Fitness Seller

Krachttraining vs marathon (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

kanye12

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
9 nov 2008
Berichten
4
Waardering
0
Hallo,
ik ben 19, ben ongeveer 1,78m groot en weeg 73 kg.
Ik train gemiddeld 3x per week kracht (nu iets meer dan 2 jaar, daarvoor deed ik behoorlijk intensief aan atletiek-middellange afstand).
Nu zou ik graag trainen voor de marathon (april) en wil hier echt een scherpe tijd proberen te lopen, (naar mijn kunnen, niet gewoon zomaar uitlopen dus) maar wil blijven fitnessen en zéker geen gewicht verliezen, liefst zelfs nog progressie maken qua spiermassa.
Maar, is dit mogelijk? (ik neem geen supplementen)
Ik kom zeer moeilijk in gewicht bij, (laatste jaar +/- 3kg) en als ik echt vaak afstanden ga lopen zal dit waarschijnlijk gevolgen hebben op mijn gewicht? Of is er een manier waarop dit niet zo nadelig hoeft te zijn?
Ben echt benieuwd naar jullie meningen hierover! Ik weet dat lange afstanden lopen en massa bijkomen normaal elkars tegenpolen zijn...
 
Hallo,
ik ben 19, ben ongeveer 1,78m groot en weeg 73 kg.
Ik train gemiddeld 3x per week kracht (nu iets meer dan 2 jaar, daarvoor deed ik behoorlijk intensief aan atletiek-middellange afstand).
Nu zou ik graag trainen voor de marathon (april) en wil hier echt een scherpe tijd proberen te lopen, (naar mijn kunnen, niet gewoon zomaar uitlopen dus) maar wil blijven fitnessen en zéker geen gewicht verliezen, liefst zelfs nog progressie maken qua spiermassa.
Maar, is dit mogelijk? (ik neem geen supplementen)
Ik kom zeer moeilijk in gewicht bij, (laatste jaar +/- 3kg) en als ik echt vaak afstanden ga lopen zal dit waarschijnlijk gevolgen hebben op mijn gewicht? Of is er een manier waarop dit niet zo nadelig hoeft te zijn?
Ben echt benieuwd naar jullie meningen hierover! Ik weet dat lange afstanden lopen en massa bijkomen normaal elkars tegenpolen zijn...

Kansloze doelstellingen.

Jij wilt niet alleen een realistisch compromis maar zelfs tegelijkertijd het optimale van beide werelden.

"Meningen" zullen je hier niet gaan helpen.

Deze 2 activiteiten zijn metabool dusdanig verschillend en werken elkaar bovendien tegen op biochemisch niveau.
Hormonale en enzymatische wisselwerkingen bij extreme duursporten zullen een katabool effect hebben op spiermassa.

Het is OF/OF en niet EN/EN.
 
Hallo,
ik ben 19, ben ongeveer 1,78m groot en weeg 73 kg.
Ik train gemiddeld 3x per week kracht (nu iets meer dan 2 jaar, daarvoor deed ik behoorlijk intensief aan atletiek-middellange afstand).
Nu zou ik graag trainen voor de marathon (april) en wil hier echt een scherpe tijd proberen te lopen, (naar mijn kunnen, niet gewoon zomaar uitlopen dus) maar wil blijven fitnessen en zéker geen gewicht verliezen, liefst zelfs nog progressie maken qua spiermassa.
Maar, is dit mogelijk? (ik neem geen supplementen)
Ik kom zeer moeilijk in gewicht bij, (laatste jaar +/- 3kg) en als ik echt vaak afstanden ga lopen zal dit waarschijnlijk gevolgen hebben op mijn gewicht? Of is er een manier waarop dit niet zo nadelig hoeft te zijn?
Ben echt benieuwd naar jullie meningen hierover! Ik weet dat lange afstanden lopen en massa bijkomen normaal elkars tegenpolen zijn...

Om te beginnen, eerste marathon moet je gewoon uitlopen, tweede pas op tijd. (met een goede voorbereiding kun je echter eventueel een marathon gaan lopen in de voorbereiding op je tweede (zeg 4 weken van te voren, waarschijnlijk beter 6 weken), maar afgezien daarvan.

Oh en wat bedoel je met een goede tijd ? sub-3 uur ?

Als je voldoende eet blijf je wel op gewicht. Maar elke kilo die je extra weegt moet je ook mee zeulen en dat merk je.... (http://www.runnersworld.com/article/0,7120,s6-242-304--11903-0,00.html ) Vetmassa die je echter kwijt raakt in de voorbereiding lijkt me totaal geen probleem.

Maar afgezien daarvan kun je je bovenlichaam blijven trainen en je onderlichaam heel gedoseerd. Zelf doe ik 2xUB en 1xLB (of zelfs FB) maar dan moet ik het wel goed timen... Dag na een lange duurloop bijvoorbeeld LB doen zodat ik het volgende weekend weer hersteld ben, of LB op woensdag voor een run in het weekend (en dan moet ik oppassen niet te veel te doen want ik merk het echt als ik te veel doe). Maar goed, ik ben nog niet verder gekomen dat 30K (in 3 uur, dus nu niet bepaald snel).
 
Ik zou niet zien waarom het niet zou kunnen, alleen je zult waarschijnlijk niet ideaal gaan lopen... Je BB zal er neit snel op groeien, en je marathon zal zeker niet super snel gaan?
 
indien je er niet in gelooft ben je uiteraard op voorhand kansloos.

Met een goeie tijd bedoel ik inderdaad 3u. En qua spiermassa op peil blijven. Dus samen lijken mij dit heus geen extreme uitersten. (2u15 lopen en 6kg bijkomen daarentegen...)
Qua voorbereiding op de marathon heb ik genoeg ervaring met lopen/ wedstrijden enz. Ik heb geen schrik om me daar niet 4-6 weken maar 4-6 maanden op voor te bereiden.

Voldoende eten zou dus al enig soelaas brengen? En wat met indeling, beter eerst lopen, dan kracht? Verschillende dagen ? ...
 
Een scherpe tijd lopen op de marathon en aankomen qua spiermassa is sowieso uitgesloten (spreek uit ervaring). Duursporten en spiermassa aankomen is sowieso niet de beste combi. Waarom denk je dat marathonlopers die scherpe tijden lopen er zo uit zien(behalve dat het ecto's zijn)
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
indien je er niet in gelooft ben je uiteraard op voorhand kansloos.

Met een goeie tijd bedoel ik inderdaad 3u. En qua spiermassa op peil blijven. Dus samen lijken mij dit heus geen extreme uitersten. (2u15 lopen en 6kg bijkomen daarentegen...)
Qua voorbereiding op de marathon heb ik genoeg ervaring met lopen/ wedstrijden enz. Ik heb geen schrik om me daar niet 4-6 weken maar 4-6 maanden op voor te bereiden.

Voldoende eten zou dus al enig soelaas brengen? En wat met indeling, beter eerst lopen, dan kracht? Verschillende dagen ? ...

Met te weinig eten verlies je gewicht. Als je KT in orde is zul je veel spiermassa behouden. Als je meer eet is het risico op spierverlies weer wat minder, maar blijf je zo vet als je bent (en zoals ik al zei, iedere kilo is er 1).

Wat training betreft... maakt niet zo heel veel uit, zolang je er maar van kunt herstellen en niet al te veel last van elkaar hebt.

Als ik zondag deadlift / leg press / good mornings doe tussen de middag kan ik maandagochtend wel een stukje gaan hardlopen, maar na de lunch op maandag lukt me dat echt niet meer, want dan kickt de spierpijn pas goed in en mag ik hopen dat het woensdagmiddag een beetje over is zodat ik woensdag aan het eind van de middag een stuk kan gaan lopen.

Zaterdag's kan ik prima een lange rustige duurloop doen en dan zondag weer deadlift / leg press / etc. Beentraining zal niet optimaal zijn, maar dat is dan maar zo (prioriteiten...)

Voor een 3 uurs tijd zul je waarschijnlijk meer en intensiever moeten lopen dan wat ik doe (ik van een tijd rond de 4 uur uit op een marathon, mijn laatste halve was ook slechts in 1h49')

YMMV

---------- Post toegevoegd Tue 9 Aug 2011 om 19:22 ----------

Een scherpe tijd lopen op de marathon en aankomen qua spiermassa is sowieso uitgesloten (spreek uit ervaring). Duursporten en spiermassa aankomen is sowieso niet de beste combi. Waarom denk je dat marathonlopers die scherpe tijden lopen er zo uit zien(behalve dat het ecto's zijn)
http://www.demadonna.com/atleti/Rono Daniel_Toronto Marathon 06.JPG

Vergeet niet dat mensen die er zo uit zien goed zijn in marathons.

Deze gast loopt een marathon PER DAG...
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

dean-karnazes.jpg


da's al een stuk minder eng :)

(en hij heeft ook een PR van 3 uur trouwens, niet dat hij dat iedere dag loopt uiteraard)
 
Respect voor die man dan. Toen ik lange afstanden liep (en erbij trainde in de gym) lukte me dit niet. Wellicht toch veel meer kh moeten eten :p
 
indien je er niet in gelooft ben je uiteraard op voorhand kansloos.

Met een goeie tijd bedoel ik inderdaad 3u. En qua spiermassa op peil blijven. Dus samen lijken mij dit heus geen extreme uitersten. (2u15 lopen en 6kg bijkomen daarentegen...)
Qua voorbereiding op de marathon heb ik genoeg ervaring met lopen/ wedstrijden enz. Ik heb geen schrik om me daar niet 4-6 weken maar 4-6 maanden op voor te bereiden.

Voldoende eten zou dus al enig soelaas brengen? En wat met indeling, beter eerst lopen, dan kracht? Verschillende dagen ? ...

Het heeft niets met 'geloof' te maken.
De mate waarin jij een pure duurprestatie wilt leveren, dwingt je lichaam er toe zich te metabool optimaliseren voor een pure duurprestatie.

Een grote boosdoener daarbij is het energetische regulator molecuul AMPK, die de energiestofwisseling meer duur-georienteerd zal maken.
Eén van de specifieke adaptatieverschijnselen daarbij is, dat overbodige ballast binnen die context - lees jouw kostbare spiermassa - daarbij als eerste zal worden opgeofferd ten faveure van langdurige aerobe activiteit.

Zoals je zelf al aangeeft kom je moeilijk/langzaam aan in spiermassa, wat mogelijk duidt op genetische eigenschappen die sowieso beter voor duursport geschikt zijn.
Het zou o.a. daardoor op zich al een hele prestatie zijn als je de massa die je zo moeizaam hebt opgebouwd kunt behouden, laat staan het doel extra hypertrofie gedurende die periode.

Maar goed, proberen mag natuurlijk altijd. :)
 
alvast bedankt voor de reacties!
2e fotoreeks sluit trouwens nauw aan bij mijn persoonlijke situatie/verlangens/ambitie. :)

Het is duidelijk dat beide heel moeilijk te combineren zijn, maar ik moét het proberen, want stoppen met fitness kan ik niet, en die marathon is een droom die ik moet waarmaken.

In het zoeken naar alternatieven vroeg ik mij het volgende af;
Is zwemmen misschien geen optie? Om dan bijvoorbeeld 2 à 3x krachttraining te behouden, 2x lopen en 1 à 2x te zwemmen per week (in elk geval 1 dag volledige rust inbouwen en de rest mooi afwisselen). Volgens mijn bescheiden mening is zwemmen toch cardio en je behoudt er een mooi bovenlichaam mee? of is dit ook weer enkel het geval voor kortere zwemafstanden..
(besef ook wel dat dit op die manier al een redelijk zwaar programma wordt.. maar heb er veel voor over om zo goed als kan aan beide doelstellingen te voldoen.)

ter verduidelijking; dat zwemmen zou dan 1 à 2 looptrainingen vervangen. (bv: 2x lopen, 2x zwemmen ipv 4x lopen)

kan zijn dat ik mij vergis over dat zwemmen.. ik speculeer maar wat.. :)
 
Laatst bewerkt:
Dude, hou het bij KT en hardlopen.. ga niet ook nog eens zwemmen of andere cardio toevoegen, tenzij het recreatief is (zoals vroeger in de zomer :)) Focus nu op 2 doelen en niet op 3. De KT zorgt wel voldoende voor je bovenlichaam en het lopen zorgt voor de benodigde cardio / conditie / vetverlies (indien voeding op orde is) en voor de inhoud en snelheid voor de marathon.
 
check deze link voor wat ideeen: http://www.crossfitendurance.com/

Voor alle duidelijkheid denk ik dat het verre van optimaal is zowel die link als het doel.

+1 Crossfit vind dat je in iedere wrokout KAPOT moet gaan (BB'ers hebben hetzelfde eigenlijk), daar ben ik het in het geheel niet mee eens. Zowel niet qua KT als voor rennen. Soms moet je even hard en zwaar, maar zeker voor wat betreft rennen is er een heel stuk rustig aan doen van belang. duurlopen kunnen bijvoorbeeld bijna niet te langzaam gaan.
 
Een marathon per dag is bijzonder te noemen. Bijzonder ongezond en bijzonder ongeloofwaardig
 
Een marathon per dag is bijzonder te noemen. Bijzonder ongezond en bijzonder ongeloofwaardig

Of het gezond is... ach, als je het aankunt kom je er mee weg,. Het is niet voor iedereen weggelegd.

En wat ongeloofwaardig betreft.. je hebt gelijk, het was 72 dagen lang 40 tot 50 mijl (marathon is 26.2 mijl) http://www.dadt.com/live/special/runacrossamerica/index.html (in inderdaad, daarna was hij klaar.. niet echt iedere dag een marathon het hele jaar door Zelfs deze man deed het slechts 1 jaar lang ....
 
Goed topic, ik volg even. Wilde ook voorbereiden op de marathon van Rotterdam volgend jaar, maar heb nu zo'n lol in krachttraining, dat ik dat maar even op de lange baan schuif.

Ooit gaat het er van komen. Maar denk dat ik dan wel minder vaak en minder intensief zal gaan trainen, alleen op onderhoud bijvoorbeeld. Nu is het qua tijd en qua herstel niet te doen.
 
Ik heb zelf een marathon gelopen. Concentreer je gewoon op ofwel krachttraining ofwel marathon. Beiden zou ik ze niet doen, maar dat is mijn eigen bescheiding mening uiteraard...
 
Back
Naar boven