XXL Nutrition

sprongkracht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

kevinsmashboy

Novice
Lid geworden
21 aug 2011
Berichten
3
Waardering
1
Lengte
1m62
Massa
42kg
Hallo allemaal,
Ik ben 14 jaar en ben nogal klein voor mijn leeftijd (1,60):(. Voor mijn sport is dit niet echt ideaal(volleybal):(. Dus moet ik zorgen dat ik hoger kan springen. Ik heb al speciale schoenen die hiervoor gezorgd hebben dmv uitrekking van mn kuitspieren. Maar het is nog steeds niet genoeg.

Hebben jullie mischien oefeningen om hoger te kunnen springen????
 
box squats
 
en/of front- of full squats en misschien split squats als je voorkeur hebt voor 1-benig springen.

Wel combineren met plyometrics zoals depth jumps, box jumps, en gewoon springen, anders heb je nog niks aan al die kracht.
 
Je kunt altijd nog spelverdeler worden zoals Avital.
 
gewoon explosieve oefeningen doen
- box squats
- box jump
- jump squat
- schaatssprong
- Step-up ( met sprong aan het einde )
enz.

succes
 
Schoenen van geox nemen! Hoger springen zul je..
 
en/of front- of full squats en misschien split squats als je voorkeur hebt voor 1-benig springen.

Wel combineren met plyometrics zoals depth jumps, box jumps, en gewoon springen, anders heb je nog niks aan al die kracht.
full squats om je sprongkracht te verbeteren??? juist niet. hij moet zijn squat niet diep doen. als je springt ga je ook niet diep door je benen voor je springt.
 
[Link niet meer beschikbaar]
 
Squats, oly lifts en plyometrics.
 
full squats om je sprongkracht te verbeteren??? juist niet. hij moet zijn squat niet diep doen. als je springt ga je ook niet diep door je benen voor je springt.

Jazeker, het feit dat je meer spiercellen aanstuurt weegt zwaarder dan het feit dat de beweging minder 'specifiek' is.

- Zware squats/deadlifts (focus op maximaalkracht)
- Snelheid in de vorm van sprongen (broad jumps, high jumps, box jumps) sprints, worpen, etc
- Snatch en Clean & jerk zijn ook heel goede oefeningen maar erg moeilijk aan te leren
- Mijns inziens in mindere mate plyometrische oefeningen, aangezien het effect van de stretch reflex een beetje overschat wordt door veel mensen. Bovendien stelt de 'uitvinder' van plyo's (verkhoshansky) dat je minimaal 1,5 je lichaamsgewicht moet kunnen squatten om je knieen/heupen/enkels niet naar de tering te helpen.

Maar gezien je jonge leeftijd zou ik nog even wachten met zware gewichten en het lekker bij sprongen ed. houden..
 
full squats om je sprongkracht te verbeteren??? juist niet. hij moet zijn squat niet diep doen. als je springt ga je ook niet diep door je benen voor je springt.
Alle squats dragen bij aan sprongkracht, en er zijn meer bewegingen (en sprongen) in sport dan alleen een ondiepe sprong..

Boxsquats zijn vanwege hun explosiviteit, en de explosiviteit van springen (en andere sportieve bewegingen), waarschijnlijk beter geschikt dan alle andere soorten squats. Front- en fullsquats noemde ik als alternatief vanwege hun algemene toepasbaarheid voor sport juist dankzij de volledige ROM.

Als je namelijk niet de volledige ROM traint kun je tijdens het beoefenen van sport met bewegingen kracht missen wanneer die beweging niet binnen de getrainde ROM viel.

Daarnaast houden front- en full squats je flexibiliteit in orde, en zonder hamstring en hip flexor flexibiliteit kun je aanzienlijk minder kracht kwijt bij sportieve bewegingen. Om maar niet te spreken van de mogelijke knie problemen door de combinatie van half squats en hamstring inflexibiliteit.

Het voordeel van half squats is niet zo zeer de specifieke ROM/beweging, maar het feit dat je ze voor die ROM met veel meer gewicht kunt doen dan andere squats. Daar moet je dan wel weer rekening houden met goede hamstring activatie en explosiviteit.

Ik ken ook coaches die bij half squats zweren, met goede resultaten. Dit doen zij omdat ze wel de specifieke ROM willen gebruiken, waar ik me zeker in kan vinden, maar ik kan ze niet aanraden zonder een heel verhaal te moeten doen over alle punten waar je dan verder rekening mee moet houden. Als extra naast box squats zou mogelijk zijn, maar dan betwijfel ik de toegevoegde waarde.

Half squats hebben zeker voordelen en zijn dus wel een optie, maar de andere opties bieden meer voordelen zonder kanttekeningen. Er komt dan veel meer bij kijken dus, en daarom vind ik full squats beter aan te raden.

Zeggen dat je juist geen full squats moet doen vind ik verkeerd.
 
Laatst bewerkt:
zijn dit oefeningen om hoog te springen of om snel (explosief) te springen?
 
Dat is hetzelfde.
 
Ik heb ook gevolleybald en was ook erg klein voor mn leeftijd en ik vertikte het om spelverdeler te worden. Daarom heb ik ook geprobeerd mn sprongkracht te vergroten. Ik deed hiervoor altijd soort van jump squats waarbij ik het plafond aan probeerde te tikken. Mij heeft dat iig zeer geholpen.
 
dan ga ik dat denk ik ook maar proberen, maar kan je mij misschien ook uitleggen hoe je dat precies deed?
 
Plyometrie: heb toevallig net de hele uitleg in mn logje beschreven.
Aangevuld met jump squats, leaping squats, box jumps, etc.:)
 
dan ga ik dat denk ik ook maar proberen, maar kan je mij misschien ook uitleggen hoe je dat precies deed?
Gewoon door je knieen zakken en dan zo hoog mogelijk en explosief springen. En dat een aantal keer achter elkaar. Ik probeerde ook wel vaker vanuit de aanvalspassen zo hoog mogelijk te springen, want als je je snelheid in de aanvalspassen goed om kunt zetten spring je ook hoger.

Mij hebben deze oefeningen zeker geholpen, want ik sprong het hoogste van de dames van de club toen we zo'n sprongtest deden. Ik tikte geloof ik 274cm aan (komt neer op ongeveer 60cm van de grond), dus ik kwam ruim met mn armen boven het net van 2.24 uit. Maar het mannennet hangt op 2.43 als ik me niet vergis? Dus dat is nog wel even een stukje hoger.
 
jeypack.jpg


xD Nee ff serieus:

ALs je die oefeningen doet, probeer ze zo uit te voeren en te eten dat je niet in gewicht aankomt, denk niet dat het wenselijk is zwaarder te worden als je hoger wilt springen :)
 
Je zult om die reden juist een zo laag mogelijk vetpercentage willen hebben waar je prestaties niet onder lijden.
 
Back
Naar boven