Mistral8
Advanced Bodybuilder
- Lid geworden
- 8 jan 2011
- Berichten
- 964
- Waardering
- 88
- Lengte
- 1m84
- Massa
- 76kg
Voor pakweg 200 miljard euro kan Nederland een eigen berg van twee kilometer hoog bouwen. Een slechte grap? Een staaltje arrogantie? Gisterenavond vond er blijkbaar een brainstorm in een Utrechts hotel plaats waaraan een aantal gerenommeerde architecten en ingenieursbureau's deelnamen en aangezien er zelfs al kostenprojecties zijn gemaakt, moeten we de intentie van de Nederlanders om een berg van 2.000 meter hoog te bouwen in polders misschien serieus beginnen nemen.
Hier is waar Nederland van droomt: een berg van ongeveer 2.000 meter hoog. Eindelijk weer de snelste schaatsbaan van de wereld. Een in de winter sneeuwzekere piste van minstens vijf kilometer lang en genieten van de gezonde ijle lucht op een steenworp van het Noordzeestrand. Er is sprake van bobsleepistes. Haarspeldbochten. Zelfs een alpendorp.
Ex-wielrenner Thijs Zonneveld is de vader van het idee. Volgens hem zijn "allerlei grote bedrijven inmiddels ingestapt, diverse gemeentes en investeerders zijn geïnteresseerd. Sport is misschien wel de belangrijkste reden dat er zo veel aandacht en publiciteit voor de polderberg is."
"Kanaaltunnel kon ook niet"
Volgens het AD tekent en rekent bouwkundig en plannenmakend Nederland zich inmiddels "suf" op de berg. "Natuurlijk kan het", zegt stedebouwkundig ingenieur Martin Dubbeling van het bureau SAB. "Het is een kwestie van wil en draagvlak, als dat er is, gaat het lukken. De Fransen en Engelsen wilden destijds ook een tunnel onder de zee en niemand dacht dat het kon. Maar de Kanaaltunnel is er."
"Als je het wil, kan het"
"Als je het wil, kan het", vindt Jasper Ponte, bouwkundige en fysisch geograaf bij Brink Groep. "Technisch zijn er altijd oplossingen. Ze zijn ingewikkeld, maar er moet uit te komen zijn."
Baggeren maar
Het gerenommeerde ingenieursbureau DHV presenteerde er zelfs al een bestek. Het DHV-plan gaat uit van een berg, tien kilometer buiten de kust gelegen. Die zou 2.000 meter hoog zijn en aan de basis van oost tot west twaalf kilometer. Maak je hem helemaal uit zand, dan heb je 77 miljard kubieke meter nodig. Daarvoor moet een baggerschip van 16.000 kuub 4,5 miljoen keer heen en weer varen. De hellingen van zo'n berg hebben een oppervlakte van 120 vierkante kilometer. Kostprijs: dik 200 miljard euro.
Contintaal plat
"Het is allemaal een hele hoop werk, maar technisch kan het", zegt DHV. "De berg komt op het continentaal plat. Daar ligt een dik pakket zand met een grote korrelgrootte, die een grote belasting kan dragen. Op de berg is plek voor de skisport, wielrenners, een schaatsbaan op 1977 meter en uiteraard voor bergbeklimmers. De hele winter is de berg sneeuwzeker vanaf ongeveer vijfhonderd meter hoog."
De Noordzeeberg, gemodelleerd naar de beroemde Japanse Fuji, is overigens niet de enige optie. Het bureau Hoffers Krüger liet een puntiger exemplaar zien, voor in de Flevopolder. (ad/mvl)
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...-van-berg-van-2-000-meter-in-de-polders.dhtmllolwut
Hier is waar Nederland van droomt: een berg van ongeveer 2.000 meter hoog. Eindelijk weer de snelste schaatsbaan van de wereld. Een in de winter sneeuwzekere piste van minstens vijf kilometer lang en genieten van de gezonde ijle lucht op een steenworp van het Noordzeestrand. Er is sprake van bobsleepistes. Haarspeldbochten. Zelfs een alpendorp.
Ex-wielrenner Thijs Zonneveld is de vader van het idee. Volgens hem zijn "allerlei grote bedrijven inmiddels ingestapt, diverse gemeentes en investeerders zijn geïnteresseerd. Sport is misschien wel de belangrijkste reden dat er zo veel aandacht en publiciteit voor de polderberg is."
"Kanaaltunnel kon ook niet"
Volgens het AD tekent en rekent bouwkundig en plannenmakend Nederland zich inmiddels "suf" op de berg. "Natuurlijk kan het", zegt stedebouwkundig ingenieur Martin Dubbeling van het bureau SAB. "Het is een kwestie van wil en draagvlak, als dat er is, gaat het lukken. De Fransen en Engelsen wilden destijds ook een tunnel onder de zee en niemand dacht dat het kon. Maar de Kanaaltunnel is er."
"Als je het wil, kan het"
"Als je het wil, kan het", vindt Jasper Ponte, bouwkundige en fysisch geograaf bij Brink Groep. "Technisch zijn er altijd oplossingen. Ze zijn ingewikkeld, maar er moet uit te komen zijn."
Baggeren maar
Het gerenommeerde ingenieursbureau DHV presenteerde er zelfs al een bestek. Het DHV-plan gaat uit van een berg, tien kilometer buiten de kust gelegen. Die zou 2.000 meter hoog zijn en aan de basis van oost tot west twaalf kilometer. Maak je hem helemaal uit zand, dan heb je 77 miljard kubieke meter nodig. Daarvoor moet een baggerschip van 16.000 kuub 4,5 miljoen keer heen en weer varen. De hellingen van zo'n berg hebben een oppervlakte van 120 vierkante kilometer. Kostprijs: dik 200 miljard euro.
Contintaal plat
"Het is allemaal een hele hoop werk, maar technisch kan het", zegt DHV. "De berg komt op het continentaal plat. Daar ligt een dik pakket zand met een grote korrelgrootte, die een grote belasting kan dragen. Op de berg is plek voor de skisport, wielrenners, een schaatsbaan op 1977 meter en uiteraard voor bergbeklimmers. De hele winter is de berg sneeuwzeker vanaf ongeveer vijfhonderd meter hoog."
De Noordzeeberg, gemodelleerd naar de beroemde Japanse Fuji, is overigens niet de enige optie. Het bureau Hoffers Krüger liet een puntiger exemplaar zien, voor in de Flevopolder. (ad/mvl)
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...-van-berg-van-2-000-meter-in-de-polders.dhtmllolwut