MuscleMeat

Sticky Het Motor Topic (7 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Mijn broer heeft toendertijd een nieuwe uit voorzorg gekocht, en op een koelvin een ventilatortje geboort van een processor (uit je pc dat dingetje) en aangesloten op je lampen.
Dus zorda je ging rijden en je lampen aandeed begon ie te blazen en koelde dus de spanningsregelaar

ja dat had ik bij mij na de 1e keer ook gedaan........mocht niet baten. daarna is de hele handel nog 2 keer afgefikt. duurde alleen iets langer. De 929 fireblades bleken er om bekend te staan. Lag namelijk ook vooral aan de dynamo die te weinig gekoeld werd en te warm werd, mede doordat de speling tussen stator en rotor te klein was-----> veel te warm. Honda heeft dit altijd ontkent, maar de specialisten (oa Carmo) wisten wel beter
 
hmm, zal het paar vrienden door geven, die rijden 929's wat betreft die dynamo's. Die kende ik nog niet, thx voor de tip
 
hmm, zal het paar vrienden door geven, die rijden 929's wat betreft die dynamo's. Die kende ik nog niet, thx voor de tip

Ja was er echt klaar mee. Had in 15.000km 3 dynamo's en 2 spanningsregelaars en 1 accu vervangen :mad:. Bij carmo vertelde ze me dat dat met dat model aan de lopende band het geval was. Gebeurd vooral bij mensen die woonwerk verkeer rijden (langzaam door de file, veel stoplichten), dan word de motor vaak 105 graden waarop de fan aanslaat-----> extra belasting dynamo (die al heel heet was doordat de olie erg heet is)---> nog warmer door belasting. Doe dit een paar duizend km en je isolatie ligt van je windingen---> kortsluiting.
 
Ja was er echt klaar mee. Had in 15.000km 3 dynamo's en 2 spanningsregelaars en 1 accu vervangen :mad:. Bij carmo vertelde ze me dat dat met dat model aan de lopende band het geval was. Gebeurd vooral bij mensen die woonwerk verkeer rijden (langzaam door de file, veel stoplichten), dan word de motor vaak 105 graden waarop de fan aanslaat-----> extra belasting dynamo (die al heel heet was doordat de olie erg heet is)---> nog warmer door belasting. Doe dit een paar duizend km en je isolatie ligt van je windingen---> kortsluiting.
Nouja, wat je zegt over belasting van de dynamo klopt niet. In de dynamo wordt hoe dan ook stroom opgewekt, of deze nu gebruikt wordt of niet. (wisselend magneetveld door spoelen geleidend materiaal levert nu eenmaal een stroming van elektronen op)
Dus er kan ook niet een te grote of te kleine belasting zijn, de belasting is altijd constant. De belasting op de rest van je draadharnassen kan wel fluctueren door het gebruik van randapparatuur (incl. de motor's eigen apparatuur) waar hierdoor dus problemen veroorzaakt kunnen worden.

Als de stator overlijdt ligt dat vaak gewoon aan een slechte wikkeling/isolatie o.i.d. Kan inderdaad bij een bepaald model vaker voorkomen, vooral bij honda's uit 1996-2001 omdat toentertijd alle electronica geleverd werd door dezelfde schijtfabrikant.

heeft mijn schoonvader ook gehad, precies zoals jij beschrijft, was inderdaad de spanningsregeleaar (zoals bekend een zwak punt bij Honda)

wees er snel bij, want als je te veel door blijft rijden en proberen, dikke kans dat je accu ookkapot gaat, gebeurd 7 vd 10 x dat de accu ook kapot gaat, duur grapje wordt het dan
De vorige accu stond volgens de vorige eigenaar ook al helemaal bol en toch houdt ie (nu nog) vol dat er niks met de spanningsregelaar is omdat deze al een keer is vervangen.

En daarna zelfs je dynamo........heb een fireblade uit 2001 gehad en die dingen at dynamo's en spanningsregelaars alsof het koekjes waren.......bij 600rr heb ik na 20000km nog nergens last van gehad. Gruwelijk betrouwbaar dat ding. Geloof dat ze die spannigsregelaar ellende nu eindelijk de baas zijn

bij mijne is de vorige eigenaar slim geweest en heeft ie heel subtiel een pijpje langs het subframe gelegd zodat rijwind via dat pijpje direct bij de spanningsregelaar achter de kuip terecht komt.

slim en simpel bedacht, maar het wertk blijkbaar wel, de originele zit er zover ik weet nog steeds op...

Mijn broer heeft toendertijd een nieuwe uit voorzorg gekocht, en op een koelvin een ventilatortje geboort van een processor (uit je pc dat dingetje) en aangesloten op je lampen.
Dus zorda je ging rijden en je lampen aandeed begon ie te blazen en koelde dus de spanningsregelaar

ja dat had ik bij mij na de 1e keer ook gedaan........mocht niet baten. daarna is de hele handel nog 2 keer afgefikt. duurde alleen iets langer. De 929 fireblades bleken er om bekend te staan. Lag namelijk ook vooral aan de dynamo die te weinig gekoeld werd en te warm werd, mede doordat de speling tussen stator en rotor te klein was-----> veel te warm. Honda heeft dit altijd ontkent, maar de specialisten (oa Carmo) wisten wel beter

Ik heb inmiddels het probleem opgelost door de spanningsregelaar te vervangen met die uit een Yamaha R1 van 2004-2006. Dit model staat bekend om z'n betrouwbare spanningsregelaar. Het heeft ook een enorm koelblok i.t.t. honda's originele voor de VFR800 '99. Ik denk dat ie in volume wel 4x zo groot is.
Na de montage van deze spanningsregelaar even alles doorgemeten en de waarden zien er nu veel mooier uit. (14.5v uit de spanningsregelaar bij 5500 RPM met de grote lichten aan terwijl dit eerst 13.2v was ofzo)

Gister na de montage gelijk even flink gestresst, eerst even stukje 140 rijden en toen het toen allemaal ging zoals verwacht even doorgetrokken naar 220 op een uitgestorven 6-baans snelweg. :D :o

Ging prima, dus dit euvel is vrij eenvoudig (en goedkoop) op te lossen.

Wat fijn is om te weten, is dat je alle spanningsregelaren die voor een 12v systeem zijn gemaakt kunt uitwisselen met elkaar. Met andere woorden, je kan een spanningsregelaar uit een heel zwaar belast 12v systeem (bijvoorbeeld een nieuw model motor) op je licht belaste 12v systeem (bijvoorbeeld je oudere motor) zetten en daarmee de levensduur & betrouwbaarheid van de spanningsregelaar vergroten ten opzichte van het originele onderdeel.
 
Nouja, wat je zegt over belasting van de dynamo klopt niet. In de dynamo wordt hoe dan ook stroom opgewekt, of deze nu gebruikt wordt of niet. (wisselend magneetveld door spoelen geleidend materiaal levert nu eenmaal een stroming van elektronen op)
Dus er kan ook niet een te grote of te kleine belasting zijn, de belasting is altijd constant. De belasting op de rest van je draadharnassen kan wel fluctueren door het gebruik van randapparatuur (incl. de motor's eigen apparatuur) waar hierdoor dus problemen veroorzaakt kunnen worden.

Als de stator overlijdt ligt dat vaak gewoon aan een slechte wikkeling/isolatie o.i.d. Kan inderdaad bij een bepaald model vaker voorkomen, vooral bij honda's uit 1996-2001 omdat toentertijd alle electronica geleverd werd door dezelfde schijtfabrikant.

Lees dit nog ff door een dynamo word wel degelijk warmer door belasting (ankerstroom):

Door het roteren van het anker zal door inductie in de windingen een spanning – of elektromotorische kracht (EMK) – worden opgewekt. De grootte van de opgewekte spanning wordt gegeven door de formule:

Hierin is:
E de ankerspanning in volt (V) c de constructieconstante van de dynamo ωr de hoeksnelheid van de rotor in rad sec-1 de poolflux van het bekrachtingsveld in weber (Wb)
De spanning op de uitgangsklemmen van de dynamo is dan:

Hierin is:
Uk de klemspanning in volt (V) Ia de ankerstroom in ampère (A) Ra de weerstand van het anker in ohm (Ω) Uc het spanningsverlies van de commutator in volt (V)
Wanneer de dynamo wordt belast, zal er een stroom door de ankerwikkeling lopen. Deze stroom zal in het magnetisch veld een lorentzkracht opwekken. Tegengesteld aan het drijvende koppel, zal deze ankerstroom Ia een tegenkoppel Tt creëren:

Hierin is:
Tt het tegenkoppel in newtonmeter (Nm) c de constructieconstante van de dynamo de poolflux van het bekrachtingsveld in weber (Wb) Ia de ankerstroom in ampère (A)

Bron: wiki
 
Laatst bewerkt:
Deze week mijn rijbewijs gehaald :D. Vandaag een pak, helm, laarzen en handschoenen wezen kopen:

20kpsg9.jpg


En ook gelijk een motor gekocht. Een Honda CBR 600 f met dezelfde kleurstelling als deze:

21m854z.jpg


Ik ga eerst op vakantie en na mijn vakantie haal ik mijn rijbewijs en mijn motor op en kan de pret beginnen :D.
 
Pak duurder dan motor.. lol
 
Deze week mijn rijbewijs gehaald :D. Vandaag een pak, helm, laarzen en handschoenen wezen kopen:

20kpsg9.jpg


En ook gelijk een motor gekocht. Een Honda CBR 600 f met dezelfde kleurstelling als deze:

21m854z.jpg


Ik ga eerst op vakantie en na mijn vakantie haal ik mijn rijbewijs en mijn motor op en kan de pret beginnen :D.

Proficiat!
Strak pak ook.
Welk bouwjaar motor? 1990?
 
Lees dit nog ff door een dynamo word wel degelijk warmer door belasting (ankerstroom):

Door het roteren van het anker zal door inductie in de windingen een spanning – of elektromotorische kracht (EMK) – worden opgewekt. De grootte van de opgewekte spanning wordt gegeven door de formule:

Hierin is:
E de ankerspanning in volt (V) c de constructieconstante van de dynamo ωr de hoeksnelheid van de rotor in rad sec-1 de poolflux van het bekrachtingsveld in weber (Wb)
De spanning op de uitgangsklemmen van de dynamo is dan:

Hierin is:
Uk de klemspanning in volt (V) Ia de ankerstroom in ampère (A) Ra de weerstand van het anker in ohm (Ω) Uc het spanningsverlies van de commutator in volt (V)
Wanneer de dynamo wordt belast, zal er een stroom door de ankerwikkeling lopen. Deze stroom zal in het magnetisch veld een lorentzkracht opwekken. Tegengesteld aan het drijvende koppel, zal deze ankerstroom Ia een tegenkoppel Tt creëren:

Hierin is:
Tt het tegenkoppel in newtonmeter (Nm) c de constructieconstante van de dynamo de poolflux van het bekrachtingsveld in weber (Wb) Ia de ankerstroom in ampère (A)

Bron: wiki
Ja maar het punt is juist dat er in een motorfiets geen variabele dynamo zit. De spanningsregelaar sluit de stroom kort als deze een te hoge spanning heeft. Maar omdat er altijd een spanningsval is (nietideaal systeem) wordt er toch energie gedissipeerd in de vorm van warmte. (laten we zeggen 700w dynamo met dus een laadstroom van 40-50A en een spanningsval van 1-2v = 100w dat gewoon dissipeert)
En sterker nog! Wanneer nu weinig stroom wordt gebruikt, (i.e. de accu is vol en je rijdt met al je elektrische randapparatuur, zoals lichten, uit) dan zal de spanningsregelaar een veel grotere stroom door zich krijgen, dan wanneer de randapparatuur wel gebruikt zou worden, wat kortgesloten moet worden en dus ook een veel hetere spanningsregelaar veroorzaakt.
Met andere woorden, je systeem lekker belasten zorgt er alleen maar voor dat de halfgeleider in de spanningsregelaar niet de stroom hoeft kort te sluiten waardoor er dus minder warmte wordt gegenereerd en de spanningsregelaar koeler blijft en een langer leven heeft.

Dus meer randapparatuur aan zorgt voor minder spanningsregelaarproblemen, juist omdat de dynamo altijd belast wordt.

Bij een auto gaat het bovenstaande verhaal niet op want daar kan de spanningsregelaar de dynamo zo beinvloeden dat door deze geen stroom meer loopt.

Nog even om terug te komen op jouw benadrukking van ankerstroom: ankerstroom, beetje vreemd woord maar goed, is gewoon de stroom die door de spoelen begint te lopen op het moment dat het magneetveld fluctueert. Maar omdat iets in de natuur daar niet van houdt (niemand weet precies wat geloof ik), ontstaat er een lorentkracht die in de tegenovergestelde richting als het fluctuerende veld staat. Dit zorgt er dus voor dat het moeite kost om een dynamo rond te draaien.
Het er bij halen van de definitie van dit woord heeft aan jouw kant weinig nut gehad voor het versterken van jouw argument. (als je bovenstaande begrijpt, begrijp je deze zin ook)
 
Laatst bewerkt:
Ja maar het punt is juist dat er in een motorfiets geen variabele dynamo zit. De spanningsregelaar sluit de stroom kort als deze een te hoge spanning heeft. Maar omdat er altijd een spanningsval is (nietideaal systeem) wordt er toch energie gedissipeerd in de vorm van warmte. (laten we zeggen 700w dynamo met dus een laadstroom van 40-50A en een spanningsval van 1-2v = 100w dat gewoon dissipeert)
En sterker nog! Wanneer nu weinig stroom wordt gebruikt, (i.e. de accu is vol en je rijdt met al je elektrische randapparatuur, zoals lichten, uit) dan zal de spanningsregelaar een veel grotere stroom door zich krijgen, dan wanneer de randapparatuur wel gebruikt zou worden, wat kortgesloten moet worden en dus ook een veel hetere spanningsregelaar veroorzaakt.
Met andere woorden, je systeem lekker belasten zorgt er alleen maar voor dat de halfgeleider in de spanningsregelaar niet de stroom hoeft kort te sluiten waardoor er dus minder warmte wordt gegenereerd en de spanningsregelaar koeler blijft en een langer leven heeft.

Dus meer randapparatuur aan zorgt voor minder spanningsregelaarproblemen, juist omdat de dynamo altijd belast wordt.

Bij een auto gaat het bovenstaande verhaal niet op want daar kan de spanningsregelaar de dynamo zo beinvloeden dat door deze geen stroom meer loopt.

Nog even om terug te komen op jouw benadrukking van ankerstroom: ankerstroom, beetje vreemd woord maar goed, is gewoon de stroom die door de spoelen begint te lopen op het moment dat het magneetveld fluctueert. Maar omdat iets in de natuur daar niet van houdt (niemand weet precies wat geloof ik), ontstaat er een lorentkracht die in de tegenovergestelde richting als het fluctuerende veld staat. Dit zorgt er dus voor dat het moeite kost om een dynamo rond te draaien.
Het er bij halen van de definitie van dit woord heeft aan jouw kant weinig nut gehad voor het versterken van jouw argument. (als je bovenstaande begrijpt, begrijp je deze zin ook)

klopt idd helemaal. Was het dissiperen van je halfgeleider helemaal vergeten en dat er idd in een motor geen variabele dynamo heeft
 
Net pak hoor!

Veel plezier met de motor ook!

Bedankt, met het plezier gaat het wel goed komen! :D

Pak duurder dan motor.. lol

Haha klopt :p. Ik wil wel gelijk een goed pak waar ik een aantal jaren mee vooruit kan, maar een goedkopere motor om mee te beginnen. Ik ben er in ieder geval erg blij mee ;).


thx :)

Proficiat!
Strak pak ook.
Welk bouwjaar motor? 1990?

Bedankt, motor is van 1990 inderdaad.

Cbr600f is de shit! Mooi pak ook.

Ja ik vind ze ook super! Bedankt.
 
Wat is een beetje een acceptabele kilometerstand voor een motor uit de jaren 2001-2003? Heb zelf niet gek veel verstand daar van helaas en neem ook zeker iemand mee met de daadwerkelijk aankoop (waarschijnlijk bij een particulier). Echter voor het selecteren van een aantal opties, is het wel makkelijk om te weten wat een acceptabele kilometerstand zal zijn!

Begreep namelijk van iemand dat een kilometerstand van 30.000km - 40.000km voor een motor al erg veel was! Toch zie ik ook motoren voorbij komen met meer dan 60.000km op de teller. Het is denk ook niet zo dat een motor met een kilometerstand van 15.000km - 25.000km (zeker uit de bovengenoemde jaren) beter is, omdat er dan relatief weinig op gereden zal zijn. Ook zal het grote onderhoud dan nog moeten komen denk ik?!

Uiteraard is e.e.a. wel afhankelijk van onderhoud (wat uiteraard aan te tonen moet zijn), maar hebben jullie wellicht wat advies vooraf?
 
Ik denk dat het veel uitmaakt wel type motor je pakt, een race motor draait heel wat meer toeren dan een gewoon toermotor.
 
Back
Naar boven