AndroidHealthClinic

Joop's column...Doping (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Joop Kasteel

Cool Novice
Lid geworden
22 apr 2012
Berichten
57
Waardering
12
Lengte
1m88
Doping..

Om de een of andere manier lijkt ’t woord doping nog ’t meest op een vies woord. Dat is wel begrijpelijk, de media, de onwetende althans, laat ons dat ook geloven. Toch is ’t in mijn ogen geen vies woord en al helemaal niet ’t juiste woord.

We kennen bijna allemaal, al is ’t ruim 20 jaar geleden, de beelden van Ben Johnson die afgevoerd werd in Seoul, na ’t bekend worden van zijn dopingstaal; die bevatte stanozolol, een anabole steroïde.

Ik vertel op mijn lezingen vaak ’t verhaal over onze opa’s en oma’s en hun dopinggebruik. Nou ja doping, ze kregen van de arts zaken toegediend om ’t herstel na een operatie te bespoedigen. De lieve mensen wisten natuurlijk helemaal niet dat ze dezelfde zaken toegediend kregen als Ben Johnson!

Nu begrijp ik wel dat een atleet ervoor kiest om iets te gebruiken maar vraagt de commercie daar ook niet om?? Stelt u zich nu eens voor dat de 100 meter sprint, we hebben ’t kersverse wereldrecord van Usain Bolt (9.58)nog op ’t netvlies staan, ineens weer 1,5 seconde langzamer gaat. Kijkt u er nog naar dan? Ik in ieder geval niet. Ook vragen we met zijn allen teveel van de atleten, die daardoor maar 1 keus hebben; meedoen of verliezen.

Misschien zult u denken dat ’t met ’t gebruik van doping wel meevalt of dat bepaalde sporten zich er niet schuldig aan maken maar dan heb ik een mooi voorbeeld; waarom zijn er dopingcontroles bij ’t schaken en dammen? Omdat er niets gebruikt wordt???

Misschien geen stoffen om de spiermassa te vergroten maar wel stoffen om de concentratie te verhogen en langer fit te blijven. De zogenaamde bètablokkers, zijn een favoriet middel bij deze groep sporters.

Ik kan me een tv programma herinneren waar Dr. Harm Kuipers, oud-wereldkampioen schaatsen en verbonden aan de Universiteit van Maastricht, aan ’t woord was. Hij vond ’t eigenlijk zo’n slechte zaak nog niet dat men bij extreme inspanning, vooral naar een wedstrijd toe, iets gebruikte om beter te herstellen. Sterker nog, het was volgens hem zelfs gezonder want de enorme afbraak bij 2 of 3 keer trainen per dag was zeer zeker niet gezond! Een heel eerlijke uitspraak waar ik mij goed in kan vinden. Niet iedereen want de heer Kuipers is daarna teruggefloten en heeft deze woorden nooit meer willen herhalen en heeft ze later ook licht genuanceerd…jammer hoor.

Ik zeg jammer, want zo hou je die hypocrisie omtrent dit onderwerp, zo hou je heksenjachten, zo haal je de glans van de Tour de France weg en zo ga je de atleten in ’t nauw drijven. Ik doel daarbij op de “onzichtbare” steroïden en de maskerende middelen. Dat is ’t enige gevolg!! Er zijn complete laboratoria (Balco) in ’t leven geroepen om dit soort zaken te ontwikkelen en …met succes…

Is dat dan wat we willen…


See ya soon, somewhere in the world, JK,





 
Maar wat zou dan concreet de oplossing hiervoor zijn? Alles vrijgeven?
 
Je kan ook denken aan het controleren op verhoogde waardes i.p.v. verboden stoffen. Die waarden kan men dan bepalen met behulp van medici.

Volgens mij is in de UFC zoiets al aan de hand. Mag je een verhoogde waarde hebben van 6:1 volgens mij. Terwijl 1:1 'normaal' zou zijn.
 
Mooie column weer! Tja doping...altijd moeilijk onderwerp. Het is niet weg te denken in topsport, bij vrijgeven is het einde zoek en of dat nou zo'n goede zaak is. Denk het toch ook weer niet. Blijft gewoon moeilijk.
 
Mooi stukje, leuke toevoeging aan het forum. Dit doen Joop en DBB zeer goed.
 
Alinea 5, daar moet geen voor dopingcontroles. Verder een goed stuk.
 
Je kan ook denken aan het controleren op verhoogde waardes i.p.v. verboden stoffen. Die waarden kan men dan bepalen met behulp van medici.

Volgens mij is in de UFC zoiets al aan de hand. Mag je een verhoogde waarde hebben van 6:1 volgens mij. Terwijl 1:1 'normaal' zou zijn.

Dit lijkt mij persoonlijk DE oplossing. Men moet wel grenzen stellen en niet de boel "vrij geven"
 
Alinea 5, daar moet geen voor dopingcontroles. Verder een goed stuk.
Jawel, die zijn er echt!

---------- Post toegevoegd Thu 3 May 2012 om 09:12 ----------

Doping zeker niet vrijgeven, een oplossing weet ik ook niet. Ik wil 't onderwerp met dit schrijven alleen uit een bepaalde negatieve sfeer halen. Kijk, de meesten op dit forum kijken sowieso anders tegen dit onderwerp aan maar dat is niet de realiteit. Het merendeel van de mensen vindt je een echte valsspeler als je gebruikt en ik vind van niet. Zeker omdat veel mensen denken dat hun held dit niet doet, dat alleen bodybuilders, gespierde vechters en wielrenners dit doen. Ik draai al zeer lang mee, ken toppers uit vele sporten, het enige verschil is dat men in andere sporten wat geheimzinniger doet over gebruik. Meer niet...
 
Zou ik u wat mogen vragen.

Heef u zelf in u carrière ooit doping gebruikt.
Zo ja wat precies.

En wrm gebruikte u het,
 
Jawel, die zijn er echt!

---------- Post toegevoegd Thu 3 May 2012 om 09:12 ----------

Doping zeker niet vrijgeven, een oplossing weet ik ook niet. Ik wil 't onderwerp met dit schrijven alleen uit een bepaalde negatieve sfeer halen. Kijk, de meesten op dit forum kijken sowieso anders tegen dit onderwerp aan maar dat is niet de realiteit. Het merendeel van de mensen vindt je een echte valsspeler als je gebruikt en ik vind van niet. Zeker omdat veel mensen denken dat hun held dit niet doet, dat alleen bodybuilders, gespierde vechters en wielrenners dit doen. Ik draai al zeer lang mee, ken toppers uit vele sporten, het enige verschil is dat men in andere sporten wat geheimzinniger doet over gebruik. Meer niet...
Als het tegen de regeltjes is dan vind ik het wel vals spelen.

Ik vind wel dat de regels aangepast kunnen worden omdat je met wat extra weer optimaal kan presteren bij je volgende ronde, etappe en/ of wedstrijd.

Je moet kijken naar de gezondheid van de atleet en kijken of je die zo kan behandelen dat die weer in top vorm is wanneer het nodig is.

Dus of die nu ziek is of geblesseerd of kapot is van de vorige inspanning....
 
Topsport is entertainment. De kijker/supporter/liefhebber is net zo schuldig als de atleet. De atleet doet wat nodig is om de prestaties te leveren die er voor nodig zijn om op het gewenste niveau mee te draaien.

Het is een enorme industrie waar bizarre hoeveelheden geld in omgaan. Het is een logisch gevolg. Net zo als dat spionage dat jaren terug was in het bedrijfsleven en de patent oorlogen die nu woeden.

Lekker met het vingertje wijzen is zo enorm pot-ketel. We maken er ons allemaal schuldig aan. Ergens in de keten doen vervullen we een rol.
 
Topsport is entertainment ja, maar het hoort geen chemische oorlog te zijn. Doordat het ooit begonnen is komt er nooit een einde aan, maar dat betekent niet dat het goed is.
 
Nergens zeg ik dat het goed is. Het is echter een logisch gevolg.

Het is denk ik ook voor een deel de menselijke factor, altijd meer willen. Het zal niet geheel aan het kapitalisme liggen.
 
Zou ik u wat mogen vragen.

Heef u zelf in u carrière ooit doping gebruikt.
Zo ja wat precies.

En wrm gebruikte u het,
Ik heb zeker doping gebruikt. Eigenlijk alleen steroïden om het herstel te bevorderen. En wat meer zuurstof te creëren.
 
Ik heb zeker doping gebruikt. Eigenlijk alleen steroïden om het herstel te bevorderen. En wat meer zuurstof te creëren.


Hey oke tof van je voor je eerlijkheid:)
 
Hoe denk jij over dopinggebruik in bijvoorbeeld voetbal en tennis? Als je die gasten soms tekeer ziet gaan zet je daar soms ook wel je vraagtekens bij. Kijk bijv. naar zo een finale Djoko tegen Nadal van bijna 5 uur. Denk jij dat daar ook (veel) doping gebruikt wordt?
 
In alle eerlijkheid, van tennis weet ik het niet. Denk dat het meevalt. Van voetballers weet ik dat er flink gesnoept wordt. Een tijdje geleden werden er nogal wat op nandrolone gepakt. Zat in een voedingssupplement....
 
is toch ook belachelijk eigenlijk. een sport waar zoveel geld in omgaat en dan worden er mensen gepakt op nandrolone. je zou toch zeggen dat ze wel een aantal goede sportartsen en trainers hebben.
 
Mooi geschreven stuk. Je geeft veel voorbeelden en ontkracht ook nogal wat zaken hier en daar. Helaas hebben heeft bijna niemand die kennis. Ook is het zo dat de naam doping al zo veel jaren zo zwart is gemaakt en ingehamerd is waardoor het nooit meer in normaal daglicht kan staan.

Wat een gemiddeld persoon van doping denkt is simpelweg je gaat er snel dood van en het is ongezond omdat ze eigenlijk niemand ooit iets anders hebben horen zeggen.

Verder hou je nog een groep over, die naar mijn mening nog veel erger zijn. Dat zijn de sporters die zelf niet gebruiken en doping zien als vals spelen. Ze bestempelen de prestaties van doping gebruikers puur op hun gebruik. Zelfs mensen die wel begrip tonen zullen altijd ergens als ze te min schieten gaan uithalen naar het feit dat de desbetreffende persoon gebruik en hij zelf niet.

Het erge is dat er maar een heel klein percentage goede uitblinkende sporters zijn in elke sport. Het is daarom voor veel mensen ook een illusie en het niet willen accepteren van hun genetische te kort schieting of belabberde prestatie en nog meer hun te kort gaan afschuiven naar doping. En zo ontstond er ook de bekende zin die altijd voorbij komt en zelfs in deze topic is gepost: "sporten moet geen chemische oorlog zijn" Daarmee doelend en heilig gelovend dat de prestaties van de sporters zowat recht evenredig staat met de volume aan injectievloeistof wat zich vrolijk elke week door de billen van de doping gebruiker vestigt.

Ja het beeld van doping is krom, heel krom zelfs. Niet alleen door slechte informatie en media bekritisering en papegaaien praat van de onwetende groep die buiten de sporters valt. Maar ook door de jaloezie, naiviteit en het goed willen praten van de eigen prestatie van heel veel niet doping gebruikende sporters.

Want zeg nou zelf hoeveel doping gebruikers ken je zelf die echt een super fysiek hebben? Nou ik heb door de jaren heen misschien wel honderden doping gebruikers gezien in het echt en kan er nog geen 10 tellen op mijn vingers waarvan ik dacht so die jongen ziet er wel verdomd goed uit zeg. Buiten wedstrijden en evenementen om natuurlijk, want dan zoek je juist die uitblinkers op. Nee die groep heeft de harde realiteit met eigen ogen ondervonden. En zelfs binnen die groep heerst er nog wel eens de illusie dat ze misschien dan nog meer moeten gaan gebruiker en ook hun tekort koming afschuilen onder het mot dat ze of niet gebruiken, of nauwelijks gebruiker of iemand anders 100x zo veel gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Vanuit bodybuilding oogpunt heb je helemaal gelijk Kukishu (natural wedstrijden buiten beschouwing gelaten), maar er bestaan sporten waar je bepaalde regels hebt bij bepaalde bonden. In dat geval is het wel vals spelen.
Als je die regels niet leuk vindt, ga dan ergens anders mee doen. En dat is totaal niet kinderachtig, want je begrijpt ook wel dat je genetisch nog zo goed kan zijn, maar iemand die ongeveer even goed of iets minder is en daarbij dergelijke hulpmiddelen gebruikt altijd beter zal presteren.

Chemische oorlog is vaak niet zo zeer bedoeld om een aanval te doen op de beste, die dan zogenaamd het meeste gebruikt, maar meer dat het een irritante strijd wordt puur om niet gepakt te worden.
Zoals een Contador gepakt werd en nu zwart gemaakt wordt is totaal hypocriet in die specifieke situatie.
 
Back
Naar boven