AndroidHealthClinic

Maak een artikel over negatieve reps vs positieve reps. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

tremendes

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 nov 2006
Berichten
11.662
Waardering
2.927
Lengte
1m86
Massa
102kg
Welkom in het Topic van de Maand -Augustus!

Het topic deze maand:

Maak een artikel over negatieve reps vs positieve reps.

• In de negatieve rep ben je sterker dan in de positieve rep.

• Waarom?

• Hoe dit en hoe vaak, ter bevordering van spiergroei, in je training verwerken?

• Is dit geschikt om in al je oefeningen te gebruiken?

• Etc. etc..Laat zoveel mogelijk aan bod komen!


Beperk jezelf niet door deze punten, jij maakt je artikel zo uitgebreid als je zelf wilt.

Laat weten hoe dit spiergroei en/of kracht kan bevorderen.

Regels:

1. Geen kopieerwerk, alles moet met eigen woorden geschreven zijn, bronnen raadplegen mag, maar enkel met referentie, geen artikels "herschrijven"

2. Een artikel moet minstens een half a4 lang zijn incl. paragraaf-ruimte.

Te winnen prijzen deze maand:

1ste plaats

Gorilla Wear waardebon 50,-
Sportfood waardebon 29,95

2e plaats

XXL Nutrition waardebon 29,95

Veel succes!

Groet, Tremendes
__________________
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat ik hier niet veel over weet ...
 
Het staat je vrij om over dit onderwerp te lezen en wat info te vergaren en dan in je eigen woorden een artikel te schrijven..;)
 
Is ook weer een soort van eige mening artikel natuurlijk, deels mening, deels ervaring.
 
Is ook weer een soort van eige mening artikel natuurlijk, deels mening, deels ervaring.

Nee hoor, zit wel degelijk een wetenschappelijk aspect aan...

Waarom ben je in het negatieve gedeelte sterker dan in de positieve?
 
Nee hoor, zit wel degelijk een wetenschappelijk aspect aan...

Waarom ben je in het negatieve gedeelte sterker dan in de positieve?

Lijkt mij vrij logisch, maargoed :)

Denk niet dat ik deze keer mee ga doen, ik zal nog wel zien.
 
Leg dat dan maar eens uit..;)


Lijkt mij logisch dat een last die je tegen moet houden en moet verplaatsen in de richting waar ze naartoe gaat maklijker gaat dan een last die je moet tegenhouden en verplaatsen in de tegengestelde richting?


Lijkt mij nu toch echt simpele fyisica? of begrijp ik de vraag niet goed?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij logisch dat een last die je tegen moet houden en moet verplaatsen in de richting waar ze naartoe gaat maklijker gaat dan een last die je moet tegenhouden en verplaatsen in de tegengestelde richting?


Lijkt mij nu toch echt simpele fyisica? of begrijp ik de vraag niet goed?

Ja, is gewoon fysica man :D.
 
Interessant dit ik ga dit volgen. Train momenteel met negatieve reps, omdat me dit aangeraden is.
 
artikel negatief vs postief

Beste lezers,

Ik ga een poging doen om hier wat over te vertellen. Hopelijk kunnen jullie er dan een en ander mee in de training.

Negatief:
Het negatieve gedeelte van de herhaling wordt de exentrische contractie genoemd. Hoewel de spier dus verlengt, het is nog steeds een contractie. De spier spant zich nog steeds aan maar laat heel geleidelijk los. Bij deze vorm van contractie speelt de rek op het bindweefsel en om de spier een belangrijke rol. Deze betrokkenheid van het bindweefsel zorgt ervoor dat je sterker bent dan in een concentrische contractie. Zie het als een paar stevige elastieken. Vandaar dus dat je negatief kunt trainen! (>100% 1RM). Het beschadigen van het bindweefsel lijdt ook tot meer spierpijn (scheuren in het bindweefsel bovenop scheuren in de spiervezels) en met het juiste herstel tot meer spiergroei.

positief:
Het positieve deel noemen we een concentrische contractie. Er is geen rek op de bindweefsel structuur in de spier waardoor je minder gewicht kunt tillen. Deze contractie is minder belastend dan exentrisch.

Conclusie:
De exentrische contractie is het belangrijkste gedeelte van de beweging om de spier de beschadigen. Doe dit dan ook in een rustig tempo. Minimaal 2 sec voor beginners. Gevorderden kunnen 3-4 sec of zelfs nog langzamer!

Het concentrische gedeelte doe je als beginner ook in zo'n 2 sec. Dit omdat je nog bezig bent met coordinatie en je de oefening juist moet uitvoeren. Als gevorderde maak je de concentrische contactie zo snel mogelijk! In al je reps, met al je oefeningen! Om te versnellen is namelijk kracht nodig. Je voelt dit als je het doet, het kost veel kracht. Maar daardoor ontwikkel je ook kracht en zet je des te meer spiervezels aan het werk! Niet alleen kracht maar ook massa is het resultaat.

Wil je dus eens wat anders in je training probeer dan eens een tempo van 4 sec exentrische en ze snel mogelijk concentrisch! Geen dode momenten in beweging maar hou een constant bewegingstempo.
 
Toevoeging

Nog een kleine toevoeging op bovenstaande:

Er is uiteraard ook sprake van rek op de bindweefselcomponenten in de pezen. Alleen is hier sprake van tijdens de concentrische en de exentrische contractie.

Negatief trainen:
Ik wil nog even toelichten wat de term negatief trainen inhoud.

Negatief trainen (of supramaximaal) houd in dat je alleen maar exentrische contracties maakt. 1 of waarschijnlijk 2 spotters helpen je om het gewicht op te tillen. Dit is een zeer zware methode van trainen. Je neemt gewichten die hoger zijn dat wat je eigenlijk kunt in je normale oefeningen. De geschikte oefeningen hiervoor zijn de samengestelde oefeningen met grote spiergroepen.

Stel je kunt normaal gesproken 100kg op de benchpress 1x drukken (1RM) dan gaat er nu zo'n 120-130kg op. Voor deze training moet je echt gevorderd zijn! Daarbij is het zeer belangrijk dat je ervaren spotters hebt die jou ook kunnen coachen. Als je niet van warming up houdt doe deze training dan niet want hij is zeer belastend en je kunt er blessures aan over houden.

p.s. met warming up bedoel ik niet drie keer met je armen zwaaien en 20 hh met alleen de stang! Er is vast op het forum wel een en ander over te vinden. (zo niet dan is dat misschien een goed idee!)

Je maakt ook exentrische herhalingen wanneer je bijvoorbeeld de eerste 8 herhalingen zelf maakt en de laatste 2 concentrisch geholpen wordt door je spotter. Hier moet je ook niet gelijk mee beginnen maar moet je doen als je al wat meer gevorderd bent. Dit is een mooie manier om je training nog wat intensiever te maken maar doe het dan goed, dus bij al je setjes en al je oefeningen!

Mensen, succes met trainen!!!:D
 
nu snap ik wrm ik laatst 2 man bij mij op de fitness snelle positieve reps zag maken en zeer trage negatieve.

goed artikel iets intresant en ik heb er nog iets aan. :)

karma :thumbs:
 
Succes allemaal =)
 
Laatst bewerkt:
niet opgeven je kunt het !!!
 
Het staat je vrij om over dit onderwerp te lezen en wat info te vergaren en dan in je eigen woorden een artikel te schrijven..;)

Waar moet je dit artikel dan plaatsen?
 
Mooi artikel physical, het enige waar ik misschien niet mee akkoord ga is dat je zegt dat je voor negatieve reps echt gevorderd moet zijn. Ik doe ze zelf ook wel eens, en ik train amper 2 jaar dus ben niet echt gevorderd, maar ik vind het echt een heel erg zalige manier van trainen :)

Verder heel netjes:thumb:
 
Back
Naar boven