MuscleMeat

Vervanging stiff legged deadlift (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ja. Ronde rug + zwaar gewicht = vragenomproblemen

Ja, als je een slechte techniek aanhoudt kun je jezelf met bijna elke oefening wel verzieken.

Bij SLDL ligt het punt van rotatie thv het heupgewricht ipv lage rug. Anders leg je de nadruk idd op de erector.
 
Ja, als je een slechte techniek aanhoudt kun je jezelf met bijna elke oefening wel verzieken.

Bij SLDL ligt het punt van rotatie thv het heupgewricht ipv lage rug. Anders leg je de nadruk idd op de erector.
Dat is dus de Romanian deadlift :p SLDL is juist beweging vanuit de onderrug.
 
Dat is dus de Romanian deadlift :p SLDL is juist beweging vanuit de onderrug.

+1
SLDL gaat dmv ronden van de onderrug verder waar de RDL stopt. Vandaar ook dat je bij de SLDL een stuk dieper komt
 
dus gewoon RDL op benen dag doen? dus meteen onderrug dagje?
 
Je onderrug bewegen of rond houden met zware gewichten is inderdaad iets wat je juist niet wilt doen.
Bij zware gewichten wil je juist de natuurlijke lumbar curve in je onderrug behouden.
Daar is de RDL voor.

Je onderrug kun je ook met ROM trainen, maar dat wil je dan met lichte gewichten doen.
Dat kan goed met hyperextensions bijvoorbeeld.
De SLDL heeft ook z'n plek, maar dan met gewichten vergelijkbaar met hyperextensions en stricte good mornings.
En om knie/hamstring issues tegen te gaan hou je je benen niet echt straight, dus niet gelocked, maar wel stil.
 
Laatst bewerkt:
Je onderrug bewegen of rond houden met zware gewichten is inderdaad iets wat je juist niet wilt doen.
Bij zware gewichten wil je juist de natuurlijke lumbar curve in je onderrug behouden.
Daar is de RDL voor.

Je onderrug kun je ook met ROM trainen, maar dat wil je dan met lichte gewichten doen.
Dat kan goed met hyperextensions bijvoorbeeld.
De SLDL heeft ook z'n plek, maar dan met gewichten vergelijkbaar met hyperextensions en stricte good mornings.
En om knie/hamstring issues tegen te gaan hou je je benen niet echt straight, dus niet gelocked, maar wel stil.


En je advies op een goede vervangingen van SLDL?

Deadlift doe ik wel op rug dag, woensdag dus, en benen maandag...
 
Ik zou zeggen GHR en/of RDL gecombineerd met Hyperextensions.
 

Glute Ham Raises

Een goed uitgevoerde GHR belast de hamstring in zowel de heupextensie- als de knieflexie functie.

Ik zeg goed uitgevoerd omdat bij veel versies op Utube er alleen sprake is van knieflexie en je niet of nauwlijks beweging ziet thv de heup. Geen beweging thv de heup is geen GHR! Vroeger noemde we dit bodycurls tegenwoordig zie ik soms ook andere namen.

GHR wordt trouwens ook wel GHGR => Glute Ham Gastroc Raises genoemd omdat de gastrocnemius ook bij de beweging betrokken is.
 
Doe ik wel gewoon deadlift dan.. :)
 
Goodmornings of RDL's, veel makkelijker om een arch te houden hierbij.
 
Glute Ham Raises

Een goed uitgevoerde GHR belast de hamstring in zowel de heupextensie- als de knieflexie functie.

Ik zeg goed uitgevoerd omdat bij veel versies op Utube er alleen sprake is van knieflexie en je niet of nauwlijks beweging ziet thv de heup. Geen beweging thv de heup is geen GHR! Vroeger noemde we dit bodycurls tegenwoordig zie ik soms ook andere namen.

GHR wordt trouwens ook wel GHGR => Glute Ham Gastroc Raises genoemd omdat de gastrocnemius ook bij de beweging betrokken is.

Ik zie waar mijn verwarring van komt. Er zijn vele versies van SLDL en RDL op Utube. De versies die een SLDL lieten zien, vond ik persoonlijk ook niet al te best voor de onderrug(tenzij licht uitgevoerd), dus nam aan dat dit gewoon slecht uitgevoerde RDL waren. haha!
potverdomme, heb ik 3xl nog niet op een fout kunnen betrappen.
 
Laatst bewerkt:
Als we het dan toch over RDL's hebben heb ik ook nog een vraagje. Heeft een RDL veel carryover naar een conventionele deadlift? ik heb bij de conventionele deadlift namelijk snel dat m'n onderrug bol gaat als ik een zwaar gewicht gebruik.
 
Glute ham raises zijn ook super maar daar heb je al wel wat strength voor nodig ...
 
Als we het dan toch over RDL's hebben heb ik ook nog een vraagje. Heeft een RDL veel carryover naar een conventionele deadlift? ik heb bij de conventionele deadlift namelijk snel dat m'n onderrug bol gaat als ik een zwaar gewicht gebruik.
Deadlift en squat variaties hebben veel carry-over naar elkaar. De RDL is inderdaad erg goed om de houding van je onderrug te kunnen behouden tijdens andere oefeningen.

Voor een betere deadlift kun je ook kijken naar zware rack pulls en halting deadlifts.

http://vimeo.com/18022443

http://vimeo.com/17547267
 
Back
Naar boven