AndroidHealthClinic

Hoe kan dat?

Bezoekers in dit topic

KIKO

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
11 jan 2009
Berichten
3.707
Waardering
375
Ik heb woensdag biceps en rug behoorlijk hard getraind. Donderdag gisteren dus had helemaal geen spierpijn en voelde niks, ik vond raar. Vandaag heb ik een gruwelijke spierpijn, vooral bij biceps. Nooit eerder zo meegemaakt. Hoe kan dat zo komen?
 
is heel vaak dat je pas na twee dagen de ''echte'' spierpijn krijgt, is geen probleem ;)
 
Heb ik ook maar dan altijd bij benen, de dag erna voel ik er nog niets in. Maar de 2de dag kan ik gewoon niet meer deftig rondstappen
 
Ik heb dat ook altijd, maar is het dan niet erg om dan weer gewoon te gaan trainen of moet je wachten tot je geen spierpijn meer hebt?
 
Ok duidelijk. Had nog nooit zo gehad vandaar.
 
Dat je nog spierpijn krijgt... Hoe vaak train je dan?
 
ik heb bijna chronisch spierpijn.......
 
Dat je nog spierpijn krijgt... Hoe vaak train je dan?

Train maandag, woensdag en vrijdags. Maar vandaag gaan we gewoon vrolijk weer knallen spierpijn of geen spierpijn.
 
Ik train 5-6x in de week heb echt nooit meer spierpijn. Alleen beetje vermoeid gevoel bij traplopen o.i.d.
 
Je hebt volgens mij twee soorten spierpijn, ik heb het nog even opgezocht en kwam dit tegen:

1)Vroege spierpijn (Immediate Soreness) Brandend gevoel dat ontstaat tijdens of direct na de training. De pijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat de vrije zenuwuiteinden prikkelt.

2) Verlate spierpijn (Delayed Onset Muscle Soreness, DOMS) treedt pas na 24-48 uur op. De spieren doen pijn en zijn minder belastbaar. De oorzaak zijn microscheurtjes in het bindweefsel van de spier en het celmembraan. Volgens Roth (2006) is het type contractie van groot belang voor het ontstaan van DOMS. Excentrische spiercontracties zouden hierbij de grootste rol spelen en zorgen dus voor de meeste schade.


Is er iemand die hier meer van weet? Heb het zelf namelijk ook wel eens. En uit de bovenstaande reacties zijn er veel die het herkennen, maar geen uitleg waarom. Ben wel benieuwd naar de medische verklaring hiervan.
 
  • Like
Waarderingen: KIKO
Heb t ergens gelezen, weet niet zeker of het klopt, so dont go mad on me:

Hoe zwaarder je traint, hoe meer je CNS uitgeput raakt (zeker bij squats en DL het geval) en je spieren gaan pas herstellen nadat je CNS is hersteld. Als je zwaar squat is je CNS erg uitgeput, duurt het een dag voordat je CNS hersteld is, en daarna gaan je spieren herstellen. ==> verlate spierpijn

Weet alleen niet wat de bron was, volgens mij een stuk over overtraining e.d.
 
hij heeft iig last van doms ff googlen en @ts ik zou niet alweer gaan trainen als je nog spierpijn hebt. Spierpijn is een teken van schade die nog hersteld moet worden. En hoe wil je groeien als je alweer trained voordat uberhaupt supercompensatie kan optreden.
 
hij heeft iig last van doms ff googlen en @ts ik zou niet alweer gaan trainen als je nog spierpijn hebt. Spierpijn is een teken van schade die nog hersteld moet worden. En hoe wil je groeien als je alweer trained voordat uberhaupt supercompensatie kan optreden.

Ik moet zeggen vanmorgen toen ik wakker werd had veel meer spierpijn dan nu. Nu gaat wat beter en ik heb voor vandaag schouders en benen op schema staan. Denk dat wel gaat lukken om te trainen :)
 
Heb jij nooit meer spierpijn dan?
In principe nooit nee. Alleen de eerste training waarin ik eens een nieuwe oefening doe in een paar verborgen spiertjes die door geen andere compound zo gebruikt worden. Bijvoorbeeld als ik een tijdje geen cleans gedaan heb en dan weer oppeens wel merk ik een paar dagen later weer waar een paar specifieke kleine spieren in m'n rug zitten. :)

Van wat ik hoor zijn het meestal mensen die een spiergroep 1 keer per week trainen, of steeds wachten tot spierpijn voorbij is, die spierpijn krijgen na het trainen. Hoe vaker je erdoorheen traint hoe minder je het nog moet krijgen doordat de gevoeligheid ervoor afneemt, wat de exacte oorzaak ook is.

De meesten die meerdere keren per week fullbody trainen hebben er al snel geen last meer van.

Als je toch spierpijn krijgt en helemaal stijf bent na het trainen -> foam rollen, stretchen, warm blijven, hot/cold contrast showers, goed eten, genoeg water drinken, massage, etc.

Heb t ergens gelezen, weet niet zeker of het klopt, so dont go mad on me:

Hoe zwaarder je traint, hoe meer je CNS uitgeput raakt (zeker bij squats en DL het geval) en je spieren gaan pas herstellen nadat je CNS is hersteld. Als je zwaar squat is je CNS erg uitgeput, duurt het een dag voordat je CNS hersteld is, en daarna gaan je spieren herstellen. ==> verlate spierpijn

Weet alleen niet wat de bron was, volgens mij een stuk over overtraining e.d.
Spieren wachten niet met herstellen tot je CNS hersteld is, ze herstellen alleen langzamer. In het algemeen dan, hangt af van de stimulans natuurlijk. Aan de andere kant kan namelijk je CNS ook over de lange termijn uitgeput raken, en dat herstel duurt weer langer.

Spierpijn heeft ook niet definitief met herstel te maken, normale DOMS moet in principe geen effect hebben op je prestaties.

Zie link van Vihae + google even wat degelijke info over DOMS.

Ik moet zeggen vanmorgen toen ik wakker werd had veel meer spierpijn dan nu. Nu gaat wat beter en ik heb voor vandaag schouders en benen op schema staan. Denk dat wel gaat lukken om te trainen :)
Probeer eens een tijdje elke oefening meerdere keren per week te trainen, bijvoorbeeld in een 4x pw upper/lower of 3x pw fullbody indeling. Goede kans dat je in 2-3 weken geen spierpijn meer krijgt na het trainen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: KIKO
ik heb bijna chronisch spierpijn.......

+ 1

en zo niet dan krijgen ze de keer erna zo op dr kloten dat ik bijvoorbeeld een week moeilijk loop.

Snap ook niet dat er mensen zijn die nooit meer spierpijn hebben als je hier op gained prima maar om ze echt te laten groeien moeten ze beschadigd worden dus conclusie spierpijn dit is immers een teken dat ze beschadigd zijn.

Voor de gene die beweren nooit spierpijn te hebben wordt het mischien tijd wat oefeningen te veranderen afwisseling is immers vooruitgang en dan denk ik dat ze zomaar ineens uit het niets weer spierpijn hebben maar goed ik zal het wel verkeerd zien.
 
om ze echt te laten groeien moeten ze beschadigd worden dus conclusie spierpijn dit is immers een teken dat ze beschadigd zijn.
Maar is dat wel zo? Zie de link in Vihae's post, vat de huidige kennis over spierpijn aardig goed samen.

Voor de gene die beweren nooit spierpijn te hebben wordt het mischien tijd wat oefeningen te veranderen afwisseling is immers vooruitgang en dan denk ik dat ze zomaar ineens uit het niets weer spierpijn hebben maar goed ik zal het wel verkeerd zien.
Afwisselen zorgt bij mij alleen voor spierpijn in specifieke stabilisatie spiertjes en pezen die anders niet zo gebruikt werden, en dat slechts zelden. Plotseling een nieuwe sport doen of geheel anders trainen maakt niet uit, spierpijn krijg ik gewoon niet in spieren die al gewend zijn wat te doen.
 
Back
Naar boven