Fitness Seller

excel vraag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Yin Yang

HELLBOY FROM HEAVEN
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
23 sep 2008
Berichten
5.612
Waardering
551
Weet iemand hoe ik in kolom A1 een 1 of een nul kan krijgen om te kunnen filteren, als ik op een dag een cel kleur.
Ik had eerst onder activeren een filter geplaatst maar moet dan steeds puntjes zetten om de gekleurde cellen te kunnen filteren, zie 2e bestand maar daar wil ik vanaf.
 

Bijlagen

  • planning.xlsx
    52,8 KB · Weergaven: 56
  • planning 2.xlsx
    52,9 KB · Weergaven: 36
ik weet het niet, maar als ik het wist zou ik je zeker helpen maat!
karma voor de attitude graag:o
 
Weet iemand hoe ik in kolom A1 een 1 of een nul kan krijgen om te kunnen filteren, als ik op een dag een cel kleur.
Ik had eerst onder activeren een filter geplaatst maar moet dan steeds puntjes zetten om de gekleurde cellen te kunnen filteren, zie 2e bestand maar daar wil ik vanaf.

Voor zover ik kan zien lukt dat niet.

Een IF functie zou kunnen werken als de logische test gebaseerd is op een specifieke cel-inhoud en niet een cel-opmaak.

Maw. IF cell-value is gelijk aan.......(?) then expression=1 (if true) else expression=0 (if false).

Dus, ipv. een kleurcodering, moet zoeken naar een specifiek in te vullen (verschil)waarde in de cellen F8 en verder, waarop getoetst kan worden met IF.
 
Dat is grappig ik heb ongeveer hetzelfde probleem, de vraag is hoe ik in kolom A1 een 1 of een nul kan krijgen om te kunnen filteren, als ik op een dag een cel kleur.
Ik had eerst onder activeren een filter geplaatst maar moet dan steeds puntjes zetten om de gekleurde cellen te kunnen filteren, zie 2e bestand maar daar wil ik vanaf.
 
Een IF functie zou kunnen werken als de logische test gebaseerd is op een specifieke cel-inhoud en niet een cel-opmaak.

Maw. IF cell-value is gelijk aan.......(?) then expression=1 (if true) else expression=0 (if false).

Dus, ipv. een kleurcodering, moet zoeken naar een specifiek in te vullen (verschil)waarde in de cellen F8 en verder, waarop getoetst kan worden met IF.

En waarom niet..je kan effectief een IF functie maken met daarin een verwijzing naar de kleur van de cel, bv: IF Cell(1,1).Interior.Color = RGB(200,160,35) THEN..... In de RGB sectie moet je dan gewoon de drie cijfers aanpassen naar de gewenste kleur waarop je wil selecteren...
 
En waarom niet..je kan effectief een IF functie maken met daarin een verwijzing naar de kleur van de cel, bv: IF Cell(1,1).Interior.Color = RGB(200,160,35) THEN..... In de RGB sectie moet je dan gewoon de drie cijfers aanpassen naar de gewenste kleur waarop je wil selecteren...
Zo heb ik ook zitten zoeken maar hij snapt het kleuren verhaal niet, wellicht omdat het niet in het nederlands is? De formule die jij voorstelde zou er ongeveer zo uit zien (denk ik) maar ik krijg hem niet foutloos.

=ALS.CEL.(F9:AU9).INTERIOR.COLOR=RGB(192);1;0

(192 is btw ook gewoon een kleur)

Maar krijg toch steeds een fout melding.

Deze werkt ook niet, vraagt hij weer om een naam: =ALS.CEL(F9:AU9)=CELKLEUR(192;1;0)
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik ook zitten zoeken maar hij snapt het kleuren verhaal niet, wellicht omdat het niet in het nederlands is? De formule die jij voorstelde zou er ongeveer zo uit zien (denk ik) maar ik krijg hem niet foutloos.

=ALS.CEL.(F9:AU9).INTERIOR.COLOR=RGB(192);1;0

(192 is btw ook gewoon een kleur)

Maar krijg toch steeds een fout melding.

Het gaat mij ook boven de pet waarom dit niet lukt, om de een of andere reden wordt dit als een ongeldig argument gezien ???
 
Als ik die puntjes in de kolom "activeren" wegdoe dan kan ik nog steeds filteren op kleur
En dat van cel A1 snap ik niet want daar staat gewoon de datum.
 
Als ik die puntjes in de kolom "activeren" wegdoe dan kan ik nog steeds filteren op kleur
En dat van cel A1 snap ik niet want daar staat gewoon de datum.
In het tweede bestand staat hoe het was idd met die puntjes, dat wil ik niet meer.
In het eerste bestand staat een filter in kolom a. de bedoeling is nu dat als ik een cel kleur op een dag waar gewerkt moet worden, er in kolom a een waarde komt waar ik op kan filteren. zoals je kan zien staat op elke dag al een formule en een voorwaardelijke opmaak, dit heb ik gedaan zodat je in cel(ag:an)de startdatum op kan geven. Het hele veld schuift dan op als de datum veranderd.

De reden dat ik dit wil is omdat ik een planning ga maken voor een project met een looptijd van 13 maanden en waar ongeveer 14 onderaannemers aan de gang gaan.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik kan je niet helpen, maar ik wou wel dat ik het kon want ik vind Excel wel handig.
 
Is het effectief nodig dat de dagen van de week reeds vooraf ingevuld staan in het wit in de verschillende rijen?

Indien niet dan kan je eenvoudig de "blanks" tellen via een IF functie (zie hieronder) en een 1 of 0 returnen afhankelijk of er iets is ingevuld:

=IF(COUNTA(F9:J9;M9:Q9;T9:X9;AA9:AE9;AH9:AL9;AO9:AS9)>0;1;0)

Indien niet, dan zal het effectief programmeren worden in VBA met loopstructuren
 
Is het effectief nodig dat de dagen van de week reeds vooraf ingevuld staan in het wit in de verschillende rijen?

Indien niet dan kan je eenvoudig de "blanks" tellen via een IF functie (zie hieronder) en een 1 of 0 returnen afhankelijk of er iets is ingevuld:

=IF(COUNTA(F9:J9;M9:Q9;T9:X9;AA9:AE9;AH9:AL9;AO9:AS9)>0;1;0)

Indien niet, dan zal het effectief programmeren worden in VBA met loopstructuren
Ja dat moet anders werkt die automatische kalender niet, slik programeren in vba heb ik nog niet mee gewerkt.:(
 
I got the solution :-P Dit werkt momenteel enkel wel maar als je het aantal kolommen en rijen niet veranderd. Anders moet er verder geprogrammerd worden.

To Do: Maak een nieuwe macro. Vergolgens ga je naar edit en paste je de volgende text:

___________________________________________________

Private Sub Workbook_Open()

Dim intrij As Integer
Dim intkolom As Integer
Dim intteller As Integer


intrij = 9
intkolom = 6
intteller = 0

Do While intrij < 42

Do While intkolom < 48

If Cells(intrij, intkolom).Interior.Color <> RGB(255, 255, 255) Then

intteller = intteller + 1


End If

intkolom = intkolom + 1

Loop

If intteller >= 1 Then

Cells(intrij, 1).Value = 1

Else

Cells(intrij, 1).Value = 0

End If

intteller = 0

intkolom = 6

intrij = intrij + 1

Loop


End Sub
__________________________________________________________
 
I got the solution :-P Dit werkt momenteel enkel wel maar als je het aantal kolommen en rijen niet veranderd. Anders moet er verder geprogrammerd worden.

To Do: Maak een nieuwe macro. Vergolgens ga je naar edit en paste je de volgende text:

___________________________________________________

Private Sub Workbook_Open()

Dim intrij As Integer
Dim intkolom As Integer
Dim intteller As Integer


intrij = 9
intkolom = 6
intteller = 0

Do While intrij < 42

Do While intkolom < 48

If Cells(intrij, intkolom).Interior.Color <> RGB(255, 255, 255) Then

intteller = intteller + 1


End If

intkolom = intkolom + 1

Loop

If intteller >= 1 Then

Cells(intrij, 1).Value = 1

Else

Cells(intrij, 1).Value = 0

End If

intteller = 0

intkolom = 6

intrij = intrij + 1

Loop


End Sub
__________________________________________________________
ik denk dat je geniaal bent het staat er, maar als ik nu een rij weer leeg maak zeg maar zonder kleur staat er toch nog een 1. of moet ik dan weer die macro starten?:o
 
Inderdaad, dat is nog een tekortkoming.

je kan evt het volgende bovenaan proberen:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) in plaats van
Private Sub Workbook_Open()

Indien dit niet werk kan je ook een shortcut toevoegen als je een nieuwe macro maakt (staat in het keuzevak)

Een andere mogelijkheid die er ook is om een "button" in je excel te steken zodanig dat als je hierop klikt de macro loopt en alles update...
 
Inderdaad, dat is nog een tekortkoming.

je kan evt het volgende bovenaan proberen:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) in plaats van
Private Sub Workbook_Open()

Indien dit niet werk kan je ook een shortcut toevoegen als je een nieuwe macro maakt (staat in het keuzevak)

Een andere mogelijkheid die er ook is om een "button" in je excel te steken zodanig dat als je hierop klikt de macro loopt en alles update...

Heel knap, dank je wel ik ga kijken of ik dat laatste verhaal eruit krijg. Ik heb nog een hoop te leren met macro's. Thanks!!
 
Laatste is heel eenvoudig: even googlen op "how to add a command button in excel".
 
Back
Naar boven