MuscleMeat

Vleesconsumptie en gewichtstoename (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Robjee

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
16 mei 2005
Berichten
525
Waardering
54
Het is bekend dat overgewicht minder vaak voorkomt bij vegetariërs. Regelmatig wordt hierbij gewezen naar onder andere vlees als oorzakelijke factor voor het ontstaan van overgewicht. Vegetariërs verschillen echter op talrijke punten van niet-vegetariërs waardoor dat eenvoudig weerlegd kan worden. Ook mensen die bewust met het milieu bezig zijn en daardoor minder vlees eten zijn niet zomaar te vergelijken met mensen die dat niet doen. Het is daardoor erg lastig om met de vinger naar vlees te wijzen. Zeker observationeel onderzoek is daartoe niet in staat.
Toch zijn er recent onderzoeken verschenen die vlees op deze manier nadelig naar voren brengen.

Meat consumption and prospective weight change in participants of the EPIC-PANACEA study

Background: Meat intake may be related to weight gain because of its high energy and fat content. Some observational studies have shown that meat consumption is positively associated with weight gain, but intervention studies have shown mixed results.

Objective: Our objective was to assess the association between consumption of total meat, red meat, poultry, and processed meat and weight gain after 5 y of follow-up, on average, in the large European population who participated in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition–Physical Activity, Nutrition, Alcohol, Cessation of Smoking, Eating Out of Home and Obesity (EPIC-PANACEA) project.

Design: A total of 103,455 men and 270,348 women aged 25–70 y were recruited between 1992 and 2000 in 10 European countries. Diet was assessed at baseline with the use of country-specific validated questionnaires. A dietary calibration study was conducted in a representative subsample of the cohort. Weight and height were measured at baseline and self-reported at follow-up in most centers. Associations between energy from meat (kcal/d) and annual weight change (g/y) were assessed with the use of linear mixed models, controlled for age, coïtus, total energy intake, physical activity, dietary patterns, and other potential confounders.

Results: Total meat consumption was positively associated with weight gain in men and women, in normal-weight and overweight subjects, and in smokers and nonsmokers. With adjustment for estimated energy intake, an increase in meat intake of 250 g/d (eg, one steak at 450 kcal) would lead to a 2-kg higher weight gain after 5 y (95% CI: 1.5, 2.7 kg). Positive associations were observed for red meat, poultry, and processed meat.

Conclusion: Our results suggest that a decrease in meat consumption may improve weight management.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/92/2/398


Meat consumption is associated with obesity and central obesity among US adults

Background: Meats are high in energy and fat content, and thus may be associated with higher risk of obesity. Many controversies remain regarding the association between meat consumption (MC) and obesity.

Objectives:
The aim of this study was to analyze the associations between MC and obesity assessed using body mass index (BMI≥30) and waist circumference (≥102 cm in men and ≥88 cm in women) among US adults.

Methods: Nationally representative data collected in the 1999–2004 National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) were used. Linear and logistic regression analyses were conducted to test the associations between MC and adiposity measures controlling for potential confounders.

Results: Considerable differences existed in MC across sociodemographic groups among US adults. Those who consumed more meat had a much higher daily total energy intake, for example, those in the upper vs bottom quintiles consumed around 700 more kcal day−1 (P<0.05). Regression models showed consistent positive associations between MC and BMI, waist circumference, obesity and central obesity, respectively. Using quintile 1 (low MC) as the reference, the association (odds ratio (OR) and 95% confidence interval (CI)) between total MC quintiles and obesity were 1.03 (0.88; 1.21; 2nd quintile), 1.17 (1.00; 1.38), 1.27 (1.08; 1.51) and 1.27 (1.08; 1.49;upper quintile), respectively; whereas that with central obesity was 1.13 (0.96–1.33), 1.31 (1.10; 1.54), 1.36 (1.17–1.60) and 1.33 (1.13; 1.55), respectively.

Conclusions: These US national cross-sectional data show positive associations between MC and risk for obesity and central obesity.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2697260/?tool=pubmed
 
Zo heej wat een zever ... Gaat gewoon om kcal in vs kcal out ... Als een vegetarier 10 pakken chips / dag eet zal ie ook gewicht bijkomen ...
 
Zo heej wat een zever ... Gaat gewoon om kcal in vs kcal out ... Als een vegetarier 10 pakken chips / dag eet zal ie ook gewicht bijkomen ...

Dit is de wetenschapssectie, wat voor topics had je hier verwacht? :rolleyes:

Ga maar snel een email sturen naar de onderzoekers, dat hun onderzoek totaal overbodig is, want quifix van DBB weet het beter!
 
Laatst bewerkt:
Dit is de wetenschapssectie, wat voor topics had je hier verwacht? :rolleyes:

Ga maar snel een email sturen naar de onderzoekers, dat hun onderzoek totaal overbodig is, want quifix van DBB weet het beter!

Nee ik weet het niet beter, maar het gaat gewoon om kcal in vs kcal out zoals iedereen wel weet ...
 
Nee ik weet het niet beter, maar het gaat gewoon om kcal in vs kcal out zoals iedereen wel weet ...

Kerel, lees anders het hele onderzoek eerst eens even :rolleyes:

Hoewel er toch nog wat potentiele confounders aanwezig waren had ik graag ook LBM gezien i.p.v. alleen de BMI. Van vegetariers is volgens mij namelijk bekend dat ze een lagere LBM hebben t.o.v. vleeseters.
 

Bijlagen

  • 398.pdf
    254,9 KB · Weergaven: 53
Nee ik weet het niet beter, maar het gaat gewoon om kcal in vs kcal out zoals iedereen wel weet ...

Wat betekent het volgende stukje tekst dan volgens jou?:

Results: Total meat consumption was positively associated with weight gain in men and women, in normal-weight and overweight subjects, and in smokers and nonsmokers. With adjustment for estimated energy intake, an increase in meat intake of 250 g/d (eg, one steak at 450 kcal) would lead to a 2-kg higher weight gain after 5 y (95% CI: 1.5, 2.7 kg). Positive associations were observed for red meat, poultry, and processed meat.
 
Haha, wist al lang dat jullie op me donder gingen geven :roflol:
 
Weight and height were measured at baseline and self-reported at follow-up in most centers.
With adjustment for estimated energy intake, an increase in meat intake of 250 g/d (eg, one steak at 450 kcal) would lead to a 2-kg higher weight gain after 5 y (95% CI: 1.5, 2.7 kg)
Ik geloof niet dat de proefpersonen 5 jaar lang hun aantal kcal perfect hebben opgevolgd. Het lijkt me dat de gemiddelde vegetariër meer let op wat hij eet dan de gemiddelde vleeseter dus ik ga er van uit dat de vleeseters wat meer gecheat hebben waardoor ze wat meer wegen op het einde.
En ook al zou het waar zijn... 2 kg op 5 jaar? Daar ga je je dagelijkse stukje vlees toch niet voor opgeven?

En die 2e studie toont eigenlijk mijn punt aan.
Those who consumed more meat had a much higher daily total energy intake
Vleeseters consumeren gemiddeld meer kcal dan de groep die geen vlees eet. Meer kcal = meer gewicht.
 
Kerel, lees anders het hele onderzoek eerst eens even :rolleyes:

Hoewel er toch nog wat potentiele confounders aanwezig waren had ik graag ook LBM gezien i.p.v. alleen de BMI. Van vegetariers is volgens mij namelijk bekend dat ze een lagere LBM hebben t.o.v. vleeseters.

Wat heb je aan LBM als dat verdwenen is onder een speklaag? Denk dat je beter op een LBM van 70 kg kan staan bij 12% vetpercentage dan op een LBM van 75 kg bij 20% vetpercentage. Voordat je met die 20% op 12% staat ben je al een gedeelte van je LBM kwijt en is het verschil grotendeels geegaliseerd.
 
Wat heb je aan LBM als dat verdwenen is onder een speklaag? Denk dat je beter op een LBM van 70 kg kan staan bij 12% vetpercentage dan op een LBM van 75 kg bij 20% vetpercentage. Voordat je met die 20% op 12% staat ben je al een gedeelte van je LBM kwijt en is het verschil grotendeels geegaliseerd.

Dan maak je de aanname dat personen met een hoger LBM ook gelijk een hoger %vet hebben. Dat hoeft helemaal niet, vandaar ook dat ik graag het %LBM i.p.v. alleen BMI had gezien tussen de verschillende quintiles.
 
Ik geloof niet dat de proefpersonen 5 jaar lang hun aantal kcal perfect hebben opgevolgd.

Dat staat er ook niet:

Diet was assessed at baseline with the use of country-specific validated questionnaires.

Het lijkt me dat de gemiddelde vegetariër meer let op wat hij eet dan de gemiddelde vleeseter dus ik ga er van uit dat de vleeseters wat meer gecheat hebben waardoor ze wat meer wegen op het einde.

Aannames, aannames. Misschien kun je een stuk uit de full text linken waarin de auteurs ook tot die conclusie kwamen...........
Bijzonder vreemd hoe mensen al precies weten wat er is onderzocht zonder dat ze de moeite hebben genomen de full text door te nemen en blijkbaar ook zonder de abstract te begrijpen.

En die 2e studie toont eigenlijk mijn punt aan.
Vleeseters consumeren gemiddeld meer kcal dan de groep die geen vlees eet. Meer kcal = meer gewicht.

In de 1e studie is gecorrigeerd voor kcal (zoals is al eerder stelde):

Associations between energy from meat (kcal/d) and annual weight change (g/y) were assessed with the use of linear mixed models, controlled for age, coïtus, total energy intake, physical activity, dietary patterns, and other potential confounders.

Aangezien jij concludeert dat vleeseters meer kcal consumeerden in de 2e studie, wil ik je vragen te laten zien waaruit dat blijkt. Ik ga niet weer zelf laten zien dat dit niet aannemelijk is door een quote uit de tekst.
Hint: Neem even de moeite om de "Results" door te lezen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2697260/?tool=pubmed
 
Had een ganse reply getypt maar per ongeluk dat tabblad afgesloten -.-

Samenvatting:
- Studie waarin proefpersonen zelf kcal registeren is imo niet betrouwbaar.
- Ik had idd beter eerst de volledige tekst gelezen alvorens te reageren. Aangezien het in het eerste onderzoek gaat over 2 kg over 5 jaar en in het tweede onderzoek over zwaarlijvigheid vind ik deze studies echter niet interessant genoeg om de full text te gaan lezen.
- De results sectie heb ik ondertussen gelezen en wat ik zei klopt inderdaad niet. Vreemd dat ze in het abstract ze eerst zeggen dat vleeseters meer kcal binnen krijgen en verder niets over die zelfde hoeveelheid kcal toevoegen aan het dieet van de andere groep.

btw, ik begrijp het abstract wel. Wat je daar quote van mij zijn gewoon mijn eigen bedenkingen over dergelijke studies.

edit: interessante sites in je sig
 
Laatst bewerkt:
Aangezien jij concludeert dat vleeseters meer kcal consumeerden in de 2e studie, wil ik je vragen te laten zien waaruit dat blijkt. Ik ga niet weer zelf laten zien dat dit niet aannemelijk is door een quote uit de tekst.
Een opmerking die ik wil maken is dat het niet om vleeseters en niet-vleeseters gaat. Er wordt gekeken naar een relatie tussen de hoeveelheid vlees iemand eet en middelomtrek, BMI.

Wanneer ik de full-text lees begrijp ik ook dat de personen die het meeste vlees aten een hogere energie-inname hadden.

On the basis of the recent nationally representative data, we found a positive association between the consumption of ‘all meat’ and ‘other meat products’ and BMI, waist circumference, obesity and central obesity. Those who had high MC (in the top quintile) were ~27% more likely to be obese, and 33% more likely to have central obesity compared to those with low MC (bottom quintile). These are likely due to their higher energy and fat contents. Indeed, those who had higher MC had higher energy intake. For example, on average, those whose MC being in the top quintile had ~700 kcal day−1 higher energy intake than those in the bottom quintile.


Compared with non-vegetarians, vegetarians have been reported to have lower BMI, blood pressure and blood cholesterol levels; lower rates of hypertension, type 2 diabetes and prostate and colon cancer, and reduced death rates from heart disease.

Een leuk gegeven, maar lijkt mij niet in het onderzoek thuis te horen. Zoals eerder geschreven zijn er talrijke verschillen tussen een vegetariër en een niet-vegetariër. Dit vertalen naar vleeseters en niet-vleeseters is onjuist.

However, a major limitation is the cross-sectional data, which do not allow us to test causal relationships.

En zo lijken mij de resultaten ook geïnterpreteerd te moeten worden.

In conclusion, our analysis on the basis of recent nationally representative data shows a consistent positive association between MC and adiposity measures among US adults.

Klopt, maar dat vleesconsumptie positief is geassocieerd met energie-inname lijkt mij meerzeggend.

Ik geloof niet dat de proefpersonen 5 jaar lang hun aantal kcal perfect hebben opgevolgd.
En volgens de auteurs is dat ook een beperking aan het onderzoek:

The other limitation is the dietary data, that is, measurement error. Only 1–2 24-h dietary recalls were collected in NHANES 1999–2004. It has been proposed that at least four 24-h recalls are needed to measure individuals’ usual food intake patterns

---------- Toegevoegd om 04:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 03:52 ----------

Studie waarin proefpersonen zelf kcal registeren is imo niet betrouwbaar.
In NHANES, 24 h dietary recalls were collected and used to estimate Americans’ dietary intakes. In NHANES 1999–2002, only one 24 h recall was collected from each participant in the household interview. A second day of recall was collected from all participants in the 2003–2004 survey.

De results sectie heb ik ondertussen gelezen en wat ik zei klopt inderdaad niet. Vreemd dat ze in het abstract ze eerst zeggen dat vleeseters meer kcal binnen krijgen en verder niets over die zelfde hoeveelheid kcal toevoegen aan het dieet van de andere groep.
Toevoegen aan de voeding van de andere groep? Volgens mij begrijp je het gehele onderzoek niet. Het is een cross-sectioneel onderzoek (NHANES) en dus observationeel.
 
- Studie waarin proefpersonen zelf kcal registeren is imo niet betrouwbaar.

Er is een gevalideerde voedselfrequentie vragenlijst ingevuld. Dit is een v.d meest betrouwbare manieren om informatie over de voeding te verzamelen. Ze hebben zelf geen kcal geteld. Dat hebben de wetenschappers gedaan.
 
Wanneer ik de full-text lees begrijp ik ook dat de personen die het meeste vlees aten een hogere energie-inname hadden.

In de baseline data ja. Ik bedoel dat er gecorrigeerd is voor een aantal belangrijke bronnen van energie, waardoor je je nog maar moet vragen wat er dan van de correlatie die je beschrijft over blijft:

The positive association between ‘all meat’ and BMI/waist circumference remained significant even after controlling for vegetables and fruits and grain intakes.

We further conducted a sensitivity analysis (data not shown) whereby additional control was performed on smoking status, alcohol consumption and dietary intakes of add sugars, discretionary fat, servings of other food groups (namely dark green, deep yellow vegetables and potatoes, servings of fruits, servings of milk, cheese and yogurt, nuts, seeds, legumes and soy, serving of whole and non-whole grains, eggs, nuts, seeds and legumes). Our findings remained unaltered with a few exceptions



However, a major limitation is the cross-sectional data, which do not allow us to test causal relationships.

En zo lijken mij de resultaten ook geïnterpreteerd te moeten worden.

Waarom post je het 2e onderzoek eigenlijk? Ongeacht de uitkomst van het onderzoek, is de relevantie ervan bijzonder laag.
 
In de baseline data ja. Ik bedoel dat er gecorrigeerd is voor een aantal belangrijke bronnen van energie, waardoor je je nog maar moet vragen wat er dan van de correlatie die je beschrijft over blijft
Dan nog blijft de correlatie overeind dat de mensen die het meeste vlees aten ook een hogere energie-inname hadden. Niets meer en niets minder wilde ik aangeven. Over een causaal verband wordt niet gesproken.

Waarom post je het 2e onderzoek eigenlijk? Ongeacht de uitkomst van het onderzoek, is de relevantie ervan bijzonder laag.
Om aan te geven dat correlatie-onderzoek tussen vleesconsumptie en lichaamsgewicht/BMI geen causaal verband betekend.
 
Dan nog blijft de correlatie overeind dat de mensen die het meeste vlees aten ook een hogere energie-inname hadden. Niets meer en niets minder wilde ik aangeven.

Maar controle voor o.a. de overige voedselgroepen, suikers, vetten, en alcohol, zorgt er wel voor dat het veel onwaarschijnlijker wordt dat er een interactie is van energie met de relatie tussen vlees en obesitas.



Om aan te geven dat correlatie-onderzoek tussen vleesconsumptie en lichaamsgewicht/BMI geen causaal verband betekend.

Het lijkt me handig als je dit er meteen bij had gezet.
Hoeveel mensen op dit forum zouden dat namelijk kunnen afleiden uit je beginpost, denk je? :)
 
Maar controle voor o.a. de overige voedselgroepen, suikers, vetten, en alcohol, zorgt er wel voor dat het veel onwaarschijnlijker wordt dat er een interactie is van energie met de relatie tussen vlees en obesitas.
Klopt, de percentages staan in het onderzoek vermeld.

Overall, the four meat food groups, vegetables and fruits and grains explained 33% of the variance in total energy intake; the four meat food groups explained 11% of the variance, although if they were collapsed into one group, it was 9%. Grains explained the largest proportion of the variance (16%); whereas vegetables and fruits explained the least (5%).

Maar nu ben je bezig om het aandeel van vlees na te gaan. Waar ik op reageerde was dat jij het niet aannemelijk vond dat 'vleeseters' meer kcal zouden consumeren: Aangezien jij concludeert dat vleeseters meer kcal consumeerden in de 2e studie, wil ik je vragen te laten zien waaruit dat blijkt. Ik ga niet weer zelf laten zien dat dit niet aannemelijk is door een quote uit de tekst

Het lijkt me handig als je dit er meteen bij had gezet.
Hoeveel mensen op dit forum zouden dat namelijk kunnen afleiden uit je beginpost, denk je?
Bij deze dan :)
Maar volgens mij stond in mijn intro dat ondanks de negatieve associaties die worden gemaakt het lastig is om met de vinger naar vlees te wijzen.
Zeker observationeel onderzoek is daartoe niet in staat.
Toch zijn er recent onderzoeken verschenen die vlees op deze manier nadelig naar voren brengen.
 
Hoewel gecorrigeerd voor energie-inname en andere confounders blijft het eerste onderzoek observationeel van opzet. De media koppelt er echter al snel een oorzakelijk verband aan.

Vlees grootste oorzaak overgewicht
Wie wil afvallen en een gezond gewicht behouden, doet er verstandig aan om de vleesconsumptie sterk te matigen.

Dat blijkt uit een grote Europese studie onder zo`n 400.000 volwassen mensen uit tien landen. Bij aanvang van het onderzoek werden de deelnemers gewogen en vijf jaar later weer. Daarnaast vulden ze uitgebreide vragenlijsten in over hun eetgewoonten. Zelfs als deze mensen andere producten aten dan vlees, maar wel dezelfde hoeveelheid calorieën innamen bleek dat nog verschil te maken. Met name bewerkt vlees, zoals ham en worst, werd in verband gebracht met gewichtstoename. De grootste vleeseters zijn Nederlanders, Duitsers, Zweden, Denen en Spanjaarden, zo bleek verder.

http://www.consumed.nl/dagnieuwtjes/5119/Vlees_grootste_oorzaak_overgewicht

'Minder vlees eten zorgt voor gewichtsverlies'

BAARN - Minder vlees eten is het geheim voor een gezond gewicht en om af te vallen. Dat blijkt uit een Europese studie onder bijna 400.000 volwassenen.

'Minder vlees eten zorgt voor gewichtsverlies'
BAARN - Minder vlees eten is het geheim voor een gezond gewicht en om af te vallen. Dat blijkt uit een Europese studie onder bijna 400.000 volwassenen.
Zelfs als mensen hetzelfde aantal calorieën als altijd gebruiken, maar andere dingen in plaats van vlees zouden eten, verliezen ze gewicht.
Mensen in Denemarken, Duitsland, Spanje, Zweden en Nederland eten de grootste hoeveelheden vlees. Vooral voorbewerkt vlees, zoals bijvoorbeeld worstjes en ham, worden gelinkt aan overgewicht. Dat meldt het Imperial College London.
Aan het onderzoek deden vrijwilligers uit 10 Europese landen mee. Bij aanvang van het onderzoek werden ze gewogen en opgemeten. Vijf jaar later werd dit nog eens gedaan. Ook werd ze gevraagd een gedetailleerde vragenlijst over hun voedingspatroon in te vullen.
Zo ontdekten de wetenschappers de link tussen vleesconsumptie en gewicht. Het verband werd gevonden bij mannen en vrouwen. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in the American Journal of Clinical Nutrition.
Zelfs als mensen hetzelfde aantal calorieën als altijd gebruiken, maar andere dingen in plaats van vlees zouden eten, verliezen ze gewicht.
Mensen in Denemarken, Duitsland, Spanje, Zweden en Nederland eten de grootste hoeveelheden vlees. Vooral voorbewerkt vlees, zoals bijvoorbeeld worstjes en ham, worden gelinkt aan overgewicht. Dat meldt het Imperial College London.
Aan het onderzoek deden vrijwilligers uit 10 Europese landen mee. Bij aanvang van het onderzoek werden ze gewogen en opgemeten. Vijf jaar later werd dit nog eens gedaan. Ook werd ze gevraagd een gedetailleerde vragenlijst over hun voedingspatroon in te vullen.
Zo ontdekten de wetenschappers de link tussen vleesconsumptie en gewicht. Het verband werd gevonden bij mannen en vrouwen. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in the American Journal of Clinical Nutrition.
http://www.gezondheidsnet.nl/alles-.../minder-vlees-eten-zorgt-voor-gewichtsverlies
 
Laatst bewerkt:
Maar nu ben je bezig om het aandeel van vlees na te gaan. Waar ik op reageerde was dat jij het niet aannemelijk vond dat 'vleeseters' meer kcal zouden consumeren: Aangezien jij concludeert dat vleeseters meer kcal consumeerden in de 2e studie, wil ik je vragen te laten zien waaruit dat blijkt. Ik ga niet weer zelf laten zien dat dit niet aannemelijk is door een quote uit de tekst

Ik vroeg me al af waar je het over had. :D Ik bedoel: Aangezien jij concludeert dat de kcal. verantwoordelijk zijn voor de gemeten correlatie tussen vlees en obesitas. Verkeerd geformuleerd van me, maar uit de rest van mijn posts kun je afleiden dat ik dit bedoel.


Bij deze dan :)
Maar volgens mij stond in mijn intro dat ondanks de negatieve associaties die worden gemaakt het lastig is om met de vinger naar vlees te wijzen.
Zeker observationeel onderzoek is daartoe niet in staat.
Toch zijn er recent onderzoeken verschenen die vlees op deze manier nadelig naar voren brengen.

O.k. Maar ik bedoel dat er bijna niemand op dit forum is die begrijpt dat beide studies observationeel zijn. Het woord "toch" suggereert dat beide studies daar mogelijk niet aan voldoen en dat ze daarom mogelijk een andere betouwbaarheidsgraad hebben.

---------- Toegevoegd om 20:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:12 ----------

Hoewel gecorrigeerd voor energie-inname en andere confounders blijft het eerste onderzoek observationeel van opzet. De media koppelt er echter al snel een oorzakelijk verband aan.

Daar is de media erg goed in. Maar dan ben ik nog blij dat men prospectief onderzoek uitkiest om als aanwijzing te gebruiken voor een mogelijk causaal verband.

Ik zie namelijk nog geen onderzoek opgezet worden waarbij een grote groep proefpersonen gedurende jaren wordt gerandomiseerd naar verschillende hoeveelheden vlees. Tot die tijd blijft prospectief onderzoek de sterkste vorm van bewijs die we hebben.
 
Back
Naar boven