MuscleMeat

Golferselleboog :( 5 maandjes lekker onderweg, wat nu? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

zowster

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
25 jul 2010
Berichten
67
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
82kg
Vetpercentage
12%
Zoal de titel al zegt zit ik met een blessure aan mijn linkerelleboog. (ikzelf ben rechts, dus ik ben bang dat ik een bepaalde oefening te zwaar heb gepakt). Eigenlijk alles wijst op een golfelleboog. Het zit nog in een vroeg stadium, dus ik wil het niet verdere forceren en voorkomen dat het chronisch word. Ik ben nu 4-5 maandjes bezig met trainen en het ging eigenlijk steeds lekkerder.

Maar nu zit ik met een blessure. Sowieso ga ik vrijdag naar de huisarts en die zal me waarschijnlijk wel doorverwijzen naar de fysio, maar ik ben een beetje ongeduldig en wilde alvast een beetje polsen wat nou wijsheid is. Ik durf eignelijk niet goed te gaan trainen, omdat ik bang ben dat ik het allemaal erger maak.

Ik heb er over nagedacht en wilde eigenlijk nog door blijven trainen, maar dan niet alles. Ik kan mezelf sowieso richten op mijn benen en dat combineren met cardio. Zou het een goed idee zijn om bijv. 3x in de week te cardioën en daar 1x in de week benen bij te pakken. (mijn benen lopen namelijk een beetje achter op rest van mijn lichaam). En is het verstandig om vast te blijven houden aan mijn voedingsschema, met het aantal eiwitten en calorieën dat is afgestemd op mijn huidige training (misschien een beetje voordehandliggend, maar kan nooit geen kwaad om eht te vragen). En kan ik misschien nog andere spiergroepen erbij pakken, of die linkerelleboog op de een of andere manier een beetje ontzien met bepaalde oefeningen of iets dergelijks?

En ik het bijv. verstandig om het nu alvast iedere avond te koelen en te masseren? Of bepaalde strekoefeningen te doen? En zo ja, welke of waar kan ik deze vinden?

Ik ben echt aan het balen, maar blessures horen er helaas bij. Ik kan het maar beter accepteren.
 
zoals hierboven, + (lijkt me logisch maar toch) als je met een bepaalde oefening duidelijk meer last hebt, zoek een alternatief of doe gewoon een tijdje die spiergroep niet specifiek aanpakken.

met een golferselleboog is het volgens mij bijv. niet aan te raden biceps DB curl te doen, en op het eind van die beweging de DB naar binnen in te draaien.

gewoon heel goed opletten voor OVERbelasting, doorbloeding stimuleren (ijs)
en met wat mazzel ben je er met een aantal weken al vanaf.
je fysio kan je nog oefeningen geven om het gebied waar jij last hebt extra doorbloed te krijgen.

suc6 hiermee, weet zelf hoe vervelend het is :o
 
google is your friend...http://www.uwpraktijkonline.nl/content/ziektenbeelden2UPO/Golferselleboog.html

koelen met ijs, en licht (onder de pijngrens) blijven trainen.

Ik begin alvast met koelen. Het trainen vind ik een beetje een enge gedachte, maar ik ga het vanavond proberen. Ik zal me in proberen te houden. Misschien is het ook wel slim om nu wat te cardioën en benen bij te werken. Ik hoop dat ik niet te ver achteruitga aangezien ik nog niet zo lang bezig ben. Eten wel minderen?

---------- Post toegevoegd Thu 1 Sep 2011 om 17:24 ----------

zoals hierboven, + (lijkt me logisch maar toch) als je met een bepaalde oefening duidelijk meer last hebt, zoek een alternatief of doe gewoon een tijdje die spiergroep niet specifiek aanpakken.

met een golferselleboog is het volgens mij bijv. niet aan te raden biceps DB curl te doen, en op het eind van die beweging de DB naar binnen in te draaien.

gewoon heel goed opletten voor OVERbelasting, doorbloeding stimuleren (ijs)
en met wat mazzel ben je er met een aantal weken al vanaf.
je fysio kan je nog oefeningen geven om het gebied waar jij last hebt extra doorbloed te krijgen.

suc6 hiermee, weet zelf hoe vervelend het is :o

Thanks voor de support :) Ik zal proberen om wat oefeningen te zoeken die mijn elleboog zo min mogelijk belasten. Goede warming up is denk ik handig en na de training koelen met ijs? Morgenochtend heb ik een afspraak met de huisarts dus ik zal nog wel even laten weten hier wat hij heeft gezegd.
 
na de training zeker koelen (10-15 minuten) dit kan je meerdere malen per dag herhalen.
 
Ik begin alvast met koelen. Het trainen vind ik een beetje een enge gedachte, maar ik ga het vanavond proberen. Ik zal me in proberen te houden. Misschien is het ook wel slim om nu wat te cardioën en benen bij te werken. Ik hoop dat ik niet te ver achteruitga aangezien ik nog niet zo lang bezig ben. Eten wel minderen?

---------- Post toegevoegd Thu 1 Sep 2011 om 17:24 ----------



Thanks voor de support :) Ik zal proberen om wat oefeningen te zoeken die mijn elleboog zo min mogelijk belasten. Goede warming up is denk ik handig en na de training koelen met ijs? Morgenochtend heb ik een afspraak met de huisarts dus ik zal nog wel even laten weten hier wat hij heeft gezegd.

je moet altijd goed opwarmen, das een van de belangrijke oorzaken dat mensen blessures krijgen

benieuwd wat de beste man (vrouw) gaat zeggen.:p
 
je moet altijd goed opwarmen, das een van de belangrijke oorzaken dat mensen blessures krijgen

benieuwd wat de beste man (vrouw) gaat zeggen.:p

Ik heb dat een hele tijd lang voor iedere training gedaan, maar ben toch eigenwijs gaan doen. Verder zag ik het ook bijna niemand echt doen, dus toen ben ik er mee gestopt (dacht er tijdswinst mee te kunnen bereiken:o). Ik dacht het niet nodig te hebben, omdat ik daarvoor nog geen enkele blessure gehad had. Dom en naief van mij.

---------- Post toegevoegd Fri 2 Sep 2011 om 09:07 ----------

Ik kom ook net van de huisarts af en die heeft geconstateerd dat ik inderdaad met een golfelleboog zit. Hij zei dat het vooral een kwestie is van uitzitten. Het duurt gem. 9 tot 15 maanden volgens hem. Verder was hij ervan overtuigd dat bepaalde behandelmethoden als injecties, koeling, rek- en strekoefeningen, het herstel niet konden versnellen. Ik mocht wel blijven trainen, zolang ik maar zou luisteren naar mijn eigen lichaam.

Ik dacht juist dat strekoefeningen de behandeling ten goede kwamen en dat koeling ook goed was voor de doorbloeding. Het kan verder geen kwaad, dus het koelen ga ik sowieso doen. Verder zit er denk ik niets anders op dan gewoon afwachten en rustig doortrainen (voor zover het lukt). Ik vind het een moeilijk probleem. Zouden bepaalde strekoefeningen niet goed zijn? Ik kan nog steeds geen goede link vinden voor golferselleboog gerelateerd strekoefeningen. Het zijn voornamelijk oefeningen voor een tenniselleboog. Kunnen die oefeningen ook van nut zijn voor een golfelleboog denken jullie?
 
een huisarts weet overal een klein beetje van, weer een bewijs hiervoor.
denk dat een cortisoninjectie wel zou helpen, maar dat is je allerlaatste redmiddel met wat haken en ogen.
 
een huisarts weet overal een klein beetje van, weer een bewijs hiervoor.
denk dat een cortisoninjectie wel zou helpen, maar dat is je allerlaatste redmiddel met wat haken en ogen.

injectie voor een tennis of golfelleboog is idd een laatste redmiddel.
er wordt namelijk in de pees geinjecteerd, en das het laatste wat je wilt.
ik ken mensen die hierdoor levenslang geblesseerd zijn geraakt.wacht hier echt zo lang mogelijk mee wat je ook hoort!

uitzitten was ik eigenlijk bang voor dat dat gezegd ging worden, er zijn inmiddels al aardig wat methoden die hun nut voor veel mensen bewezen hebben.

als je zoekt op tenniselleboog zul je veel meer vinden, en jij hebt eigenlijk hetzelfde.
beide aandoeningen zijn een zelfde manier van peesirritatie, alleen op een andere plek van je elleboog.

ik ben zelf in de gelukkige situatie dat ik een gepensioneerde sportarts ken die nog is van "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

die ging gewoon manueel de zaak extra zitten irriteren (doet pijn :eek:) waardoor je lichaam er mee aan de slag gaat om e.e.a. op te lossen.
probleem is dat je eigen lichaam nu niet "ziet" dat er iets aan de hand is.
en dus neemt het ook geen actie hierop.

je zult t dus zelf een stukje moeten helpen.
bereid je idd wel voor op maanden dat je ermee bezig gaat.
aanhechtingen staan erom bekend veel tijd nodig te hebben voor herstel.
 
bij mij heeft het zeker een jaar geduurd. ik heb de oef vermeden die pijn deden. ik kon bvb wel hammercurls doen maar geen enkele andere biceps oef. toen ik begonnen ben met bepaalde strekoef. voor de elleboog en wat excentrische oef. is de genezeing vlug gegaan. die oef. vind je wel ergens op internet.
 
bij mij heeft het zeker een jaar geduurd. ik heb de oef vermeden die pijn deden. ik kon bvb wel hammercurls doen maar geen enkele andere biceps oef. toen ik begonnen ben met bepaalde strekoef. voor de elleboog en wat excentrische oef. is de genezeing vlug gegaan. die oef. vind je wel ergens op internet.

Ja daar ben ik ook bang voor dat het zeker een paar maanden gaat duren. Weet jij nog welke strekoefeningen je hebt gedaan? En hoe zat het verder met trainen? Kon je redelijk functioneren of zakte je ver terug? Ik heb gisteren nl. weer een beetje getraind. Bepaalde oefeningen deden niet echt pijn, maar je voelde de pees wel een beetje zeuren (niet zo heel hinderlijk). Dan toch doorgaan en kijken hoe het uitpakt? Bestaat er de mogelijkheid om toch nog vooruitgaan te boeken gedurende zo'n blessureperiode of kan ik de hoop beter opgeven? (klinkt erg dramatisch en dat is het eigenlijk ook:D)
 
Naardokter en 10 dagen antibiotica. Na 2 weken kan je dan weer rustig beginnen.
 
Naardokter en 10 dagen antibiotica. Na 2 weken kan je dan weer rustig beginnen.

en wie heeft je dat verteld?

sorry man, ik heb zelf deze blessure reeds 2x gehad, en me er aardig in verdiept.ik ben nog nooit antibiotica tegengekomen, en als je goed weet wat de blessure inhoud heeft dat ook geen zin.

als je ons kunt laten lezen waar ze dat aanraden wil ik dat zeer graag eens lezen.

tot die tijd is dit voor mij onzin
 
en wie heeft je dat verteld?

sorry man, ik heb zelf deze blessure reeds 2x gehad, en me er aardig in verdiept.ik ben nog nooit antibiotica tegengekomen, en als je goed weet wat de blessure inhoud heeft dat ook geen zin.

als je ons kunt laten lezen waar ze dat aanraden wil ik dat zeer graag eens lezen.

tot die tijd is dit voor mij onzin

Verkeerd(niet) gelezen. Mijn elleboog was gewoon overbelast, kon daardoor ook 2 maanden niet trainen. Dacht dat hij daar ook last van had.
 
Als het de pezen zijn heeft antibiotica per oraal nooit zin vanwege de matige doorbloeding van peesweefsel; de antibiotica bereikt de pees dus niet genoeg via het bloed.
 
Bij golferselleboog moet je je spieren excentrisch trainen.

Dus je pakt je dumbbell en gaat dumbbell wrist curls doen:

-Gewicht < 50% RM
- 25 - 42 herhalingen
- 3 setjes
- 3x week

Bij het uitvoeren van de oefening ga je NIKS concentrisch doen dus je helpt met je onbelaste hand je belaste hand terug omhoog en laat dan rustig de dumbbell gedurende VIER seconden zakken.

Hoop dat je er iets aan hebt !

---------- Post added 3 September 2011 at 15:03 ----------

Ahja je spieren ook rekken.

Dagelijks doen 4x 30 seconden lang je flexoren rekken.
 
Bij golferselleboog moet je je spieren excentrisch trainen.

Dus je pakt je dumbbell en gaat dumbbell wrist curls doen:

-Gewicht < 50% RM
- 25 - 42 herhalingen
- 3 setjes
- 3x week

Bij het uitvoeren van de oefening ga je NIKS concentrisch doen dus je helpt met je onbelaste hand je belaste hand terug omhoog en laat dan rustig de dumbbell gedurende VIER seconden zakken.

Hoop dat je er iets aan hebt !

---------- Post added 3 September 2011 at 15:03 ----------

Ahja je spieren ook rekken.

Dagelijks doen 4x 30 seconden lang je flexoren rekken.

Ik zal sowieso beginnen met het rekken en de oefeningen. Maar wanneer mag je weer concentrisch trainen dan? Of moet ik voorlopig nog even wachten met trainen? Ik vind het best wel verwarrend allemaal. Ik wil zo snel mogelijk weer hersteld zijn, maar weet niet of ik dit kan bereiken door weer gewoon te gaan trainen of door voorlopig even rust te houden. Ik hoor van veel mensen dat absolute rust geen zin heeft en dat je beter lichtjes door kan trainen.. Maar weet iemand dus wat het beste is om zo snel mogelijk te herstellen?
 
Ik zal sowieso beginnen met het rekken en de oefeningen. Maar wanneer mag je weer concentrisch trainen dan? Of moet ik voorlopig nog even wachten met trainen? Ik vind het best wel verwarrend allemaal. Ik wil zo snel mogelijk weer hersteld zijn, maar weet niet of ik dit kan bereiken door weer gewoon te gaan trainen of door voorlopig even rust te houden. Ik hoor van veel mensen dat absolute rust geen zin heeft en dat je beter lichtjes door kan trainen.. Maar weet iemand dus wat het beste is om zo snel mogelijk te herstellen?

zoals ik eerder heb aangegeven, kun je gewoon rustig trainen.
let goed op welke oefeningen je doet, als je dr last van hebt, zoek een alternatief of laat die spiergroep even helemaal met rust.
absolute rust helpt niet.

train high rep low weight, bijv. 12 reps.
dan is de belasting minder (minder gewicht) en doorbloed de zaak goed.

en er zijn zoals eerder gezegd ook speciale braces op de markt, kosten een 40 euro.
die drukken de spier net na de pees tegen je arm aan, en ontlasten daarmee de (geirriteerde) pees waarvan jij last hebt.
 
Ik zal sowieso beginnen met het rekken en de oefeningen. Maar wanneer mag je weer concentrisch trainen dan? Of moet ik voorlopig nog even wachten met trainen? Ik vind het best wel verwarrend allemaal. Ik wil zo snel mogelijk weer hersteld zijn, maar weet niet of ik dit kan bereiken door weer gewoon te gaan trainen of door voorlopig even rust te houden. Ik hoor van veel mensen dat absolute rust geen zin heeft en dat je beter lichtjes door kan trainen.. Maar weet iemand dus wat het beste is om zo snel mogelijk te herstellen?

Het beste om te herstellen is de oefening die ik daarnet zei gecombineerd met stretching.

Als je pijn een heel pak vermindert is mag je concentrisch trainen, ga niet direct van niks naar helemaal concentrisch maar laat de onbelaste arm dan gewoon niet meer alleen de dumbbell naar boven helpen maar span je flexoren dan zelf ook aan.

Absolute rust heeft absoluut geen zin, daar gaat de blessure niet van genezen, of toch zeker niet permanent van genezen.

Ik zou met je kracht trainingsprogramma gewoon kijken bij welke oefening het pijn doet en dan die oefening niet meer doen 2tal weekjes en dan nog is evolueren.

Hoop dat de behandeling snel aanslaat, hou ons op de hoogte !
 
Back
Naar boven