MuscleMeat

Stelling Rippetoe's squat. discuss (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik ben in Starting Strenght nergens tegengekomen dat pelvis rollunder ok is. Daarbij kun je front, olympic, en zelfs overhead squat uitvoeren met pelvis rollunder. Dus het type squat is geen garantie dat je uitvoering ok is.
 
True, sowieso zijn er geen garanties.

Maar, je moet onder parallel squatten en je moet het met enkel je houding kunnen oplossen volgens hem. En constant gewicht ophogen. En geen high bar squats doen want dit is de beste heus waar. En niet zeuren dat het zwaar is of niet goed gaat maar gewoon squatten. Dat is niet bepaald aanmoedigend voor goede techniek, terwijl een beginner dat meestal sowieso niet zelf kan beoordelen of kan inschatten wat nodig is om de oefening veilig uit te voeren.

Daarnaast zijn de andere, meer verticale, varianten minder risicovol door lagere krachten op de onderrug en raak je bij front of overhead squats eerder de bar kwijt waardoor ze je bijna forceren om de goede techniek te vinden.

In een schema voor beginners mag er best gesproken worden van technieken om mobiliteit te verbeteren en anders zou zelfs boven parallel squatten met deze techniek misschien een beter idee zijn dan dingen gaan forceren en in een rounded back good morning terecht komen. Niet dat hij dat adviseert natuurlijk, maar z'n uitingen sporen wel aardig aan en leveren geen informatie om de problemen fundamenteel op te lossen - of voor beginners om uberhaupt te weten dat ze er zijn.

Of men moet aangespoord worden om het schema niet te doen als bepaalde mobiliteit niet aanwezig is. Of de nadelen daarvan te accepteren. Ofzo.
 
Ja ok ik vind hem ook erg rigide in zijn opvattingen en over deze dingen mag hij wel wat meer info geven, maar ik vind het eerder een tekortkoming van zelfanalyse dan dat het zijn schuld is. Dat is nu eenmaal een risico van jezelf iets aanleren vanuit een boekje, zonder professionele coaching. Zelf heb ik trouwens ook 1,5 jaar met buttwink gesquat zonder dat ik er bewust van was en ik zit er nu nog mee te kloten.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat speelt ook zeker mee, ik zal er zeker zelf een hand in hebben gehad. Daarnaast zijn er ook veel uitingen op het internet die de situatie nog verder in de hand spelen. Bijvoorbeeld de meningen over advies van personal trainers aannemen, of het pushen van gelijksoortige opvattingen als die van Rippetoe.
 
Ik ben in Starting Strenght nergens tegengekomen dat pelvis rollunder ok is. Daarbij kun je front, olympic, en zelfs overhead squat uitvoeren met pelvis rollunder. Dus het type squat is geen garantie dat je uitvoering ok is.

Zijn dvd gezien?

Daar wordt er wel op deze manier gesquat recht voor zijn neus.
 
Zijn dvd gezien?

Daar wordt er wel op deze manier gesquat recht voor zijn neus.

Nee, niet gezien. Wel wat losse clips maar weet niet of die van zijn dvd komen.
 
De butt-wink, of pelvis tilt, of hoe je het ook wilt noemen.. Waarom gaat iedereen er van uit dat dit een slecht iets is?
 
De butt-wink, of pelvis tilt, of hoe je het ook wilt noemen.. Waarom gaat iedereen er van uit dat dit een slecht iets is?

Omdat je beter je hamstrings het laatste stukje ROM kan laten opvangen dan dat je dat doet door je onderste paar ruggewervels te flexen.
 
Wat is het laatste stukje rom?
 
Wat is de laagste positie dan volgens jou?
 
Ik heb het ook wel met wide stance lowbar squats dat ik het laatste stukje butwink. Maar niet echt veel last van, mits je natuurlijk gewoon spanning houd, en dat doe ik.
 
Rippetoe squat ook op oly schoenen. die hebben een hiel van 3 cm hoog. Daarmee kan je zo 10/20 cm lager gaan voordat je een buttwink krijgt. Ik snap daarom ook niet waarom hij een buttwink doet. Hij moet wel erg stijf zijn denk ik. Ik heb zelf nieteens een buttwink als ik atg ga op allstars.
 
80% van wat hier verkondigd wordt is echt complete, totale onzin.
 
Ik weet niet man... ik vraag me af waar sommige mensen aan denken als ze met 250 in hun nek aan het zakken zijn. Of ze nog even "het laatste stukje van de ROM op laten vangen door hun hamstrings" of iets van die strekking.
En high bar, low bar, medium, wide, small stance, bla bla.
Het is niet zo moeilijk hoor. Gewoon zakken tot onder parallel en weer omhoog komen. Als je duizenden keren gesquat hebt weet je vanzelf hoe jij het sterkste bent, hoe je het makkelijkst op diepte komt... en als dit niet lukt, ga je lekker stretchen oid. Iedereen kan uiteindelijk op een fatsoenlijke manier op diepte squatten.
 
Ik weet niet man... ik vraag me af waar sommige mensen aan denken als ze met 250 in hun nek aan het zakken zijn. Of ze nog even "het laatste stukje van de ROM op laten vangen door hun hamstrings" of iets van die strekking.
En high bar, low bar, medium, wide, small stance, bla bla.
Het is niet zo moeilijk hoor. Gewoon zakken tot onder parallel en weer omhoog komen. Als je duizenden keren gesquat hebt weet je vanzelf hoe jij het sterkste bent, hoe je het makkelijkst op diepte komt... en als dit niet lukt, ga je lekker stretchen oid. Iedereen kan uiteindelijk op een fatsoenlijke manier op diepte squatten.

Dat je redelijk ver kunt komen op domme kracht geloof ik best, maar je werkelijke top zul je nooit bereiken. Dan is toch een minder lakse houding t.a.v. techniek nodig.
 
Ik kan veel top squatters in ipf opnoemen met buttwink, volgens jou kunnen ze nog veel meer dus?
 
Ik kan veel top squatters in ipf opnoemen met buttwink, volgens jou kunnen ze nog veel meer dus?

Ja, in principe wel. De vraag is alleen of je het nog kunt veranderen als je dat niveau eenmaal bereikt hebt, waarschijnlijk zit het motorpatroon te diep ingesleten van de duizenden squats op die manier.
 
Back
Naar boven