XXL Nutrition

Guts Forever (4 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

True, assistance is goed, maar t mag natuurlijk niet de nadruk van de main lifts af halen (80/20)
 
De ratio main/assist moet je zelf aanvoelen. Als je skullcrushers vooruitgaan, zijn je triceps sterker en zal je bench beter gaan. Als je boxsquats sterker zijn zal je squat stijgen,... Het is tot op zekere hoogte een goeie progress indicator.

Ik raad je in ieder geval aan van er mee te experimenteren. Zo kan je ook gaan vinden wat werkt en wat niet. Als je met je huidig schema plots op een plateau komt dan kan je praktisch nergens meer heen zonder die assistance.
 
Wat een naïviteit. Dan kan je even goed enkel squatten, benchen en deadliften. Er zal altijd een deel zijn van je sq/be/dl die moeilijker zal zijn. Vb. je lockout bij bench is moelijk, dit wil zeggen dat je triceps sterker moeten worden en dat doe je door assistance te doen voor triceps. Van boardpresses naar pushdowns.. Hetzelfde geldt voor de squat en de deadlift.
More often than not a bigger muscle is a stronger muscle ;) so don't take the assistance work for granted.

Naief? Ik weet maar 1 ding en dat is dat Olympische gewichtheffers vaak makkelijk 3x bodyweight FULL squatten (front of back en raw) en hoe hebben ze dat gehaald? gewoon door simpelweg te squatten, hun zie je nooit reverse band box squats doen oid, dus blijkbaar kun je wel iets bereiken met (god forbid) simpelweg gewoon te squatten.
En als je nu 2x per week zwaar Bencht en dan nog eens zwaar overhead presst, wat kunnen de triceps dan mogelijk nog van prikkeling nodig hebben, lockouts met 100%+ van je max hebben zeker een doel, maar al dat pompwerk met pushdowns en skulls kan ik moeilijk het doel van inzien.
 
  • Like
Waarderingen: koef
Ik sprak hier niet over bands, noch over weightlifting. Succes ermee alleszins. Het tij zal snel keren.
 
Naief? Ik weet maar 1 ding en dat is dat Olympische gewichtheffers vaak makkelijk 3x bodyweight FULL squatten (front of back en raw) en hoe hebben ze dat gehaald? gewoon door simpelweg te squatten, hun zie je nooit reverse band box squats doen oid, dus blijkbaar kun je wel iets bereiken met (god forbid) simpelweg gewoon te squatten.
En als je nu 2x per week zwaar Bencht en dan nog eens zwaar overhead presst, wat kunnen de triceps dan mogelijk nog van prikkeling nodig hebben, lockouts met 100%+ van je max hebben zeker een doel, maar al dat pompwerk met pushdowns en skulls kan ik moeilijk het doel van inzien.

Jij hebt het over gewichtheffen, Hervee over zuiver powerlifting.

Ja gewichtheffers zijn enorm sterk voor hun BW, maar ze hebben een heel andere manier van trainen dan gewichtheffers: elke dag zwaar gaan etc.

En trouwens: wat zijn squats, snatch from blocks, overheadsquat etc. dan als je main lifts de c&j en de snatch zijn :rolleyes:

De stelling 'assitance is overbodig' vind ik ook enorm kortzichtig.
 
ik heb me mss wat te vroeg uitgesroken, ik had er natuurlijk niet gedacht dat assistance een heel breed begrip is en voor iedereen verschilt, want voor een powerlifter kan alles buiten de 3 lifts als assistance gezien worden. Er zijn gewoon bepaalde aspecten van het assistance principe die mij niet aanstaan en die ik daarom ook niet doe (bv isolatie voor de triceps en schouders, die worden wel sterk door te pressen)
 
ik heb me mss wat te vroeg uitgesroken, ik had er natuurlijk niet gedacht dat assistance een heel breed begrip is en voor iedereen verschilt, want voor een powerlifter kan alles buiten de 3 lifts als assistance gezien worden. Er zijn gewoon bepaalde aspecten van het assistance principe die mij niet aanstaan en die ik daarom ook niet doe (bv isolatie voor de triceps en schouders, die worden wel sterk door te pressen)

Oké, laat die fatbar curls dan maar vallen he. Heeft geen carryover naar de grote 3 ;)
 
Dat laatste ben ik het niet mee eens:
voorbeeld (volgens Louie Simmons)
Bij de benchpress is vaak zo dat de meesten te weinig uit hun triceps liften (volgens Louie Simmons). Goede kans dat als je rond tricep-falen zit dat er (serieuze) flaws in je techniek komen en je front delt meer werk (willen) verzetten dan wat normaal bedoeld is. Je bar gaat dan ook van het perfecte barpad af.

En spiergroepen mogen heus meer werk hebben dan 1 oefening (de main lift).
Met alleen squat, deadlift of benchpress of press benut je het recuperatie- en groei potentieel ten volle naar mijn mening.

En nu stop ik erover. Ben benieuwd hoe je volgend jaar reageerd als ik deze post quoute :D (not gonna happen, omdat ik dat toch ga vergeten :p)
 
Oké, laat die fatbar curls dan maar vallen he. Heeft geen carryover naar de grote 3 ;)

hahaa!! maar ik ben geen powerlifter e!! ik wil gewoon zo sterk mogelijk worden en ik wil ook een dikke barbell Curl :D

Dat laatste ben ik het niet mee eens:
voorbeeld (volgens Louie Simmons)
Bij de benchpress is vaak zo dat de meesten te weinig uit hun triceps liften (volgens Louie Simmons). Goede kans dat als je rond tricep-falen zit dat er (serieuze) flaws in je techniek komen en je front delt meer werk (willen) verzetten dan wat normaal bedoeld is. Je bar gaat dan ook van het perfecte barpad af.

En spiergroepen mogen heus meer werk hebben dan 1 oefening (de main lift).
Met alleen squat, deadlift of benchpress of press benut je het recuperatie- en groei potentieel ten volle naar mijn mening.

En nu stop ik erover. Ben benieuwd hoe je volgend jaar reageerd als ik deze post quoute :D (not gonna happen, omdat ik dat toch ga vergeten :p)

haha, ik zei het e, mss dat ik over een jaar anders piep :D
 
hahaa!! maar ik ben geen powerlifter e!! ik wil gewoon zo sterk mogelijk worden en ik wil ook een dikke barbell Curl :D



haha, ik zei het e, mss dat ik over een jaar anders piep :D

1, als je zo sterk mogelijk wil worden ontkom je gewoon niet aan assistance, sorry.
assistance is mijns inziens alles dat je doet buiten de voor jou belangrijke oefeningen, om juist in die oefeningen sterker te worden.

2 als je goed vooruit gaat (en die kans is aanzienlijk) zul je misschien ten onrechte denken dat je gelijk hebt (had).
je zult echjter nooit weten hoeveel beter je nog was vooruit gegaan MET assistance.
als je hier proefondervindelijk wil achter komen, denk ik dat je bedrogen gaat uitkomen, je kunt namelijk nooit dezelfde periode overnieuw doen.
er zijn bepaalde dingen die je zult moeten aannemen, en als jij vind dat assistance voor jou geen plaats heeft zul je ook zonder nog heel lang progressie kunnen blijven boeken.
je kunt ze er altijd nog bij gaan doen als je een plateau bereikt.
 
My two cents: je wordt heus wel groot en sterk als je alleen maar de grote 3 + MP doet. Doe maar eens een jaar BBB van Wendler. Maar dat is gewoon te saai. Het andere uiterste is een groot aantal bb-schema's, die bij wijze van spreken alleen maar assistance zijn. De middenweg is assistance met compoundoefeningen: squatvariaties, chins, gm's, bb row, dippen. Efficiënt, effectief en leuk.
 
My two cents: je wordt heus wel groot en sterk als je alleen maar de grote 3 + MP doet. Doe maar eens een jaar BBB van Wendler. Maar dat is gewoon te saai. Het andere uiterste is een groot aantal bb-schema's, die bij wijze van spreken alleen maar assistance zijn. De middenweg is assistance met compoundoefeningen: squatvariaties, chins, gm's, bb row, dippen. Efficiënt, effectief en leuk.

Dit is precies wat ik bedoel, Dit zijn ook dingen die ik regelmatig doe (dips, rows, cleans), ik had er gewoon niet bij nagedacht dat ALLES buiten the big three eigelijk assistance is vanuit een powerlifterstandpunt, ik zag het gewoon als major compounds allemaal :D
 
Dit is precies wat ik bedoel, Dit zijn ook dingen die ik regelmatig doe (dips, rows, cleans), ik had er gewoon niet bij nagedacht dat ALLES buiten the big three eigelijk assistance is vanuit een powerlifterstandpunt, ik zag het gewoon als major compounds allemaal :D

ofwel goe bezig :D ;)
 
so...much...hate.....here....so...little.....trollin.....

tumblr_lmputme3co1qa6q7k_large.png
 
  • Like
Waarderingen: Guts
Snel traininkje

SQ

6x2 100kg

kheb het maar wat rustiger gedaan, de zwaarste sets van de week zijn al geweest en doen nog een beetje pijn dus nu kan ik goed recuperen voor maandag (5x5 115kg)

Incline Press
5x37,5
5x45
5x55
5x67,5
3x82,5

haalbaar, vanaf volgende week terug Bench Press, met een schemaatje waarmee ik normaal nog voor de paasvakantie 120 mee bench (spannend!)

---------- Post toegevoegd Fri 10 Feb 2012 om 13:40 ----------

powerclean

3x35
3x42,5
3x62,5
3x62,5
3x72,5
3x75

volgende week andere reps en sets :)
 
bench is gay
 

Omdat ik meer bench dan jij? :trollface:

Het overheadverschil tussen ons is wel groter dan het benchverschil dus je bent algemeen wel een pak sterker (+ dat je bench weinig traint :) )
 
Back
Naar boven