AndroidHealthClinic

schreeuwen vs blazen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 apr 2006
Berichten
11.389
Waardering
358
in de jaren dat ik voor het eerst naar de sportschool ging werd mij geleerd dat je moet blazen als je het gewicht uit stoot.
Wat ik toen eerst deed, was gewoon mijn adem inhouden.
Als je adem inhoud schijnt je de hersenen te kunnen opblazen
(of dit een real story is of een fabel weet ik niet maar doet er niet toe)

Het blazen tijdens het uitstoten van gewicht geeft bij mij nooit echt een lekker gevoel.
Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven maar voelt niet natuurlijk.

Het viel me op dat de mede sporters om me heen, meer gromde, kreunen, gromde (of hoe je het dan ook wilt omschrijven) dan te blazen.
Ik heb dat toen ook geprobeerd en dat voelt veel lekkerder..

Nou waren me begin jaren in een sportschool waar veel powerlifters waren en die schreeuwden als gekken.
na een jaar op mezelf te hebben getraind, trainde ik met hun mee en uiteraard ga je dan zelf ook schreeuwen tijdens de zwaarste reps.

Nu ben ik alweer 3 sportscholen verder, en geus what, daar hebben ze totaal niks met schreeuwen.
ik moest weer gaan blazen.. :o omdat de vrouwen klaagde.
voor de rest goeie sportschool hoor, je mag gerust powerliften enzo, dus niks mis mee. best hardcore.

Maargoed ik moest me de focussen dat ik niet de hele sportschool bij elkaar schreeuw, en het voelt k*t!!

1 of ander manier kan ik minder kracht verzetten tijdens het blazen dan als je gewoon al het lucht eruit schreeuwt.

Nou vraag ik me af of dit een bekend verhaal is...
of ben ik gewoon de enigste?

ik zat al beetje naar een onderzoek te zoeken die verteld dat je meer kracht kan zetten als je schreeuwt vs blaast in de hoop dat ik daarmee me sportschool eigenaar kan overtuigen dat het niet een onzin verhaal is, maar jammer genoeg is enigste wat ik ben tegengekomen ben is een onderzoek dat je meer kracht kan zetten als je kaken hard op elkaar druk.
 
Laatst bewerkt:
Schreeuwen verschilt per sportschool, bij een cheapass gym sta je dan voor lul, dus hou dat altijd in je achterhoofd ;)
 
als je niet wil dat je hersenen ontploffen is FUUUAAARKK de juiste keuze tijdens uitblazen, en alle andere activiteiten waarbij verhoogde fysieke of mentale inspanning verreist is
 
je hersenen ontploffen? :roflol:
 
Ik doe altijd zuigen (nohomo)
 
Ik heb ook dat ik mijn adem inhoud bij uitstoten, heb altijd een rotkop als ik dat doe.
Mij werd ook aangeraden om uit te blazen, maar dat voelt onnatuurlijk aan. Wat ik dan doe is tussendoor puffen en op het eind tssss hehe.

Zoals deze gozer:

http://www.youtube.com/watch?v=yAFTAcNP1VA

Vanaf 2:50.
 
pfff kom op jongens, dat ontploffen is natuurlijk sarcastisch overdreven, maar bedoel dat de kans er is dat je er letsel van kan overhouden...
 
Hoe blaas je? Met een 'pfff' of een his geluid met goede spanning en valsalva maneuvre?
 
bij de laatste rep, die normaal een failure zou worden, roep ik altijd wanneer ik vast kom te zitten luidskeels "MOTHER****ERRRRRRRR" en vliegt het gewicht gewoon omhoog. Je kan het vergelijken met het opladen van je powerlevel in dragonball Z:)
 
Blazen is voor katten. schreeuwen/grunt = agressie = focus imo.

Of het nou van jezelf komt of van je spotter, het helpt je net om die laatste paar reps eruit te persen. Ik vind het zelf bij de sport horen. Je bent met zware gewichten bezig! Een schreeuw kan je helpen harder te slaan of schoppen, dus ook om die ene rep extra te halen.

Vraag me toch af bij wat voor sissy sportschool je traint als daar over gemekkerd wordt.

Er is niet echt veel over te vinden inderdaad:
'Dennis G. O’Connell, a professor of physical therapy at Hardin-Simmons University in Abilene, Tex., has conducted studies on the effects of grunting. He found that weight lifters produce between 2 and 5 percent more force when they grunt, in part because the deep breathing grunting entails can help stabilize the spine.'
 
Is toch niet zo moeilijk om niet te schreeuwen, er zullen er best wel bij zijn die echt op hun uiterste kracht bezig zijn. Beter dat er een beetje een etiquette heerste dat er niet geschreeuwd wordt, anders gaan al die fakers ook schreeuwen om maar genoeg aandacht te krijgen als ze denken dat ze zwaar bezig zijn.
 
Er is niet echt veel over te vinden inderdaad:
'Dennis G. O’Connell, a professor of physical therapy at Hardin-Simmons University in Abilene, Tex., has conducted studies on the effects of grunting. He found that weight lifters produce between 2 and 5 percent more force when they grunt, in part because the deep breathing grunting entails can help stabilize the spine.'
Hetzelfde met dat kattengehis, spanning wordt behouden en ondersteunt de core waardoor kracht efficient ingezet kan blijven worden.

Op valsalva manoeuvre + weightlifting of training is best wat te vinden.

Zelf volg ik hetzelfde idee zonder lucht uit te ademen tijdens het concentrische deel van lifts, maar dan ben ik dus helemaal stil met dezelfde voordelen. Het heeft wel gevolgen voor je bloeddruk op dat moment.
 
Ik vraag me trouwens af of het niet meer werkt als mentale afleiding waardoor het makkelijker lijkt.
 
Ik vraag me trouwens af of het niet meer werkt als mentale afleiding waardoor het makkelijker lijkt.

lijkt me gevaarlijk, met 200 kg op je schouders om te squatten en dan afgeleid word.
 
Adem inhouden heb je meer core spanning (onderin dl, onder par squat, stang op borst bij bp) maar met grommen/schreeuwen kom ik makkelijker door mn dooie punt heen. Meer een automatisch iets dan bewust
 
Je moet denk ik ook niet blazen zonder er druk op te houden. Niet alles in een x uitademen want zo verlies je de spanning, ik zou eerder PFF of TSSS doen, dan voelt het bij mij veel krachtiger.
 
Waarom denk je dat ze bij tennis ook schreeuwen? Bij ons traint ook iemand die blaast, lijkt net alsof iemand in de zaal een band aan het oppompen is.

Gewoon primitief schreeuwen. EEEEEEUUJJJJJ
 
Back
Naar boven