XXL Nutrition

Pull Ups opbouwen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Saschaversteeg

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
10 apr 2010
Berichten
248
Waardering
3
Lengte
1m93
Massa
93kg
Vetpercentage
18%
Heuy mensen!

Ik heb ff een vraag over Pull Ups. Ik train nog niet super lang maar ben wel vrij zwaar en lang. Ik mis gewoon wat kracht in mijn schouders/biceps o.i.d. want ik kan gewoon bijna geen Pull Ups doen of beter gezegd helemaal niet als ik mn armen breed plaats.

Hebben jullie misschien tips om dat op te bouwen? Ik dacht bijvoorbeeld aan het trainen van schouders algemeen & biceps omdat die blijkbaar onderontwikkeld zijn, lat pull down en achter je nek en zo'n zelfde pull up machine met zo'n contra gewicht eraan zodat het makkelijker wordt. Wat is jullie mening?

Thanks:(
 
zou je dan niet bovenrug en lats trainen ipv schouders en biceps?
 
Ja wellicht wel, ik was al bang dat ik in de verkeerde richting dacht. Maar voor mijn gevoel had ik mijn biceps en schouders meer nodig. Maargoed, ik zal dan wel wat meer rug en lats oefeningen doen :)
 
biceps is volgens mij handiger bij Chinups (correct me if im wrong :rolleyes: ) , dus met de polsen naar binnen.

Ik zelf ben goed in chinups, maar dan weer zwakker in pullups (last van polsen). Qua oefeningen zou ik vooral rows (zowel dumb als fat bar) doen en elke training pull/chin ups doen. Hetgene mij geholpen heeft is bijvoorbeeld beginnen met 10x2, dan eens 7x3, dan 6x4,...
 
Ja Chin Ups lukt me ook wel aardig, maar die pull ups blijven gewoon k*t. Ik zal proberen beter mijn best te doen
 
Heuy mensen!

Ik heb ff een vraag over Pull Ups. Ik train nog niet super lang maar ben wel vrij zwaar en lang. Ik mis gewoon wat kracht in mijn schouders/biceps o.i.d. want ik kan gewoon bijna geen Pull Ups doen of beter gezegd helemaal niet als ik mn armen breed plaats.

Hebben jullie misschien tips om dat op te bouwen? Ik dacht bijvoorbeeld aan het trainen van schouders algemeen & biceps omdat die blijkbaar onderontwikkeld zijn, lat pull down en achter je nek en zo'n zelfde pull up machine met zo'n contra gewicht eraan zodat het makkelijker wordt. Wat is jullie mening?

Thanks:(

1. Doe jump-cheat pullups vanaf een dusdanige verhoging/opstap (tegels, blokken hout oid.) dat wanneer je uithangt aan de stang de benen diep genoeg gebogen zijn om met een sprongbeweging helemaal op te komen.
Hou de toppositie dan even vast en concentreer je op een gecontroleerde negatieve beweging.
Doe dit voor sets van 3-5 reps.
Als het te makkelijk wordt verlaag je de opstap steeds een beetje waardoor je minder kunt cheaten, totdat het weer makkelijker gaat, dan weer opstap verlagen.
uiteindelijk gaat het lukken om vanuit volledige hang jezelf 3-5 keer (of meer uiteraard) op te trekken.

2. Alternatief op dit verhaal is cheaten tijdens de pullup met de "kipping" techniek.

3. Wat ook kan is opbouwen met behulp van elastische banden (jumpstretch) maar die moet je dan wel in huis halen...

Lat pulldowns als voorbereidende oefening is doorgaans nutteloos en raad ik af.
De bewegingen LIJKEN weliswaar op elkaar, maar de neuromotorische patronen zijn heel verschillend
De lat pulldown heeft nauwelijks tot geen overdracht naar de pullup.
Omgekeerd wel overigens, maar dat is inherent aan het feit dat een pullup beweging superieur is tov. de lat pulldown qua effectiviteit.
 
Okay Thanks Harpep. Ik ga zowiezo eerst beter mijn rug trainen en de lats, omdat dat voor mijn gevoel ook nog niet top was en probeer eventueel wat assist pull ups te doen en dan probeer ik eens 1 van die technieken. Jump Cheat spreekt me het meeste aan momenteel. Alleen kan je even toelichten wat je bedoelt met neuromotorische patronen aub? thanks
 
Okay Thanks Harpep. Ik ga zowiezo eerst beter mijn rug trainen en de lats, omdat dat voor mijn gevoel ook nog niet top was en probeer eventueel wat assist pull ups te doen en dan probeer ik eens 1 van die technieken. Jump Cheat spreekt me het meeste aan momenteel. Alleen kan je even toelichten wat je bedoelt met neuromotorische patronen aub? thanks

Het neuromotorische patroon is de specifieke manier/volgorde waarop de spieren worden aangestuurd/aangespannen (door motorische deel zenuwstelsel) om de beweging te kunnen maken.

Pulldowns en pullups gebruiken weliswaar dezelfde spiergroepen en zien ook de bewegingen er aan de 'buitenkant' hetzelfde uit, toch zijn ze qua 'bewegingsgevoel' (neuromotoriek) heel anders.
Vandaar dat het effectiever is om pullups te leren dmv. ge-assisteerde pullups e.d., ipv. pulldowns...
 
Als je weinig pull-ups kan ligt dat aan de sterkte van je lats (veel mensen hebben ook zwakke lats). Je kan inderdaad het beste negative reps doen, en jezelf heel langzaam laten zakken en middenin stoppen en blijven hangen tot je niet meer kan. Ook kan je een pull-up makkelijker maken door je schouders iets van positie te veranderen door ze naar voren te duwen zodat je armen zegmaar niet in een rechte lijn staan. Hierdoor ga je meer je biceps gebruiken om te compenseren, eigenlijk een soort cheaten dus. Dit is ook de reden waarom veel mensen meer chin-ups dan pull-ups kunnen. Dit omdat ze nou eenmaal sterkere biceps hebben dan lats relatief gezien en je bij chin-ups veel meer je biceps erbij gebruikt.
 
probeer gwn je innerlijke kracht te gebruiken.

bijvoorbeeld 6x3 setjes.

Dus 3 herhalingen , 6 setjes
 
...Ook kan je een pull-up makkelijker maken door je schouders iets van positie te veranderen door ze naar voren te duwen zodat je armen zegmaar niet in een rechte lijn staan...

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld. Kun je dat nog beter uitleggen? Ik vraag me af of het naar voren duwen van je schouders aan te raden valt.... Leg eens iets duidelijker uit als je dat kunt ajb.?

---------- Post toegevoegd Wed 3 Aug 2011 om 16:13 ----------

Heuy mensen!

Ik heb ff een vraag over Pull Ups. Ik train nog niet super lang maar ben wel vrij zwaar en lang. Ik mis gewoon wat kracht in mijn schouders/biceps o.i.d. want ik kan gewoon bijna geen Pull Ups doen of beter gezegd helemaal niet als ik mn armen breed plaats.

Hebben jullie misschien tips om dat op te bouwen? Ik dacht bijvoorbeeld aan het trainen van schouders algemeen & biceps omdat die blijkbaar onderontwikkeld zijn, lat pull down en achter je nek en zo'n zelfde pull up machine met zo'n contra gewicht eraan zodat het makkelijker wordt. Wat is jullie mening?

Thanks:(

Je zou ook dit programma kunnen proberen het bevat trouwens elementen die Harpep al adviseerde.

De zwakke schakel kan echter ook bij de onderarmen liggen. Verder heb je kracht nodig, maar ook strength endurance. Bijde moet getraind worden om je goed op te kunnen trekken. Pluis bovenstaande programma maar eens uit. Dan begrijp je al meer over de benodigdheden voor pull/chin-ups.
 
Het neuromotorische patroon is de specifieke manier/volgorde waarop de spieren worden aangestuurd/aangespannen (door motorische deel zenuwstelsel) om de beweging te kunnen maken.

Pulldowns en pullups gebruiken weliswaar dezelfde spiergroepen en zien ook de bewegingen er aan de 'buitenkant' hetzelfde uit, toch zijn ze qua 'bewegingsgevoel' (neuromotoriek) heel anders.
Vandaar dat het effectiever is om pullups te leren dmv. ge-assisteerde pullups e.d., ipv. pulldowns...

Cool, thanks helder :)

---------- Post toegevoegd Wed 3 Aug 2011 om 16:25 ----------

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld. Kun je dat nog beter uitleggen? Ik vraag me af of het naar voren duwen van je schouders aan te raden valt.... Leg eens iets duidelijker uit als je dat kunt ajb.?

---------- Post toegevoegd Wed 3 Aug 2011 om 16:13 ----------



Je zou ook dit programma kunnen proberen het bevat trouwens elementen die Harpep al adviseerde.

De zwakke schakel kan echter ook bij de onderarmen liggen. Verder heb je kracht nodig, maar ook strength endurance. Bijde moet getraind worden om je goed op te kunnen trekken. Pluis bovenstaande programma maar eens uit. Dan begrijp je al meer over de benodigdheden voor pull/chin-ups.

Thanks Martios, wellicht kan het ook daaraan liggen. Ik probeer idd gewoon mijn lats eerst te versterken, wellicht valt het daarna wel mee.

---------- Post toegevoegd Wed 3 Aug 2011 om 16:25 ----------

Als je weinig pull-ups kan ligt dat aan de sterkte van je lats (veel mensen hebben ook zwakke lats). Je kan inderdaad het beste negative reps doen, en jezelf heel langzaam laten zakken en middenin stoppen en blijven hangen tot je niet meer kan. Ook kan je een pull-up makkelijker maken door je schouders iets van positie te veranderen door ze naar voren te duwen zodat je armen zegmaar niet in een rechte lijn staan. Hierdoor ga je meer je biceps gebruiken om te compenseren, eigenlijk een soort cheaten dus. Dit is ook de reden waarom veel mensen meer chin-ups dan pull-ups kunnen. Dit omdat ze nou eenmaal sterkere biceps hebben dan lats relatief gezien en je bij chin-ups veel meer je biceps erbij gebruikt.
Yea I get your point, soms werkt het goed om een iets andere positie aan te houden, soort cheaten dus idd
 
Heuy mensen!

Ik heb ff een vraag over Pull Ups. Ik train nog niet super lang maar ben wel vrij zwaar en lang. Ik mis gewoon wat kracht in mijn schouders/biceps o.i.d. want ik kan gewoon bijna geen Pull Ups doen of beter gezegd helemaal niet als ik mn armen breed plaats.

Hebben jullie misschien tips om dat op te bouwen? Ik dacht bijvoorbeeld aan het trainen van schouders algemeen & biceps omdat die blijkbaar onderontwikkeld zijn, lat pull down en achter je nek en zo'n zelfde pull up machine met zo'n contra gewicht eraan zodat het makkelijker wordt. Wat is jullie mening?

Thanks:(

Pull ups gewoon vaker doen, pull up is gewoon veel zwaarder dan een chin up.
Wordt je vanzelf wel sterker
 
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld. Kun je dat nog beter uitleggen? Ik vraag me af of het naar voren duwen van je schouders aan te raden valt.... Leg eens iets duidelijker uit als je dat kunt ajb.?

Nou kijk normaal bij een goede pull-up staan je schouders in één rechte lijn met je lichaam, als je jezelf optrekt zit je gezicht dan vlak bij de stang. Je kan het wat makkelijker maken door je armen zegmaar wat naar binnen te draaien, dan gaan je schouders ook automatisch wat naar voren vandaar. Het resultaat is dat je dan in een positie zit waarbij je biceps meer meewerken waardoor je meer van het gewicht compenseert, je gebruikt zegmaar minder je lats dan. Voor je belasting op je schouders maakt dit verder weinig uit volgens mij.
 
Doen zoveel je er kunt, en dan aan je trainingsmaat vragen om je voeten vast te nemen en je de laatste reps mee te helpen.
 
Doen zoveel je er kunt, en dan aan je trainingsmaat vragen om je voeten vast te nemen en je de laatste reps mee te helpen.

Ik zou eerder stoppen voor failure en er zeker niet doorgaan.
 
toen ik van 0 zeg maar moest beginnen, nam ik mezelf voor om tijdens de training een 30tal chins te doen, niet direct achter elkaar, maar door de training heen. Ik vind het persoonlijk weinig nut als je met failures of bijna failures gaat werken (maar dit is enkel mijn mening ^^). Desnoods doe je 30x1...
 
Back
Naar boven