AndroidHealthClinic

krachttraining en vechtsport

Bezoekers in dit topic

fighterboy

Cool Novice
Lid geworden
10 feb 2011
Berichten
39
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
56kg
In hoeverre is krachttraining goed met vechtsport?

Ik hoor/lees vaak dat als je naast vechtsport ook krachttraining doet, dat je dan langzamer word. Dat is natuurlijk niet zo best, want mijn snelheid is mijn sterkste kant.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Miketyson en Alistair overheem. Voorral Mike Tyson dan, hij is ontzettend snel, maar deed wel veel krachttraining.

Kan iemand mij hier meer over vertellen, want zit steeds te twijfelen of ik nou weer even aan de gewichten zal gaan.
 
Dat ligt ook aan je doelstelling. Wil je een klasse zwaarder gaan vechten of juist in je huidige klasse blijven. Als je bv moeite hebt om je qua gewicht in een klasse te houden dan zal krachttraining tegen je werken. Je wordt dan ook immers zwaarder.
Snelheid inleveren valt wel mee hoor als je wat meer soiermassa hebt. Kijk idd maar naar bv Mike tyson. Je moet geen jay cutler worden natuurlijk. :)
 
Maar dus gewoon even lekker hard aan de gewichten, kan dus geen kwaad aan mijn vechtsport? dat ik een slechtere vechter word ofso?

---------- Post toegevoegd Tue 26 Jul 2011 om 20:59 ----------

en niet te vergeten Mike Tsyon mept ze in 1 klap k.o.

Dat komt denk ik ook door zijn grote spieren
 
In hoeverre is krachttraining goed met vechtsport?

Ik hoor/lees vaak dat als je naast vechtsport ook krachttraining doet, dat je dan langzamer word. Dat is natuurlijk niet zo best, want mijn snelheid is mijn sterkste kant.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Miketyson en Alistair overheem. Voorral Mike Tyson dan, hij is ontzettend snel, maar deed wel veel krachttraining.

Kan iemand mij hier meer over vertellen, want zit steeds te twijfelen of ik nou weer even aan de gewichten zal gaan.
Als jij massa aan gaat zetten gaat dat je prestaties in de ring waarschijnlijk niet ten goede komen. Je bent zelf misschien wel sterker en explosiever, maar helaas krijg je ook grotere, zwaardere tegenstanders voorgeschoven. Keuzes maken, wil je echt iets bereiken in je sport? Dan zou ik in je natuurlijke (ideale) gewichtsklasse blijven.
Tyson deed in zijn prime trouwens niet of amper aan krachttraining (volgens zichzelf ten minste), Cus D'Amato was er ook op tegen. Ondanks z'n lengte was Tyson gewoon een natuurlijke heavyweight, net als David Tua bijvoorbeeld.
http://www.youtube.com/watch?v=35Jyu5dZHA8&feature=related

en niet te vergeten Mike Tsyon mept ze in 1 klap k.o.

Dat komt denk ik ook door zijn grote spieren
Nee, dat komt omdat Tyson geboren is met zieke stootkracht, of met het vermogen dat te ontwikkelen eigenlijk. Die paar extra kilo's spier voegen echt niet zoveel toe, vergeleken met zaken als techniek, snelheid, explosiviteit en goede weight shifting.
 
Heel erg bedankt voor het antwoord, is al veel duidelijk geworden voor mij.

Wat zou ik bijvoorbeeld dan wel kunnen trainen om beter te worden in vechtsport?

Ik train nu met een halter van 10kilo dan doe ik dat 20x. Dan doe ik ook 20x met 5kilo. Dan op en neer bewegen om mijn biceps te trainen.

Daarna pak ik mijn stang. Zitten in totaal 20kilo aan schijfjes op, met 8kilo te stang zelf. Dan ga ik op mijn rug liggen en 15 keer op en neer bewegen.

Daarna met 1 kilo gewichtjes shadow boksen.

en 50 keer opdrukken.

en zo stukje bukken, en daarna met gewicht mijn arm naar achteren doen om mijn rug te trainen. Dat had ik op internet ergens gelezen, toen ik google zocht hoe ik breder zou worden.

Doe ik het goed, of moet ik wat anders doen?
(wil serieus gaan vechten)
 
Gewoon lekker aan de slag gaan kiddo. Lekker trainen met boksen en kracht. Eerst maar kijken of je er een beetje aanleg voor hebt en het volgend jaar ook nog leuk vindt.
 
Gewoon lekker aan de slag gaan kiddo. Lekker trainen met boksen en kracht. Eerst maar kijken of je er een beetje aanleg voor hebt en het volgend jaar ook nog leuk vindt.

Hoe bedoel je dat?
Ik doe al aan vechtsport sinds ik kan lopen
 
Wel wat aan je abs en onderrug doen, hé? Obliques ook! (voor de leverstoten).

Je mag dan goed kunnen slaan, als je poffert krijgt op een ongetrainde buik ga je alsnog plat.


En wat doe je voor je benen? Hardlopen, fietsen, touwtjespringen?
 
(wil serieus gaan vechten)

Hoe bedoel je dat?
Ik doe al aan vechtsport sinds ik kan lopen

Nou..misschien om dit(je bovenste quote)?

By the way..Als je al zo lang aan vechtsport doet zoals je zegt dan snap ik niet echt waarom je denkt dat je van wat spieren zo veel langzamer wordt. Je hebt vast dan al wat mede vechtsporters op je school gezien met aardig wat spiermassa en die ook nog steeds snel zijn, toch?
 
Ja kan als vechtsporter zeker wel aan de gewichten hangen als het maar niet de nadruk krijgt. Je kan ook voor zware gewichten gaan met weinig herhalingen zo krijg je meer expolosieve kracht. Zolang bb maar maximaal 10% van je training neemt, is het geen probleem. Het laatste wat je wilt is een logge bb-er worden als je een vechtsport beoefent.
 
Nou..misschien om dit(je bovenste quote)?

By the way..Als je al zo lang aan vechtsport doet zoals je zegt dan snap ik niet echt waarom je denkt dat je van wat spieren zo veel langzamer wordt. Je hebt vast dan al wat mede vechtsporters op je school gezien met aardig wat spiermassa en die ook nog steeds snel zijn, toch?

Jawel, voorral mijn trainer. Al zegt hij wel: als ik lichter was, dan was ik sneller. Lichte mensen zijn te snel voor me. Ze doen me geen pijn, dat niet.

---------- Post toegevoegd Thu 28 Jul 2011 om 02:42 ----------

Wel wat aan je abs en onderrug doen, hé? Obliques ook! (voor de leverstoten).

Je mag dan goed kunnen slaan, als je poffert krijgt op een ongetrainde buik ga je alsnog plat.


En wat doe je voor je benen? Hardlopen, fietsen, touwtjespringen?

Bij Karate sloegen ze stokken kapot op mijn buik. Heb verder gewoon een normale 6-pack. Ik train wel mijn buikspieren, al voelt het best nutteloos, het geeft wel een lekker gevoel.

Voor mijn benen doe ik niks. Vind het warmlopen bij de trainingen al vervelend genoeg.
 
Jawel, voorral mijn trainer. Al zegt hij wel: als ik lichter was, dan was ik sneller. Lichte mensen zijn te snel voor me. Ze doen me geen pijn, dat niet.

Uuuh nog lichter dan de 56kg die je nu bent?
 
Ja ik ik zei wat me trainer mij vertelde

Hij is 100kilo
 
Je traint je benen dus niet? Lijkt me niet echt gunstig als je dan een flinke low-kick krijgt. Ik zou vooral ook niet de nadruk leggen op je biceps, omdat je die in principe bijna nergens voor nodig hebt. Als je harder wilt stoten is de techniek véél belangrijker dan hoe groot je spieren zijn. Nogmaals ik zou je echt adviseren om je benen te trainen, niet alleen om meer te kunnen incasseren maar ook omdat je dan hardere (en snellere?) trappen uit kunt delen.
 
ik laat me elke ochtend door me broertje knuppelen. Ook op mijn benen, dus daar kan ik wel wat hebben.

Mijn conditie is ook niet slecht, maar nu je mij erop wijst. Mijn low kicks zijn te langzaam. Is traplopen goed. Bijvoorbeeld bij een flat naar binnen gaan stiekem, en daarna paar keer op en neer zo snel mogelijk. Of is joggen dan beter?

Doe trouwens ook Jujitsu, daarbij is het wel handig als je iemand kunt optillen en neersmijten. En voor de chikies natuurlijk :p

triceps stoot je geloof ik. Moet ik dan elke dag heel veel opdrukken om stootkracht en snelheid te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
In hoeverre is krachttraining goed met vechtsport?

Ik hoor/lees vaak dat als je naast vechtsport ook krachttraining doet, dat je dan langzamer word. Dat is natuurlijk niet zo best, want mijn snelheid is mijn sterkste kant.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Miketyson en Alistair overheem. Voorral Mike Tyson dan, hij is ontzettend snel, maar deed wel veel krachttraining.

Kan iemand mij hier meer over vertellen, want zit steeds te twijfelen of ik nou weer even aan de gewichten zal gaan.

Logisch, want training is specifiek. Trainen als een bodybuilder is niet specifiek voor een vechtsport. Krachttraining, sportspecifiek zal je niet langzamer maken maar juist je sportprestatie bevorderen.
 
Aangezien je trainer een buffel van 100kg is kan die je misschien helpen?

---------- Post toegevoegd Thu 28 Jul 2011 om 21:00 ----------

Anders kan je opdrukken (verschillende variaties: breed, schouderbreedte, smal ...), optrekken (breed, smal), crunches, squats (zonder gewicht veel herhalingen). Biceps trainen heeft imo geen nut voor een gevechtsport, kan je beter schouders, triceps, rug hard aanpakken
 
Aangezien je trainer een buffel van 100kg is kan die je misschien helpen?

---------- Post toegevoegd Thu 28 Jul 2011 om 21:00 ----------

Anders kan je opdrukken (verschillende variaties: breed, schouderbreedte, smal ...), optrekken (breed, smal), crunches, squats (zonder gewicht veel herhalingen). Biceps trainen heeft imo geen nut voor een gevechtsport, kan je beter schouders, triceps, rug hard aanpakken

Wil even zeggen dat biceps weldegelijk nodig hebt bij vechtsport. Bijvoorbeeld bij Jujitsu kan je iemand optillen. Stel iemand wil een armklem aanliggen, en dan gaan staan. Dat vereist wel degelijk sterke biceps. Bovendien als je triceps goed getraind zijn en je biceps niet krijg je last van ellebogen.

JIj bedoelt waarschijnlijk dat biceps niet nodig zijn bij kickboksen (op en clinchen na). Voor slaan triceps schouders en rug. Weet jij oefeningen om die spiergroepen te trainen?
 
Back
Naar boven