MuscleMeat

Sticky Berekening hartslagzones voor cardio

Bezoekers in dit topic

Hallo,

Nieuw tot de forum, maar zit met een vraag.

Train nu sinds 3 maanden nadat ik een hele poos niets had gedaan.

Ik heb eerder geprobeerd om altijd half uurtje voor KT cardio te doen. (1)
Maar sinds begin van de week doe ik het andersom eerst Cardio vervolgens KT routine. (2)
Ik voel me veel lekkerder als ik optie 2 toepas vergeleken met 1
Me hbpm is tijdens cardio altijd tussen 165-185 en zweet me een ongeluk wat gewoon lekker is.

Nu is mijn vraag of dit wel juiste handeling is of dat ik cardio eerst moet doen voor mijn KT?

Ertu
 
thanks voor de info
 
Kan iemand hier even op ingaan aub

een sportdokter van het ziekenhuis hier heeft tege mij gezegd dat de aerobe fase (vetverbranding) pas ingaat na 20min / 30 min en dus niet 10/15 min.
Hij zei ook dat je hartslag gewoon tussen 130-140 moet liggen, niet op 163 -> waar ik dus op uit kwam na de berekening met de formule..
 
Volgens mij maakt die hartslag niks uit. Het gaat erom hoeveel cal. je verbuikt tijdens de cardio. Dus eigenlijk is het altijd goed om voluit te gaan zodat je meer verbrand waardoor je weer een groter tekort creeert zodat je vet verliest. Als je daadwerkelijk vet zou verbranden tijdens een cardio sessie zou iedereen ripped zijn.
 
Ik heb een aantal keer mijn rust HR gemeten en moest het elke keer berekenen. Daarom heb ik er even een calculator voor gemaakt:

http://alturl.com/vhbwf

Voor diegene die het ook kunnen gebruiken ;)

Moest er iets niet kloppen laat het dan even weten.
 
Ah, eindelijk mensen die ook cardio doen en dat combineren met KT! Ik doe beide en val vet af en kom qua spieren aan. Heb t idee dat de meeste nauwelijks cardio doen & dan heb je weer de mensen in de gym die alleen cardio doen... haha.
 
hallo ik ben 47 jaar weeg 128 spier massa van mij is 44% heb wat problemen met me buik kwijt te raken maar veder gaat het wel goed
even een vraag je mijn hartslag is in rust +\- 50 gemeten in het ziekenhuis en thuis (mijn vrouw is nivo 3 in de zorg dus zij meet even voor me ) en als ik cardio doe op de fiets bv nivo 9 en 100 rrp en heuvel achtig dat doe ik dan 30 min maar me hard slag komt dan op zijn piek wat ik ook doe op 128 maar dat is toch niet voldoende om vet te verbranden
 
Laatst bewerkt:
Goed topic. Ik las ook altijd 130 a 140, terwijl zelfs 60% inspanningsniveau daar al flink boven ligt.
 
hallo ik ben 47 jaar weeg 128 spier massa van mij is 44% heb wat problemen met me buik kwijt te raken maar veder gaat het wel goed
even een vraag je mijn hartslag is in rust +\- 50 gemeten in het ziekenhuis en thuis (mijn vrouw is nivo 3 in de zorg dus zij meet even voor me ) en als ik cardio doe op de fiets bv nivo 9 en 100 rrp en heuvel achtig dat doe ik dan 30 min maar me hard slag komt dan op zijn piek wat ik ook doe op 128 maar dat is toch niet voldoende om vet te verbranden

Je bent 47 jaar dat scheelt een hoop maar 128 is wel erg laag. Heb jij vroeger op hoog niveau gesport?
 
Hallo iedereen. Ben nieuw hier, ik hoop dat ik de juiste topic post.
Ik ben nu al een tijdje 4x per week in de fitness 45min cardio aan het doen. Ik doe ook nog vechtsport en ik heb een zeer druk gezinsleven en werk. Ik neem fatburners, vooral voor de extra energie en ik vind het gevoel wel fijn :)
Nu, ik train met hartslagband. Stel de machine in op vetverbranding maar door die fatburners is mijn hartslag dadelijk hoog met weinig belasting. Is dit nu een bedriegelijk resultaat? Ik merk dat als ik geen fatburners neem dat ik echt wel meer moeite moet steken in mijn training. Vandaar de twijfel. Grtz Alex
 
Ik merk dat als ik geen fatburners neem dat ik echt wel meer moeite moet steken in mijn training.

Misschien moet je dan maar meer moeite doen :P Heb nooit fatburners gebruikt maar het verbaast me niet dat je hartslag ervan omhoog gaat. Voor zover ik weet werkt dat spul als een soort "caffeineboost" waardoor je stofwisseling omhoog geboost wordt.

Ik zou trouwens voorzichtig zijn met het gebruik "omdat het fijn voelt". Straks ben je verslaafd aan dat spul..
 
Maar verbrand je dan ook minder vet met een hartslag van 140 dan met 115, omdat je niet meer in de vetverbrandingszone zit? Ik vind het namelijk veel fijner om een beetje stevige cardio te doen, dan heb ik na 30 minuten ook het gevoel dat ik iets gedaan heb en dan kan ik nog wat spieroefeningen doen.
 
Relatief minder, maar absoluut meer waarschijnlijk, omdat je bij hogere intensiviteit totaal meer verbrandt.
 
Verbrand je vet in de training? Ik dacht altijd dat koolhydraten de brandstof was. En dat vet in de herstelfase verbrandt.

In mijn cardio ligt mijn hartslag meestal rond de 150, 155. En ga ik intensiever, zoals vanavond 15 minuten op de steps, kom ik tot boven de 170 in de interval. Voor mijn leeftijd bijna maximaal.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ik weet dat deze post al enkele jaren oud is maar aangezien het een sticky is denk ik wel dat ik terecht mag reageren.

Het bepalen van je maximale hartslag is zeer onnauwkeurig. Een betere methode lijkt me:

Loop na de opwarming gedurende 1 minuut tegen een hoge snelheid. Loop daarna 45 seconden tegen een traag tempo. Herhaal deze tempowisseling 10 keer na elkaar. De laatste minuut moet je tegen je maximale snelheid lopen. Je hartslagmeter zal dan je maximale hartslag aanduiden.

220-leeftijd (voor mannen) heeft een nogal grote foutmarge.
 
Het omhoog brengen van je hartslag naar je max hartslag heeft nogal wat voeten in aarde. Het is imo niet verstandig je hartslag naar een max te brengen, zeker niet als het uitsluitend gaat om een max te bepalen van je hartslag. Als je gezond bent geen probleem maar je zou maar een afwijking hebben. Zelf heb ik mijn hartslag nog nooit naar mijn max gebracht. Dat is niet nodig wanneer ik mij uitsluitend richt op vetverbranding.

Het klopt dat er een algemeenheid in deze formule zit. Maar zoals je kunt zien is dat ondervangen door te rekenen met je rust hartslag. Dat is eenvoudiger en veilig om te bepalen en zegt ook veel over je huidige conditie. Dus zeer onnauwkeurig klopt in dit geval niet. Dat zou wel het geval zijn wanneer je een formule zou gebruiken zonder je rust hartslag daarin mee te nemen.
 
Cool! Ik gebruik eigenlijk de standaard calculatie 220-27= 193 x 65% = 125 bpm en dan na elke krachttraining een half uur fietsen (4x in de week). De andere rekenmethode (Karvonen) ken ik niet eens.
Zou het veel verschil maken? Hoe nauw luistert het? Je bent sowieso ook afhankelijk van apparatuur dat de hartslag meet hoe nauwkeurig dit is.
Ben begin oktober begonnen met cardio naast m'n krachttraining (en gestopt met alcohol drinken). Ben benieuwd wat mijn resultaten zullen zijn eind deze maand! :D
 
Als ik meerdere forumleden goed begrijp, is deze sticky achterhaald toch? Heeft wetenschap inmiddels niet aangetoond dat dat 70% max verhaal voor vetverbranding niet klopt en dat je ook voor vetverbranding prima vol gas mag gaan (bv HITT)?

Fact or broscience?
 
Back
Naar boven