Fitness Seller

Maatschepjes kloppen niet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Real BPP

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
5 jul 2007
Berichten
174
Waardering
8
Lengte
1m90
Massa
105kg
Vetpercentage
9%
Al jaren volg ik braaf op wat op de verpakking van supplementen staat. Een schepje van dit en twee schepjes van dat....
Tot ik laatst voordelig een electronische weegschaal aanschafte, nauwkeurig tot op 0,01 gram.
Dat er enige afwijking mogelijk is had ik wel verwacht, maar bij deze wil ik jullie mededelen dat de maatschepjes die met supplementen worden meegeleverd TOTAAL niet kloppen!!!
Voorbeelden: schepje beta-alanine zou 2,5 gram moeten zijn, is in werkelijkheid 4 gram (60% te veel); schepje creatine zou 5 gram moeten zijn, is in werkelijkheid 2,5 gram (50% te weinig).
Conclusie: zonder weegschaal onder-of overdoseer je vrijwel elk supplement. Doe er je voordeel mee ;)
 
Dat verbaast me niet. Merk dat zelf ook bij een aantal producten waar om de haverklap nieuwe maatschepjes komen die net even wat kleiner of groter zijn.
Best irritant, en je kan inderdaad in deze niet op de betrouwbaarheid van de producent rekenen...

Hoor dit wel vaker trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Oude "vertrouwde" maatschepjes bewaren?
 
100 gram is 100 gram toch, ongeacht de samenstelling?

---------- Post toegevoegd Thu 6 Dec 2012 om 19:53 ----------

100 gram is 100 gram toch, ongeacht de samenstelling?
Daarentegen kan het wel als losse vlokken in het schepje zitten waardoor hij vol minder weegt dan een die als los zand strak in elkaar zakt dus mijn opmerking slaat nergens op lol
 
100 gram is 100 gram toch, ongeacht de samenstelling?

---------- Post toegevoegd Thu 6 Dec 2012 om 19:53 ----------


Daarentegen kan het wel als losse vlokken in het schepje zitten waardoor hij vol minder weegt dan een die als los zand strak in elkaar zakt dus mijn opmerking slaat nergens op lol

Dichtheid.

En inderdaad, dit is mij ook opgevallen. Ik ben na zo'n 36 doseringen DAA al ver voorbij de helft van het potje terwijl er voor 66 doseringen in zit.
 
Al jaren volg ik braaf op wat op de verpakking van supplementen staat. Een schepje van dit en twee schepjes van dat....
Tot ik laatst voordelig een electronische weegschaal aanschafte, nauwkeurig tot op 0,01 gram.
Dat er enige afwijking mogelijk is had ik wel verwacht, maar bij deze wil ik jullie mededelen dat de maatschepjes die met supplementen worden meegeleverd TOTAAL niet kloppen!!!
Voorbeelden: schepje beta-alanine zou 2,5 gram moeten zijn, is in werkelijkheid 4 gram (60% te veel); schepje creatine zou 5 gram moeten zijn, is in werkelijkheid 2,5 gram (50% te weinig).
Conclusie: zonder weegschaal onder-of overdoseer je vrijwel elk supplement. Doe er je voordeel mee ;)

Waar heb je het weegschaaltje vandaan?
 
Maatschepjes moet je eigenlijk nooit gebruiken en altijd naar grammen kijken. Een maatschep is een volume waarmee je een gewicht wil gaan afmeten. Hier gaat het al fout.
De maatschepjes zijn daarbij maar in een beperkt aantal volumes beschikbaar hier zit er ook al een marge.

Elk poeder heeft weer een iets andere soortelijke massa, 50ml scoop whey weegt 2x zoveel als een 50ml scoop Delicious Breakfast bijvoorbeeld.

Daarbij varieert de vastheid van een poeder (verschilt per batch) ook hier gaat het mis. Dan heb je nog het inklinken van het poeder in de pot, vast poeder weegt meer per volume dan los rul poeder.

Het is ons geval (mocht het daar over gaan) geen opzet of proberen iemand meer te laten gebruiken. Misschien doen andere bedrijven dit wel, daar kan ik niet over oordelen.

Jarenlang heb ik me hier als een soort Don Quichot tegen verzet op dit forum. Maar iederen bleef maar praten over scoops en servings. Nu heb ik de handdoek in de ring gegooid en praat ik ook in die eenheden ;)

Maar ALTIJD afmeten met een weegschaal! Je kan deze sport niet serieus doen zonder een goede keukenweegschaal.

:wave2:
 
Laatst bewerkt:
Maatschepjes moet je eigenlijk nooit gebruiken en altijd naar grammen kijken. Een maatschep is een volume waarmee je een gewicht wil gaan afmeten. Hier gaat het al fout.
De maatschepjes zijn daarbij maar in een beperkt aantal volumes beschikbaar hier zit er ook al een marge.

Elk poeder heeft weer een iets andere soortelijke massa, 50ml scoop whey weegt 2x zoveel als een 50ml scoop Delicious Breakfast bijvoorbeeld.

Daarbij varieert de vastheid van een poeder (verschilt per batch) ook hier gaat het mis. Dan heb je nog het inklinken van het poeder in de pot, vast poeder weegt meer per volume dan los rul poeder.

Het is ons geval (mocht het daar over gaan) opzet of proberen iemand meer te laten gebruiken. Misschien doen andere bedrijven dit wel, daar kan ik niet over oordelen.

Jarenlang heb ik me hier als een soort Don Quichot tegen verzet op dit forum. Maar iederen bleef maar praten over scoops en servings. Nu heb ik de handdoek in de ring gegooid en praat ik ook in die eenheden ;)

Maar ALTIJD afmeten met een weegschaal! Je kan deze sport niet serieus doen zonder een goede keukenweegschaal.

:wave2:

Fijn om te weten:D.
 
Leuk om te weten..
 
Iedereen die supplementen gebruikt aan de weegschaal dus....
Ik weet niet of het gezien wordt als verboden reclame, maar hier heb ik m vandaan:
http://dx.com/p/precision-digital-pocket-scale-200g-max-0-01g-resolution-15003
Het is zo ongeveer de goedkoopste die ik kon vinden, maar je bestelt dan wel rechtstreeks vanuit Hongkong. Levertijd ruim een maand, gratis verzendkosten.
Op marktplaats zag ik indertijd wel enkele andere, voor een paar euro meer.
 
Als je ze op ebay.com besteld, is het meestal na ongeveer 2 weken binnen...
Daarbij zijn er vaak net wat goedkopere producten dan DX te vinden.
 
Hmm heel goede tip! Weegschaal besteld!
 
ik gebruik zo'n maatschep waar 70 cc (70 ml) op staat. Die kreeg ik bij mijn whey van powersupplements en die gebruik ik ook voor mijn bodylab casein
 
[Link niet meer beschikbaar]

Bij MediaMarkt zijn sommige voor 8,50. Ik denk dat MediaMarkt vrijwel overal is, kan je daar eentje halen.
 
maar je kunt als bedrijf toch wel even die maatschepjes op maat maker voor ieder supplement? Lijkt me ontzettend weinig werk in ieder geval.
 
maar je kunt als bedrijf toch wel even die maatschepjes op maat maker voor ieder supplement? Lijkt me ontzettend weinig werk in ieder geval.

Dat gaan zomaar niet, je moet dan 1.000.000 scoops of mss wel meer afnemen. Daarbij varieert de structuur van bv de whey (natuurlijk product).

Zoals ik als schreef (zeker niet gelezen ;) ) kan een poeder inklinken en dus een hogere soortelijke massa krijgen.

Met een scoop heb je NOOIT exact de bedoele hoeveelheid, je benaderd het natuurlijk wel.

Maar ik vind het bijzonder dat mensen geen weegschaal hebben, je moet je rijst en kip etc toch ook afwegen?
 
Back
Naar boven