XXL Nutrition

Front squat form (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Sriel denkt, vermoed ik, dat eenieder die gewichthefschoenen aantrekt, meteen tientallen kilo's meer zal squatten of iets dergelijks. Althans, dat is wat hij insinueert. Zelf is hij niet zo sterk, omdat hij platte schoentjes aanheeft. Want met die gewichthefschoentjes aan, een riem en bandjes om, kan iedereen 250+ squatten natuurlijk...
Het laat je niet zomaar meer squatten. Voor de zoveelste keer, het helpt je alleen maar om makkelijker op diepte te komen. Het heeft niet de werking die kniebandjes of zelfs een belt bijvoorbeeld wel kunnen hebben.
En qua stand van de voeten... dat scheelt voor iedereen op welke stand hij makkelijker op diepte kan komen. Met een bredere stand is het overigens over het algemeen juist lastiger om goed diep te komen, zoals bossman zegt.
 
Sriel denkt, vermoed ik, dat eenieder die gewichthefschoenen aantrekt, meteen tientallen kilo's meer zal squatten of iets dergelijks. Althans, dat is wat hij insinueert. Zelf is hij niet zo sterk, omdat hij platte schoentjes aanheeft. Want met die gewichthefschoentjes aan, een riem en bandjes om, kan iedereen 250+ squatten natuurlijk...
Het laat je niet zomaar meer squatten. Voor de zoveelste keer, het helpt je alleen maar om makkelijker op diepte te komen. Het heeft niet de werking die kniebandjes of zelfs een belt bijvoorbeeld wel kunnen hebben.
En qua stand van de voeten... dat scheelt voor iedereen op welke stand hij makkelijker op diepte kan komen. Met een bredere stand is het overigens over het algemeen juist lastiger om goed diep te komen, zoals bossman zegt.

Je snapt mijn punt dus totaal niet, en dat vul je dan maar in met wat aannames? Nogal zinloos op deze manier, I'm out. Als iemand nog verder wil: PM
 
Als de knieën naar voren gaan wordt de hoek van het gewricht kleiner, en een kniegewricht functioneert gewoon in zijn volledige ROM. Het is wel belangrijk dat je goed naar achter zit en de hamstrings gebruikt, hamstring-quadriceps onbalans is slecht voor de knie. Dus goed naar achteren zitten, en als je op een gegeven moment dieper wil zijn er meerder mogelijkheden:
- Knieën verder naar voren
- Wijdere stand van de voeten
- Romp verder naar voren hellen

Ik had het wel specifiek over het naar voor komen van de knieën helemaal onderaan in de squat, op het diepste punt. Dit is een gevolg van de hamstrings die ontspannen, waardoor je minder kracht kan genereren om terug naar boven te gaan. Bovendien creëer je zo extra spanning op de aanhechtingspunten van de heupflexors en dat vinden je pezen niet zo leuk.
 
Ik had het wel specifiek over het naar voor komen van de knieën helemaal onderaan in de squat, op het diepste punt. Dit is een gevolg van de hamstrings die ontspannen, waardoor je minder kracht kan genereren om terug naar boven te gaan. Bovendien creëer je zo extra spanning op de aanhechtingspunten van de heupflexors en dat vinden je pezen niet zo leuk.

Waarom vraag je het als je zelf met het antwoord komt?
 
Ik had het wel specifiek over het naar voor komen van de knieën helemaal onderaan in de squat, op het diepste punt. Dit is een gevolg van de hamstrings die ontspannen, waardoor je minder kracht kan genereren om terug naar boven te gaan. Bovendien creëer je zo extra spanning op de aanhechtingspunten van de heupflexors en dat vinden je pezen niet zo leuk.

In het diepste punt pas naar voren komen van de knieën had ik overheen gelezen, dat is inderdaad niet de bedoeling.
 
Volgens mij traint een grote gedeelte van Sriel zn gym ook gewoon op oly shoes ;)
 
Met een bredere stand is het overigens over het algemeen juist lastiger om goed diep te komen, zoals bossman zegt.

Bij beginners die de flexibiliteit niet hebben om op diepte te komen, zie je nochtans dat ze dat met een bredere stand van de voeten, wel kunnen.
 
Bij beginners die de flexibiliteit niet hebben om op diepte te komen, zie je nochtans dat ze dat met een bredere stand van de voeten, wel kunnen.

Dat is vaak omdat beginners en te smalle stand hebben. Breder gaan staan betekend vaan voor hun dat ze een neurtrale stand aannemen
 
Bij beginners die de flexibiliteit niet hebben om op diepte te komen, zie je nochtans dat ze dat met een bredere stand van de voeten, wel kunnen.

Ok en als ze willen full squatten?
 
Dat is vaak omdat beginners en te smalle stand hebben. Breder gaan staan betekend vaan voor hun dat ze een neurtrale stand aannemen

En we hebben geen beeld van de stand van de TS zijn voeten. Ik heb trouwens ook al beginners gezien die met een neutrale stand nog niet op diepte kunnen komen.

---------- Post toegevoegd Mon 7 Nov 2011 om 00:07 ----------

Ok en als ze willen full squatten?
Mijn definitie van een full squat is zo diep als je kan. Dus ik begrijp je vraag niet.
 
Laatst bewerkt:
Je begrijpt me vraag wel maar je antwoordt graag bijdehand.
 
Ben benieuwd naar m'n volgend topic: Deadlift!!
 
dat is natuurlijk ook een overdreven wijde voorbeeld.
een iets wijdere stance dan schouder breedte en ik kan dieper squatten.
En dat is ook van toepassing bij front squats?
 
Back
Naar boven