek ik moet ik nogal voor haar zorgen. Dit gaat moeilijk wanneer ik in de gym ben, dus dit probeer ik dan te compenseren door vroeger op te staan en later te gaan slapen en haar op die momenten te helpen.



3.Voeding

Voeding. Iedereen weet vast wel hoe lastig het is om hiervoor te zorgen. Een shakje kan zzzzoo enorm handig zijn. Het enige probleem is dat we het thuis héél erg krap hebben (mijn moeder kan niet werken en mijn vader woont niet meer thuis). Ik heb ook nog twee kleine zusjes. We moeten dus allemaal leven van dat kleine inkomen. Ik verdien tijdens het weekend geld bij, en hierbij koop ik eten voor mijn gezin. Meestal bak ik mijzelf voor elke dag één extra stukje kipfilet, zodat ik dit mee naar school kan nemen. Als je 7-8-9 uur op school zit en je gaat ervan uit dat je lichaam om de 2.5-3 uur voeding nodig heeft, dan moet je 2-3 dingen meenemen naar school. Wat ik doe is elke zondag kipfilet maken. Ik maak dan voor mijn moeder en zusjes kip, en voor mijzelf 7 stukken. Deze stukken steek ik dan in de diepvries. Elke avond ontdooi ik 1 stuk daarvan. Dit snij ik in stukjes en doe ik in een bakje. Dan neem ik van die rijst voor in de microgolf (met lage koolhydraten omdat ik momenteel cut) en doe ik dit erbij (snel klaar, je hoeft de rijst niet te koken). Hier doe ik dan een vrij eenvoudig gemaakte tomatensaus over met een beetje champignons en paprika in, daar doe ik dan nog wat kruiden over en dat kan ik dan al meenemen.

Mijn tweede maaltijd eet ik altijd op school. Ik heb met de vrouw die in de cafetaria op school werkt kunnen regelen dat ik 2 stukjes vlees kan krijgen, op voorwaarde dat ik geen aardappelen/frieten/kroketten/puree eet. Zo eet ik dus voor 3 euro (dat is de prijs van een warme maaltijd bij ons op school) een maaltijd die voldoende eiwitten bevat en toch nog wat koolhydraten en vitaminen heeft van de groentjes (die je overigens zo veel mag bijnemen als je wilt).

Mijn derde maaltijd is een whey shake met een banaan erin (eerst in de blender gestoken, dan in een sport drinkbus gegoten). We hebben op school een frigo, en daar steek ik mijn shakje dan in, zodat het lekker fris blijft!

Op gebied van voeding valt het dus nog wel mee wat ik moet doen. Het ergste is natuurlijk dat ik de weinig vrije tijd die ik al heb moet offeren om het te kunnen betalen, maar ik help mijn moeder er ook bij, dus ik neem dat er graag bij.

Dat brengt mij bij mijn slokdarm. Op het begin vertelde ik dat ik een zeer zware operatie heb gehad. Dat klopt ook, ik heb hier ruim 4 maanden van moeten herstellen. Dat zat zo. Ik heb al sinds mijn geboorte heel erg veel last van mijn slokdarm. Iedere keer dat ik te veel in één keer at (te veel naar mijn normen, dat waren toen amper 10 slokken) kreeg ik enorme buikpijn. Soms zo erg dat ik tot 1-2 uur lang moest overgeven. Toen ik bij bodybuilding begon en las over een voedingsschema beseft ik dus wel dat het gedaan was. Ik kon onmogelijk meer dan 2000 kcal op een dag eten. Ik ben dan erg depressief geworden omdat ik mijn kickboks had laten vallen voor bodybuilding en omdat ik helemaal weg was van de sport. Ik heb er dan met mijn dokter over gesproken en die stelde voor om het te opereren. Dat is dus gebeurd. Ik heb nu, ongeveer een jaar later, nog wel wat last van mijn slokdarm, maar het gaat al veel beter. Soms moet ik overgeven wanneer ik te veel vaste voeding heb gegeten en vaak ga ik met enorme buikpijn naar bed, maar verder heb ik weinig last hiervan. Ik ben al bij al dus wel tevreden dat ik de operatie heb laten doen, maar eigenlijk had ik ze helemaal nooit laten doen als ik niet aan bodybuilding deed.

Misschien ook nog even iets over de supplementen die ik neem. Persoonlijk ben ik nogal tegen supplementen. Ik vind dat het erg ver gaat met de comercialisatie hiervan. Supplementen die je 4x sneller doen groeien, suplementen waarvan je dubbel zo sterk wordt, waarvan je geen vetten maar opneemt (jup, waar halen ze het? Moest er een supplement bestaan dat dat kon zou het een enorm gevaarlijk spul zijn, aangezien je lichaam vetten nodig heeft) en nog zo veel meer dingen worden beloofd door de supplementen industrie. Ik ben van mening dat je zonder supplementen bijna net zo ver geraakt. Essentiaal voor mij is Whey. Ik heb nu eenmaal niet de tijd en het geld om altijd vlees klaar te maken en een fatsoenlijke maaltijd te eten, dus een Whey shake redt me dan. Verder gebruik ik in de bulk creatine, in de cut gebruik ik dit niet. Ik heb ook al een 5 tal keer no xplode, crack etc gebruikt, maar aangezien ik daar helemaal niets van voelde gebruik ik het niet meer. Verder gebruik ik helemaal niets. Wat supplementen betreft is het bij mij dus allemaal erg beperkt.

4.Rust

Dan is er natuurlijk nog de rust. Rust kan je verstaan als voldoende rusten na je training en niet elke dag te trainen. Met mijn 3-4 keer per week dat ik train zit ik op dat gebied wel goed. Rust versta je natuurlijk ook als voldoende slapen. Op dat gebied heb ik veel problemen. Meestal ben ik tot 12 uur bezig in het huishouden, om voor mijn zusjes te zorgen, om de huishoudelijke taken af te krijgen, om voor mijn moeder te zorgen, of om nog huiswerk te maken. Ik ben niet zo’n goede slaper, en vaak heb ik ’s nachts last van mijn slokdarm. Het is dus niet uitzonderlijk dat ik pas om 1 uur in slaap val. Bijna elke dag moet ik rond 5 uur – half 6 opstaan, dus meer dan 4-5 uur slaap op een nacht heb ik niet. Dit is vaak erg lastig omdat ik na een ganse dag school niet veel fut heb om te trainen, maar je wordt er wel aan gewend. De eerste maanden op de universiteit waren erg zwaar voor mij, omdat ik elke dag 2 uur minder slaap had dan ik gewoon was (mijn vroegere school lag op nog geen 500 meter van mijn huis) maar na een anderhalf jaar ben ik dat al helemaal gewoon. Niet trainen zou voor mij natuurlijk op gebied van rust wel veel maklijker zijn, want dan zou ik 4x per week 2 en een half uur meer tijd hebben om andere dingen te doen, zodat ik vroeger kan gaan slapen. Ook wat rust betreft heb ik dus een grote opoffering moeten maken voor bodybuilding. Dit probeer ik vaak goed te maken door laat op de avond te gaan trainen. Wanneer ik erg moe ben na het trainen en ik nog snel iets eet kan ik meestal snel in slaap vallen, dat spaart me het wakker liggen dan toch al uit. Ik probeer ook om tijdens het weekend zo veel mogelijk te doen, de zondag kan ik namelijk uitslapen, dus dan is het geen probleem om nog wat later te werken. Zo kan ik dus in de week proberen om rond 11 uur toch naar bed te gaan.




Dat is ongeveer alles wat ik te vertellen heb. Veel tips staan er hier niet in. Ik denk ook niet dat je iemand echt tips kan geven. Iedereen heeft een ander leven, zo simpel is het. Als je bij deze sport wil beginnen moet je opofferingen maken en je inzetten. 1000%. De opofferingen die er gemaakt moeten worden zijn voor iemand die geen werk heeft en zijn leventje helemaal goed is veel minder dan voor mensen die heel wat problemen hebben, maar vaak is het ook zo dat mensen die problemen hebben, en toch de nodige discipline vinden om te trainen een enorme mentale wilskracht ontwikkelen – iets dat enorm belangrijk is in deze sport.
 
Laatst bewerkt:
Nou zeg...waar blijven die andere mooie stukkies?
 
Nou zeg...waar blijven die andere mooie stukkies?

Ik vind het nogal een moeilijk onderwerp. Het is voor iedereen nogal verschillend. Het gaat natuurlijk nog mooie verhalen opleveren, maar behalve een leuk motivatieverhaal heeft het imo niet echt een waarde voor de personen die het lezen (geen trainingtips of iets dergelijks in, en aangezien iedereen een compleet ander leven heeft zijn mijn tips bijvoorbeeld nutteloos voor iemand anders, terwijl ze voor mij wel heel nuttig zijn, en omgekeerd...wat logisch is natuurlijk).
 
Maar natuurlijk niet..we kunnen allemaal van mekaar leren hoe iemand voeding en training inpast in het dagelijks leven.

Dat kunnen ook tips zijn als, welke voeding mee voor onderweg of welke voeding zich leent om al van te voren te bereiden.

En het artikel hoeft ook niet bol te staan van tips.

We hebben niet voor niets een voeding en trainings sectie.

Het accent ligt meer op een leuk artikel hoe een ander, het een en ander inpast in zijn/haar leven.
 
Laatst bewerkt:
@Tremendes, tot wanneer loopt de inzending? 30 juni?
 
...
 
Laatst bewerkt:
Inleiding
Trainen is een hobby. Voor mij een passie. Voor sommigen een moetje. Iedereen geeft sporten een plekje in zijn of haar leven. Iedereen zal daarom een prioriteit aan het sporten geven. Door de jaren heen heb ik dat ook weten te doen om zo toch een gebalanceerd leven te kunnen hebben.

De voeding
Het trainen is voor mij een passie. Ik kan geen leven bedenken zonder trainen. Ik heb hier echter wel een aantal ontwikkelingen in doorgemaakt. Zo heb ik periodes gekend dat ik geen flauw idee had wat ik moest eten. Ik zat bijna elke dag in de sportschool en ik werd eigenlijk alleen maar dunner. Dat gedeelte (slecht) eten was echter niet alleen een doodsteek voor mijn lichaam en sporten, maar ook zeker mijn sociale leven. Waar ik ook was of naartoe ging raakte ik verkrampt als ik bepaalde voedingsstoffen niet binnen kreeg (ik at alles mager, koolhydraten? daar had ik toen nog niet van gehoord). Op den duur ben ik mezelf hiermee tegengekomen. Ik ben op den duur nagenoeg alles gaan eten wat los en vast zat. Alleen ook hier sloeg ik de plank mee mis. Wat ik probeer te zeggen is dat kennis enorm belangrijk is bij voeding. Voeding is voor sporters als ons enorm belangrijk. Praktisch heel de dag door eten we en dat beïnvloedt dus ook ons sociale leven. Inmiddels heb ik dit een, voor mij, perfecte plek weten te geven. Ik eet eigenlijk alles maar met een gezonde inslag. Bijvoorbeeld als ik even de stad inga. Dan pak ik bijv. een broodje van de Subway mee (bruin met kip of tonijn, hmm... daar heb ik nu eigenlijk best wel trek in haha ). Tijdens werk gaat er standaard een halfje brood mee. Daar wordt nog steeds smakelijk om gelachen door mij en al mijn collega's. Dit is wel een vast patroon. Standaard 4 met kip, 4 met pindakaas en 4 naar smaak in te vullen. Om toch de afwisseling te behouden. Deze twaalf sneetjes zijn altijd netjes weggewerkt in ongeveer 5 uur tijd :). Wat nog meer een vast patroon is in mijn voeding is mijn ontbijt en voeding voor het slapen gaan. Sinds ik het op deze manier doe, groei ik harder dan ooit. Ik train beter dan ooit en ik ben gespierder dan ooit. Daarnaast zal ik zelden een sociale aangelegenheid laten schieten om te kunnen trainen. Er komt altijd wel weer een mogelijkheid om weer te gaan trainen. Al is dat dan een week later. Dit maakt mij alleen maar hongeriger om weer keihard te bikkelen in de sportschool. Kortom afwisseling met eten en trainen werkt voor mij.

Het trainmaatje
Ik heb gelukkig inmiddels geen vaste trainmaatjes. Dit scheelt enorm. Heb ik een keer geen zin of wil ik wat anders doen? Geen probleem. Ik heb inmiddels aan niemand verantwoording af te leggen. Mocht ik in de sportschool een keer iemand nodig hebben, dan lopen er genoeg gasten rond die wel snappen wat je ze vraagt. Dit scheelt voor mij veel irritaties. Ooit ben ik met iemand begonnen met trainen. Door zijn demotiverende houding ben ik op den duur ook gestopt. Gelukkig later weer de motivatie gevonden en die verdwijnt niet snel meer. Daarom hoeft een vaste trainingspartner van mij niet meer... Zo af en toe train ik wel met iemand samen. Als dit gebeurt is het puur toeval en ontstaat het heel spontaan. Dan kan ik me ook lekker optrekken aan het niveau van de ander. Eens in de zoveel tijd werkt dat ook weer als een goede motivator.

Het trainen
Trainen is voor mij een passie. Dit betekent echter niet dat ik meer dan anderhalf uur per dag in de sportschool zit. Ik train gemiddeld zo'n 3 keer per week. Deze week ben ik vrij het heb ik er nu al 4 dagen straight opzitten. En dan wil ik nog borst en benen doen morgen en overmorgen! Zoals ik al eerder heb aangegeven een keertje wat anders doen is geen enkel probleem. Zo komt het ook geregeld voor dat ik een keer een week niet train. Dit maakt mij dan alleen maar gemotiveerder.

De Balans
In het kort betekent trainen voor een uitlaat klep. Voor mij is de balans daarbij lekker te kunnen eten en drinken. In combinatie met een goede mentaliteit heb ik een prima gespierd lijf, zonder dat ik geen vrienden meer heb buiten de sportschool.
 
Hoe heb ik....''nightfly'' bodybuilding/krachttraining in mijn leven geïntegreerd?

Ik probeer zo'n 4/5 keer per week te trainen, draai 3 ploegendienst...dus moet af en toe wel is switchen van tijd. Het liefst train ik s'avonds of s' middags.
Train nu ruim 5 jaar, waarvan 3 jaar echt serieus met voeding enzo. Daarvoor nog een aantal jaren getraind toen ik net in de twintig was.
Gemiddelde training duurt bij mij ruim een uur, nu iets langer omdat er wat cardio bijkomt ivm contest. Omdat ik aan het cutten ben.

Voor voeding heb ik geen vast schema, eet voornamelijk op gevoel. Zorg uiteraard dat ik genoeg eiwitten naar binnen krijg. Nu ik aan het cutten ben neem ik in de ochtend en voor de training alleen nog maar koolhydraten, verder probeer ik het zo veel mogelijk te minimaliseren. Probeer minimaal 300 gr eiwitjes op een dag naar binnen te krijgen, maar sla uiteraard ook wel is een maaltijd over (soms ontkom je er niet aan). Mijn eiwitten haal ik hoofdzakelijk uit vis, kip en roodvlees.
op mijn werk zijn gelukkig genoeg mogelijkheden om eten te maken, mee te nemen en op te eten...het belangrijkste eigenlijk!

Het belangrijkste???...ja echt, je kan trainen als een wilde...maar als je voeding niet op orde is gebeurt er weinig tot niks! Hoor ze vaak zeggen in de gym...moet je is kijken wat ik eet, dan vraag ik wat ze op zo'n dag naar binnen werken. Hehe dan hoor je vaak het probleem dat het niet eens de helft is van wat ze moeten eten.;)
Verder gebruik ik nog het een en ander aan supplementen....whey,bcaa's, citrulline, omega3, glucosamine, multivitamine(solgar) en biergist.

Ik train in een sportschool, die nog geen 5 minuten lopen is vanaf mijn huis. Op zich niet echt groot, maar alles is aanwezig. gelukkig is het niet zo'n healthclubje....en kan er nog een beetje worden gesmeten met gewichten:).
Mijn vrouw traint ook zo'n 4 keer in de week, 2 x kracht en meestal nog 2 keer spinnen. Dus ze begrijpt waar ik mee bezig ben, en waar ik het voor doe...daar ben ik wel blij om. Als je partner er geen interesse in heeft lijkt het mij toch moeilijker ...dan krijg je volgens mij toch gezeur, wat ben je lang weg...moet je nu al weer trainen?:D

Mijn huidige trainingen bestaan nu nog uit een 4/5 daagse split. geen een training is eigenlijk hetzelfde bij mij....ik beslis pas in de gym hoe de rep-indeling gaat worden.
Na de contest wil misschien fullbody of lower/upperbody gaan doen. dus echt vast geroest aan een split ben ik niet.
Verder probeer ik elke training echt alles te geven, is het niet in kracht dan is het wel wat setjes of flink wat reps meer.....dus hou me ook niet echt vast aan bepaalde gewichten!
Nu ik aan het cutten ben doe ik bijna elke dag 25/30 min cardio gelijk na de training...dan weet je in ieder geval zeker dat je gelijk aan je vetvoorraad begint. Sommigen doen ook wel cardio op de nuchtere maag als ze wakker worden, maar dan is het wel handig als je een fiets of iets dergelijks thuis hebt. Want om nou 2 keer op een dag naar de gym te gaan kost toch wel te veel tijd en moeite.

Gelukkig heb ik voor mijn leeftijd een vrij hoge stofwisseling, dus heb ik tot nu toe nog niet echt diep hoeven gaan. Uiteindelijk zal het voor mij ook wel flink zwaar gaan worden...om goed droog te worden. De laatste paar weken ga ik over op alleen koolvis en kip, uiteraard zo min mogelijk koolhydraten.

Verder weet ik ff niks meer te vertellen, mochten jullie wat meer willen weten hoe mijn traingen verlopen...mogen jullie natuurlijk ook in mijn logje kijken:p.
De link staat hieronder ......

Grt Nightfly.
 
Me want more..me want moooore!:)
 
Back
Naar boven