Fitness Seller

iminozuur profiel (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Richard 25

Advanced Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
8 jun 2010
Berichten
757
Waardering
8
Lengte
1m95
Massa
90kg
Vetpercentage
14%
leden,

volgens de sticky.s neem je 2-3 gr per kilo lichaamsgewicht per dag aan eiwitten.

Ik weeg 85 kg dus moet ik minimaal 170 gr eiwit per dag nuttigen.

2 vraagjes daarover?

-170 gr over alle maaltijden verdelen?
-170 gr dierlijke eiwitten of tellen plantaardige ook mee?

alvast bedankt.
 
ja over maaltijden verdelen, na de training wel zorgen dat je voldoende binnen krijgt iig, en 's ochtends ook.

plantaardige eiwitten tellen ook mee, anders zou je elke dag 2 hele kippen moeten eten ofso (bij wijze van spreken ;)).
 
Ik tel plantaardig alleen mee bij het kcal aantal, niet bij de eiwitten.
Maargoed, ik hoef ook wat minder eiwitten naar binnen te proppen.
 
Ik tel plantaardig alleen mee bij het kcal aantal, niet bij de eiwitten.
Maargoed, ik hoef ook wat minder eiwitten naar binnen te proppen.

Hoezo dat? Eiwit is eiwit.....
 
Hoezo dat? Eiwit is eiwit.....

ik denk dat patriciA bedoelt omdat plantaardige eiwitten niet een volledig aminozuur profiel heeft. en dierlijk wel.

Nu zul je zeggen, als je het weet waarom vraag je het dan?

maar ik had een x gelezen dat wannneer je ze samen neemt dat je dan wel een compleet profiel krijgt en dat de meeste mensen ze gewoon ook meetellen.
 
Je moet ze gewoon meetellen, ze hebben misschien een minder compleet amino structuur maar het blijven eiwitten.
 
Tel ze mee, maar zorg in ieder geval dat je maaltijden allemaal een bron van dierlijk eiwit bevatten. Dus nooit alleen plantaardig eiwit, tenzij je heel goed weet wat je aan het doen bent en welke groenten, noten en peulvruchten je met elkaar moet combineren om toch een volledig aminozuurprofiel te krijgen.
 
Je moet ze gewoon meetellen, ze hebben misschien een minder compleet amino structuur maar het blijven eiwitten.

Correcto!

En soms hebben meerdere plantaardige producten samen een volwaardig aminozuurprofiel. Brood en pindakaas hebben afzonderlijk van elkaar geen compleet profiel, maar samen wel. Natuurlijk zijn dierlijke eiwitbronnen vaak nóg beter opneembaar en hebben die een nóg hogere biologische waarde.

Maar ik zie niet in waarom je ze niet zou mee moeten tellen.

OT: Ik zou wat hoger in eiwitten gaan dan 170 gram. Als je 85 kilogram weegt kun je prima 250 gram eten. Eiwitten kun je beter iets teveel dan iets te weinig van nemen. Teveel is niet schadelijk. Teveel koolhydraten daarentegen kun je (als je ervoor gevoelig bent) meer vet van aanzetten.
 
Laatst bewerkt:
Correcto!

En soms hebben meerdere plantaardige producten samen een volwaardig aminozuurprofiel. Brood en pindakaas hebben afzonderlijk van elkaar geen compleet profiel, maar samen wel. Natuurlijk zijn dierlijke eiwitbronnen vaak nóg beter opneembaar en hebben die een nóg hogere biologische waarde.

Maar ik zie niet in waarom je ze niet zou mee moeten tellen.

OT: Ik zou wat hoger in eiwitten gaan dan 170 gram. Als je 85 kilogram weegt kun je prima 250 gram eten. Eiwitten kun je beter iets teveel dan iets te weinig van nemen. Teveel is niet schadelijk. Teveel koolhydraten daarentegen kun je (als je ervoor gevoelig bent) meer vet van aanzetten.

oke, dus brood met pindakaas maakt wel een volledig aminozuur profiel gelijk aan een dierlijke bron?

dus iets meer eiwitten eten, is 2,5 x lichaamsgewicht dan beter?

gr.
 
oke, dus brood met pindakaas maakt wel een volledig aminozuur profiel gelijk aan een dierlijke bron?

dus iets meer eiwitten eten, is 2,5 x lichaamsgewicht dan beter?

gr.

Persoonlijk vindt ik wat meer eiwitten beter. Ook omdat je anders heel veel koolhydraten moet eten en je dan gewoon wat sneller vet kan worden (verschilt per persoon).

Dat van brood en pindakaas heb ik me laten vertellen, maar ik wou alleen even het principe duidelijk maken.
 
Persoonlijk vindt ik wat meer eiwitten beter. Ook omdat je anders heel veel koolhydraten moet eten en je dan gewoon wat sneller vet kan worden (verschilt per persoon).

Dat van brood en pindakaas heb ik me laten vertellen, maar ik wou alleen even het principe duidelijk maken.


oke principe is duidelijk ;)

ik heb een onderhoud van ongeveer 3500 kcal.

idd als ik 1 gr per BW neem moet ik erg veel carbs en vetten nemen.

wat zou jij doen qua macro verdeling?

gr.
 
Voor een bulk zou ik 30% eiwit, 50% kh's en 20% vet doen. Er zijn ook andere stelregels zoals 2,5x bw in eiwitten, 1 tot 1,5x bw in vetten en de rest koolhydraten, maar 30 50 20 is een goed begin.
 
oke dus gewoon in procenten 30/50/20 ekv.

zou dus uitkomen op:

eiwitten: 1050 kcal - 262.5 gram
koolhydraten: 1750 kcal - 437.5 gram
vetten: 700 kcal - 78 gram

is dat wat?
 
niet teveel eiwitten?
 
Nee joh, teveel kan geen kwaad, beter dan te weinig.
 
ik denk dat patriciA bedoelt omdat plantaardige eiwitten niet een volledig aminozuur profiel heeft. en dierlijk wel.

Nu zul je zeggen, als je het weet waarom vraag je het dan?

maar ik had een x gelezen dat wannneer je ze samen neemt dat je dan wel een compleet profiel krijgt en dat de meeste mensen ze gewoon ook meetellen.
Omdat het in mijn ogen voor een vertekend beeld zorgt, aangezien ik de kwaliteit daarvan te laag vindt liggen. Bij mijn weten verhogen ze de biologische waarde eerder, dan dat je er nieuwe losse eiwitten mee maakt.
Ei heeft een hogere biologische waarde dan kip, en whey staat daar weer boven. Je telt ei toch ook niet dubbel mee omdat hij een hogere BW heeft?

Je weet, een eiwit is nuttig als het aminozuurprofiel op datgene van een mens lijkt.
Stel dat de menselijke combinatie A-B-B-C is. En die in Ei is dan A-B-C-C. Dan is het perfect. Voeg je daar een plantaardige aan toe met de combinatie B-F, dan heb je een hogere biologische waarde.

Ik kén die opbouw niet voldoende (grotendeels omdat er weinig info over te vinden is in het Nederlands. Wel in het Engels, maar voor zulke teksten is mijn engels niet goed genoeg).
Daarom speel ik op safe, en tel ik ze niet mee. Voegen ze iets toe, dan is het alleen maar mooi meegenomen.

Het is wel mogelijk om een compleet aminozuur te maken met plantaardige eiwitten, dmv combinaties. Peulen en mais is 1 van die combinaties. Die sluiten elkaar dusdanig aan, dan het aardig op het menselijk eiwit lijkt.
Er zijn best veel van die combinaties (vooral met peulen) maar die ken ik niet allemaal.

Als je dat interessant vindt zou je eens op de amerikaanse boards moeten kijken, daar zitten regelmatig vegetarische bodybuilders.



Je moet ze gewoon meetellen, ze hebben misschien een minder compleet amino structuur maar het blijven eiwitten.
Vind het toch knap, het is weer een echte DBB opmerking.
Je weet niet eens waarom hij ze niet zou meetellen, en vervolgens heb je al wel je mening klaar.
 
Laatst bewerkt:
Zelf tel ik ze ook niet mee (buiten de Kcal uiteraard), Patricia heeft hier boven me al een aardige verklaring neergezet.
 
Nee joh, teveel kan geen kwaad, beter dan te weinig.


ok thnx,

k ga deze verhouding maar aanhouden denk ik en me voedings-schema hier op afstellen.

verder nog tips?:)

gr richard.
 
Interessant om te weten, had hier nog geen weet van.
Wel van het proces omzetting eiwitten naar aminozuren, maar niet zo gedetailleerd als dit dus heb ik weer wat bijgeleerd. :cool:
 
Nuttige info dit inderdaad, verandert toch zeker weer m'n kijk op dergelijke dingen
 
Back
Naar boven