MuscleMeat

Wokken (wat kan er in? )

Bezoekers in dit topic

logiteg

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
7 okt 2011
Berichten
256
Waardering
15
Lengte
1m83
Massa
101kg
Vetpercentage
15%
Kan ik er kip in klaarmaken ?
Rijst ? (denk niet niet maar ...)

Groenten wel toch ? Roerbak groenten ?

Kan er vlees in ?

Sorry voor de idiote vraag maar ik weet echt NIKS van koken

Het is een elektrische wok by the way
 
Rijst niet nee :p

Groenten wel, vlees moet ook wel kunnen. Maar kip e.d. koken ze hier bij het wokrestaurant eerst voordat ze het wokken (zodat het goed gaar is). En het lijkt me ook zonde van de biefstuk of ander 'duur' vlees maar dat moet jij weten, misschien vind jij het wel lekker.

Elektrische wok? Lijkt me ook waardeloos trouwens.. maar goed.

EDIT: Ah kom op, ben je 31 jaar en je weet niks van koken?
 
Heb hier ook een elektrische wok, een gewone wok met een gasvuur is wel beter.

In een wok kan je zeer zeker al je vlees bakken. Je snijdt je vlees in kleine reepjes, die bak je eerst aan tot ze wat verkleuren (nog niet helemaal door en door bakken), dan je groenten in de wok en dan je vlees er nog even bij doen.

Vuur van de wok moet altijd hoog staan zodat je het eigenlijk constant hoort schroeien (altijd blijven roeren van daar de naam stir fry).

Rijst of noodles eerst koken en dan kan je ze nog even aanschroeien in de wok.

Persoonlijk een topper voor mij is rijst koken of stomen, kip in reepjes snijden dan beetje aanbakken in de wok, vlees eruit en ui snijden wat knoflook + wat roerbakgroentjes deze bakken in de wok. Vlees er weer bij doen en een goede scheut sojasaus in de wok erbij gooien.

Alles goed door elkaar mengen en nog even wokken. Rijst erbij gooien alles door elkaar mengen en dan smullen maar. :D.
 
Heb hier ook een elektrische wok, een gewone wok met een gasvuur is wel beter.

In een wok kan je zeer zeker al je vlees bakken. Je snijdt je vlees in kleine reepjes, die bak je eerst aan tot ze wat verkleuren (nog niet helemaal door en door bakken), dan je groenten in de wok en dan je vlees er nog even bij doen.

Vuur van de wok moet altijd hoog staan zodat je het eigenlijk constant hoort schroeien (altijd blijven roeren van daar de naam stir fry).

Rijst of noodles eerst koken en dan kan je ze nog even aanschroeien in de wok.

Persoonlijk een topper voor mij is rijst koken of stomen, kip in reepjes snijden dan beetje aanbakken in de wok, vlees eruit en ui snijden wat knoflook + wat roerbakgroentjes deze bakken in de wok. Vlees er weer bij doen en een goede scheut sojasaus in de wok erbij gooien.

Alles goed door elkaar mengen en nog even wokken. Rijst erbij gooien alles door elkaar mengen en dan smullen maar. :D.

Dat klinkt beter :p met dat rijst niet kon bedoelde ik dat het niet met wok alleen kan ja, dus eerst koken natuurlijk :o
 
Wat voor olie moet er in Hijen? Ik heb hier zo wokpan staan; binnenkort maar eens proberen dan beetje zoetzuur erbij. Olijfolie lijkt me goed toch?
 
Er is speciale wok olie blijkbaar.

Een wok wordt heter dan een gewone pan dus het schijnt dat je niet gewoon alle olie kunt gebruiken omdat die dan aanbrandt
 
Kan ik er kip in klaarmaken ?
Rijst ? (denk niet niet maar ...)

Groenten wel toch ? Roerbak groenten ?

Kan er vlees in ?

Sorry voor de idiote vraag maar ik weet echt NIKS van koken

Het is een elektrische wok by the way

Hmmm, ik heb zo mijn twijfels bij een elektrische wok, aangezien het vaak niet zo warm wordt als bij 'normaal' wokken. Lijkt mij eerder roerbakken, maar het belangrijkste is dat je de wok flink heet maakt. Je kan alle soorten vlees, vis, schaal-en schelpdieren wokken. Marineer ze 2 uur of hele dag met uiteraard een marinade, bijvoorbeeld garnalen of biefstuk met 5 chinese kruidenmix, peper, koriander.

Bedoeling is om in een korte tijd het vlees gaar te maken (circa 5 minuten, voor vis minder lang). Daarna kan je de groente er in doen, bijvoorbeeld kousenband of sperziebonen. Ik zou je aanraden omde groente maximaal 3 minuten mee te laten wokken, wortel en andere hardere groente wat langer (gewoon proeven). Want de groente moet knapperig zijn, tussen rauw en gaar in.

En ik zou ook een bakproduct gebruiken dat tegen hoge temperaturen kan, kokosolie, rijstolie en archideolie is bijvoorbeeld een idee.
 
Wat voor olie moet er in Hijen? Ik heb hier zo wokpan staan; binnenkort maar eens proberen dan beetje zoetzuur erbij. Olijfolie lijkt me goed toch?

Jep jep gewoon olijfolie is prima. Doe het ook altijd.

Ik ben echt gek van wokken. :D. Volgende woensdag weer all you can eat wok buffet. :D. Heerlijk. :D. Zie je ook ter plaatse hoe die mannen het klaarmaken.
 
Wat voor olie moet er in Hijen? Ik heb hier zo wokpan staan; binnenkort maar eens proberen dan beetje zoetzuur erbij. Olijfolie lijkt me goed toch?

Dacht gelezen te hebben dat olijfolie juist niet over hoge temperaturen kon maar dat kan natuurlijk ook bullshit zijn.
 
Hier een leuke site erover.

Welke olie?
Een wok kan heter worden dan 220 ºC. Boter verbrandt al bij lagere temperatuur en is daarom ongeschikt. Gebruik een olie waarmee op hoge temperatuur geroerbakt kan worden: dat staat op de verpakking. Ideaal zijn arachideolie (pindaolie), maïskiemolie, zonnebloemolie en gewone olijfolie.

Roerbakken
Omdat de onderkant van de pan het heetst wordt, moeten de ingrediënten voortdurend worden omgeschept. Schep alles van binnen naar buiten. Verwarm de droge wok eerst tot hij goed heet is. Doe er een paar druppels water in; wanneer kleine dansende bolletjes ontstaan, is de pan op temperatuur.

Voeg dan pas een klein beetje olie toe. Als deze licht begint te walmen, is hij heet genoeg. Zorg dat alle kanten van de pan met de olie in aanraking komen. Als het eerste ingrediënt een smaakmaker is (knoflook, gemberwortel, ui of rode peper) mag de olie niet te heet zijn. De olie moet juist wel flink heet zijn als het eerste ingrediënt vlees of groente is: dat krijgt dan een knapperig korstje. Roerbakken moet snel gebeuren, anders worden de ingrediënten slap of plakken ze aan de pan.

[Link niet meer beschikbaar]
 
hmmmm, ik ga welleens naar de chinees ja daar wokken ze. Maar idk, mss doe ik binnenkort ook een keer lijkt me wel lekker.
 
Hier een leuke site erover.





[Link niet meer beschikbaar]

Nou, verzadigd vet oxideert minder snel dan onverzadigde vetten. Dat boter snller oxideert dan olijfolie lijkt mij sterk
 
Ok zou ik er biefstuk in kunnen maken als ik het in kleine stukjes snijdt ?

Ik begrijp dat een fornuis beter is maar daar heb ik even geen toegang tot jammer genoeg
 
Uiteraard. Tartaar, varkenshaas, kipfilet, garnalen, kreeft, koolvis. Vrijwel alles. In kleine stukjes snijden zorgt er ook voor dat het vlees sneller gaar is.
 
Ik wok met arachideolie, is dat beetje oke trouwens? Leek me niet veel kwaad kunnen.
 
Ok zou ik er biefstuk in kunnen maken als ik het in kleine stukjes snijdt ?

Ik begrijp dat een fornuis beter is maar daar heb ik even geen toegang tot jammer genoeg

Ja alle soorten vlees en vis kan je er eigenlijk in bakken. Ze zeggen zelfs dat wokken gezonder is omdat het meer vitaminen en mineralen vasthoudt. :p. Heb laatste ook biefstuk erin gedaan en ging echt prima.

@Jezza: Arachide olie is perfect las ik. Is pinda olie en die wordt heel vaak gebruikt als wokolie.

Edit: op youtube trouwens veel recepten te vinden voor wokken.

http://www.youtube.com/watch?v=XN8KsqM-a7o
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard. Tartaar, varkenshaas, kipfilet, garnalen, kreeft, koolvis. Vrijwel alles. In kleine stukjes snijden zorgt er ook voor dat het vlees sneller gaar is.

Beter :thumb:
 
Gewoon olijfolie erin. En je heb van die flesjes woksaus. Dat is wel lekker voor de variatie. Die droge kipfilet kwam me echt de strot uit. :D
 
Elektrisch wokken is geen wokken natuurlijk.het is gewoon een tefal pan in de vorm van een wok.een echte wok is zwaar en massief.

Eerst olie,dan kip/vlees/vis,dan harde groente(dus geen tomaat) op hoog vuur allemaal.mocht je saus willen,dan tegelijk toevoegen met de olie.
 
Back
Naar boven