AndroidHealthClinic

Deeltjes opnieuw sneller dan licht

Bezoekers in dit topic

apfelstrudel

Enormous Athlete
15 jaar lid
Lid geworden
15 nov 2008
Berichten
40.251
Waardering
53.482
Lengte
1m86
Massa
105kg
Vetpercentage
25%
Zou behoorlijk wat theoriën overhoop gooien.

GENEVE - Wetenschappers van de Europese Organisatie voor Kernonderzoek (CERN) hebben opnieuw vastgesteld dat een minuscuul deeltje, het zogenoemde neutrino, sneller gaat dan het licht.

m1ezvblakwii.jpg
Foto: NU.nl/Allesoversterrenkunde.nl
In september was CERN na een eerste experiment al tot die conclusie gekomen, maar stuitte daarbij op wereldwijde scepsis.
De ontdekking van CERN ondermijnt de relativiteitstheorie van Albert Einstein. Die ging ervan uit dat niets sneller kan gaan dan het licht: 300.000 kilometer per seconde.
De ontdekking was wereldnieuws. Maar er was ook twijfel of de metingen wel correct waren uitgevoerd. Ook professor Stephen Hawking, 's werelds beroemdste natuurkundige, vond dat extra experimenten en verduidelijkingen nodig waren.

Experiment

Dat is gebeurd. Bij het experiment worden neutrino's die bij CERN in Genève worden gegenereerd, opgevangen door een ondergrondse detector in het 720 kilometer verderop gelegen Gran Sasso-laboratorium in Italië. In de oorspronkelijke versie werden relatief lange neutrinopulsen van tien microseconden gebruikt.
Dat kwam de onderzoekers op de kritiek te staan dat ze hiermee relatief grote fouten in de gemeten aankomsttijden van de neutrino's introduceerden. Bij de aangepaste versie van het experiment is dat ondervangen door neutrinopulsen te genereren die duizenden keren korter waren (3 nanoseconden).
Dat vergroot de nauwkeurigheid van de gemeten aankomsttijden aanzienlijk, maar tegelijkertijd is het aantal gemeten neutrino's per puls ook veel lager dan voorheen. Hoe dan ook: het resultaat blijft onveranderd.

Laatste woord

Ook bij het nieuwe experiment komen de neutrino's een minieme fractie van een seconde te vroeg over de eindstreep in Gran Sasso.
Maar daarmee is het laatste woord nog niet gesproken: de zoektocht naar andere zwakke punten in het experiment – bijvoorbeeld een kleine afwijking in de synchronisatie van de klokken die in Genève en Gran Sasso worden gebruikt – gaat onverminderd door.
 
als dit 4real blijkt... mind=blown:eek:
 
Ben benieuwd wat we er straks mee kunnen ???
 
Hoeveel komen ze relatief sneller aan dan de lichtsnelheid dan?
 
Holy shit
Ik ga door dit deze nacht slecht kunnen slapen
 
die uitleg van die kerel kon zo uit klokhuis komen :roflol:
 
die uitleg van die kerel kon zo uit klokhuis komen :roflol:

hij moet zich wel een beetje inhouden voor het grote publiek he :P .. heb zelf nog cursus bij die gast gevolgd, komt wel meer uit dan klokhuis niveau.
 
Toch vreemd om te beseffen dat een deel van de theorie waarop vanalles is gebaseerd, ook een deeltje van je eigen kennis, zomaar onderuit gehaald zou kunnen worden...
 
ver van mijn bed show
 
Trough the wormhole toonde een mooie documentaire over de snelheid van het licht.
Heel veel interessante zaken waaronder de idee dat de snelheid van het licht misschien wel anders was doorheen de evolutie van het heelal;
 
Slechts een paar nano seconden sneller, maar het punt is dat ze sneller gaan.

Als het zo weinig scheelt is de kans dat het door meetfouten komt natuurlijk veel groter.
 
Als het zo weinig scheelt is de kans dat het door meetfouten komt natuurlijk veel groter.

Dat valt wel mee, aan de nauwkeurigheid zal het niet liggen eerder de opstelling. Kijk bijvoorbeeld naar gps, dat is al uiterst nauwkeurig dit kan je nog als een paar duizend keer nauwkeuriger zien, ze houden rekening met alle kleine afwijkingen en factors.
 
Ik geloof het voorlopig nog niet. Voor nu ga ik mee met de woorden van Diederik Samsom (voormalig kernfysicus):

"Herhaling CERN experiment wijst weer op sneller-dan-licht-neutrino's. Zolang ze die GPS klok gebruiken geloof ik er niks van."

"klok in satteliet is zélf onderhevig aan relativiteitstheorie (de klok beweegt ten opzichte van de neutrino)"


bron: twitter
 
Kost een paar miljard, maar dan heb je ook niks
 
Ik geloof het voorlopig nog niet. Voor nu ga ik mee met de woorden van Diederik Samsom (voormalig kernfysicus):

"Herhaling CERN experiment wijst weer op sneller-dan-licht-neutrino's. Zolang ze die GPS klok gebruiken geloof ik er niks van."

"klok in satteliet is zélf onderhevig aan relativiteitstheorie (de klok beweegt ten opzichte van de neutrino)"


bron: twitter

Ik meen dat ze de klok van de satelliet daarop aanpassen? GPS satellieten laten ze sowieso ongeveer een miljardste seconde voorlopen omdat ze met redelijk hoge snelheid bewegen en daardoor de tijd voor de satellieten iets slomer verloopt (volgens de relativiteitstheorie). Als je dat niet doet krijg je inderdaad afwijkingen van enkele meters.
 
Back
Naar boven