AndroidHealthClinic

Makkelijke manier om aan goede vetten te komen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Ik heb altijd al moeite gehad om voldoende vetten te eten op een dag. Met name dan, voldoende gezonde maar niet teveel verzadigde.. Noten liggen me niet, pindakaas wel maar dan ook niet elke dag. Nu heb ik eens goed in de kast gekeken en een pot yoghurt mayonaise gevonden waarover ik me flink verbaasd heb.

Yoghurt Mayo (Trophy)
Eenheid: 100 gr.
KCal: 250
Eiwit: 1,0 gr.
Koolhydraten: 5,5 gr.
Waarvan Suikers: 0,6 gr
Vet: 25,0 gr.
Waarvan verzadigd: 2,0 gr.
Voedingsvezel: 0,2 gr
Natrium: 490 mg


Verhouding verzadigd vet tot onverzadigd vet is hier zo'n 1:12, is dit niet een extreem goede saus om aan je maaltijden toe te voegen of zie ik iets over het hoofd? Zo'n ratio van 1:12 komt toch vrijwel niet voor of sla ik de plank volledig mis?
 
als je noten niet lust probeer ze dan is te malen in een shake?
je kan er nog wat honing, zoetstof en whey en of chocolade aan toevoegen voor de smaak.

je kan ook proberen als afwisseling van pindakaas: lijnzaadolie, olijfolie, visolie, notenolie, spelt, boekweit, lijnzaadjes, kaas, eieren, melk, makreel, tonijn,......
 
Het is niet zo dat ik geen noten lust, het is meer het probleem dat ze niet vullen. Ik heb geen behoefte aan een hand noten te pakken 's avonds, maar als ik ze wel pak, dan blijft het moeilijk om bij die 1 of 2 handen te blijven, omdat ze zo snel weg zijn. Dan voeg ik liever zo'n sausje aan mijn avondeten toe, waardoor ik niet nog een snack hoef te pakken op een ander tijdstip.

Heb een goede zelfbeheersing met het houden aan mijn voedingspatroon, alleen het is gewoon dat een snack pakken vaak moeilijker is om het bij een snack te laten, dan helemaal geen snack te pakken.

Voor de alternatieven, ja heb je gelijk in, gebruik ook wel paar van de genoemde opties, maar ben nog steeds benieuwd naar de saus die ik bovenstaand gepost heb. Want het smaakt gewoon als mayonaise (nostalgische gevoelens van een mooie kindertijd waar je kon beunen wat je wilde zonder een kilo aan te komen) alleen lijkt deze saus me juist een gezonde toevoeging aan m'n schema.
 
In kaas goede vetten? In tonijn zot 0,5gram vet per 100 gram.

Wat betreft de mayo, dat heb ik me ook al eerder afgevraagd..Dunno
 
Denk dat hij bedoelde de blikken tonijn in olie (wat dan eigenlijk neerkomt op olijfolie, en niet op de tonijn zelf), maar het principe was duidelijk..
 
Ziet er prima uit hoor!

Ik heb zelf een hekel aan mayo dus ik neem 't NOOIT.
 
Denk dat hij bedoelde de blikken tonijn in olie (wat dan eigenlijk neerkomt op olijfolie, en niet op de tonijn zelf), maar het principe was duidelijk..​

ja dat bedoelde ik idd.
er is toch niks mis met kaas te eten?
daarmee bedoel ik niet alle dagen
 
Ik gebruik de laatste tijd een beetje Zaanse Mayo voor mijn tonijn. Het werd namelijk steeds moeilijker om die tonijn binnen te werken :mad:. Ik zou je ook aanraden om die te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
in principe is mayo gewoon olie met eidooier
dus niets mis mee
 
zalm, amandelnoten, casehnoten,olijf olie.

Bevatten genoeg goede vetten en nog eens omega 3 .
 
zaanse mayo heeft inderdaad goede macro's... verder Tyrael +1
 
zalm, amandelnoten, casehnoten,olijf olie.

Bevatten genoeg goede vetten en nog eens omega 3 .

+1 alle soorten noten wel trouwens.
 
in principe is mayo gewoon olie met eidooier
dus niets mis mee

In principe ja, maar als je de ingrediënten van die pre-made mayo's bekijkt schrik je toch wel even hoor. :)
Ik zeg niet dat het per definitie slecht is, maar persoonlijk zou ik het niet nemen vanwege alle 'rommel' die erin zit.
 
De olie in mayonaise is meestal zonnebloemolie, boordevol omega 6 dus. Omega 6 overschot is ongezond, westers dieet heeft al een overschot hiervan en dat ga je op deze manier nog erger maken. Beter ga je wat meer vette vis gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
+1 alle soorten noten wel trouwens.

Alleen walnoten bevatten voldoende omega 3. Andere zeer kleine hoeveelheden (trace amounts)

---------- Post toegevoegd Sat 13 Aug 2011 om 20:49 ----------

De olie in mayonaise is meestal zonnebloemolie, boordevol omega 6 dus. Omega 6 overschot is ongezond, westers dieet heeft al een overschot hiervan en dat ga je op deze manier nog erger maken. Beter ga je wat meer vette vis gebruiken.

Klopt het evenwicht tussen omega 3 en 6 is belangrijk. Teveel omega 6 heeft ongezonde nadelen.
 
Laatst bewerkt:
Ligt er ook aan waarvoor je het wilt gebruiken. Wil je het gebruiken als smaakmaker, dan is een klein beetje geen probleem. Gebruik dan wel de Zaanse Mayo. Kom je veel vetten tekort? Dan idd noten, vette vis etc.
 
Laatst bewerkt:
En zijn dat de voedingswaarden van een light mayo? Want normaal zit er al snel 70, 80gr vet in.

Zoals al eerder genoemd; zaanse mayo. Of gewoon zelf maken (bestandsdelen zoals ei, mosterd, azijn, olie, citroen, zout en peper, niets mis mee).

Aangezien veel olie soorten een laag verbrandingspunt hebben, en daarna gaan oxideren, vraag ik me af hoe dat met mayo zit. Hoewel je het niet hoeft te verhitten om het te bereiden, zit het misschien anders als het machinaal gaat? Zo ja, dan zit het ineens heel anders met de vetten uit mayo...
 
Laatst bewerkt:
Ligt er ook aan waarvoor je het wilt gebruiken. Wil je het gebruiken als smaakmaker, dan is een klein beetje geen probleem. Gebruik dan wel de Zaanse Mayo. Kom je veel vetten tekort? Dan idd noten, vette vis etc.

Mm, naast puur fitness-technisch gezien krijg ik bij sommige vetten last van puistjes. Als puber was dit natuurlijk veel erger, vroeger lette ik natuurlijk niet zo heel veel op wat ik at, maar ik merkte al gauw dat ik van chips en chocola al gewoon 1-2 dagen er na een aantal puistjes bij gekregen had. Natuurlijk ook te maken met puberteit maar het effect is er hedendaags nog steeds wel. Zelfde met de vetten in sommige noten. Nu is het moeilijk om precies uit te vinden welke vetten dat precies doen bij me en die te vermijden, en ik zal echt niet wakker liggen van een paar puistjes, maar ik weet in ieder geval dat ik van chocolade/noten/chips/normale mayonaise, al de dagen er na meteen merk dat ik "vet" puisten krijg. Hoe je het ook brengt is het toch fijner als je dat makkelijk kunt vermijden en bij deze yoghurt mayonaise (denk niet dat dat hetzelfde is als normale mayo light) heb ik daar geen last van. Maar als zeker is dat de verhouding omega vetten hier niet klopt zoals bovenstaand gezegd wordt zal ik inderdaad wat meer afwisselen..
 
pak 1 snee droog oud bruin brood

pak een klein bordje

gooi op het bordje 3 eetlepels olijfolie

pak het zout en peper en strooi er op naar smaak

voeg wat citroen of limoensap toe

dep je hele ene snee brood in de olijfolie aan beide kanten en at deze in 30 seconden

total kcal: 80 + 3x120=440
 
Back
Naar boven