Fitness Seller

Jim Wendler 5/3/1 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

okee, dat had ik ook in gedachten
gewoon 4 weekjes ff terug pompen en shit
dan maxen
begin schooljaar=begin wendler
 
een vraagje
bij week 3 is de 531 bij de 1 95% van je 1RM.
maar bij 95% haal je niet echt makkelijk nog 1 rep, laat staan een repout van meerdere.
Hoe moet ik dat berekenen?
lijkt mij dat het juist lichter moet, 90% ofzo
En als ik terugkom van mijn vakantie is het beter om dan opnieuwe te maxen? of gewoon uitgaan van de 1rm's die ik nu heb gezet en daarmee starten? (en dan kan ik dus eerder beginnen en later alsnog een beetje aanpassen)

Het klopt wel.
Als je het stuk goed leest dan zie je dat je uit moet gaan van 90% van je 1RM, daar baseer je je trainingen op.

Dus bijvoorbeeld je hebt een 1rm benchpress van 100kg. 90% van 100kg is 90kg. Deze 90kg is dan het uitgangspunt van het schema.

Dus in week 3 pak je dan 95% van 90kg en dat is 85,5kg. Afgerond maakt dit 85kg. Je werkset in week 3 is dan 85kg.

Is het nu duidelijk?:)
 
een vraagje
bij week 3 is de 531 bij de 1 95% van je 1RM.
maar bij 95% haal je niet echt makkelijk nog 1 rep, laat staan een repout van meerdere.
Hoe moet ik dat berekenen?
lijkt mij dat het juist lichter moet, 90% ofzo
En als ik terugkom van mijn vakantie is het beter om dan opnieuwe te maxen? of gewoon uitgaan van de 1rm's die ik nu heb gezet en daarmee starten? (en dan kan ik dus eerder beginnen en later alsnog een beetje aanpassen)
95% van een 1RM die 10% onder je werkelijke 1RM lag toen je weken geleden bent begonnen is best te doen hoor. ;)
Snap je..?
Even alles goed doorlezen.

Ik zou gewoon beginnen met het programma en 15% van je werkelijke 1RM af halen.
Dus met 85% 1RM beginnen.
No problemo!
Succes man.
 
Nice Hummer!
 
Ik ben nu een ~jaar bezig met wendler 5/3/1 met het triumvirate principe en het is voor mij het leukste schema dat ik tot nu toe heb gedaan.
 
Thanks John, mooie post en bedankt voor jou gedane moeite hierin .

Heeeeel interessant onderwerp dit, laat me alleen maar nadenken hoe ik het een of ander in mijn trainingsprogramma kan combineren of kopiëren . Mooi om te lezen hoe hij denkt over assist oefeningen, iets waar ik zelf ook een beetje ben achter gekomen.
 
Thanks.

Ik ben nu een ~jaar bezig met wendler 5/3/1 met het triumvirate principe en het is voor mij het leukste schema dat ik tot nu toe heb gedaan.
Het geeft wat structuur en periodisering, maar er is ook ruimte om eens lekker uit je dak te gaan op een goede dag.
En zoals gezegd, het is een beetje een denkwijze, geen al te stringente regels enzo.
Genoeg ruimte voor je eigen ding.
 
Goede thread.

Ik ben zelf iemand die alle newbie-fouten gemaakt heeft, en daardoor zichzelf jarenlang gesaboteerd heb. Ik durf te zeggen dat ik nu eindelijk begin door te krijgen hoe het allemaal in elkaar steekt. Ik heb dus echt niet de stats om m'n kennis te onderbouwen, maar ik ben wel iemand die weinig talent heeft, en door z'n fouten veel geleerd heeft.

Maar goed, het gaat over Jim en over 5/3/1, niet over mij.

Ik heb meerdere pogingen ondernomen met 5/3/1, en door mijn gebrek aan consistentie nooit lang genoeg gevolgd om echt het effect te ervaren, zit momenteel in cycle 3, maar goed, daar gaat het allemaal niet om.

Het gaat er mij meer om dat Jim Wendler heel veel tijd, moeite en energie steekt in het tegengaan van de 'emasculatie' en 'pussification' van krachttraining, door zijn 'filosofie' zo simpel mogelijk neer te zetten, en zo vaak mogelijk te herhalen:

- Hard maar slim trainen. Dus slim periodiseren, en hard knallen op de oefeningen die er toe doen: squat, bench, deadlift, press. Het 'slimme' houdt in dat je leert herkennen wanneer je gewoon een bout-dag hebt, en je de minimale reps doet, of wanneer je je ff goed opfokt, en een keiharde repout doet.
- Progressief laden.
- Niet te diep nadenken over dingen die niet zo heel belangrijk zijn 'in the big picture'. 'Zal ik 4 sets of 5 sets doen op de DB bench?' 'Hoelang hou ik rust tussen sets?' Dat soort onzin.
- Doelen stellen en behalen.
- Consequent knallen, en zoveel mogelijk 'goede' trainingen neerzetten. Soms heb je 'geweldige' trainingen, en soms 'slechte' trainingen, maar zo consequent mogelijk goede trainingen neerzetten is de sleutel.
- 'Lift for satan, not for god': goede techniek en uitvoering is belangrijk, maar af en toe moet je er gewoon nog een paar reps extra uitraggen, en ja, dan is je techniek wat minder.
- Training economy: Haal meer uit minder. Optimaal en efficient trainen. Dus ipv 6 verschillende latpulldown oefeningen, gewoon een aantal goede sets DB rows doen.
- Train als een atleet: richt je op prestatie, niet op uiterlijk. Als je 300kg deadlift, en 150kg boven je hoofd drukt, dan zal je echt niet klein, dun en zwak zijn.
- Besteedt aandacht aan stretching en conditioning, en doe een goede warmup.
- Bouw een Yoke: traps tot aan je oren, nekspieren als staalkabels, en delts als kokosnoten.
- Hanteer de 'Awesome' regel: 'Is what I am doing Awesome?' Zo niet, doe het dan ook niet.
- Hou het simpel.

en de allerbelangrijkste: Train als een man. Train met passie, niet met je ego. Niet lopen zeiken over je lovehandles, of smoesjes vertellen waarom je niet afvalt of niet aankomt, maar vol passie doen waar je warm voor loopt: sterk worden, en ass-kicken. Wat is er nou mooier dan de eerste keer dat je 200kg deadlift, of je longen eruit hoesten na een medley?

Ik kan nog wel ff doorgaan, en ik zal binnenkort wel ff de tijd nemen om al z'n quotes mooi overzicht in een word-bestandje te knallen, maar het gaat bij 5/3/1 puur om de visie waarmee je traint, en hoe je je trainingen benadert.

Daarnaast is het gewoon een prima systeem.

Het geeft je een soort basis-blauwdruk van een schema zoals dit:

Dag 1:
Warmup
Press 5/3/1
Pressing exercise
Pulling exercise
Traps/biceps
Conditioning

Dag 2:
Warmup
Deadlift 5/3/1
Lowback/hams
Abs
Conditioning

Dag 3:
Warmup
Bench 5/3/1
Pressing exercise
Pulling exercise
Traps/triceps
Conditioning

Dag 4:
Warmup
Clean 5/3/1
Squat 5/3/1
Quads/hams
Abs
Conditioning

Dit is de blauwdruk, de parameters van je trainingen, en aan de hand daarvan kan je gaan aanpassen. Is het doel een betere conditie krijgen, dan gaat meer tijd en aandacht naar de conditioning, en krijgt die meer prioriteit en intensiteit. Is mass-gain het doel, dan draai je meer sets op de assistance exercises, ben je zo stijf als een hark, dan doe je een langere warmup met dynamic stretching e.d.

Ik doe bijvoorbeeld minder assistance, maar doe meerdere mini-workouts verspreid over de week, waarin ik nek en onderarm train en extra stretch.

Voor bijv. 'pressing exercise' kan je alles invullen wat voor jouw werkt: incline, db incline, press, db press, pushups, dips. Je traint spiergroepen, geen beweging, dus het doel is oppompen van borst/delts/triceps.

Voor bijv. 'pulling exercise' kan je op press-dag çhins doen, en op bench-dag BB rows.

Kies 1 oefening, en knal er een boel sets uit. Niet als een mongool alle Technogym apparaten aflopen, en overal halfbakken op zitten pompen, maar gewoon 1 goede oefening uitkiezen en pompen alsof je leven er vanaf hangt. De keerzijde is daarvan dat je niet gaat proberen om Koning Pushdown te worden. Niemand kan het wat schelen of je nou full-stack doet of dat je met 20kg je triceps helemaal volblaft met bloed.

Dat staat voornamelijk hier uitgelegd:

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/the_worlds_simplest_training_template

Het mooie aan het repout-gedeelte van 5/3/1 is de ingebouwde auto-regulatie. K*t-dag? minimale reps, beetje pompen, klaar. Geweldige dag? keiharde repout, PR's d'r uit knallen. Gemiddelde dag? gewoon minimale reps, plus paar extra reps, paar reps van failure vandaan blijven, lekker pompen, klaar.

Een schema of een dieet is een tijdelijk iets, een visie is een bron waar je altijd uit kan putten. 5/3/1 moet je dus als een visie op trainen zien, en niet als een schema. Er zijn zat mensen die jaren 5/3/1 hebben gevolgd, en als enige aanpassing bijv. ipv 1 repout 3 zware 5 reppers doen, en op die manier progressief laden.

Jim wendler is de eerste om toe te geven dat het allemaal niks nieuws onder de zon is, en dat dit voor een boel mensen allemaal allang duidelijk is, maar hij probeert binnen de fitness-industrie die overspoeld is met misinformatie, bull-shit oefeningen en apparaten, allerlei supplementen die niet doen wat ze beloven, en guru's die weak en dun zijn, de basis neer te zetten die veel mensen uit te hoog verliezen.

Ik weet niet veel, maar ik weet wel dit:

Mensen die zeggen dat 5/3/1 niet werkt die:

- hebben het te kort gevolgd
of
- hebben het niet begrepen
of
- hebben geen flauw idee hoe je moet spelen met de parameters van herstel, training, intensiteit, volume, assistance etc.

Als mensen geen progressie hebben geboekt met 5/3/1 hebben het gewoon niet goed toegepast, of niet lang genoeg geprobeerd.

5/3/1 is een dood-simpele UB/LB split met standaard manier van progressief laden.

Dat het systeem van waves, repouts misschien minder goed werkt bij iemand en diegene meer of juist minder volume nodig heeft, dat kan, maar ik denk dat de overeenkomsten tussen een 5x5 schema of een bill star/rippetoe/stronglifts methode duidelijk zijn. De zware set van de dag waarop je de repout doet is gewoon één van de parameters die aangepast kunnen worden.

Beweren dat 5/3/1 niet werkt is hetzelfde als zeggen dat 'progressief laden' niet werkt.

Jim wendler weet het allemaal gewoon mooi te verwoorden, en heel simpel en grappig uit te leggen, wat voor mij heel motiverend werkt, met name het N.O.V. gedeelte.

Nogmaals, ik ben niet sterk, ik heb alle fouten gemaakt die ik kon maken, en ik heb me voorgenomen om niet meer kennis te spuien zonder de kracht te hebben om het te kunnen onderbouwen, maar ik denk dat mensen kunnen leren van mijn fouten, scheelt namelijk een hoop tijd. Voor veel mensen zal dit vaste koek zijn, maar mij heeft het lang geduurd om echt te beseffen dat het hier om draait.

Verplicht leesvoer:
- 5/3/1 manual
- 5/3/1 for powerlifting
- Alle Blood&Chalk articles op T-nation
- 5/3/1 reloaded article
- 'the world's simplest training template' article op T-nation.
- Livespills van Jim Wendler op T-nation
- Alle artikels van Jim Wendler op Elitefts
- Training Log van Jim Wendler op Elitefts
- Q&A op Elitefts
- Starting Strength

Ik voeg ander keertje wel links toe.
 
Het klopt wel.
Als je het stuk goed leest dan zie je dat je uit moet gaan van 90% van je 1RM, daar baseer je je trainingen op.

Dus bijvoorbeeld je hebt een 1rm benchpress van 100kg. 90% van 100kg is 90kg. Deze 90kg is dan het uitgangspunt van het schema.

Dus in week 3 pak je dan 95% van 90kg en dat is 85,5kg. Afgerond maakt dit 85kg. Je werkset in week 3 is dan 85kg.

Is het nu duidelijk?:)

Ja bedankt, ik snap het.
Was aan het eten en ineens schoot het binnen, van ohh wacht, het was natuurlijk al gebaseerd op 90% dus de zwaarste set van 95% is eigenlijk 92,5x0.9x0.95 :) alsnog bedankt!

95% van een 1RM die 10% onder je werkelijke 1RM lag toen je weken geleden bent begonnen is best te doen hoor. ;)
Snap je..?
Even alles goed doorlezen.

Ik zou gewoon beginnen met het programma en 15% van je werkelijke 1RM af halen.
Dus met 85% 1RM beginnen.
No problemo!
Succes man.

85% is wel heel licht denk ik...
maar misschien doe ik het toch maar!
kan ik tenminste lekker lang doorgaan.
Als ik met repouts op 10-15 reps kom is alleen maar goed, heb in tijden geen hoge reps meer gedaan.
Bedankt voor dit topic Hummer!
*Goede post waar ik veel aan had maar te lang om te quoten*
Bedankt! hier kan ik wat mee :)
 
Goede thread.
Thanks Marrkos.
Ik heb je post in mijn beginpost ingepast.
Ik neem even voor het gemak aan dat je dit wel goed vind. ;)

---------- Post added wo 29 jun 2011 at 20:12 ----------

okee, dat had ik ook in gedachten
gewoon 4 weekjes ff terug pompen en shit
dan maxen
begin schooljaar=begin wendler
Zonde van je tijd man.
Gewoon beginnen et het 5/3/1 als het je aanspreekt.
En wat betreft dat "lekker lang doorgaan" als je op 85% begint...
Dan heb je het goed begrepen! :thumb:
 
Thanks Marrkos.
Ik heb je post in mijn beginpost ingepast.
Ik neem even voor het gemak aan dat je dit wel goed vind. ;)

---------- Post added wo 29 jun 2011 at 20:12 ----------


Zonde van je tijd man.
Gewoon beginnen et het 5/3/1 als het je aanspreekt.
En wat betreft dat "lekker lang doorgaan" als je op 85% begint...
Dan heb je het goed begrepen! :thumb:

je hebt gelijk :D ik begin meteen als ik terugben!
hoeveel cycles is het een beetje aan te raden? (dati k het niet te kort doe) Als het me bevalt (en dat moet wel als ik het zo lees) zal ik dit gewoon doen tot ik 18 ben ofzo?
 
Ik denk dat het het beste is als je op je 74ste terug met Rippetoe begint. ;)
Go with the flow, en melk het uit zo lang je er vooruitgang mee boekt en het leuk vind om te doen.
 
Ik ken het schema. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat het grootste deel op dbb dat wendler 5/3/1 volgt dit geen jaren doet.

+1

wij dbb-ers zijn wispelturig
 
wij zeiden, minimaal een half jaar inclusief hill sprints... aangezien we nu in juni leven is dat gelukt :D

na de vakantie even wat anders, maar daarna denk ik weer terug naar wendler... toch erg easy guidelines die gewoon werken + nog enorm veel vrijheid.
 
wij zeiden, minimaal een half jaar inclusief hill sprints... aangezien we nu in juni leven is dat gelukt :D

na de vakantie even wat anders, maar daarna denk ik weer terug naar wendler... toch erg easy guidelines die gewoon werken + nog enorm veel vrijheid.
hill sprints wil ik ook gaan doen maar dan zal ik mijn eigen hill moeten bouwen ;(
 
hill sprints wil ik ook gaan doen maar dan zal ik mijn eigen hill moeten bouwen ;(

mwah... toch altijd wel ergens een weg te vinden die omhoog loopt? nergens een brug/viaduct oid in de buurt?
 
Thanks Marrkos.
Ik heb je post in mijn beginpost ingepast.
Ik neem even voor het gemak aan dat je dit wel goed vind. ;)

Ik vind dat wel goed;)

je hebt gelijk :D ik begin meteen als ik terugben!
hoeveel cycles is het een beetje aan te raden? (dati k het niet te kort doe) Als het me bevalt (en dat moet wel als ik het zo lees) zal ik dit gewoon doen tot ik 18 ben ofzo?

ik ga het minimaal een jaar volhouden!

Je begint hiermee. Doe dit consequent. Maak kleine aanpassingen. Matt Kroc heeft dat ook eens uitgelegd: je begint met een basisschema, en stapje bij stapje breng je kleine aanpassingen aan. Je houdt wat werkt, en loost wat niet werkt. Hij begon met een standaard UB/LB split ala Westside, en nu is dat inmiddels geevalueerd naar een dagelijkse split me ME work en geen DE meer, en meer RE. Daarom heb je principes nodig. Een schema of dieet is tijdelijk. Een methode of een visie kan je oneindig uitmelken, door kleine aanpassingen aan te brengen, en te ervaren wat werkt en wat niet.

Doe dit maar gewoon 10 jaar, en stel jezelf die vraag nog 's. Als je uit verveling wilt variëren dan probeer je maar 's wat anders qua assistance.

mwah... toch altijd wel ergens een weg te vinden die omhoog loopt? nergens een brug/viaduct oid in de buurt?

Google Streetview. Duurt ff, maar dan heb je ook wat. Ik kwam erachter dat de meest perfecte heuvel maar 1km van m'n flat af ligt. Nu alleen nog een knie waar ik mee kan rennen.

Geluidswallen langs de snelweg, en viaducten inderdaad.
 
+1

wij dbb-ers zijn wispelturig

En bij mij kwam er nog bij dat ik volgens mij na een maand of 5 moest gaan reppen met de gewichten waar ik 5 maanden daarvoor ook een paar reps mee kon maken en ik was niks sterker geworden:(
 
En bij mij kwam er nog bij dat ik volgens mij na een maand of 5 moest gaan reppen met de gewichten waar ik 5 maanden daarvoor ook een paar reps mee kon maken en ik was niks sterker geworden:(

Of je had een slechte dag..
 
Back
Naar boven