MuscleMeat

Bankdrukken limiet

Bezoekers in dit topic

sahib

Novice
Lid geworden
15 nov 2011
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m96
Massa
80kg
Wat moet je nu doen als je maar niet boven een bepaald gewicht uit (lijkt) te komen?

Ik fitness al enkele jaren maar met bankdrukken wil het maar niet opschieten. 70 lijkt echt de max en dit is zo frustrerend. Nou zegt de 1 met een laag gewicht heel veel reps maken om meer te kunnen pushen en de ander zegt met zwaarder gewicht 2 a 3 reps maken voor meer power.

Lijkt bij mij allebei niet te werken. Vanwege tijd train ik ook maar max 2x per week misschien dat dat er ook wel mee te maken heeft?

Ik denk ik vraag het de pro's!
 
Je zou bijvoorbeeld ipv 3x10, een keer 10x3 kunnen proberen,
of 5x5, of 8x2 met opbouwend gewicht.

iedereen heeft wel eens een plateau waar ze vast zitten. Goed eten is ook een deel van de key.

succes.
 
Train je met spotter? zo ja doe er wat gewicht bij en laat de spotter dan gewoon wat meer helpen. Dit helpt bij mij altijd erg goed.
 
Je zou bijvoorbeeld ipv 3x10, een keer 10x3 kunnen proberen,
of 5x5, of 8x2 met opbouwend gewicht.

iedereen heeft wel eens een plateau waar ze vast zitten. Goed eten is ook een deel van de key.

succes.

"Wel eens een plateau hebben" en al een aantal jaren trainen en nog steeds niet meer dan 70 kilo wegdouwen, is wel een verschil natuurlijk...
Blijkbaar doe je structureel iets niet goed. Vertel eens wat je huidige routine is qua bench en assistance, dan kunnen we wat meer erover zeggen. Heb je een vast schema waar je je aan houdt of doe je zomaar wat? Is sterker worden je hoofddoel? Wat doe je nog meer naast benchen zelf om je bench hoger te krijgen? etc etc
 
Met andere woorden: volg een schema! (1 van hier, niet van je fitness zelf)
 
Iets wat gegarandeerd altijd werkt is meer eten! Als 5kg meer weegt zul je ook meer kunnen drukken. Success gegarandeerd.
 
Als je na een aantal jaren nog steeds op dat gewicht zit dan doe je iets niet goed.

Dat was al duidelijk uit het feit dat hij na "enkele jaren" een max van 70 op de bench heeft.

Anyways,

ga een kracht-specifiek schema volgen. Niet te veel fluff-oefeningen, maar concentreer je op 1 of hooguit enkele zware sets bankdrukken. Zorg voor progressie, maar ga ook af en toe een stapje terug (deload). Een goed programma houdt hier rekening mee.

en inderdaad, eet voldoende (zowel calorieën als eiwit) om de progressie te ondersteunen.
 
Vaak is het gewoon meer eten.

sad but true.
 
Als ik niet over een top kom met bankdrukken doe ik vaak na een goede warming up onder begeleiding aan beide kanten 5 kg meer erop als dat mijn top is, dat probeer je dan 2 a 3 weken lang en aan het einde daarvan kan ik vaak weer set's pakken met beide kanten dat gewicht of beide kanten 2,5 kg meer

is een kleine vooruitgang maar elke vooruitgang helpt mee, wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd ;)
 
ik doe zelf altijd 5 kilo minder dan mijn record en dan 8 herhalingen meer en dat 4 weken lang kom je makkelijk omhoog als je daarna zwaarder doet
 
"Wel eens een plateau hebben" en al een aantal jaren trainen en nog steeds niet meer dan 70 kilo wegdouwen, is wel een verschil natuurlijk...
Blijkbaar doe je structureel iets niet goed. Vertel eens wat je huidige routine is qua bench en assistance, dan kunnen we wat meer erover zeggen. Heb je een vast schema waar je je aan houdt of doe je zomaar wat? Is sterker worden je hoofddoel? Wat doe je nog meer naast benchen zelf om je bench hoger te krijgen? etc etc

Hoop reacties hier, bedankt.

Huidige routine is eigenlijk ook altijd hetzelfee dwz 3x 10x opdrukken en dan begin ik meestal met bankdrukken. Is ook altijd de eerste oefening die ik doe, is misschien ook niet goed?

Vast schema heb ik ook niet echt, daarna meestel met losse dumbbells nog een keer of schuin drukken.

Hoofdoel is wat meer spiermassa kweken.

---------- Post toegevoegd Tue 15 Nov 2011 om 16:43 ----------

Stats: 1.96 m, 80 kg

???

Gespierde spijker! :)

---------- Post toegevoegd Tue 15 Nov 2011 om 16:47 ----------


Wat wordt bedoeld met "Rep out" in die derde kolom?
 
Dat je met bankdrukken begint is prima.

Met een rep out wordt bedoelt dat je zoveel als mogelijk herhalingen maakt.
 
Hoop reacties hier, bedankt.

Huidige routine is eigenlijk ook altijd hetzelfee dwz 3x 10x opdrukken en dan begin ik meestal met bankdrukken. Is ook altijd de eerste oefening die ik doe, is misschien ook niet goed?

Vast schema heb ik ook niet echt, daarna meestel met losse dumbbells nog een keer of schuin drukken.

Hoofdoel is wat meer spiermassa kweken.


Ik zou het opdrukken aan het begin achterwege laten en direct beginnen met bankdrukken. Zou wel 1 á 2 warming up sets doen, maar ook niet meer dan dat. Verder zijn hier al veel handige tips gegeven.

Je zou er goed aan doen om ook een vast schema te gebruiken, denk bijvoorbeeld aan 3 vaste oefeningen voor borst, zoals bankdrukken, vervolgens incline dumbbell press en als laatste dumbbell flyes. Varieer om de zoveel tijd wel met het aantal setjes en herhalingen, denk aan 3x10, 3x8 of 4x6.

Succes ;)
 
Hoop reacties hier, bedankt.

Huidige routine is eigenlijk ook altijd hetzelfee dwz 3x 10x opdrukken en dan begin ik meestal met bankdrukken. Is ook altijd de eerste oefening die ik doe, is misschien ook niet goed?

Vast schema heb ik ook niet echt, daarna meestel met losse dumbbells nog een keer of schuin drukken.

Hoofdoel is wat meer spiermassa kweken.

Schijnbaar heb je die paar jaar dat je al traint voornamelijk maar wat aan lopen klooien... Meer informatie zou handig zijn, laat je volledige trainingsschema eens zien bijvoorbeeld. Als bankdrukken en dumbbell benchpress de enige oefeningen zijn die je al die jaren hebt gedaan die bench-gerelateerd zijn, en dus weinig gevarieerd hebt, vind ik het niet zo gek dat er weinig vooruitgang in zit.
Maar nogmaals, het is maar net wat je streven is, als je enige doel is "wat meer" spiermassa te kweken, dan zullen de gewichten waar je mee bankdrukt enkel een middel zijn om je hiernaartoe te brengen en dus minder van belang zijn dan wanneer het sterker worden in bankdrukken op zich ook een doel is.

Verder hoop ik dat je je overige spiergroepen en daarbij behorende belangrijke compounds ook gewoon traint?
 
1 warming up set
2e set 50% van wat je kan (14x)
3e set 75% van wat je kan(8x)
4e set 95% van wat je kan(6x)
5e set 100% van wat je kan en zovaak als je kan..

hiernaast goed eten.
en een pre-workout erbij!

succes
 
ga gewoon stronglifts doen -_-
 
Back
Naar boven