XXL Nutrition

Online cursus Peter Bierhof uitgelicht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Nee, nog niets van Peter Bierhof gehoord.
Wel is hij bezig aan zijn website, waar hij zijn cursus "Lifestyle Coach" verkoopt voor een bedrag van € 1.495.-. "De hele cursus staat vol van medische en wetenschappelijke FEITEN".
[Link niet meer beschikbaar]

Merkwaardig dat zijn broek dan bijna afzakt wanneer naar de onderbouwing wordt gevraagd waar hij zelf naar verwijst.
 
Morgen is het twee weken geleden dat Peter Bierhof heeft aangegeven om op mijn vragen terug te komen. Mocht ik dan nog geen reactie hebben gekregen, dan ga ik hem mailen wanneer ik een reactie mag verwachten.

Peter Bierhof begint ook met persoonlijke begeleiding. Het is van belang om de cliënt bij de behandeling te betrekken en mee te laten denken. Dan voelen ze zich erbij betrokken hetgeen de therapietrouw en de resultaten verbetert.
De methode van Peter Bierhof wijkt hiervan af. Er lijkt weinig ruimte zijn om mensen te motiveren.
Bijna iedereen weet wel waarom hij/zij te zwaar is. Je kunt mensen wel voorschrijven om niet meer te snoepen, geen geraffineerde voedingsmiddelen te gebruiken of meer te gaan sporten, maar daarmee is het doel nog niet bereikt. Het is de kunst dergelijke gedragsverandering te realiseren die bij de persoon past en vol te houden is. Je kunt van mensen niet eisen, noch verwachten om ineens hun voeding en gedrag te veranderen naar de wensen van een ander.

Dit kan bij ons thuis of via skype /telefoon/mail.

Ik zeg je vooraf:

We doen het op mijn manier. Geen compromis mogelijk.

Ik werk met 100% “Niet goed- Geld Terug ” garantie

Ik vraag 100% inzet van jouw kant. ( als je aan jezelf twijfelt… niet doen!)

We stellen vooraf een doel. Dit doel gaan we halen.

Ik werk met een abonnement. Deze is per maand opzegbaar (ook door mij..) en wordt vooraf betaald.

Kosten zijn: 145,- euro per maand (incl BTW en Oxidatie Type test) ( hiervoor heb je minimaal 2 uur per maand persoonlijke begeleiding )

Ik werk alleen met goede en gezonde voeding. Geen poespas.
[Link niet meer beschikbaar]
 
mooi topic. zulke mensen moeten absoluut worden aangepakt. ik ben alleen bang dat zolang (luie) mensen de makkelijke manier zoeken om af te vallen ipv te sporten en op je eten te letten, dit soort figuren altijd zullen blijven bestaan. Gebruik maken van de naiviteit van de medemens noemen ze dat dacht ik..

Ga zo door Robjee, ben ook heel erg benieuwd naar zijn argumenten, als je die ooit gaat krijgen.
 
Inmiddels heb ik een reactie ontvangen van Peter Bierhof:

Ik heb nog niet echt de tijd gehad om hier in te duiken. Ik heb het nog even te druk met het opzetten van mijn site.

Ik was zojuist even aan het googelen op APEX en kwam uit op een forum van Dutch Bodybuilders. Dit is precies de reden waarom ik geen zin heb om overal maar op te reageren. En het nu dus al helemaal niet meer ga doen.
Iedereen vindt het blijkbaar noodzakelijk zijn mening te uiten ten koste van en ander zonder zelf ook maar iets positiefs te kunnen produceren.
(behalve een beetje aan de gewichten hangen. Geloof me ik weet waar IK het over heb, want ik was eerder nl zelf ook zo)
Ik heb mijn eigen Sportschool gehad en heb letterlijk honderden mensen persoonlijk begeleid met dit systeem.
Ik weet dus dat dit systeem werkt. Het feit dat ik niet wil reageren wil niet zeggen dat ik zaken niet kan onderbouwen. Maar dat maakt nu ook niet meer uit. Jij hebt alles al op het forum gezet en je aanhang vind het mooi. gefeliciteerd hiermee

Ik wens je veel plezier met hetgeen je allemaal doet en wens je veel succes met het schrijven van je eigen boek.

Peter


p.s

het valt me op dat je op dit forum Robjee heet. Waarom: al jij diëtist bent en je een bedrijf hebt, gebruik je een alias? je wilt toch juist dat mensen weten met wie ze van doen hebben?

Ik sta met mijn naam en foto op het internet. Dus als je het over open en eerlijk hebt dan ben ik dat wel. het zelfde geldt trouwens voor al die mannen en vrouwen die reageren. Dit is voor mij de reden niets hiermee te doen. Maar dat had ik jou in de eerste mail ook al gezegd.
Als reactie en om hem tegemoet te komen heb ik de volgende mail gestuurd:


Hallo Peter,

Toen ik aangaf dat ik een topic ging openen had je daar geen probleem mee. Je zou er alleen niet aan deelnemen.
Dit heb ik gedaan en het is aan anderen hoe ze hierop reageren. Dat heb ik niet in de hand. Sommige zijn net als jij "direct" en geven hun mening. Je was op de hoogte dat die mogelijkheid erin zat. Het was zelfs DE reden waarom je zelf niet zou reageren in het topic. Desondanks maakte je de belofte om mij de nodige informatie toe te sturen en jouw uitspraken nog eens goed te overzien.
Persoonlijk vind ik het dan een vreemde beslissing om op basis daarvan jouw programma niet meer te onderbouwen en je belofte te breken. Zeker omdat het maar om het geven van een paar onderzoeken gaat waar je naar verwijst. Is dat nu zo moeilijk en geheimzinnig? Hebben anderen geen recht om kennis te nemen van de onderbouwing?
Mocht ik iets geschreven hebben dat niet klopt kun je het aangeven en toelichten. Heb je gelijk, dan zal ik dat aanpassen. Dat mag ook via de mail.

Nogmaals gaat het mij niet om het effect dat je ermee hebt bereikt, maar om de onderbouwing van de theorie die je gebruikt. Dat is wel een wezenlijk verschil. Dat heb ik je eerder ook al geschreven.

Tot slot heb ik nog een voorstel. Wil je mijn vragen beantwoorden wanneer ik het antwoord niet op www.dutchbodybuilding plaats?
Ook ben ik bereid om een keer een afspraak met je te maken wanneer je de nodige informatie boven water hebt. Dan weet je ook met wie je van doen hebt.

Graag hoor ik weer van je.

Groeten,
Rob


Hierop antwoordde hij met de volgende mail:

Rob,

ik ga nergens meer op in. daarvoor is het nu te laat. dankzij jou sta ik nu met mijn kop op o.a. tros radar. dus als men mijn naam googled dan zien ze dat.
waarvoor dank.

jij hebt willens en wetens een topic geplaatst op meerdere fora.(onder een alias) Maar er is in mijn ogen een verschil in : iets plaatsen en dan zien wat er van komt, of iets plaatsen en zelf heel duidelijk dit topic in " leven " houden.

Het feit dat je nu aanbiedt om zaken buiten dutch bodybuilders te houden heeft nu geen toegevoegde waarde meer.

ik laat het hierbij.

Peter.
In eerste via Youtube, later via voedingsfora, mail en een persoonlijk gesprek heb ik geprobeerd een onderbouwing te krijgen. Telkens geeft hij een reden om geen onderbouwing te hoeven geven. Dit terwijl hij die belofte wel gedaan heeft:

•Maar goed, ik heb hem gemaild dat ik alles boven tafel zal halen wat ik kan en het aan hem zal overleggen. Persoonlijk denk ik niet dat het hem zal overtuigen, maar meer kan ik niet doen.
•Ik ben altijd redelijk kort door de bocht en dat zal ook altijd zo blijven. Als ik gelijk heb ( mede op basis van mijn ervaringen) heb ik gelijk. Maar mocht het zijn dat ik bepaalde uitspraken iets moet nuanceren, of zelfs zal moeten verwijderen uit mijn cursus omdat ze gewoonweg niet kloppen, dan zal ik dat doen. Dat beloof ik je bij deze.
•Je hebt idd wel een punt over het feit dat ik zeg dat ik op basis van feiten deze cursus geef maar vervolgens niet 1,2,3 die feiten kan produceren. Dit heeft mij ook wel aan het denken gezet natuurlijk. Hier ga ik aan werken en zal je mijn bevindingen overleggen.
•Ik wens je een goed weekend Rob en zodra ik alle informatie heb zal ik je dit mailen.


De vraag is ook waarom hij op fora geen onderbouwing geeft. Dit zou mij en anderen de mond snoeren en het zou ook marketingtechnisch een goede zet zijn. In plaats van een kritisch artikel wordt het een artikel waarmee hij zijn cursus en test kan promoten.
Dat hij die mogelijkheid niet heeft benut en kritische geluiden niet weerlegt is toch zijn eigen keuze.
 
Laatst bewerkt:
Tja, hij heeft weinig keus met z'n WC-eend diploma en z'n systeem waar geen goede onderbouwing voor is.

het zelfde geldt trouwens voor al die mannen en vrouwen die reageren.
Ook digibeet zo te lezen.

Iedereen vindt het blijkbaar noodzakelijk zijn mening te uiten ten koste van en ander zonder zelf ook maar iets positiefs te kunnen produceren.
:roflol: En dan te bedenken dat je op DBB zou worden afgeslacht als je van die onzin zit te verkondigen.
 
Peter Bierhof heeft nu de medische achtergrond van het oxidatie-type op zijn site geplaatst. In ieder geval een poging daartoe. [Link niet meer beschikbaar]
Daarbij vond hij het nodig om mijn naam te vermelden (met onjuiste informatie) terwijl ik hem heb aangegeven waarom ik daar terughoudend mee ben. Dat heeft niets meer met inhoud te maken, maar goed. Zelf heeft hij mij ook een mail gestuurd met het verzoek (bevel) om die niet te publiceren. Nou zal ik mij niet verlagen om het op dat niveau te spelen...

Zijn tekst is een vertaling van de volgende site: http://www.bloodph.com/articles/pwk-revisited.asp
Dit gaat echter puur over oxidatie en het effect ervan op de zuurgraad van het bloed. Peter Bierhof heeft het echter over de snelheid van de vertering.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen verschillend met voeding omgaan. De een verteerd zijn voeding heel snel en makkelijk en zet het makkelijk om in energie terwijl een ander ( dezelfde voeding) heel moeilijk en langzaam zal verteren en omzet in energie.
Dit noemt men Oxidatie Snelheid.
[Link niet meer beschikbaar]
Dat voedingsmiddelen een verschillende netto zuurbelasting hebben is al langer bekent. Groente en fruit zijn base-vormend en eiwitten zuur-vormend. Ook bepaalde mineralen spelen hierbij een rol. Dit benadrukt het belang van voldoende groente en fruit eten, maar onderbouwd niet de methode die Peter Bierhof hanteert. Kenmerkend is verder dat de relevante onderzoeken afwezig blijven.
Een review over het boek "The metabolic typing diet" door Wolcott et al:
This book is incredibly heavy going and certainly seems to blind its readers with science. Unfortunately, much of this is science fiction rather than science fact. While the idea of eating a different diet to suit your metabolisms is interesting, most health professionals are still in agreement that a healthy, balanced diet is the only type of diet most people need to follow.
Meanwhile, the information is confusing, complicated and muddled – it feels as though the authors have read numerous diet books and taken little bits from each of them. If any of the diets actually do result in weight loss, it’s almost certainly because they restrict groups of food – and ban booze and sugar – which in turn restricts calories. My advice: leave this one at the bookshop.
http://www.weightlossresources.co.uk/diet/reviews/the-metabolic-typing-diet.htm

Het is nu wachten op deel twee. Ik wacht vol spanning af!
 
Ik snap het niet, z'n post heeft betrekking op iets anders dan wat hij beweert op z'n site?

Edit: Oh ligt niet aan mij dus hehe.

Maar ik strijd graag met open vizier- vandaar ook altijd mijn eigen naam en foto op alle social media (en dus geen alias /schuilnaam)
Wat 'n idioot is het toch ook :roflol: Jij zit tenslotte toch ook met je echte naam op social media? Social media vergelijken met 'n forum, wat 'n digibeet.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen vindt het blijkbaar noodzakelijk zijn mening te uiten ten koste van en ander zonder zelf ook maar iets positiefs te kunnen produceren.

Het ontkrachten van een onwaarheid of iets wat niet bestaat, zou ik zelf ook definiëren als "iets positiefs produceren".

Ik heb mijn eigen Sportschool gehad en heb letterlijk honderden mensen persoonlijk begeleid met dit systeem.

Dit soort uitspraken vind ik altijd lastig:
-Zijn die mensen ook daadwerkelijk gebaat geweest bij zijn therapie?
-Hoe weet hij dat enig positief effect daadwerkelijk veroorzaakt is door zijn therapie?
-Op het internet vindt je waarschijnlijk duizenden internetsites van mensen die claimen dat ze honderden mensen hebben geholpen. Ik heb 2 sites en kan dit er ook zo opzetten.

Het feit dat ik niet wil reageren wil niet zeggen dat ik zaken niet kan onderbouwen.

M.a.w.: ik kan mijn theorie niet onderbouwen en vind dit een prima excuus om er verder niet op in te hoeven gaan.
 
Jammer dat dit topic bij verre niet op de eerste pagina's staan op google als je zijn naam intikt.
 
Jammer dat dit topic bij verre niet op de eerste pagina's staan op google als je zijn naam intikt.

Wel als je 'Peter Bierhof wc-eend diploma' intikt..... :)
 
Een update voor de geïnteresseerde:


Online cursus Peter Bierhof uitgelicht deel II

Enkele personen (Watson, Wilson, Eck, Lawder, Wolcott) hebben zich bezig gehouden met de ontdekking en verspreiding van het zogenaamde oxidatie-type. De achtergrond ervan is dat het metabolisme (dit is wat anders dan de spijsverering) van mensen verschilt, hetgeen zich uit in een verschillend effect op de zuurgraad van het bloed.
Bij mensen die onder de fast-oxidizers vallen zou het bloed licht zuurder zijn. Bepaalde voeding, afhankelijk van het oxidatie-type, zou op basis daarvan een positief effect hebben op de gezondheid. Zo bepaalt de uitslag van het oxidatie-type welke verdeling macronutriënten optimaal zou zijn (1). Voeding is echter veel complexer dan enkel de samenstelling van macronutriënten.

Wat ik mezelf afvraag is wat er zou moeten veranderen na een voedingsinterventie. De zuurgraad van het bloed moet hetzelfde blijven omdat de persoon anders in een ander oxidatie-type zou vallen volgens Peter Bierhof (2). En volgens Peter Bierhof is het oxidatie-type niet te veranderen (3). Vreemd, omdat juist de zuurgraad van het bloed verantwoordelijk wordt gehouden voor de gezondheidsproblemen (4).

De diagnose voor het type oxidizer gebeurt volgens Lawrence Wilson door een haar-analyse. Deze methode is een verdere ontwikkeling op basis van de theorie van Watson. Hierbij wordt gekeken naar de verhouding van calcium/kalium, natrium/magnesium en natrium/kalium. Hierover heeft hij een artikel gepubliceerd in Journal of Orthomolecular Medicine (5)
Methodologisch ontbreekt er wel het één en ander aan het onderzoek om de resultaten serieus te nemen. Het wordt ook niet voor niets in een orthomoleculair tijdschrift gepubliceerd en niet in een gerenommeerd medisch tijdschrift. Zo wordt er aangenomen dat een negental signalen en symptomen de oxidatie-snelheid kunnen weergeven (zie blz 128 ref. 5). Een fast-oxidizer zou bijvoorbeeld de mate van zweetproductie, bloeddruk of een voorkeur hebben voor rood vlees, terwijl een slow-oxidizer de voorkeur heeft voor kip, vis en vegetarische eiwitten. Dit is de basis, het fundament van het onderzoek. Als dat op vage aannames wordt gebaseerd heeft dat gevolgen voor de rest van het onderzoek. En hier gaat het dus al mis. Waaruit blijkt dat deze negen signalen en symptomen corresponderen met de zuurgraad van het bloed en dus het oxidatie-type? Ook wordt er voorbij gegaan dat deze signalen en symptomen weleens andere oorzaken kunnen hebben. Deze moeten dan eerst uitgesloten worden.
De diagnose diabetes mellitus wordt ook niet gesteld op basis van vragen naar voedselvoorkeuren. De causale relatie tussen die twee ontbreekt namelijk.
Ook de referenties die gebruikt worden zijn niet spectaculair wat betreft kwaliteit en kwantiteit. Het zijn twee boeken en twee artikelen (geen onderzoeken).

Een andere uitleg is dat het effect van de voeding afhankelijk is van het sympatisch en para-sympatisch zenuwstelsel. Onderdelen van het autonome zenuwstelsel. Bij iemand waarbij het para-sympatisch zenuwstelsel dominant is heeft een bepaalde voeding een andere uitwerking dan bij iemand waarbij het para-sympatisch zenuwstelsel dominant is. Bij fast-oxidizers zou het sympatisch zenuwstel de boventoon voeren (6).

De bovenstaande informatie is veelvuldig op internet te vinden met de poging om het overtuigend en plausibel in elkaar te zetten. Wat echter telkens ontbreekt is een verwijzing naar onderzoek dat de theorie onderbouwd. Vreemd, gezien de vele onderzoekers die erbij betrokken zijn. Wel hebben enkele onderzoekers er boeken over geschreven die als referentie dienst doen.

Dan de vertaling van deze theorie door Peter Bierhof.
In plaats van een haar-analyse heeft Peter Bierhof een online vragenlijst ontwikkeld met 16 vragen om het oxidatie-type vast te stellen (à €9,95). Deze vragen zijn onder andere gebaseerd op instinctieve voedselvoorkeuren. Hier loopt de vergelijking met de theorie van Wilson en anderen al spaak. Met een vragenlijst kan niet achterhaald worden wat de ratio van de genoemde mineralen is (de methode om het oxidatie-type vast te stellen volgens Wilson). Ook lijkt er geen samenhang tussen voedselvoorkeuren en de zuurgraad van het bloed. Voedselvoorkeuren hebben ook te maken met onder andere opvoeding, emotie en gewoonten (7-9). Dit zet al vraagtekens bij de validiteit van de online vragenlijst.
Het lijkt erop dat hij zelf voortborduurt op een niet bewezen theorie. Een uiterst relevante en zelfs essentiële vraag is dan ook waar de vragenlijst die Peter Bierhof gebruikt om het oxidatie-type vast te stellen op is gebaseerd. Wat zegt de uitslag precies? Een vraag die ik hem verschillende keren heb gesteld en waar zijn broek een beetje van afzakt (10).

Lawrence Wilson geeft aan (11):
WARNING: Metabolic typing that is offered by some other individuals and groups is not the same as that presented in this article and on this website. Please be warned that other systems of metabolic typing, and other methods to assess the oxidation type are often incorrect, confusing and dangerous.

WARNING: Before proceeding, I wish to clarify that some physicians determine the oxidation rate using blood tests, questionnaires and perhaps other means. They may also suggest different foods and nutrients for the oxidation types. This can be confusing, incorrect and even dangerous

De vraag is of Peter Bierhof zelf de achtergrond van het oxidatie-type goed begrepen en vertaald heeft. Op zijn site en in zijn video’s legt hij het namelijk niet zo uit zoals de bedenkers het beschrijven. Hij vertaalt het oxidatie-type naar het vermogen om een bepaalde voeding te verteren. Dat is echter niet juist. Er wordt helemaal niet gesproken over de snelheid van de vertering, hetgeen Peter Bierhof als basis noemt (12):
Slow -Oxidizer Deze verteert de voeding heel langzaam en heeft dus belang bij makkelijker verteerbaar voedsel. Dus: meer koolhydraten en minder eiwitten en vet
Mid- Slow Oxidizer
Mid- Oxidizer Dit is een gemiddelde vertering snelheid
Mid- Fast Oxidizer
Fast -Oxidizer Deze verteert de voeding heel snel en heeft dus belang bij moeilijk verteerbaar voedsel. Dus: meer eiwitten en vet en minder koolhydraten

Een zekere dr. Lawder en dr. Watson hebben ontdekt de snelheid waarmee mensen de voeding verteert en omzet in energie heel verschillend kan zijn.

Met Oxidatie bedoelen we hier: De snelheid waarmee je lichaam de voeding verteerd en omzet in energie.

Hij baseert zijn adviezen op de verteerbaarheid van het voedsel dat zou passen bij het oxidatie-type. Een betere benaming zou dan zijn digestion-type (hoewel de vragenlijst hier ook niet mee correspondeert) Over het effect op de zuurgraad wordt niet gesproken terwijl dit wel van belang lijkt te zijn volgens Watson en anderen:

The principles of Metabolic Typing depend heavily upon blood ph control. These were first demonstrated by George Watson, PhD and later by Rudolf Wiley, PhD. Emanuel Revici, MD and later Guy Schenker, DC have done extensive work regarding the various types of acid/alkaline imbalances as well(13)
Overigens is het lichaam redelijk goed in staat om de pH van het bloed binnen normaal-waarden te houden dankzij bicarbonaat, longen en nieren.

citaat Peter Bierhof zei:
Ik kies voor de supplementen van W.I.N. Waarom? Omdat al deze produkten medisch en wetenschappelijk onderbouwd zijn. Aan sommige produkten ligt 30 jaar onderzoek ten grondslag! (12)
Opmerkelijk is dat de producten van WIN E-nummers bevatten waarvan Peter Bierhof zegt ermee op te passen of zelfs echt moet vermijden (14).
Voorbeelden zijn magnesiumstearaat, calciumsulfaat, hydroxypropylmethylcellulose, acesulfaam K, sucralose, microkristallijne cellulose, vernet carboxymethylcellulose, maar ook suiker, fructose en maltodextrine (15). Deze zijn ook te koop op zijn WIN-webshop (16).

Dit lijken mij toch duidelijk twee tegenstrijdige adviezen en visies.
Nog niet gesproken over de aangedikte en onjuiste claims die WIN (maar ook andere fabrikanten) gebruikt voor hun producten. Het valt me op dat er zo gemakkelijk gezegd wordt dat iets “wetenschappelijk onderbouwd” is. Het begint bijna betekenisloos te worden. Maar het zal wel goed verkopen. Er is overigens een verschil tussen de wetenschappelijke onderbouwing van ingrediënten en producten (een combinatie van ingrediënten). De afgelopen jaren heeft de European Food and Safety Authority (EFSA) gezondheidsclaims beoordeeld die levensmiddelenfabrikanten in konden dienen. Ongeveer 80% is ervan kreeg een negatief advies en mag niet worden gebruikt in Europa. Voor de producten/ingrediënten van WIN zou met dezelfde beoordelingscriteria ook zonder twijfel veel claims worden afgekeurd. Sterker nog, bepaalde claims voor afzonderlijke ingrediënten in WIN-producten zijn door de EFSA afgekeurd.

citaat Peter Bierhof zei:
Maar wat zie je in de praktijk? Bijna iedereen wordt standaard op plm. 1.000 – 1.200 Kcal gezet! Na 20 jaar valt mij het bekje daar nog steeds van open.
Ongelofelijk dat dit nog steeds gedaan wordt. Zelfs de “deskundigen”die we kennen uit de media gaan nog steeds uit van dit principe, terwijl iedereen weet dat dit niet de manier is. Want als dat wel zo was, zou jij nu niet mijn e-book lezen. Toch? (17)

Hier wordt vergeten dat succesvol afvallen van meer factoren afhankelijk is dan alleen caloriebeperking. Denk aan motivatie, doorzettingsvermogen, kennis, vaardigheden, tijdgebrek, steun, eigen effectiviteit, psychologische factoren, medicijngebruik, ziekte, opvoeding, erfelijkheid, externe-eter, etc. Al deze factoren hebben invloed om het gewenste gedrag vol te houden. Peter Bierhof haalt er echter selectief één onderdeel uit en wijst dit aan als oorzaak zonder naar de andere factoren te kijken.
Een caloriebeperkt dieet van 1000 kcal/dag is niet altijd nodig, maar kan zeker voor sommige mensen effectief zijn.

citaat Peter Bierhof zei:
Als je van lezen en van “eerst alles onderzoeken” houdt voordat je actie gaat ondernemen, mail me dan eerst even. Dan kan ik je namelijk overladen met onderzoeken, feiten en fabels over voeding en suppletie. Hiermee ben je dan wel even een paar maanden zoet denk ik…….
Ben je echter meer zoals mij: geen/weinig woorden maar daden? Mooi! Dan gaan we aan de slag en zal ik je in de komende weken alles leren hoe je een voedingsadvies op maat kunt maken voor jezelf en/of voor een ander. Allemaal puur praktijk gerichte zaken en heel weinig theoretisch “geleuter” Waarom zeg ik dit? Omdat voor alle voordelen die ik op kan noemen over goede voeding en suppletie er altijd wel een of andere “wetenschapper”of instantie is die het tegendeel zal kunnen bewijzen op zijn/haar manier (17).

Hocus Pocus? ja, voor de meeste mensen, die nooit verder hebben gekeken dan hun neus lang is, wel. Maar zoals ik al zei: dit is een medisch onderbouwd programma waren jaren aan studie en onderzoeken aan vooraf zijn gegaan (17).)

Jammer dat Peter Bierhof desondanks de discussie niet aangaat. Niet op fora of via de mail, maar ook op Youtube en op zijn site heeft hij de mogelijkheid om te reageren uitgezet. Hij heeft het wel herhaaldelijk en nadrukkelijk over mij in zijn blogs, maar biedt mij niet de mogelijkheid om daarop te reageren. Een beetje kinderachtig, maar laat ik hem dat podium gunnen. Het is voor mij weer een drijfveer om zijn methode naar buiten te brengen. Het is dan aan anderen om een conclusie te trekken.

Het hele mailcontact tussen mij en Peter Bierhof is gebaseerd op het leveren van onderzoeken. Echt overladen werd ik er niet mee. Het enige dat ik vanaf 26 oktober kreeg was een korte bibliografie van het APEX Fitness programma bestaande uit voornamelijk boeken en het antwoord:

citaat Peter Bierhof zei:
- Wat ik je nu voor je kan, en ga, doen is je verwijzen naar het boek van dr. Lawder het I.N. diet.
- Ik heb geen zin - en dat moet je niet verkeerd oppakken - om alles in detail voor jou uit te zoeken. Ik baseer nl alles ook voornamelijk op eigen ervaringen. Van mezelf en van mensen die ik begeleid heb.
- Ik laat het hier bij Rob, want heel eerlijk gezegd heb ik hier even geen zin en geen tijd voor

Zelf heb ik hem op de hoogte gesteld dat ik dit topic ging plaatsen en heb hem uitgenodigd om te reageren.
Nogmaals wil ik hem via deze weg uitnodigen om te reageren. Een persoonlijk gesprek is ook prima.

Wat ik graag wil zien (en noodzakelijk is om de methode van Peter Bierhof te onderbouwen) is:

- Een definitie van het oxidatie-type die objectief met een gevalideerde methode te meten is.
- Kwalitatief goed onderzoek dat laat zien dat de optimale verhouding macronutriënten afhankelijk is van het oxidatie-type en invloed heeft op relevante eindpunten (bijvoorbeeld bloeddruk, bloedlipiden, glucosewaarden, mortaliteit, lichaamsgewicht etc.)


Ik ben me ervan bewust dat het bovenstaande ontbreekt en niet zomaar aan te tonen is. Maar het is Peter Bierhof die de uitspraken doet, zijn hele methode wetenschappelijk en medisch onderbouwd noemt, en andere diëten afkeurt. Bij dergelijke duidelijke uitspraken hoort een overtuigende onderbouwing. Zeker wanneer hij zelf aangeeft dat hij deze kan geven (18), hoewel? (19). Het verwijzen naar boeken voldoet hier niet aan.
Er kan duizend keer uitgelegd en beschreven worden waar het oxidatie-type voor staat en wie de ontdekkers zijn. Maar daarmee wordt geen onderbouwing gegeven. Het beschrijven van homeopathie en de achtergrond van Samuel Hahnemann is ook geen onderbouwing voor de werking van homeopathie.

Referenties

1. Peter Bierhof: “De verdeling K-E-V loopt uiteen van 40 -35 -25 voor een Fast-Oxidizer tot aan 75 -15 -10 voor een Slow-Oxidizer”.
[Link niet meer beschikbaar]
2. Peter Bierhof: “Snelle oxidizers produceren een zuur veneuze bloed-pH, en langzame oxidizers produceren een alkalisch veneuze bloed pH.”
[Link niet meer beschikbaar]
3. Peter Bierhof: “Men heeft ontdekt dat de oxidatie snelheid ook per persoon verschillend is, maar deze kan NIET worden beïnvloed. Dit is nl genetisch bepaald.”
[Link niet meer beschikbaar]
Peter Bierhof: “Let wel: verterings snelheid is iets anders dan verbranding snelheid. Deze is te beïnvloeden maar een verterings snelheid is genetisch bepaald en niets aan te veranderen.”
[Link niet meer beschikbaar]
4. Peter Bierhof: “Hij vond dat de uitingen van lichamelijke en psychische onbalans optreden wanneer de veneuze pH te ver afwijkt van de optimale pH-waarde van 7,46.”.
[Link niet meer beschikbaar]
5. http://orthomolecular.org/library/jom/1986/pdf/1986-v01n02-p126.pdf
6. http://www.drlwilson.com/articles/Oxidation Types 1104.htm
7. Benton D. Role of parents in the determination of the food preferences of children and the development of obesity. Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jul;28(7):858-69.
8. Harris G. Development of taste and food preferences in children. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2008 May;11(3):315-9.
9. Wardle J, Cooke L. Genetic and environmental determinants of children's food preferences. Br J Nutr. 2008 Feb;99 Suppl 1:S15-21.
10. Peter Bierhof: “Maar goed, alles wil hij aangeleverd hebben incl hoe de vraagstelling is geweest, op welke manier zijn de onderzoeken gedaan etc etc. Hier zakt mij de broek een beetje van af.”
11. http://www.drlwilson.com/articles/Oxidation Types 1104.htm
12. [Link niet meer beschikbaar]
13. http://metabolichealing.com/educati...tion/the-science-of-metabolic-type-nutrition/
14. [Link niet meer beschikbaar].
15. [Link niet meer beschikbaar]
[Link niet meer beschikbaar]
[Link niet meer beschikbaar]
[Link niet meer beschikbaar]
[Link niet meer beschikbaar]
16. http://www.mywinwebpage.com/peterenheidie/SC_Category.aspx?CategoryID=3
17. [Link niet meer beschikbaar]
18. Mail van Peter Bierhof 11-11-20111: “Je hebt idd wel een punt over het feit dat ik zeg dat ik op basis van feiten deze cursus geef maar vervolgens niet 1,2,3 die feiten kan produceren. Dit heeft mij ook wel aan het denken gezet natuurlijk. Hier ga ik aan werken en zal je mijn bevindingen overleggen.”
19. Luister onder andere naar: http://www.youtube.com/watch?v=UYgHN_-huRM&feature=related (4:00-4:20 min).
Mail van Peter Bierhof 29-11-2011: “Het feit dat ik niet wil reageren wil niet zeggen dat ik zaken niet kan onderbouwen.”
 
Toppie Robjee :thumbs:

Ik kies voor de supplementen van W.I.N. Waarom? Omdat al deze produkten medisch en wetenschappelijk onderbouwd zijn. Aan sommige produkten ligt 30 jaar onderzoek ten grondslag! (12)
Dit zei een vriend van me ook, deze verkoopt ook W.I.N. producten. Lijkt 'n beetje of dit babbeltje bij hun allemaal erin wordt gestampt, als je de producten beschouwd zie je dat het er alles behalve bijzondere ingredienten inzitten, en gewoon dik overpriced is. Natuurlijk niet zo heel verwonderlijk bij multi-level marketing.
 
Laatst bewerkt:
Peter Bierhof heeft deel II op zijn site gezet over het oxidatie-type. Net zoals deel I is het een uitleg, hetgeen wat anders is dan een onderbouwing:
[Link niet meer beschikbaar]

Tijdens de glycolyse is de productie van H2O en ATP en bij de citroenzuurcyclus van H2O, CO2 en ATP een constant gegeven per molecuul glucose of per vetzuur.
Daarvoor bestaan reactievergelijkingen zoals die van de verbranding van glucose:

C6H12O6 + 6 H2O + 6 O2 --> 6 CO2 + 12 H2O + 38 ATP + warmte

Links van de pijl moeten evenveel C-tjes (koolstof), O-tjes (zuurstof) en H-tjes (watersof) staan als rechts van de pijl. Dit zorgt voor het biochemisch gegeven dat een molecuul glucose of een bepaald vetzuur bij iedereen dezelfde eindproducten levert. Het is dus niet zo dat de verbranding van een molecuul glucose bij de één meer CO2 oplevert dan bij een ander. Die indruk krijg ik nu wel.
Bij fast-oxidizers worden koolhydraten namelijk uit de voeding gehaald en vervangen door eiwitten (de pH van het bloed bij fast-oxidizers zou lager zijn). Koolhydraten zouden bij deze personen dus zorgen voor een grotere zuurproductie dan bij een ander. Bij een slow-oxidizers worden koolhydraten juist verhoogd.

De pH in een oplossing daalt wanneer er teveel H+-jes ontstaan. Het lichaam kent echter diverse manieren (buffers) om deze H+-tjes weg te werken, waarmee de pH van het bloed gereguleerd wordt. Denk aan bicarbonaat, de nieren en de longen.

Het kan interessant overkomen om een afbeelding van de glycolyse en de citroenzuurcyclus te plaatsen, maar het heeft niet specifiek iets van doen met het oxidatie-type.

Al met al brengt de uitleg mij niet veel duidelijkheid.
 
Hun pH waarde van het bloed is dan meestal lager dan het normale (neutrale) niveau van 7,0. Dus zuurder.

Ik heb liever dat m'n bloed pH wat hoger ligt dan 7.0, wat 'n epic stukje tekst weer van hem. Hij vertelt gewoon 'n beetje over iets heel basaals als de citroenzuurcyclus, voegt wat poep toe van dr. Watson, en klaar. Hij snapt er zelf helemaal niks van.
 
In de voeding van tegenwoordig is het niet meer mogelijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Kortom: in de producten van tegenwoordig zitten haast geen vitamines en mineralen meer.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit niet zomaar van mij gelooft. En terecht, want je moet ook niet zomaar alles en iedereen geloven. Jij bent
verantwoordelijk voor je eigen leven en dus moet ook jij je eigen onderzoek doen.
[Link niet meer beschikbaar]

Al vaker heb ik elders hierover geschreven. Een interessant onderwerp voor discussie. Het is namelijk niet alleen Peter Bierhof die dit beweert, maar vaak op internet te vinden is. Meestal wordt hiervoor het onderzoek van Geigy gebruikt (1), zo ook door Peter Bierhof.
Deze tabel geeft duidelijk aan dat het aantal vitamines en mineralen van 1985 tot 2002 drastisch gedaald is. De oorzaak zou zijn gronduitputting, luchtvervuiling, snelle groei, langdurige opslag en
transport. Is nu suppletie noodzakelijk om voedingssupplementen te gebruiken zoals Peter Bierhof (verkoper van WIN-voedingssupplementen) zegt (2)
Het moet gezegd dat de grootschalige land- en tuinbouw niet ideaal is. Maar rechtvaardigt dit de bovenstaande uitspraken? Hier volgen een aantal punten waarom ik denk van niet:

  • Tegenwoordig wordt de landbouwgrond intensief gebruikt. De bodem zou daardoor uitgeput raken. De bodem wordt echter ook intensief bemest. Er zijn dan ook geen aanwijzingen dat de kwaliteit van de landbouwgrond zo drastisch achteruit is gegaan.
  • Essentieel wanneer men vergelijkingen wil maken is dat op gelijke/vergelijkbare wijze is vergeleken. In het geval van het onderzoek van Geigy is dat niet het geval. Gedurende die 17 jaren zijn de meetmethoden verbetert en verfijnd. Bestanddelen die vroeger werden meegemeten met een bepaald vitamine of mineraal werden in 2002 niet meer voor dat vitamine of mineraal aangezien. Gevolg is een nauwkeurige meting met een lager analyse-cijfer. Maar dat wil niet zeggen dat de werkelijke voedingswaarde is achteruit gegaan.
  • Tegenwoordig gaat het transport steeds sneller en onder verbeterde omstandigheden. Ook de opslag is verbeterd. De snelle koeling na de oogst beperkt ook het verlies van vitamines en mineralen.
  • Naast een verschil in meetmethoden is er een verschil in ras, teeltmethoden, opslag, transport, seizoen, groeiomstandigheden etc. Dit maakt het moeilijk om een juiste vergelijking te maken.
  • De gepresenteerde analyse-cijfers van het onderzoek van Geigy kunnen wellicht selectief gekozen zijn. Het blijven immers een beperkt aantal voedingsmiddelen gezien het grote assortiment aan groente en fruit. Onderzoekers willen scoren en met dergelijke resultaten gebeurt dat.

  • Op internet circuleert telkens dezelfde tabel met analysecijfers en de bron. Meer informatie over dat onderzoek is niet te vinden (1985 Farmaceutisch bedrijf Geigy (Zwisterland). 1996 en 2002 Levensmiddelen laboratorium Karlsruhe/ Sanatorium Oberthal). Afgaan op alleen een tabel vind ik onbetrouwbaar. Maar mensen die de resultaten bevallen maken er dankbaar gebruik van.
  • Opvallend is dat er maar van enkele vitamines en mineralen analyse-cijfers genoemd worden. Vijf in totaal, terwijl er 13 vitamines (exclusief pro-vitamines) en 14 belangrijke mineralen zijn. Ook dat zet vraagtekens bij mij. Hoe zit het met de andere vitamines en mineralen? Het is bekend dat variatie belangrijk is omdat niet alle voedingsmiddelen alle vitamines bevatten. Het vergelijken van een beperkt aantal analyse-cijfers (vitamines en mineralen) van een beperkt aantal voedingsmiddelen geeft dan ook geen volledig beeld. Mogelijk dat ook hier selectief gekozen is, of dat juist de meetmethoden van deze vitamines en mineralen is veranderd. Speculatie, maar een mogelijkheid.
  • Er is een belangrijk verschil tussen een achteruitgang van de voedingswaarde van groente en fruit en dat groente en fruit tegenwoordig onvoldoende voedingswaarde zou bevatten. Wanneer een auto langzamer gaat rijden hoeft deze nog niet stil te staan. In Nederland heeft het RIVM het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO)(3). Dit bestand bevat analysecijfers van bijna 2800 voedingsmiddelen. Hieruit blijkt dat met een gevarieerde en verstandig samengestelde voeding voldaan kan worden aan de opgestelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (uitgezonderd enkele risicogroepen).
  • Volgens de meest recente voedselconsumptiepeiling (2007-2010) blijkt dat veel Nederlanders niet alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen (4). De reden hiervoor is niet dat groente en fruit onvoldoende voedingsstoffen zouden bevatten, maar de keuze die mensen maken. Zo is te zien dat de inname van groente en fruit veel te laag is (zie tabel 4.1 – 4.11).

Staat nu vast dat onze voeding van tegenwoordig niet minder voedingsstoffen bevat dan vroeger? Nee, dat niet. Er zijn nu eenmaal geen betrouwbare manieren om dit daadwerkelijk aan te tonen. Maar mocht hier sprake van zijn zal dat beperkt zijn en de gezondheid niet negatief beïnvloeden. In ieder geval zijn er geen aanwijzingen dat suppletie noodzakelijk is. En mocht iemand voor de zekerheid een supplement willen gebruiken volstaat een eenvoudig Multi-vitamine-supplement. Dit hoeft absoluut niet veel geld te kosten.

Referenties

1. http://www.foodlog.nl/images/uploads/Voedingswaarden_Geigy.pdf
2. Peter Bierhof: “Is suppletie wel nodig? Helaas wel. In de voeding van tegenwoordig is het niet meer mogelijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.”
[Link niet meer beschikbaar]
3. http://www.rivm.nl/nevo/
4. http://www.rivm.nl/vcp_en/Images/00...sumption Survey 2007-2010_def_tcm81-74475.pdf

---------- Post toegevoegd Sat 3 Dec 2011 om 21:28 ----------

Peter Bierhof heeft een volgend deel geplaatst over de medische- en wetenschappelijke onderbouwing van zijn methode (1).

Maar goed. Eens zien of ik kan aantonen of ik gelijk heb.

Medisch onderbouwd. Ja, dat is zo. Het begrip Oxidatie Type is door meerdere artsen onderzocht en beschreven in verschillende boeken en media.
Zo zijn er meerdere diëten die door artsen onderzocht zouden zijn en waarover een boek is verschenen. Dat is voor mij geen definitie van medisch onderbouwd. Wanneer een wetenschapper een boek schrijft is het onderwerp ook niet meteen wetenschappelijk onderbouwd.

Wetenschappelijk onderbouwd.
Ja. 1 van de manieren om te zien wat het effect van voeding op het lichaam is, is een pH meting van het bloed. Inname van veel eiwitten zal de ph waarde doen stijgen ,terwijl inname van veel koolhydraten deze zal doen dalen. (zeker bij mensen die aan het uiteinde van de ” schaal” zitten wat betreft hun Oxidatie type). De pH van het bloed kun je meten door middel van bv meetstrips. Er van uitgaande dat je goede kwaliteit meetstrips hebt , zal de uitslag -onder dezelfde omstandigheden- altijd hetzelfde zijn.

Een wetenschappelijke onderbouwing hoort gepaard te gaan met wetenschappelijk onderzoek. Niet met boeken of media-aandacht. De onderzoeken ontbreken echter.
Het effect van voeding op de zuurgraad van het bloed heeft niets met het oxidatie-type te maken (2). Of er moet aangetoond worden dat de netto-zuurproductie van een voedingsmiddel verschilt per oxidatie-type (waar nog een duidelijke definitie voor gegeven moet worden). Peter Bierhof lijkt zelf de criteria te bepalen voor een wetenschappelijke onderbouwing.
Overigens gaat een verhoogde eiwit-inname ook gepaard met een verhoogde uitscheiding van zuur via de nieren (3).

dit zijn de feiten die in de cursus behandeld worden (in willekeurige volgorde)
* Ik ben een voedindeskundige met 20 jaar ervaring
Dat wil niet zeggen dat de methode waarmee gewerkt wordt wetenschappelijk onderbouwd is. Overigens is het ook een feit dat iedereen zich voedingsdeskundige kan en mag noemen.
* Ik heb mijn eigen sportschool gehad en honderden mensen persoonlijk begeleid
Dat wil niet zeggen dat de methode waarmee gewerkt wordt wetenschappelijk onderbouwd is.
* voeding van tegenwoordig heeft minder voedingswaarde dan 20 jaar geleden.
Dat is nog maar de vraag. Bovendien wil dat niet zeggen dat de methode waarmee gewerkt wordt wetenschappelijk onderbouwd is
* de gemiddelde Nederlander krijgt te weinig vitaminen binnen in de voeding
Dat wil niet zeggen dat de methode waarmee gewerkt wordt wetenschappelijk onderbouwd is.
* de gemiddelde Nederlander beweegt te weinig
Dat wil niet zeggen dat de methode waarmee gewerkt wordt wetenschappelijk onderbouwd is.
* Diabetes type II komt nu al veelvuldig voor bij jonge mensen
Dat wil niet zeggen dat de methode waarmee gewerkt wordt wetenschappelijk onderbouwd is.
* Producten waar ik ook mee werk staan in de PDR
Dat wil niet zeggen dat de producten die daarin staan effectief zijn.
Bovendien wordt de Physicans’ Desk Reference (PDR) (4) grotendeels gefinancierd door de farmaceutische industrie. Een aspect waar je eerder nog tegen hebt geageerd (5)
* Aan producten waar ik mee werk is soms tot 30 jaar onderzoek vooraf gegaan
Dat wil niet zeggen dat ze effectief zijn.
* eenzijdige voeding is niet goed
Dat wil niet zeggen dat de methode waarmee gewerkt wordt wetenschappelijk onderbouwd is.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar Vitamines. Aangetoond is dat deze onmisbaar zijn in een goed voedingsschema. Ook zijn er studies gedaan die vragen zetten bij de huidige maatstaf van het ADH. Zoals bv vitamine D. ( Bron Wikipedia)

Wat dit te maken heeft met het oxidatie-type of de andere punten die ik heb aangehaald is mij onduidelijk. De wetenschap is telkens in beweging en komt door nieuwe kennis tot nieuwe inzichten. Dat is de basis van wetenschap.

Dus: als ik bovenstaande lees dan heb ik alle recht om te zeggen dat mijn beweringen juist zijn.
Daar denk ik anders over.

Referenties

1. [Link niet meer beschikbaar]
2. Manz F. History of nutrition and acid-base physiology. Eur J Nutr. 2001 Oct;40(5):189-99.
3. Remer T. Influence of nutrition on acid-base balance--metabolic aspects. Eur J Nutr. 2001 Oct;40(5):214-20.
4. http://www.pdrhealth.com/
5. Mail Peter Bierhof 11-11-2011: “Ik heb veel gezien in de 20 jaar dat ik mensen begeleid heb. Veel zaken waren niet goed. Veel populistisch gelul en veel commercie. Weet je: als een leugen maar vaak genoeg verteld wordt, dan wordt het vanzelf een keer als de waarheid aangenomen. Dat stoort/verontrust me. Met name de farmacie en de voeding industrie hebben zoveel macht dat ze langzamerhand de mensen vergiftigen. Allemaal voor het grote geld.”
 
Robjee, lijkt 'n beetje op 'n WC-eend diploma :D

Het is ook nog eens fout gespeld.

edit:
Goed werk Rob :thumbup:

* Ik ben een voedindeskundige met 20 jaar ervaring

Weer mooie spelling.

Zeker dat diploma zelf in elkaar geklust.

Jongens, waarom is een voedingsdeskundige met 20 jaar ervaringen zelf te dik?

* suiker bevat nagenoeg geen voedingswaarde maar wel Kcal

Een specialist die suiker niet onder voedingswaarde zet :roflol:

En waarom is iemand met 20 jaar ervaring zelf te dik?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Waar Peter Bierhof mee bezig is weet ik niet. Onlangs heeft hij een oud werkgever van mij benaderd voor informatie over mij. Maar blijkbaar is dat zijn manier van reageren wanneer iemand, nota bene met zijn toestemming, een kritisch en onderbouwd artikel over zijn methode plaatst met alle ruimte tot wederhoor. Maar die discussie vind ik eigenlijk minder interessant en leidt van het onderwerp af. Het onderwerp is de methode die Peter Bierhof aanbiedt en niet de persoon Peter Bierhof. Hoewel hij een scheiding daartussen steeds lastiger maakt.

De werkwijze van Peter Bierhof illustreert hoe sommige mensen en bedrijven een product in de markt zetten.
Een theorie die voor goedgelovige mensen plausibel kan klinken. Dit wordt versterkt door herhaaldelijk de aanduiding “wetenschappelijk onderbouwd” te noemen en door positieve praktijkervaringen te vermelden. Dan moet het wel kloppen…

Prima, maar voor het onderbouwen van een theorie zijn geen woorden, maar daden nodig. De gehele “onderbouwing” die Peter Bierhof heeft gegeven bestaat uit woorden (beschrijving van het oxidatie-type, wie de bedenkers zijn, basale en irrelevante informatie, etc) (1-3). Waar deze woorden op gebaseerd zijn (de onderbouwing) blijft telkens afwezig. Ondanks dat hij heeft aangegeven dat hij mensen die eerst alles willen onderzoeken kan overladen met onderzoeken (4). Het blijft telkens bij het verwijzen naar boeken van belanghebbende wetenschappers/auteurs (5-8).

Peter Bierhof doet een poging om aan te tonen dat zijn methode onderbouwd is (1-3). Deze beschrijvingen zijn alleen geen onderbouwing. Daar is eigenlijk geen discussie over mogelijk. In mijn vorige post heb ik al een korte reactie gegeven op de feiten die hij opsomt. Dat variatie en gezonde voeding belangrijk is en bijna de helft van de Nederlanders overgewicht heeft (Peter Bierhof vertaalt hier “bijna de helft” uit zijn referentie naar “meer dan de helft”…(9)), etc. heeft niets van doen met enige onderbouwing voor zijn methode. In dat opzicht is het een verstandige keuze van hem om een discussie niet aan te gaan. Maar voor mij vormt dat geen reden om het daarbij te laten.

Mensen die hun hoofd boven het maaiveld durven uit te steken en een eigen mening hebben en verkondigen kan ik zeker waarderen. Maar het moet natuurlijk wel te verdedigen zijn. En het kan niet zo zijn dat niemand daar vervolgens kritisch over mag berichten. Nu lijkt Peter Bierhof zich een “slachtofferrol” aan te meten omdat hij zou worden “afgerekend” voor het uitsteken van zijn hoofd boven het maaiveld (10). Dat is niet het geval. De aantoonbaar onjuiste informatie en afwezigheid van een onderbouwing zijn de redenen dat ik zijn methode niet vind deugen.

Nu nog wachten op zijn informatie over dr. Lawder en APEX fnas (Fitness and Nutrition Analysis Systems) die nog zou volgen (11).

Product van de maand voor vrouwen op zijn site is Lipotrim. Ingrediënten:
Ingrediënten: Garcinia Cambogia, verdikkingsmiddel: hydroxypropyl methylcellulose, verstevigingsmiddel: calciumsulfaat, antiklontermiddel (maïszetmeel, silicium dioxide), emulgator: magnesium stearaat, chroompicolinaat.
LipoTrim moet worden gebruikt in combinatie met een gezonde voeding en een programma voor lichaamsbeweging.


Op de site van Peter Bierhof staat echter te lezen over E-nummers (12):
Hydroxypropylmethylcellulose --> Echt Vermijden
Calciumsulfaat --> Risico’s bij te grote doses
Siliciumdioxide --> mogelijk schadelijk
Magnesiumstearaat --> Pas Op
Product van de maand voor mannen is Mass appeal. Ingrediënten:
Ingrediënten: 43% creatine monohydraat, dicalciumfosfaat, vulstoffen (microkristallijne cellulose, verknoopte natriumcarboxymethylcellulose, siliciumdioxide), inosine, stabilisatoren (stearinezuur, magnesiumstearaat), 4,8% vertakte keten aminozuren (4,1% L-leucine, 0,35% L-isoleucine, 0,35 % L-valine), L-glutamine, alfa-ketoglutaarzuur, calcium alfa-ketoleucine, glansmiddelen (hydroxypropylmethylcellulose, hydroxypropylcellulose, polyethyleenglycol, titaandioxide, propyleenglycol)

Op de site van Peter Bierhof staat echter te lezen over E-nummers:
Dicalciumfosfaat --> oranje label
Siliciumdioxide --> mogelijk schadelijk
Magnesiumstearaat --> Pas Op
Hydroxypropylmethylcellulose--> Echt Vermijden
Hydroxypropylcellulose --> Echt Vermijden
Propyleenglycol --> Echt Vermijden
Volgens mij toont dit duidelijk aan dat hij zichzelf tegenspreekt.

Referenties

1. [Link niet meer beschikbaar]
2. [Link niet meer beschikbaar]
3. [Link niet meer beschikbaar]
4. Citaat Peter Bierhof: “Als je van lezen en van “eerst alles onderzoeken” houdt voordat je actie gaat ondernemen, mail me dan eerst even. Dan kan ik je namelijk overladen met Mail onderzoeken, feiten en fabels over voeding en suppletie. Hiermee ben je dan wel even een paar maanden zoet denk ik…….”
5. Mail van Peter Bierhof: “Wat ik je nu voor je kan, en ga, doen is je verwijzen naar het boek van dr. Lawder het I.N. diet.”
6. Citaat Peter Bierhof: “Zijn boek, Nutrition and Your Mind, 3 welsprekend beschrijven zijn fascinerend onderzoek.”
[Link niet meer beschikbaar]
7. Citaat Peter Bierhof: “Bron: dr. Lawder (I.N.Diet), dr Watson (Nutrition and your Mind), APEX Fnas”
[Link niet meer beschikbaar]
8. Citaat Peter Bierhof: “Het begrip Oxidatie Type is door meerdere artsen onderzocht en beschreven in verschillende boeken en media.”
[Link niet meer beschikbaar]
9. http://www.nationaalkompas.nl/gezon...el-mensen-hebben-overgewicht-of-ondergewicht/
10. Citaat Peter Bierhof: “Ik begrijp dat we in Nederland niet zomaar onze kop boven het maaiveld uit kunnen steken en dat we vooral geen duidelijke mening mogen hebben. Want zo zijn we immers niet opgevoed? Doe maar normaal dan doen we al gek genoeg. Toch? Nou ik niet. Ik doe daar niet aan mee. Nooit gedaan en gaat hem ook nooit worden. Met ” normaal doen” bereik je niets. Tenminste dat vind ik. Ik vind dat je een stelling in moet durven nemen en er voor moet gaan. Ongeacht wat de ” massa” zegt of denkt.”
[Link niet meer beschikbaar]
11. Citaat Peter Bierhof: “Dit gaat over dr. Watson. Daarna hebben we nog dr.Lawder en APEX fnas.”
[Link niet meer beschikbaar]
12. [Link niet meer beschikbaar]
 
ik wil zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met deze manier van leven. En geld mag daarbij niet geen drempel zijn (1).
Dus geld moet een drempel zijn? Laat ik aannemen dat hij het zo niet bedoeld. Een prima insteek natuurlijk om geld geen drempel te laten zijn. Nu moet ik wel zeggen dat de e-books en de vijf korte powerpoint presentaties niet erg indrukwekkend zijn. Ze zijn nu ook gratis te downloaden en op internet is hierover meer dan genoeg te vinden. Geen producten in mijn ogen om geld voor te vragen.

De korting van 35% die gegeven wordt in de webshop klinkt leuk voor de consument, maar is ook een manier om mensen tot koop over te halen. Het is namelijk niet zo dat Peter Bierhof hiermee zijn producten weggeeft. Ook met 35% korting blijven de producten prijzig.

Het software-programma (in Excel) is niet zo gebruiksvriendelijk. In ieder geval vind ik de gratis Eetmeter van het Voedingscentrum een stuk beter (2). Onder andere door het gebruiksgemak, uitgebreider aantal voedingsmiddelen (2780 versus 901) en analysecijfers op basis van de NEVO-tabel. De software van Peter Bierhof hanteert andere analysecijfers, want ze komen niet overeen.
Nog niet gesproken over de reclame voor WIN producten in de software. Want suppletie is noodzakelijk.

Wat overblijft is de test om je oxidatie-type te bepalen. Hiervoor is het nodig om €9,95 af te rekenen. De onderbouwing hiervan heb ik al vaker besproken en vormt eigenlijk de basis van dit topic.

Maar zijn prijzen gaan volgend jaar veranderen (lees stijgen). De reden die ik eruit haal is dat de meeste mensen door de lage prijs de werkelijke waarde van zijn product niet zien (3). Waar hij deze reden precies vandaan haalt weet ik niet. Maar goed, het kan natuurlijk niet aan het product zelf liggen want dat is goed....(4).


1) [Link niet meer beschikbaar]
2) http://eetmeter.voedingscentrum.nl/
3) Ik ga weer ouderwetse prijzen hanteren. Dit betekent dat de prijzen straks weer omhoog gaan. De precieze prijs weet ik nog niet. Volgende week heb ik eerst even overleg met een zakenpartner, dan zullen we de zaken doornemen en de prijzen vaststellen. Maar duidelijk is dat deze wel omhoog gaat.
[Link niet meer beschikbaar]
4) Zelf heb ik een goed product die ik juist goedkoop in de markt wilde zetten, zodat zoveel mogelijk mensen hiermee aan de slag kunnen.Echter het gewenste effect blijft uit. Vandaar dat ik zojuist dit artikel op mijn blog heb gezet.
http://winst.nl/2011/ondernemerschap/mega-omzetboost-door-een-klein-foutje/
 
Robjee is internet serial killer. Ik vind het wel erg goed van je Robjee ik denk dat veel makkelijke lammetjes nu niet geslacht worden door zijn internetmarketingpraktijken als ze tenminste eerst google-en
 
Bedankt voor je reactie Alphabet.
Nu heb ik niet de behoefte om alles waar ik vraagtekens bijzet te vermelden. Maar op zijn site heeft hij onlangs een artikel geschreven dat mij het vermelden waard lijkt.

Help! Ik ben te dik, maar eet te weinig? Raar, maar waar. In de 20 jaar dat ik mensen geholpen heb met afvallen kan ik stellen dat 90% van de mensen met overgewicht (maar dan heb ik het dus niet over mensen met Obesitas) te weinig eten en toch zijn ze te dik. Hoe kan dat? (1)
Een antwoord daarop komt er niet. Het artikel is meer een verwijzing naar zijn producten.
Maar het is denk ik beter om eerst de vraag te stellen of het bovenstaande wel klopt. Aannemen dat de zelfgerapporteerde calorie-inname juist is, is gevaarlijk en vatbaar voor fouten. Bekend is namelijk dat mensen hun calorie-inname onderrapporten en hun lichaamsbeweging overrapporteren. Dit geldt eigenlijk voor iedereen (ook mensen met een gezond gewicht) maar de hoogte van de onder- en overrapportage neemt toe met de BMI. Een onderzoek laat zien dat mensen met obesitas hun calorie-inname met 47% onderrapporteren en hun lichaamsbeweging met 51% overrapporteren (2). De deelnemers waren 224 vrouwen die zeiden niet af te vallen op een dieet van 1200 kcal/dag of minder. Het advies om dan meer te gaan eten zou averechts kunnen werken.

De vraag is ook waarom het alleen voor mensen met overgewicht geldt en niet voor mensen met obesitas. Het lichaam denkt niet dat het moet stoppen met zwaarder worden wanneer een BMI van 30 kg/m2 is bereikt.

Het klopt dat je iets minder moet eten dan je normale dagelijkse behoefte (Kcal). Op deze manier dwing je je lichaam als het ware de reserves aan te spreken en val je dus af (1).

Dat lijkt mij tegenstrijdig met zijn bovenste uitspraak.
Dus om af te vallen moet je minder eten dan je energiebehoefte. Prima, daar ben ik het mee eens. Maar wanneer je weer te weinig eet kom je gewicht aan. Volgens Peter Bierhof zou immers 90% van de mensen met overgewicht te weinig eten. Laten we daar even verder op voortborduren. Dat wil dus zeggen dat je minder moet eten dan je energiebehoefte voor een stabiel gewicht (tussen “iets minder” en “te weinig”). Voor een stabiel gewicht zou je zelfs minder moeten eten dan om af te vallen. De obesogene leefomgeving en de hoge energiedichtheid van voedingsmiddelen lijken geen rol te spelen volgens Peter Bierhof.
Dat klopt natuurlijk niet, hoewel Peter Bierhof wel zegt dat het raar, maar waar is.

Waar komt overigens die extra vetmassa (energie) vandaan wanneer je te weinig eet en toch zwaarder wordt? Het druist in tegen de eerste wet van de thermodynamica. Die stelt dat energie niet verloren gaat en niet uit niets kan ontstaan.


Wil je het nog makkelijker hebben, download dan gewoon het PVS (persoonlijk voeding schema). Deze is trouwens volledig GRATIS en kun je hier downloaden. Met dit programma kun je precies je optimaal aantal Kcal berekenen evenals je BMI en je vetpercentage (1).
Voeding en het menselijk lichaam zijn zeer complex. De energiebehoefte kan op verschillende manieren benaderd worden. Het software-programma van Peter Bierhof doet dat ook. Het blijft echter een inschatting die gepaard gaat met een behoorlijke foutmarge. Hetzelfde geldt voor het berekenen van het vetpercentage. Het gebruik van superlatieven zoals “precies” en “optimaal” klinkt leuk, maar is hier niet op zijn plaats misleidend.


1) [Link niet meer beschikbaar]
2) Lichtman SW, et al. Discrepancy between self-reported and actual caloric intake and exercise in obese subjects. N Engl J Med. 1992 Dec 31;327(27):1893-8.
 
Back
Naar boven