Fitness Seller

Squat

Bezoekers in dit topic

De voordelen van Squats houden niet op bij "het trainen van spiergroepen"
De zware lading op je schouders kweekt veel meer dan alleen 'spieren" denk ik.
Als je ze om een bepaalde reden niet kan doen, jammer dan...
Maar anders, gewoon doen hoor.
Even doorbijten dan word het vanzelf leuker om te doen.
Squats
Deadlifts
(Bench) Presses
(Bent over) Rows
Chin/Pull ups (LPD)
Dit zijn de oefeningen die de basis van je trainingen moeten zijn.

Het enige juiste antwoord is al gegeven, dus:

Er kan eigenlijk net zo goed een slotje op dit topic geloof ik.

:yes:
 
clearly you're not doing it right...

Waarom vind je dat, Wazzup? Als ik 1 keer in de 7 dagen benen train heb ik beduidend meer last van spierpijn dan 1 keer in de 5 dagen, en dan train ik niet minder hard of wat dan ook.
 
De voordelen van Squats houden niet op bij "het trainen van spiergroepen"
De zware lading op je schouders kweekt veel meer dan alleen 'spieren" denk ik.
Maar is dit ook een voordeel tegenover deadlifts?

Er is natuurlijk een verschil tussen gewicht ondersteunen en gewicht aan je armen hebben hangen, en persoonlijk vind ik gewicht ondersteunen -dus squats- fijner, maar hoe groot zou de toegevoegde waarde van squats zijn op dit gebied?
 
Als ik nog maar één oefening zou mogen doen om een beetje kracht te behouden/ontwikkelen zou ik puur op theoretische gronden de "Trap-bar Deadlift" (e.v.t. vanaf een verhoging) kiezen denk ik.
Dan heb je zoveel mogelijk spiergroepen aan het werk met een enorm gewicht.
Een beetje een optimale mix van de Squat en deadlift denk ik.
Maar ik moet eerlijk zeggen: ik heb 'm nog nooit gedaan want ik heb (nog) geen trap-bar.
Ik Squat nog niet zo lang sinds vele jaren, maar ik moet zeggen dat ik me overall een stuk beter voel, fitter.
EN ik steek dat echt op de Squats, en de Deadlifts.
Jaren een slechte rug gehad, nu kan ik weer 200+ deadliften en 180 squatten, en het voelt geweldig.
Ook in het dagelijks leven, en dat vind ik belangrijk!
Juist door de grote krachten die op je hele lichaam spelen doen ze je zo goed denk ik.
Je word overall sterker.
En dat beetje extra testosteron dat je lichaam erdoor aan maakt is alleen maar meegenomen. ;)
Hoe weinig het ook is! :D
 
Waarom vind je dat, Wazzup? Als ik 1 keer in de 7 dagen benen train heb ik beduidend meer last van spierpijn dan 1 keer in de 5 dagen, en dan train ik niet minder hard of wat dan ook.

maar pijn blijft het doen. ... toch ?

(ik dacht dat je bedoelde dat je geen spierpijn meer zou krijgen als je een paar maanden squat)
 
maar pijn blijft het doen. ... toch ?

(ik dacht dat je bedoelde dat je geen spierpijn meer zou krijgen als je een paar maanden squat)
echte nasty spierpijn krijg je niet meer na een flinke tijd regelmatig sqautten.
 
echte nasty spierpijn krijg je niet meer na een flinke tijd regelmatig sqautten.

Hele dikke +1

Er uberhaupt over nadenken om 1 van de mooiste/beste oefeningen te vervangen. Gewoon lekker stoppen met trainen dan, want met zo'n jank instelling wordt het toch nooit wat. En is beginnen wanneer je een keer minder tijd hebt om te trainen iets anders over te slaan dan je benen.
 
echte nasty spierpijn krijg je niet meer na een flinke tijd regelmatig sqautten.

Nooit meer zoals die eerste keer. (tenzij je weer van een low-volume naar een high-volume workout gaat (GVT FTW !))
 
maar pijn blijft het doen. ... toch ?

(ik dacht dat je bedoelde dat je geen spierpijn meer zou krijgen als je een paar maanden squat)

Dat wel;) maar daarom train ik benen dus bewust 1,5 keer per week.

GVT is inderdaad killing voor benen haha. Voor de rest van het lichaam vond ik het niet zo boeiend.
 
De eerste keer spierpijn na de eerste keer squatten vergeet je nooit meer. Maar ongeveer na iedere beentraining loop ik weer net alsof Bubba me in de reet heeft gedoet.
 
Nogmaals Murray, je zit hier op een bodybuilding forum... de squat in twijfel trekken kan je best op een fitness forum doen... (imo)
 
De eerste keer spierpijn na de eerste keer squatten vergeet je nooit meer. Maar ongeveer na iedere beentraining loop ik weer net alsof Bubba me in de reet heeft gedoet.

Is ook anders voor iedereen hoor. Ik had aan het begin helemaal nooit spierpijn na het squatten en nu na anderhalve maand rippetoe alleen af en toe licht.
 
Als ik nog maar één oefening zou mogen doen om een beetje kracht te behouden/ontwikkelen zou ik puur op theoretische gronden de "Trap-bar Deadlift" (e.v.t. vanaf een verhoging) kiezen denk ik.
Dan heb je zoveel mogelijk spiergroepen aan het werk met een enorm gewicht.
Een beetje een optimale mix van de Squat en deadlift denk ik.
Maar ik moet eerlijk zeggen: ik heb 'm nog nooit gedaan want ik heb (nog) geen trap-bar.
Ik Squat nog niet zo lang sinds vele jaren, maar ik moet zeggen dat ik me overall een stuk beter voel, fitter.
EN ik steek dat echt op de Squats, en de Deadlifts.
Jaren een slechte rug gehad, nu kan ik weer 200+ deadliften en 180 squatten, en het voelt geweldig.
Ook in het dagelijks leven, en dat vind ik belangrijk!
Juist door de grote krachten die op je hele lichaam spelen doen ze je zo goed denk ik.
Je word overall sterker.
En dat beetje extra testosteron dat je lichaam erdoor aan maakt is alleen maar meegenomen. ;)
Hoe weinig het ook is! :D

Volledig mee eens.
Squats en deadlifts geven gewoon een nieuwe dimensie aan je algemeen welzijn.In de positieve zin in ieder geval.

Kreeg er ook een onverwachte zelfzekerheidsboost van om 1 of andere reden.Niet dat er gebrek aan was maar toch leuk meegenomen.
Zo heb ik dat althans ervaren.
 
Ik ben zo langzamerhand wel een beetje overtuigend over de Squat, alleen is het probleem dat ik thuis train en geen squat rek heb of iets dergelijks.
Ik heb het een keer geprobeerd:
Ten eerste zeer pijnlijk voor mijn rug of schouders, de darbell leunt daarop
Ten tweede, waar laat ik de darbell als ik zak voor de oefening en deze niet meer hou?

Het is een behoorlijk gevaarlijke oefening, iemand tips om dit thuis te doen?

En hoe kunnen degenen die 100 kilo squatten de darbell boven hun schouders houden? Vind ik echt superknap..
 
Ik ben zo langzamerhand wel een beetje overtuigend over de Squat, alleen is het probleem dat ik thuis train en geen squat rek heb of iets dergelijks.
Ik heb het een keer geprobeerd:
Ten eerste zeer pijnlijk voor mijn rug of schouders, de darbell leunt daarop
Ten tweede, waar laat ik de darbell als ik zak voor de oefening en deze niet meer hou?

Het is een behoorlijk gevaarlijke oefening, iemand tips om dit thuis te doen?

En hoe kunnen degenen die 100 kilo squatten de darbell boven hun schouders houden? Vind ik echt superknap..

Power rack kopen....in extremis kan je er zelf 1 bouwen.
En nekbeschermer gebruiken..kan je eventueel ook zelf maken.
 
de bar op je traps leggen. eenmaal je een kussentje gebruikt blijf je het gebruiken....laat dat maar weg.
 
1. Ga naar de sportschool of koop een powerrack.
2. Na een paar keer squatten wen je er vanzelf aan.

---------- Post toegevoegd Wed 31 Aug 2011 om 02:48 ----------

Nekbeschermer?
 
Het is ook niet mijn favoriete oefening, momenteel weer minst favoriet , alleen kan ik er soms echt wel van genieten. Het probleem is dat ik na het squaten nergens anders meer zin in heb. Doe ook wel setje of 8-9.

Wel een fantastische massabouwer, benen blijven mooi in evenwicht dankzij de squats, terwijl mijn legday altijd mijn minst leuke dag is :p. Het is vervangbaar maar dan moet je het vervangen door veel lunges en dikke legpressen, ik hou het liever bij de simpele quat en nog wat leg extensions.
 
Het is ook niet mijn favoriete oefening, momenteel weer minst favoriet , alleen kan ik er soms echt wel van genieten. Het probleem is dat ik na het squaten nergens anders meer zin in heb. Doe ook wel setje of 8-9.

Wel een fantastische massabouwer, benen blijven mooi in evenwicht dankzij de squats, terwijl mijn legday altijd mijn minst leuke dag is :p. Het is vervangbaar maar dan moet je het vervangen door veel lunges en dikke legpressen, ik hou het liever bij de simpele quat en nog wat leg extensions.

Klopt :)
Na het squaten ben ik ook niet veel meer waard, maar het blijft een basis oefening.
 
Squatten is een goede oefening maar deze is, net zoals alle andere oefeningen, vervangbaar. De spieren die je met squatten traint kun je ook gewoon uit alle andere oefeningen halen.

Als ik soms hier lees lijkt het wel of iedereen hier leeft voor squatte en dat het echt een must-have is. Als je hier niet aan mee doet ben je een idioot voor sommige.

Doe zelf wel squats maar heb er echt een pleuris hekel aan. Heb echt lang rust nodig tussen setjes door om maximaal intensiteit te gaan. Vooral als ik in m'n 7e of 8e rep zit met squats kan ik af en toe wel janken (figuurlijk) van de pijn in m'n quadriceps. Gevoel alsof ze onder stroom staan terwijl iemand met prikkeldraad er door heen gaat.

Hoeveel gewicht pak je ?
 
Back
Naar boven