XXL Nutrition

Is het gedaan met baanbrekende evoluties en ontdekkingen? (1 bezoeker)

Is het gedaan met baanbrekende evoluties en ontdekkingen?


  • Totaal stemmers
    79

Bezoekers in dit topic

Klopt dat de meeste dingen op de aarde al zijn ontdekt ja. Binnenkort gaan we verder kunnen zoeken buiten de aarde en nog op gekke dingen stuiten.

Overigens in nano-technologie erg in opkomst wat ons nog hele leuke dingen gaat opleveren.
 
Ik denk dat oorlogen een flinke invloed hebben op de snelheid van ontwikkelingen en baanbrekende ontdekkingen. Het versneld het proces omdat je de ''vijand" de loef wil afsteken op allerlei gebieden.
alleen op "wapen" gebied.

volgens mij remt het capitalisme de snelheid van de ontwikkelingen en ontdekkingen. veel onderzoek kost teveel geld om uit te kunnen voeren.
 
Ik denk dat oorlogen een flinke invloed hebben op de snelheid van ontwikkelingen en baanbrekende ontdekkingen. Het versneld het proces omdat je de ''vijand" de loef wil afsteken op allerlei gebieden.

Klopt. Oorlogen zijn een zeer gunstig klimaat.

oorlogen worden nog steeds gevoerd, maar ipv tussen naties is het nu voornamelijk tussen bedrijven.

Technologische vernieuwingen en verbeteringen kunnen in sommige bedrijfstakken het verschil zijn tussen enorme winsten of bankroet.

alleen op "wapen" gebied.

volgens mij remt het capitalisme de snelheid van de ontwikkelingen en ontdekkingen. veel onderzoek kost teveel geld om uit te kunnen voeren.

Tegendeel is net waar. Iemand bekend met de waardeketen van Porter?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

In een kapitalistische omgeving is het streven naar technologische vooruitgang uitermate belangrijk.

bv Snellere/betere productieprocessen => kosten worden gedrukt => lagere prijs mogelijk dan de concurrentie. Aka concurrentiestrategie van kostenleiderschap(ook van Porter).
 
Porter is ook maar een theorie ;)

Capitalisme boost ook wel de R&D, maar alleen in de dingen die winstgevend (kunnen) zijn. Dingen waar niet mee verdiend kan worden, maar misschien sociaal ontzettend belangrijk kunnen zijn, laten ze gewoon links liggen.
 
ik hoop dat ze snel eens de planeet vinden waar ook mensen leven en dat daar alleen mooie vrouwen wonen die niet zo moeilijk zijn als de vrouwen die op onze planeet wonen.
 
Porter is ook maar een theorie ;)

Capitalisme boost ook wel de R&D, maar alleen in de dingen die winstgevend (kunnen) zijn. Dingen waar niet mee verdiend kan worden, maar misschien sociaal ontzettend belangrijk kunnen zijn, laten ze gewoon links liggen.

De dingen die winstgevend kunnen zijn = applied research. Maar er moet zowiezo basic research aan voorafgaan.

En je kan op voorrand niet altijd voorspellen wat er van sociaal nut is. Ironisch genoeg dacht ook nooit dat vliegtuigen of computers voor een ander nut als legerdoeleinden zouden gebruikt kunnen worden.
 
Klopt dat de meeste dingen op de aarde al zijn ontdekt ja. Binnenkort gaan we verder kunnen zoeken buiten de aarde en nog op gekke dingen stuiten.

Overigens in nano-technologie erg in opkomst wat ons nog hele leuke dingen gaat opleveren.
Lol ik geloof dat we nog maar 2% van de oceaan weten.
 
Ontwikkelingen gaan juist sneller dan ooit, kijk maar wat er tussen 1950 - 2011 allemaal is uitgevonden en ontwikkelt en vergelijk dat met de middeleeuwen.
En het zal alleen maar sneller gaan(met name computers, wet van Moore), alleen worden deze ontwikkelingen natuurlijk niet allemaal doorgespeeld naar het 'normale' volk.
Olie bijvoorbeeld, zou allang overbodig kunnen zijn, maar de grote oliemaatschappijen vinden dat natuurlijk niet leuk.
 
Lol ik geloof dat we nog maar 2% van de oceaan weten.

Haha bedoel meer de natuurkundige aspecten :D

Maar idd we weten meer over de maan dan over de oceaan geloof ik :P
 
De dingen die winstgevend kunnen zijn = applied research. Maar er moet zowiezo basic research aan voorafgaan.

En je kan op voorrand niet altijd voorspellen wat er van sociaal nut is. Ironisch genoeg dacht ook nooit dat vliegtuigen of computers voor een ander nut als legerdoeleinden zouden gebruikt kunnen worden.

Je kan nooit voorspellen wat de uitkomsten van 'basic research' kan zijn, (bv het onderzoeken van een vogel, leid tot de vleugel, vliegtuig, ruimtereizen enz enz)

maar toch kan je er van uit gaan dat als je echt diep op iets in gaat, terwijl dit totaal niet meer winstgevend is, er 'in theorie' altijd wel wat functioneels uit te halen valt.

---------- Post toegevoegd Sun 28 Aug 2011 om 22:23 ----------

Haha bedoel meer de natuurkundige aspecten :D

Maar idd we weten meer over de maan dan over de oceaan geloof ik :P

We weten meer over de oppervlakte van mars dan over onze eigen planeet :D
 
Wat maakt het nog uit?
In 2012 is het toch gedaan met ons :rolleyes:
 
Technologie groeit juist exponentieel.

-Kernfusie zal zorgen voor een nieuwe goedkope en haast onuitputbare bron van energie.
-gentech zal zorgen dat minder kinderen geboren worden met erfelijke ziektes en d.m.v. genetische manipulatie zal er meer voedsel zijn.
-nanotechnologie zal in elke sector toegepast worden en zal het leven langer, makkelijker, veiliger, goedkoper en beter maken.
-Nieuwe vormen van propulsie op het gebied van elektromagnetisme zullen o.a. voor veel snellere, veiligere en zuinigere vormen van vervoer zorgen.
-A.I.: Computers staan nog in hun kinderschoentjes. Computer hebben veel meer potentie dan wat wij er nu uithalen, er zal dan ook een dag komen dat de chips die we maken(d.m.v. nanotechnologie) zoveel beter zijn dan nu dat we robots kunnen en zullen bouwen die beter worden dan de mens ooit geweest is. I.a.w. zal de mens god worden en een wezen in zijn eigen evenbeeld maken dat beter dan hem zal zijn.
Tevens zal dit ook in de medische wereld voor een revolutie zorgen aangezien er dan ook dingen gebouwd kunnen worden met behulp van o.a. nanotechnologie waardoor we techniek bij mensen in kunnen bouwen om hun fysiek te verbeteren. Denk aan blinden weer laten zien, mensen ledematen geven, of zelfs gezonde mensen sterker maken of chips in bouwen die werken als extra geheugen, etc etc.
-Ook staan we op het punt de aller oudste vragen ooit te beantwoorden. In deze eeuw zullen we buitenaards leven vinden(al zijn het maar 1 cellige organismes) en zullen we uitvinden hoe het leven is ontstaan.
-Religies sterven langzaam uit.
-We zullen de ruimte weer gaan ontdekken wanneer we nieuwe en betere vormen van vervoer ontwikkelen.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg.

Helaas gaat de wereld op dit moment wel naar de klote als je kijkt naar de politiek, economie en het klimaat.
 
"Neen, er worden nog zoveel ontdekkingen gedaan van het kaliber 'De wereld is rond'."

De wetenschap staat nog in de kinderschoenen, het is niet eens zo lang geleden dat we serieus bezig zijn met wetenschap, zeker als je het vergelijkt met het bestaan van het universum of zelfs de aarde en mensheid zelf.

Natuurlijk moet je dan aan andere paradigmaverschuivingen denken dan degene die we tot nu toe gezien hebben. Het zal zich meer toespitsen op (computer)technologie en er zal een steeds grotere sprong gemaakt worden, omdat je spreekt over een exponentiële geen lineaire groei.

Bepaalde technologieën gaan verbeteren, maar andere zullen helemaal verdwijnen wanneer ze vervangen worden. Wat dat betreft leven we in een boeiende tijd, zeker gezien de voorspelde singulariteit die op ons afkomt.

Ontwikkelingen gaan juist sneller dan ooit, kijk maar wat er tussen 1950 - 2011 allemaal is uitgevonden en ontwikkelt en vergelijk dat met de middeleeuwen.
En het zal alleen maar sneller gaan(met name computers, wet van Moore), alleen worden deze ontwikkelingen natuurlijk niet allemaal doorgespeeld naar het 'normale' volk.
Olie bijvoorbeeld, zou allang overbodig kunnen zijn, maar de grote oliemaatschappijen vinden dat natuurlijk niet leuk.

In die zin kan je inderdaad de uitvinding van het internet vergelijken met de uitvinding van het wiel, in zekere zin, maar zijn er nog ontdekkingen geweest de laatste decenia, die de wetenschap volledig op zijn kop zette? Zoals toen Newton een appel op zijn bol kreeg, of toen Einstein de relativiteitstheorie uitbracht (een visie die Galilei eigenlijk al had)?

---------- Post toegevoegd Sun 28 Aug 2011 om 22:47 ----------

We weten meer over de oppervlakte van mars dan over onze eigen planeet :D

+ sinds de film 'Limitless' komt het brein weer vaker ter sprake; blijkbaar gebruiken we maar 20% van onze hersenen. Betekent dit ook dat we niet weten wat ons brein allemaal kan? Of welke delen wat juist doen?

Ik weet dat het rechterdeel instaat voor onze artistieke vaardigheden en de linkerkant voor spreken en dergelijke, maar weten we er al alles over?
 
+ sinds de film 'Limitless' komt het brein weer vaker ter sprake; blijkbaar gebruiken we maar 20% van onze hersenen. Betekent dit ook dat we niet weten wat ons brein allemaal kan? Of welke delen wat juist doen?

Dat is naar mijn weten een van de grootste mythes uit het boekje.

http://en.wikipedia.org/wiki/10%_of_brain_myth

---------- Post toegevoegd Sun 28 Aug 2011 om 22:51 ----------

met name computers, wet van Moore

Die wet is al een paar jaar door de mand gevallen.

Ze gaan nog een paar generaties meegaan en dan afzwakken.
 
Laatst bewerkt:
Ik las hier ergens dat kapitalisme geen voordelen biedt voor de wetenschap, ongelooflijk welke onzin sommige mensen durven schrijven...
 
Stamceltherapie.
 
Ik las hier ergens dat kapitalisme geen voordelen biedt voor de wetenschap, ongelooflijk welke onzin sommige mensen durven schrijven...

Waren dat niet allemaal kapitalisten die enkele maanden geleden een ggo-experiment bestormden, puur tegen de wetenschap?

:p
 
Back
Naar boven