XXL Nutrition

Stoppen met weight gainer? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dun

Novice
Lid geworden
31 aug 2011
Berichten
8
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
61kg
Hallo allemaal,

Het forum staat vol met topics over de Mammoth weightgainer. Ik heb aardig veel pagina's met replies gelezen over deze weight gainer en alle bijbehorende vragen over de werking ervan e.d. Maar ik heb nog geen antwoord gevonden op de vraag die mij bezig houdt. Misschien kunnen jullie helpen!

Ik gebruik deze (Mammoth) weight gainer al enige tijd (maand of drie, zoiets). Ik verwacht geen wondermiddel, maar iets meer effect had ik wel verwacht. Ik wil nu de dosering aanhouden die op de verpakking staat, namelijk:
2x keer per een shake. Per shake vier maatscheppen.

4 scheppen, dus één shake, is 235 gram. 2 'servings a day' is dus 470 gram per dag. In de pot van €20,50 zit 2.2 kg. Op basis van deze dosering (die je uiteraard zelf kunt aanpassen, maar dit is wat er op de pot staat) doe je er dus slechts 4 dagen mee! (2200 gram / 470 gram = 4 dagen)
Per vier dagen €20,50 betalen is mij gewoonweg te duur. Niet uit onwil, maar ik kan dit als student niet opbrengen. Het is om en nabij €123 euro per maand!

Even tussendoor, om allerlei opmerkingen te vermijden, ik lees al zeker 1,5 jaar mee op dit forum. Ik weet van de voedingstopic's, de eetschema's, vragen die duizenden keren opnieuw gevraagd worden e.d. Maar ik denk dat ik zo'n weight gainer wel echt nodig hebt. Ik ben rond de 60 kilo en heb het eerst ruim een jaar zonder geprobeerd (veel brood, kwark, e.d.)

Mijn vraag is of ik dit product één maand kan gebruiken met de hierboven aangegeven dosering, kijken of dat werkt, en daarna terugschakelen naar één shake per dag, of een shake met 2 maatscheppen. Één shake -van 4 scheppen- is ong. 1000 calorieën. Ik krijg er nu met twee dus 2000 calorieën bij, alleen is dit voor mij financieel niet vol te houden. Dus vraag ik mij af of dit überhaupt wel zin heeft? Ik ben bang dat er een soort 'jo jo' effect komt: ik kom wat aan met deze shake, ik val vervolgens weer net zo hard af als ik stop met de shake.

Werkt het zo simpel als ik denk? Dus dat ik weer afval op het moment dat ik stop met de extra toename van calorieën?

Dank je wel! Ook voor alle andere topics die ik stiekem meelas ;)
 
heb het eerst ruim een jaar zonder geprobeerd (veel brood, kwark, e.d.)

Tot daar heb ik gelezen, en kon ik de conclusie al trekken dat je geen voedingsschema had in dat ruime jaar. Begin daar eens mee, een voedingsschema met 4000 kilocalorieën per dag (elke dag ja) met veel huismerk havermout, eieren, magere melk volkorenbrood, pindakaas, noten.. Kost allemaal niks en je kunt er veel gezonde voedingsstoffen uithalen.
 
4 scheppen, dus één shake, is 235 gram. 2 'servings a day' is dus 470 gram per dag. In de pot van €20,50 zit 2.2 kg. Op basis van deze dosering (die je uiteraard zelf kunt aanpassen, maar dit is wat er op de pot staat) doe je er dus slechts 4 dagen mee! (2200 gram / 470 gram = 4 dagen)

lolwut ? ben je hier zeker van ? lijkt me logischer als 1 shake 50gram ofzo moet bevatten
 
De reden waarom je nu nog steeds niet bent aangekomen, is omdat je voedingsschema waarschijnlijk niet klopt.

Wat is voor jou veel brood? En heb je je basisbehoefte al is uitgerekend en daar 300kc bovenop geteld en er een schema mee gemaakt?

Probeer eerst je voeding ECHT in orde te krijgen en grijp daarna naar 1 of 2 weightgainers per dag als je het nodig vind. :)
 
Werkt het zo simpel als ik denk? Dus dat ik weer afval op het moment dat ik stop met de extra toename van calorieën?

Ja.

Het is een balans tussen je verbruik en je inname.
Eet je meer dan je verbruikt is er een overschot, wat opgeslagen word = zwaarder worden. Eet je minder dan je verbruikt is er een tekort, dat tekort word gecompenseerd door energie uit (vet/spier)massa te halen = afvallen.
 
Gewoon een schema opstellen met 3000 kcal per dag, dan 2 shakes per dag erbij (want ik neem aan dat je nog wat potten hebt), dan zit je op 5000. Binnen een maand heb je er dan minstens 5 kg bij.
 
Niks een voedingsschema opstellen met shakes erbij. Als hij niet leert wat een goede basis is (voedingsschema) is alle gewichtstoename maar tijdelijk.
 
lolwut ? ben je hier zeker van ? lijkt me logischer als 1 shake 50gram ofzo moet bevatten
Ja, heel zeker: 235g (4 Scoops). En ze adviseren op de verpakking om 4 scoops per shake te gebruiken. Dus dat is 235g. Twee 'servings' per dag, is dan dus 470 gram.

---------- Post toegevoegd Wed 31 Aug 2011 om 20:29 ----------

Tot daar heb ik gelezen, en kon ik de conclusie al trekken dat je geen voedingsschema had in dat ruime jaar.

Had ik wel. Ik wilde deze discussie eigenlijk vermijden, dat was namelijk de vraag niet. Maar ik geef meteen toe dat ik dus geen goed genoeg voedingsschema had. Als ik genoeg eet dan kom ik ook aan. Ik geloof best dat ik een 'calorieën/voedingsstoffen' punt hebt dat ik moet raken om aan te komen. Maar, en dat klinkt slap, ik krijg niet genoeg eten binnen. Het lukt me niet om enorm veel naar binnen te werken. Een shake mag dan wel geen goede basis zijn qua voedingsstoffen, maar het gaat mij in het geval van de shake om aan te komen. Voor een evenwichtige voeding ben ik meer een 'voedingscentrum' type. Ik eet gevarieerd en gezond. Ik eet fruit in plaats van vitamine pillen e.d. en verwacht niet dat een shake mijn voeding over neemt. MAAAAR ik heb wél behoefte aan een 'makkelijke' -of beter gezegd: werkbare- calorieënbom. Het moet ook gewoon praktisch zijn. Ik wil aankomen, maar mezelf volstampen (ik heb behoorlijk wat voedingsschema's op dit forum doorgelezen, dat is echt wel 'stampen', alleen dan met gezondere voeding dan vette happen..) gaat niet werken voor mij. Dus dan maar een gezonde voeding + een shake voor luie mensen.

Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat ik altijd al mager geweest ben, en sommige mensen altijd al wat dikker zijn. Betekent dat dat ik te weinig eet? Wel als ik aan wil komen, maar niet in verhouding tot anderen. Er zijn genoeg mensen in mijn omgeving die minder eten dan ik, en toch dikker zijn! Ik kan mezelf misselijk gaan eten (met een goed eet schema, ik bedoel geen junkfood) wat wellicht een beetje helpt, of ik kan zo'n weight gainer proberen om daar mijn gewone voeding mee aan te vullen. Bodybuilding is geen hobby voor mij, aankomen ook niet. Ik ben wel gemotiveerd, maar ik zou toch gek zijn om het niet met zo'n shake te proberen?

---------- Post toegevoegd Wed 31 Aug 2011 om 20:30 ----------

Niks een voedingsschema opstellen met shakes erbij. Als hij niet leert wat een goede basis is (voedingsschema) is alle gewichtstoename maar tijdelijk.
Hier ben ik inderdaad wel bang voor. Vandaar ook mijn vraag. Maar toch... dit betekent dan toch dat mensen "voor eeuwig" -ik overdrijf een beetje- aan zo'n weightgainer vast zitten? Levert het dan niks structureels op?
 
Laatst bewerkt:
Ja, heel zeker: 235g (4 Scoops). En ze adviseren op de verpakking om 4 scoops per shake te gebruiken. Dus dat is 235g. Twee 'servings' per dag, is dan dus 470 gram.

---------- Post toegevoegd Wed 31 Aug 2011 om 20:29 ----------



Had ik wel. Ik wilde deze discussie eigenlijk vermijden, dat was namelijk de vraag niet. Maar ik geef meteen toe dat ik dus geen goed genoeg voedingsschema had. Als ik genoeg eet dan kom ik ook aan. Ik geloof best dat ik een 'calorieën/voedingsstoffen' punt hebt dat ik moet raken om aan te komen. Maar, en dat klinkt slap, ik krijg niet genoeg eten binnen. Het lukt me niet om enorm veel naar binnen te werken. Een shake mag dan wel geen goede basis zijn qua voedingsstoffen, maar het gaat mij in het geval van de shake om aan te komen. Voor een evenwichtige voeding ben ik meer een 'voedingscentrum' type. Ik eet gevarieerd en gezond. Ik eet fruit in plaats van vitamine pillen e.d. en verwacht niet dat een shake mijn voeding over neemt. MAAAAR ik heb wél behoefte aan een 'makkelijke' -of beter gezegd: werkbare- calorieënbom. Het moet ook gewoon praktisch zijn. Ik wil aankomen, maar mezelf volstampen (ik heb behoorlijk wat voedingsschema's op dit forum doorgelezen, dat is echt wel 'stampen', alleen dan met gezondere voeding dan vette happen..) gaat niet werken voor mij. Dus dan maar een gezonde voeding + een shake voor luie mensen.

Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat ik altijd al mager geweest ben, en sommige mensen altijd al wat dikker zijn. Betekent dat dat ik te weinig eet? Wel als ik aan wil komen, maar niet in verhouding tot anderen. Er zijn genoeg mensen in mijn omgeving die minder eten dan ik, en toch dikker zijn! Ik kan mezelf misselijk gaan eten (met een goed eet schema, ik bedoel geen junkfood) wat wellicht een beetje helpt, of ik kan zo'n weight gainer proberen om daar mijn gewone voeding mee aan te vullen. Bodybuilding is geen hobby voor mij, aankomen ook niet. Ik ben wel gemotiveerd, maar ik zou toch gek zijn om het niet met zo'n shake te proberen?

---------- Post toegevoegd Wed 31 Aug 2011 om 20:30 ----------


Hier ben ik inderdaad wel bang voor. Vandaar ook mijn vraag. Maar toch... dit betekent dan toch dat mensen "voor eeuwig" -ik overdrijf een beetje- aan zo'n weightgainer vast zitten? Levert het dan niks structureels op?

Eten van zulke hoeveelheden vergt discipline, maar keiharde training vergt ook keiharde discipline en doorzettingsvermogen. Dat zijn twee elementen die in deze sport enorm belangrijk zijn.

Je kan het zo draaien hoe je wilt en advies niet opvolgen, alleen zitten wij daar uiteindelijk niet mee maar uiteindelijk jij. ;)

Het is gewoon een feit dat je flink moet eten en ook gezond, om tot goede vetvrije spiermassa te komen. Supplementen zijn er om op je dagelijkse voeding te supplementeren, niet te vervangen. ;)
 
Speedo88, ik klink inderdaad wat eigenwijs... ik waardeer het advies echt én ik weet dat je gelijk hebt wat betreft de voeding en discipline. Maar je hebt het zelf al over 'deze sport'. Ik doe dit niet uit sportieve overwegingen. Ik zie in dat de enige manier om aan te komen het sporten en eten is. Ik zie het als een bittere noodzaak, naast de dingen die ik echt leuk vindt en waar ik mijn tijd liever in steek (ieder zijn ding, sorry). Dus drie keer per week krachttraining doen? check! Wat meer bezig zijn met voeding? Check! Maar verder vindt ik dat als het met zo'n shake (+voeding) KAN, dat ik dat ook mag. Dan maar een slap iemand met z'n shakie. Ik besef heel goed dat dit geen goede basis is! En dat ik jullie niet moet tegenspreken, maar we hebben even een andere invalshoek.

Toch zijn er hier veel mensen die zo'n gainer gebruiken. En aan hun de vraag of ze zoiets dus tot in de lengte der dagen blijven gebruiken, of dat je kunt stoppen na een bepaald gewicht te hebben bereikt. Zo ja, hoe blijf je dan op dat gewicht? Vervang je op zo'n moment de shake door een beter voedingsschema?

Het zou erg motiveren als ik zie DAT ik kan aankomen. Als dat lukt met zo'n shake lukt het ook met een goed voedingsschema. Het zal het wegwerken van al dat voedsel een stuk leuker maken als ik het idee hebt dat het bij mij gaat aanslaan. Nu had ik het idee dat ik alles gewoon weer sneller ging verbranden.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. En ik besef dat voeding beter is dan een shake. Echt waar ;) Dank je!
 
Hier ben ik inderdaad wel bang voor. Vandaar ook mijn vraag. Maar toch... dit betekent dan toch dat mensen "voor eeuwig" -ik overdrijf een beetje- aan zo'n weightgainer vast zitten? Levert het dan niks structureels op?

Dat is waarom ik adviseer je voeding onder controle te krijgen. Daar heb je voor de rest van je leven wat aan. Anders zit je inderdaad vast aan gainers. En naarmate je zwaarder word stijgt je energieverbruik en dus ook je behoefte om gewicht vast te houden, of zwaarder te worden..

Ik snap niet helemaal dat je de discussie over je voeding uit de weg wil gaan, daar zit immers de oplossing voor jou probleem..
 
Melk, sinaasappelsap, scheut olijfolie en eventueel schep whey. Cheap ass weightgainer.
Basis blijft echter een goed voedingsschema.
 
Naar mijn weten is zo 1 schepje ongeveer 15 gram... Dus tenzij je er met een soeplepel in zit kan ik je niet echt volgen
 
Maar verder vindt ik dat als het met zo'n shake (+voeding) KAN, dat ik dat ook mag

maar daar zit je probleem, alleen leven op shakes kan gewoon niet.

ik gebruik zelf ook een weightgainer.

Maar daarnaast heb ik een voedingsschemawaar ik me netjes aan kan houden (kwestie van doen , na verloop van tijd wen je er aan te houden)
Dit voedingsschemais al tot iets boven me onderhoud.

dus die extra shake die ik neem (1 per dag) is echt puur voor de extra kcal, een makkelijk moment ff meer kcal te krijgen.

maar je moet je hele voeding niet laten afhangen van shakes, zorg voor een goede basis.

als ik bv nu ermee stop eet ik nog altijd iets boven onderhoud, dus afvallen zal ik nooit.

liep een ventje bij onzen sportschool die dronk ook 3 van die shakes op een dag, en kwam bijna geen gram aan. nee vind je het gek, daarnaast at hij amper 3 boterhammen en avondeten....

Tot die tijd dat jij eens inziet dat je serieus met je voeding bezig moet, en een goed schema moet maken waar je je altijd aan kan houden, zijn shakes jammer geld voor je en zullen lang niet datgene gaan doen waar ze voor bedoeld zijn.
 
Naar mijn weten is zo 1 schepje ongeveer 15 gram... Dus tenzij je er met een soeplepel in zit kan ik je niet echt volgen
Ik zal morgen wel een foto van de verpakking maken. Ik hoop dat ik het fout hebt, maar volgens mij heb ik het -helaas- toch echt goed uitgerekend :(

---------- Post toegevoegd Wed 31 Aug 2011 om 21:15 ----------

@FrankSnip, ik volg je helemaal. En ben het er ook helemaal mee eens. Mammoth geeft zelf overigens ook aan dat deze shake voor bovenop je voeding is en niet ter vervanging. Ik moet ook weer aan een schema gaan. Ik heb een jaar lang een schema gehad (at 12 boterhammen, twee stuks fruit, 500 gram kwark en avondeten per dag) en het effect was nihil ten opzichte van toen ik nog 4 broodjes per dag at. Ik kreeg het gevoel dat meer eten ook meer verbranden betekende (lichaam wordt zwaarder --> meer verbranden --> vicieuze cirkel) en at met zoveel tegenzin dat ik uiteindelijk gestopt ben met het schema. Als ik met de weight gainer kan aankomen zou dat al een mooie motivatie-boost zijn om door te eten. Zelfs om de shake te vervangen door écht voedsel.
 
als ik bv nu ermee stop eet ik nog altijd iets boven onderhoud, dus afvallen zal ik nooit.

Ik heb hierboven gereageerd op je bericht. Maar nog even over deze zin. Hoe weet je wat je onderhoud niveau is? Dat zal vast niet 2500 calorieën zijn? Zoiets is per mens en lichaamsbouw en levensstijl anders. Dus hoe kom ik er achter wat de grens zou zijn? Anders -begin ik weer makkelijk te doen, sorry- kan ik die shake een tijd gebruiken om aan te komen, en daarna 'overschakelen' op voeding (met minder calorieën, want 2000 calorieën, de hoeveelheid van twee shakes, is érg moeilijk extra naar binnen te krijgen in vast voedsel!)
 
Ik zal morgen wel een foto van de verpakking maken. Ik hoop dat ik het fout hebt, maar volgens mij heb ik het -helaas- toch echt goed uitgerekend :l

Over de gainer heb je gelijk, bij Mammoth is het gewoon een grote dosering.
 
Ik heb hierboven gereageerd op je bericht. Maar nog even over deze zin. Hoe weet je wat je onderhoud niveau is? Dat zal vast niet 2500 calorieën zijn? Zoiets is per mens en lichaamsbouw en levensstijl anders. Dus hoe kom ik er achter wat de grens zou zijn? Anders -begin ik weer makkelijk te doen, sorry- kan ik die shake een tijd gebruiken om aan te komen, en daarna 'overschakelen' op voeding (met minder calorieën, want 2000 calorieën, de hoeveelheid van twee shakes, is érg moeilijk extra naar binnen te krijgen in vast voedsel!)

je leest hier al 1,5 jr mee.

dan heb je ook vast de stickie gezien waar je je energie behoefte kunt uitrekenen...

ben je binnen 10min mee klaar en weet je exact waar je aan toe bent.

die geeft aan wat ongeveer je onderhoud is.

volg dit een tijdje, kom je aan, is je eigenlijke onderhoud iets lager, val je af, issie uiteraard iets hoger.

die formule is dus een richtlijn en je zult zelf in de praktijk moetn vinden hoe dat op jou lichaam werkt.

maar als jij al 1,5jr mee leest en (zo zeg je zelf) alle voeding topics wel kent, had je dit allang kunnen weten...
 
ZUknn.jpg


235 gram... epic

Ik geef je een tip:
- 100 gram havermout + flinke scheut melk paar uur laten weken in de blender, in de koelkast
- 1 Banaan + paar scheppen whey (basic bulk whey oid)
- Aanvullen met melk tot de rand
- Blenden maar!

1 miljoen x goedkoper en lekkerder
 
Laatst bewerkt:
Vervang die mammoth dan gewoon voor chocomelk.
Litertje kost ongeveer 70 cent en je heb 800 - 900 kcal.
 
Back
Naar boven