AndroidHealthClinic

Hollanders dromen van berg van 2.000 meter (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mistral8

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
8 jan 2011
Berichten
964
Waardering
88
Lengte
1m84
Massa
76kg
Voor pakweg 200 miljard euro kan Nederland een eigen berg van twee kilometer hoog bouwen. Een slechte grap? Een staaltje arrogantie? Gisterenavond vond er blijkbaar een brainstorm in een Utrechts hotel plaats waaraan een aantal gerenommeerde architecten en ingenieursbureau's deelnamen en aangezien er zelfs al kostenprojecties zijn gemaakt, moeten we de intentie van de Nederlanders om een berg van 2.000 meter hoog te bouwen in polders misschien serieus beginnen nemen.

2ag8dvo.png


Hier is waar Nederland van droomt: een berg van ongeveer 2.000 meter hoog. Eindelijk weer de snelste schaatsbaan van de wereld. Een in de winter sneeuwzekere piste van minstens vijf kilometer lang en genieten van de gezonde ijle lucht op een steenworp van het Noordzeestrand. Er is sprake van bobsleepistes. Haarspeldbochten. Zelfs een alpendorp.


Ex-wielrenner Thijs Zonneveld is de vader van het idee. Volgens hem zijn "allerlei grote bedrijven inmiddels ingestapt, diverse gemeentes en investeerders zijn geïnteresseerd. Sport is misschien wel de belangrijkste reden dat er zo veel aandacht en publiciteit voor de polderberg is."

"Kanaaltunnel kon ook niet"
Volgens het AD tekent en rekent bouwkundig en plannenmakend Nederland zich inmiddels "suf" op de berg. "Natuurlijk kan het", zegt stedebouwkundig ingenieur Martin Dubbeling van het bureau SAB. "Het is een kwestie van wil en draagvlak, als dat er is, gaat het lukken. De Fransen en Engelsen wilden destijds ook een tunnel onder de zee en niemand dacht dat het kon. Maar de Kanaaltunnel is er."

"Als je het wil, kan het"

"Als je het wil, kan het", vindt Jasper Ponte, bouwkundige en fysisch geograaf bij Brink Groep. "Technisch zijn er altijd oplossingen. Ze zijn ingewikkeld, maar er moet uit te komen zijn."

Baggeren maar
Het gerenommeerde ingenieursbureau DHV presenteerde er zelfs al een bestek. Het DHV-plan gaat uit van een berg, tien kilometer buiten de kust gelegen. Die zou 2.000 meter hoog zijn en aan de basis van oost tot west twaalf kilometer. Maak je hem helemaal uit zand, dan heb je 77 miljard kubieke meter nodig. Daarvoor moet een baggerschip van 16.000 kuub 4,5 miljoen keer heen en weer varen. De hellingen van zo'n berg hebben een oppervlakte van 120 vierkante kilometer. Kostprijs: dik 200 miljard euro.

Contintaal plat
"Het is allemaal een hele hoop werk, maar technisch kan het", zegt DHV. "De berg komt op het continentaal plat. Daar ligt een dik pakket zand met een grote korrelgrootte, die een grote belasting kan dragen. Op de berg is plek voor de skisport, wielrenners, een schaatsbaan op 1977 meter en uiteraard voor bergbeklimmers. De hele winter is de berg sneeuwzeker vanaf ongeveer vijfhonderd meter hoog."

De Noordzeeberg, gemodelleerd naar de beroemde Japanse Fuji, is overigens niet de enige optie. Het bureau Hoffers Krüger liet een puntiger exemplaar zien, voor in de Flevopolder. (ad/mvl)

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...-van-berg-van-2-000-meter-in-de-polders.dhtmllolwut ???
 
2km is echt ziek hoog, hoorde het gisteren van een vriend van me. Wel een goede oplossing opzich, maar jezus.. 2km neem zoveel ruimte in beslag voor de omgeving.
 
We lenen het geld wel bij Amerika.
 
Vlak bij Egmond ^^ kan ik mooi die berg zien uit mijn slaapkamer raam!
 
kosten dik 200miljard, dream on
 
Belachelijk idee: een 200 miljard kostend prestige-object voor architectonisch en ing. Nederland - zij schrijven de factuurtjes wel. Met als uiteindelijk doel meer gouden plakken op de Olympische Winterspelen, en wat meer toerisme & vertier? :D

Insane ook dat zelfs gemeenten in deze tijden van economische crisis er over brainstormen, grote bedrijven en particuliere investeerders oke.

En die kostprijs is slechts een minimum voor een project dat minstens 20 jaar duurt ... iedereen weet over de problemen en kostenoverschrijdingen van de HSL-lijn in Amsterdam. ;)
 
haha, was gister op het nieuws ja. :roflol:
 
Kan ik alvast inschrijven voor een chaletje? Geen gek idee met het oog op de voorspelde zeespiegelstijging ;)
 
Grappig! Zo'n kunstmatig geval kun je vol stoppen met van alles en nog wat! Winkelcentra, pretparken, sportcomplexen, al die shit man! Of gewoon een berg vol radioactieve meuk :D

Leuk idee, maar gaat echt niet gebeuren.
 
leuk broodje aap verhaal, al dacht ik zelf toch dat het niet al te dun bezaaid was met nieuws in 2011's komkommertijd.. Genoeg om over te publiceren
 
De berg komt er hoogstwaarschijnlijk ook, omdat zowat alle investeerders er winst op kunnen draaien, omdat de meeste mensen die eerst naar Oostenrijk ofzo gingen om te skyen, nu daar heen gaan en dat zijn er veel. Er wordt geschat dat de berg rond 2030 af moet zijn.
 
ik doop hem Mt. Angelus
 
2km is echt ziek hoog, hoorde het gisteren van een vriend van me. Wel een goede oplossing opzich, maar jezus.. 2km neem zoveel ruimte in beslag voor de omgeving.


Yep om jullie even een beeld te geven hoe hoog 2Km is...

Deze toren is maar 800m hoog, berg wordt dus meer dan 2x zo hoog :)

burj-dubai.jpg
 
Hoorde een paar weken geleden al een interview met Thijs Zonneveld over dit project. Schijnt serieus naar de mogelijkheden gekeken te worden. 200 miljard en waarschijnlijk veel meer is een berg geld, maar als investeerders er een goede investering in zien? waarom niet, mooi fitnesscentrum in de berg??
 
Ik zou het eigenlijk pretty fugly vinden.
Het past helemaal niet bij de Nederlandse natuur.
Het is eigenlijk ook meer een project waarvan ik dacht dat Chinezen of Oliestaten het ooit eens zouden doen, niet het nuchtere NL.

BTW sneeuwzekerheid vanop 500m in de winter? Guess not..
In de ardennen hebben we bergjes van 7OOm waar het woord sneeuwzekerheid niet bestaat.
Vooral niet wanneer deze berg is omgeven door 'warme' zeelucht.
 
Ik zou het eigenlijk pretty fugly vinden.
Het past helemaal niet bij de Nederlandse natuur.
Het is eigenlijk ook meer een project waarvan ik dacht dat Chinezen of Oliestaten het ooit eens zouden doen, niet het nuchtere NL.

BTW sneeuwzekerheid vanop 500m in de winter? Guess not..
In de ardennen hebben we bergjes van 7OOm waar het woord sneeuwzekerheid niet bestaat.
Vooral niet wanneer deze berg is omgeven door 'warme' zeelucht.

dus jij weet het beter dan hun? ligt ook wel aan de locatie lijkt me.
 
lijkt me wel geinig
 
Die gekke hollanders toch.
 
dus jij weet het beter dan hun? ligt ook wel aan de locatie lijkt me.

Logisch dat men de berg zo goed mogelijk portreteert hé..
Wie zou er anders zijn geld insteken?
 
Back
Naar boven