AndroidHealthClinic

Shocking News Storm op Pukkelpop

Bezoekers in dit topic

je verwart pukkelpop met woodstock denk ik

nah, ik heb meerdere dagen op de camping gestaan, geur van wiet was heel de dag aanwezig.

Grappig hoe dat wijf zegt "de wereld is aant vergaan", terwijl het nog maar wat regent en waait.
 
Laatst bewerkt:
Vriendin van mij waar ik mij eens een avondje heb bij geamuseerd was ook daar en ligt in het ziekenhuis nu ...

En een ander waar ik vorige maand ben blijve slape die heeft niets
 
Laatst bewerkt:
Eigen schuld van die mensen. Moet je maar niet in het gebied waar wind waait naar muziek gaan luisteren.
 
Wat staat er op de reglementen bij de ticketverkoop qua overmacht?

heb hier iets

OvermachtPukkelpop - Thirty Merch kan niet aansprakelijk gesteld worden voor mogelijk oponthoud in de uitvoering of voor niet-uitvoering van onze engagementen omwille van gebeurtenissen die zich buiten de controle van Pukkelpop - Thirty Merch, afspelen. Inbegrepen daarin zijn: moeilijkheden bij aanvoer of tekorten aan grondstoffen, onderbreking of permanente opschorting van productie, stakingen, lock-outs, elke andere vorm van werkonderbrekingen of collectieve arbeidsgeschillen, energie of transport of vertragingen in transport,die Pukkelpop - Thirty Merch en/of leveranciers van Pukkelpop - Thirty Merch raken, ook indien deze gebeurtenissen voorzienbaar zijn.
Het niet onmiddellijk optreden tegen een tekortkoming van de Koper, kan onder geen enkel beding worden beschouwd als een verzaking van Pukkelpop - Thirty Merch om zich later op deze tekortkoming te beroepen.

Maw, you're ****ed if you have a ticket.

Dat is nu juist het probleem, want men had in principe niet het hele festival hoeven te annuleren. En de bands zullen ook hun kosten vergoed willen zien, natuurlijk heeft dit een nare bijsmaak, maar that's business.
 
Dat is nu juist het probleem, want men had in principe niet het hele festival hoeven te annuleren. En de bands zullen ook hun kosten vergoed willen zien, natuurlijk heeft dit een nare bijsmaak, maar that's business.

heb het al ergens vroeger in dit topic gezegd, de installatie was te kapot en er was op meerdere plaatsen geen electriciteit, daarom werd het afgelast, niet door de menselijke slachtoffers.

Het is nu officieel bevestigd dat het om een supercell ging. Voor hetzelfde geld was er een echte tornado onstaan.

Noodweer in België

In Nederland hebben we in augustus ieder jaar het muziekfestival Lowland, in België vindt in datzelfde weekend altijd Pukkelpop plaats. Een lang weekend vol live muziek en andere culturele evenementen verspreid over verschillende podia, in Nederland vindt het festival plaats in Biddinghuizen, Flevoland en bij onze zuiderburen in de buurt van Hasselt. Deze laatste regio werd gisteren getroffen door zeer hevig noodweer, waarbij op het festival vijf doden vielen en tien zwaar gewonden. Een supercell ontwikkelde zich in korte tijd boven het terrein en richtte daar donderdagavond een ware ravage aan.

Al een paar dagen zat in de verwachting dat er op donderdag in de namiddag en avond een aantal stevige regen- en onweersbuien zouden gaan vallen. De intensiteit ervan verschilde per berekening echter nogal. De potentie voor hevige buien was er zeker, omdat het kwik op die dag vooral in het zuidoosten van ons land en ook in het oosten van België zou oplopen tot ruim 25 graden en warmte is samen met vocht in de lucht één van de meest belangrijke bronnen voor hevig onweer, maar wáár de buien precies zouden gaan vallen bleef nog een lange tijd onzeker.





Warme lucht vanuit het zuiden won gisteren (donderdag) steeds verder terrein en ook in het zuidoosten van ons land en in de oostelijke helft van België liep het kwik in de thermometer toen op sommige plaatsen op tot zomerse waarden, tot 28 graden aan toe. Een lagedrukgebiedje boven Midden-België speelde hierbij een grote rol en slingerde de warme lucht met een zuidelijke wind onze kant op. De minder warme lucht vanuit het noorden die eerder boven de Benelux hing, werd als het ware ‘opgeruimd’ door de zuidelijke warmte en dit proces gaat vaak niet geheel zonder horten of stoten. Lees daar hier meer over.

Supercel
Op de overgang tussen de beide luchtsoorten ontstonden in de loop van de dag buien. Door het verder uitdiepende lagedrukgebiedje en door de warme en vrij vochtige lucht die daarbij hoorden, werden de buien flink gevoed. In korte tijd groeiden ze dan ook uit tot vrij heftige exemplaren met onweer, hagel en windstoten. Bij één van deze buien in het cluster waren de omstandigheden precies goed om verder te groeien tot een supercell. Er was op dat moment namelijk zowel sprake van richtingsschering (verandering van de windrichting met de hoogte) en snelheidsschering (het oplopen van de windsterkte met de hoogte). In de regel ontstaan in zo’n situatie zeer zware buien.





Deze bui ging rond de klok van half zeven in de avond gepaard met zeer zwaar onweer, tientallen millimeters neerslag, hagelstenen van 2 tot 3 centimeter en zware windstoten, waarbij de zwaarst gemeten windstoot 45 knopen ofwel ruim 83 kilometer per uur bedroeg. De bomen, nog vol in het blad, knapten volgens getuigen dan ook af als luciferstokjes en een toren en een aantal tenten stortten in. Dit waren vooral de tenten die met de opening naar de wind toe stonden.





Inschering
De festivalweide en de bijbehorende campings van Pukkelpop werden nogal verrast door de bui, want op de radar leek het gehele buiencluster aan hen voorbij te trekken, maar deze ene bui die door onder andere windschering kon uitgroeien tot een supercell verliet het ‘traject’ dat de buien volgden en schoot een beetje naar rechts uit zijn koers; een zogeheten ‘rightmover’. En zo kwam hij uiteindelijk toch bij het festivalterrein terecht. Het noodweer duurde maar kort, maar was zeer hevig en richtte dus een grote ravage aan.

Grens blijft boven ons hoofd liggen
Ook de komende dagen blijven wij op de grens van de koelere lucht uit het noorden en de hetere lucht uit het zuiden zitten. Zondag al kunnen in de ochtend een paar regen- en onweersbuien over het land trekken en ook maandag, dinsdag en woensdag zijn de omstandigheden voor het ontstaan van stevige onweersbuien ‘gunstig’.

Bron: Meteo Consult, Eén.be
 
Laatst bewerkt:
heb het al ergens vroeger in dit topic gezegd, de installatie was te kapot en er was op meerdere plaatsen geen electriciteit, daarom werd het afgelast, niet door de menselijke slachtoffers.

De organisator zei vanmorgen in de live pers conferentie dat het festival wel kon doorgaan , maar dat ze dat niet verantwoord vinden.
 
De organisator zei vanmorgen in de live pers conferentie dat het festival wel kon doorgaan , maar dat ze dat niet verantwoord vinden.

mijn bron is van wat er afgeroepen is op de walkies :) Dat de organisator een ander verhaaltje vertelt, is opportunisme. Het is een politieker voor iets :)

Wat klinkt het mooist, "we hebben nog geprobeerd maar de installaties gingen niet meer en we kregen het niet meer tijdig hersteld, dus lasten we het maar af. Spijtig voor ons geld." of "we lasten uit medeleven met de slachtoffers en hun families, omdat het onetisch zou zijn verder te gaan. Spijtig voor de menselijke verliezen"
 
Laatst bewerkt:
Geschoond, topicbans uitgedeeld. Geloof dat het weer eens tijd wordt voor een grote forum-schoonmaak.
 
nu valt het wel erg stil :D

zou ik zelfs durven zeggen... stilte voor de...
 
Laatst bewerkt:
Eigen schuld van die mensen. Moet je maar niet in het gebied waar wind waait naar muziek gaan luisteren.
Kan niet begrijpen dat er mensen zijn die zo durven reageren zoals je nu doet. Getuigt van weinig respect voor een mensenleven. Snap niet dat je niet in de grond zakt van schaamte om met zo een gebeurtenis zo een lullige opmerking te plaatsen. Iemand in onze groep heeft 2 vrienden verloren, zal je ook eens komen uitlachen als je zoiets meemaakt.

Ik stond er zelf ook op de weide, en we hebben het geluk gehad dat ik voor de mainstage stond. De windhoos die over het terrein is gegaan, is net rond ons gegaan. De regen was al even bezig, maar de storm heeft zijn kop opgestoken op luttele minuten. Was gewoon niets aan te doen.

Zoiets is niet te voorspellen. Zowel de brandweer als de meteorologen zeggen dat er niets kon aan gedaan worden. Een onweer kan je nog voorspellen, maar een windhoos is niet te weten waar en wanneer ze neerkomt. Pukkelpop was een van de veiligste en beste festivals ter wereld. Dit kan altijd en overal gebeuren.
 
Kan niet begrijpen dat er mensen zijn die zo durven reageren zoals je nu doet. Getuigt van weinig respect voor een mensenleven. Snap niet dat je niet in de grond zakt van schaamte om met zo een gebeurtenis zo een lullige opmerking te plaatsen. Iemand in onze groep heeft 2 vrienden verloren, zal je ook eens komen uitlachen als je zoiets meemaakt.

Ik stond er zelf ook op de weide, en we hebben het geluk gehad dat ik voor de mainstage stond. De windhoos die over het terrein is gegaan, is net rond ons gegaan. De regen was al even bezig, maar de storm heeft zijn kop opgestoken op luttele minuten. Was gewoon niets aan te doen.

Zoiets is niet te voorspellen. Zowel de brandweer als de meteorologen zeggen dat er niets kon aan gedaan worden. Een onweer kan je nog voorspellen, maar een windhoos is niet te weten waar en wanneer ze neerkomt. Pukkelpop was een van de veiligste en beste festivals ter wereld. Dit kan altijd en overal gebeuren.

Waar haal je die windhoos vandaan?
 
Laatst bewerkt:

en een dik k*t at that, typisch geval van "ik ben journalist dus ik denk da ik van alles expert ben"
bijvoorbeeld:

Onze muziekjournalisten, die alle festivals afschuimen, bevestigen dat de constructies van Pukkelpop tot de stevigste en de stabielste van het hele festivalseizoen behoren.

Jullie muziekjournalisten? Sinds wanneer zijn muziekjournalisten dé authoriteit over tentconstructies?

of

Was de hulpverlening wel snel genoeg ter plaatse? Haast binnen de minuut. Uit de talloze internetberichten van de gewonden blijkt niets anders dan bewondering en waardering voor de massale en efficiënte manier van optreden van de hulpdiensten.

Als het internet het zegt, moet het wel correct zijn hé?

Als het nu naar een pointe leidde zou ik nog denken "ok, hij spewt misschien bullcrap maar maakt er tenminste een punt van", maar nee , zijn pointe is "we moeten geen heksenjacht houden het is overduidelijk niemand zijn schuld, dit was niet te voorkomen"... Hoe kan een rechtsysteem eerlijk zijn als het zo zou redeneren? Overduidelijk onschuldig of schuldig, toch vereist elke zaak, zeker van een schaal als dit, een onderzoek. Dat er dan lastige vragen gesteld worden is alleen maar normaal.

Overduidelijk geval van de media die moet leren zn bek te houden ipv publieke opinie te beinvloeden over zaken waar dat niet nodig is. En ik ben normaal een fan van Yves Desmet :(.
 
Zoiets zet je aan het denken.. Is het toevallig dat er nét tijdens zo'n festival en uitgerekend op die plaats zo'n dingen met het weer aan de gang waren? Volgens mij was dat een boodschap van de aarde aan onze jongeren dat het zo niet langer meer kan. De natuur is nog altijd veel en veel sterker als ons dus we moeten maar eens eindelijk beginnen met respect te tonen.

Oh lord...

mijn bron is van wat er afgeroepen is op de walkies :) Dat de organisator een ander verhaaltje vertelt, is opportunisme. Het is een politieker voor iets :)

Wat klinkt het mooist, "we hebben nog geprobeerd maar de installaties gingen niet meer en we kregen het niet meer tijdig hersteld, dus lasten we het maar af. Spijtig voor ons geld." of "we lasten uit medeleven met de slachtoffers en hun families, omdat het onetisch zou zijn verder te gaan. Spijtig voor de menselijke verliezen"

Dat festival zal sowieso afgelast zijn. Met 5 doden op dag 1 gaat zo'n festival echt niet meer door, zelfs als ze technisch nog een paar tenten draaiende hadden kunnen houden. Er zijn daar mensen die behoorlijk getraumatiseerd zijn, ze gaan dan echt niet nog ff twee dagen in een paar half volle tenten door 'feesten'. Dat zou op geen enkele manier financieel aantrekkelijk zijn want dat zou door de mensen gewoon niet geaccepteerd worden.
 
Oh lord...



Dat festival zal sowieso afgelast zijn. Met 5 doden op dag 1 gaat zo'n festival echt niet meer door

Rosskilde is doorgegaan.
Love parade is doorgegaan(de reden hiervoor wil ik nog aanvaarden).

Ze hebben het zo nochtans officieel naar buiten gebracht, toen er nog "maar" 3 doden waren en meerdere op sterven lagen. "Als eerbetoon aan de slachtoffers" yada yada yada.


Pukkelpop gaat gewoon door
Inmiddels is besloten dat het festival zelf gewoon doorgaat. Na het drama gisterenavond, waarna de concerten onmiddellijk werden stilgelegd, wil de organisatie vandaag en morgen zoveel mogelijk concerten laten doorgaan.

Tienduizenden festivalgangers bleven donderdag na de ramp op de wei. Toen speelde er rustige muziek. Er werd ook opgeroepen om een minuut stilte te houden.

De storm richtte heel wat schade aan in veel tenten. Eerst moet alles worden opgeruimd en hersteld. Er werd een hele nacht doorgewerkt om voor vandaag zeker een aantal podia gebruiksklaar te krijgen. Het festival zou hervat worden om 11 uur vanochtend.



Lees meer: [Link niet meer beschikbaar]

En niet iedereen was getraumatiseerd, veel mensen wisten van niks tot het afgeroepen werd.

En alles was financieel beter dan stopzetten. Als je dat niet begrijpt, tja...
 
wat vind je dan zelf wat ze moesten doen?
 
wat vind je dan zelf wat ze moesten doen?

Ik begrijp perfect wat en waarom ze iets gedaan hebben. En grote kans is dat ik als organisator hetzelfde zou doen. Ik zou ook geprobeerd hebben de boel nog aan het draaien te krijgen om de financiele domper te verminderen. Als als dat niet had gelukt, een statement gegeven dat het "uit respect voor de families" was om dan toch imago(wat ook een financiele waarde heeft) nog te proberen redden.

Alleen is het gewoon opportunisme en demagogie via leugens. Ik probeer de punten aan te halen die dat doorschijnen zodat je er niet intrapt, want dit soort zaken wordt in de politiek constant gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Rosskilde is doorgegaan.
Love parade is doorgegaan(de reden hiervoor wil ik nog aanvaarden).

Ze hebben het zo nochtans officieel naar buiten gebracht, toen er nog "maar" 3 doden waren en meerdere op sterven lagen. "Als eerbetoon aan de slachtoffers" yada yada yada.


Pukkelpop gaat gewoon door
Inmiddels is besloten dat het festival zelf gewoon doorgaat. Na het drama gisterenavond, waarna de concerten onmiddellijk werden stilgelegd, wil de organisatie vandaag en morgen zoveel mogelijk concerten laten doorgaan.

Tienduizenden festivalgangers bleven donderdag na de ramp op de wei. Toen speelde er rustige muziek. Er werd ook opgeroepen om een minuut stilte te houden.

De storm richtte heel wat schade aan in veel tenten. Eerst moet alles worden opgeruimd en hersteld. Er werd een hele nacht doorgewerkt om voor vandaag zeker een aantal podia gebruiksklaar te krijgen. Het festival zou hervat worden om 11 uur vanochtend.



Lees meer: [Link niet meer beschikbaar]

En niet iedereen was getraumatiseerd, veel mensen wisten van niks tot het afgeroepen werd.

En alles was financieel beter dan stopzetten. Als je dat niet begrijpt, tja...

Mja, ok, goed punt. Ik kan me toch voorstellen dat wanneer je op de vrijdag op het terrein komt en de helft van de tenten is naar de klote, de helft van de tenten is van de camping gewaaid en er zijn 5 doden en weet ik hoeveel gewonden, dat het toch moeilijk is voor een groot deel om de feest sfeer er in te houden (mij zal dat overigens prima lukken).

Biji loveparade en rosskilde had je ook drama, maar daar kon het nog 'onopgemerkt' blijven omdat er geen of weinig materiele schade was, maar ik kan me voorstellen dat het pp terrein er uit zag als een slachtveld.

---------- Post toegevoegd Sat 20 Aug 2011 om 14:50 ----------

Ik begrijp perfect wat en waarom ze iets gedaan hebben. En grote kans is dat ik als organisator hetzelfde zou doen. Ik zou ook geprobeerd hebben de boel nog aan het draaien te krijgen om de financiele domper te verminderen. Als als dat niet had gelukt, een statement gegeven dat het "uit respect voor de families" was om dan toch imago(wat ook een financiele waarde heeft) nog te proberen redden.

Alleen is het gewoon opportunisme en demagogie via leugens. Ik probeer de punten aan te halen die dat doorschijnen zodat je er niet intrapt, want dit soort zaken wordt in de politiek constant gedaan.

Ja ok dat spreekt voor zich. Ik denk echter dat de naam-schade groter zou zijn geweest bij doorgang dan een half draaiend festival. De tickets zijn verkocht, veel bands komen niet meer opdagen (weet niet hoe dat zit met betaling). Mja je mist veel drank en eet omzet, maar met een half festival en te veel bezoekers had dat gewoon nooit meer goed kunnen gaan.

Maar idd, mochten er deze slachtoffers zijn gevallen door een blikseminslag op 1 paal dan was het lekker door gegaan.
 
Back
Naar boven