MuscleMeat

Leven op Mars?

Bezoekers in dit topic

Stephen Graham

.
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
16 mei 2006
Berichten
59.513
Waardering
22.605
media_xl_907869.jpg

Op deze foto van Mars zijn diepe groeven te zien. Wetenschappers menen dat er mogelijk zout water op de planeet is. © AFP


Water op Mars. NASA-tamtam in een tijd van bezuinigingen? Nee, volgens Amerikaanse planeetonderzoekers. 'We hebben de sterkste aanwijzingen ooit gevonden dat er af en toe water stroomt op Mars', aldus geoloog Phil Christensen van de Arizona State University.

Biogeochemicus Lynda Pratt van de Universiteit van Nottingham wil zelfs niet uitsluiten dat er in het zoute water micro-organismen leven. Op haarscherpe foto's, gemaakt door de Mars Reconnaissance Orbiter, zijn smalle donkere strepen ontdekt op steile rotshellingen en kraterwanden op minstens zeven plaatsen op het zuidelijk halfrond van Mars. Een paar meter breed; enkele honderden meters lang. Ze ontstaan - en groeien - in het warme voorjaar, en vervagen weer in de Marsherfst.

Onderzoeksleider Alfred Mc­Ewen van de Universiteit van Arizona kan ze maar op één manier verklaren: stromend zout water (met een laag vriespunt), dat af en toe uit de bevroren bodem vrijkomt door de zonnewarmte. McEwen presenteerde de foto's gisterengavond in Washington; de resultaten staan vandaag in het weekblad Science.

In het verleden werden vreemde geologische structuren op Mars wel vaker toegeschreven aan stromend water. Steeds bleek later dat er waarschijnlijk sprake was van uitbarstingen van bevroren kooldioxide. Maar die vlieger gaat nu niet op - daarvoor zijn de gebieden waar de donkere strepen zijn gevonden veel te warm.

Toch zitten McEwen en zijn collega's nog met veel vragen. Dat de Marsbodem plaatselijk een donkerder tint krijgt wanneer er kortstondig water heeft gestroomd is nog wel te begrijpen. Maar waardoor vervagen de sporen na enkele maanden weer?
Dat er micro-organismen kunnen leven in het zoute water (en dus ook onder de Marsbodem) is volgens Pratt 'uiterst speculatief', maar niet ondenkbaar.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672...out-water-op-Mars-en-leeft-daar-iets-in.dhtml
 
Tijd voor die Mars sample return mission dus!
 
Laat die planeet nou is met rust joh
 
Tja.. gewoon heel het gebied uitkammen, enige manier om er achter te komen.
 
Er was toch een robot op mars kan die er niet even heen rijden of is de benzine al op? Heb altijd wel een fascinatie gehad voor buitenaardse planeten etc. Maar het duurt altijd weer een hele tijd voordat er weer wat over bekend is. Nu horen we misschien pas over 5 jaar ofso of er wel egt water was.
 
Er was toch een robot op mars kan die er niet even heen rijden of is de benzine al op? Heb altijd wel een fascinatie gehad voor buitenaardse planeten etc. Maar het duurt altijd weer een hele tijd voordat er weer wat over bekend is. Nu horen we misschien pas over 5 jaar ofso of er wel egt water was.
Is uitgezet. Stootte teveel CO2 uit.
 
De ruimtevaart is in zekere zin een grote mislukking geweest, financieel gezien zeker. De gemiddelde kosten van één enkele lancering bleken in de praktijk 20 keer hoger dan voorspeld. NASA doet het de komende jaren daarom rustiger aan. Er zullen in ieder geval weinig spaceshuttles de lucht meer in gaan.
 
De ruimtevaart is in zekere zin een grote mislukking geweest, financieel gezien zeker. De gemiddelde kosten van één enkele lancering bleken in de praktijk 20 keer hoger dan voorspeld. NASA doet het de komende jaren daarom rustiger aan. Er zullen in ieder geval weinig spaceshuttles de lucht meer in gaan.
Wel jammer snap wel dat je je geld beter kan uit geven maar vind het wel altijd vermakelijk om te lezen dart er weer iets gevonden is. Ik hoop zelf nog mee te maken dat ze een micro organisme vinden ergens. Vraag me altijd af hoe de religieus kant daarop zal reageren.
 
Er was toch een robot op mars kan die er niet even heen rijden of is de benzine al op?
Opportunity rijdt er nog ergens, maar die is niet zo snel (understatement) dat je 'm ergens even heen kunt sturen.



Lijkt me trouwens sterk dat water de enige verklaring is voor strepen die veranderen met de seizoenen.
 
is striae, die planeet is te snel gegroeid
 
De ruimtevaart is in zekere zin een grote mislukking geweest, financieel gezien zeker. De gemiddelde kosten van één enkele lancering bleken in de praktijk 20 keer hoger dan voorspeld. NASA doet het de komende jaren daarom rustiger aan. Er zullen in ieder geval weinig spaceshuttles de lucht meer in gaan.

tja ma ze zullen toch verder moeten zoeken en doen.Zeker gezien hier het leven ooit gaat eindigen op aarde.Ze moeten naar een andere bewoonbare planeet zoeken.
De kosten zijn idd hoog ,heb s gehoord wat ieder gezin per jaar moet geven aan belastinggeld alleen voor ruimtevaart ,weet het niet meer juist hoeveel maar het was een aanzienlijk bedrag.
Weet jij het mss nog?
Maar ja ,ik vind het wel gerechtvaardigd , ruimtevaart is belangrijk .
 
Wel jammer snap wel dat je je geld beter kan uit geven maar vind het wel altijd vermakelijk om te lezen dart er weer iets gevonden is. Ik hoop zelf nog mee te maken dat ze een micro organisme vinden ergens. Vraag me altijd af hoe de religieus kant daarop zal reageren.

Ik vind het ook jammer dat de wetenschappelijke opbrengst van de ruimtevluchten maar van geringe waarde is. Het staat geenszins in verhouding met de kosten van expedities. Buiten dat interesseren de ruimtevluchten mij ook erg. De micro organismen waar jij over praat kunnen mij niet heel erg boeien, een omgeving creëren op een andere planeet waar menselijk leven mogelijk is dan weer wel.
 
tja ma ze zullen toch verder moeten zoeken en doen.Zeker gezien hier het leven ooit gaat eindigen op aarde.Ze moeten naar een andere bewoonbare planeet zoeken.
De kosten zijn idd hoog ,heb s gehoord wat ieder gezin per jaar moet geven aan belastinggeld alleen voor ruimtevaart ,weet het niet meer juist hoeveel maar het was een aanzienlijk bedrag.
Weet jij het mss nog?
Maar ja ,ik vind het wel gerechtvaardigd , ruimtevaart is belangrijk .

Het budget voor NASA stelt weinig voor als je het vergelijkt met andere budgetten in de USA. 0,6% van de overheidsbegroting.

Als je het over aanzienlijke bedragen hebt dan is het defensiebudget pas echt extreem hoog, daar gaat 12% van het budget naar toe.
 
Het budget voor NASA stelt weinig voor als je het vergelijkt met andere budgetten in de USA. 0,6% van de overheidsbegroting.

Als je het over aanzienlijke bedragen hebt dan is het defensiebudget pas echt extreem hoog, daar gaat 12% van het budget naar toe.

ja ok , maar voor sommige mensen is het veel te veel.
Voor mij niet iig,gelijk ik al eerder zei.
Defensiebudget is idd echt hoog.
 
Who cares of daar leven is...
 
1 stomme marsrover rijdt daar rond, we vallen mars te veel lastig? D:

Veelbesproken + foto's maken =/= lastigvallen.

omg hij neemt me nog serieus ook :roflol:
 
Waarom schieten we er niet gewoon water heen? Dan weet je tenminste zeker dat er water is. Als we dan ook wat vissen erin stoppen, evolueren die vissen zich vast wel in intelligente organismes en hebben we waar we altijd naar zochten.
 

Soortgelijke topics

Back
Naar boven