Fitness Seller

Spiermassa vergroten dus meer kcal eten dan je verbruikt aan energie?

Bezoekers in dit topic

DiscoBitch

Cool Novice
Lid geworden
20 aug 2012
Berichten
148
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
87kg
Vetpercentage
21%
Is de volgende redenering correct?

Voorwaarden

Kcal richtgetallen

Volgens Harris Benedict formule krijg je dan volgende kal:

BMR 1877
Onderhouds nivo 2628
Cutten 2365
Bulken 2890

Op aanraden van mijn kcal verhoogt naar 3100 kcal als minimum bulk. Ongeveer een week aan het volgen zie log

Vraag

Als ik dus ongeveer 600 kcal boven mijn normaal onderhoudsnivo zit MAAR ik doe ook nog eens cardio zodat ik grosso modo deze 600 kcal terug verbrandt, dan kan ik niet groeien in spiermassa want dan is mijn energieconsumptie en mijn energieverbruik in balans i.e. Veel zal er niet gebeuren?


Klopt dit?
 
Het lijkt mij dat zolang je nog lichaamsvet hebt het lichaam dit mobiliseert als het energie nodig heeft om te verbranden / te groeien.
 
Vraag

Als ik dus ongeveer 600 kcal boven mijn normaal onderhoudsnivo zit MAAR ik doe ook nog eens cardio zodat ik grosso modo deze 600 kcal terug verbrandt, dan kan ik niet groeien in spiermassa want dan is mijn energieconsumptie en mijn energieverbruik in balans i.e. Veel zal er niet gebeuren?


Klopt dit?[/QUOTE]


Jep
 
Ga je boven je onderhoud qua kcal zitten dan kom je voornamelijk vet aan. Voor het aanwinnen van spiermassa is het wat voeding betreft slechts noodzakelijk dat je op je onderhoudsniveau blijft. Dus wanneer met cardio inbegrepen je netto op 0 kcal er af of erbij uitkomt, zit je goed.

Wanneer je onderhoudsniveau bijvoorbeeld rond de 2600 zit is het niet nodig dagelijks 3100 kcal naar binnen te werken, tenzij je koste wat kost massa wilt winnen -- ongeacht wat voor massa. Gezien je vetpercentage zou ik persoonlijk hier niet voor gaan. Zorg wel voor voldoende eiwitten, denk aan dagelijks 1,5-2,0 g/kg lichaamsgewicht, en een goede verhouding (60-20-20).
 
Je beredenering is min of meer goed. Door extra cardio te doen verhoog je je behoefte. Je spieren hebben een calorieoverschot nodig om t groeien omdat simpelweg pas bij een overschot je spieropbouwende pathways optimaal werken. Daarbij geeft cardio ook een soort van tegengesteld signaal af; dit betekent niet dat je geen cardio moet doen tijdens een bulk, alleen wel net mate. Ik had ergens een goed wetenschappelijk artikel maar heb geen zin om te zoeken haha

PS
Bij recomp schema's waar je dus vet verliest en spieropbouwt tegelijk zitten ook gewoon korte calorie overschotten en tekorten in, vergeet dat niet
 
Correctie op mijn eerdere bericht:

Kurash en supersized hebben gelijk, ik zat ernaast. Een overschot in kcals is blijkbaar voordelig voor het aanzetten van spiermassa. Zie dit review-artikel:

"Macronutrient Considerations for the Sport of Bodybuilding" (Lamberts et al. 2004):

http://www.sportsnutritionworkshop.com/files/14.spnt.pdf

Houdt er wel rekening mee dat je vrijwel zeker ook vetmassa zult aankomen.
 
Correctie op mijn eerdere bericht:

Kurash en supersized hebben gelijk, ik zat ernaast. Een overschot in kcals is blijkbaar voordelig voor het aanzetten van spiermassa. Zie dit review-artikel:

"Macronutrient Considerations for the Sport of Bodybuilding" (Lamberts et al. 2004):

http://www.sportsnutritionworkshop.com/files/14.spnt.pdf

Houdt er wel rekening mee dat je vrijwel zeker ook vetmassa zult aankomen.


No shit :o

Voor jou nog even extra duidelijk (niet sarcastich bedoeld), Onderhoud: het aantal kcals wat je nodig hebt om op gewicht te blijven.

Dus niet aankomen, niet afvallen. Voor veranderingen dus moet je dus altijd onder of boven onderhoud zitten.
 
Bedankt voor al de antwoorden

Conclusie van de pdf link

8. Conclusion
Optimal off-season resistance training, in which the major goal is to add muscle mass, requires a positive energy balance, a moderate-to-high carbo- hydrate intake to fuel resistance exercise sessions, and a protein intake of 25–30% of total energy intake. Furthermore, dietary fat should be adequate (~15–20% of total energy intake with some saturat- ed fat) in an attempt to prevent a decline in circulat- ing testosterone levels. Optimal pre-contest prepara- tion goals are the retention of muscle mass and a reduction of body fat, the latter of which requires a negative energy balance. A moderate level of carbo- hydrate should be ingested to maintain workout intensity and an adequate protein intake will help prevent muscle mass loss and maintain a relatively high thermic effect. The timing, amount and type of macronutrient ingestion have important effects on protein synthesis and degradation as well as muscle glycogen resynthesis.

Ik evalueer binnen 4 weken wat de balans is.
 
Laatst bewerkt:
Dit kan ook helpen en komt uit zelfde artikel

Protein synthesis is an ATP-dependent process. Because of this, muscle protein synthesis might be augmented during periods of positive energy bal- ance, and diminished during negative energy bal- ance. A significant gain in fat-free mass with over- feeding is also supported in the literature.[39] Thus, in untrained individuals, providing extra energy in- take without any other anabolic stimuli results in accumulation of fat-free mass in addition to fat mass. There are data available suggesting that by increasing energy intake above that needed for weight maintenance during resistance training, muscle mass gains may be augmented
 
Ja dat is bodybuilding 101

Onderhoud berekenen aan de hand van de Katch-McArdle methode, veel beter. Harris-Benedict overschat je onderhoud enorm.
Meer spiermassa = hier 250 tot 500 kcal boven zitten, of iig zoveel dat je per week 0,2-0,4kg aankomt. (je gewicht in de gaten houden dus)
 
Ben inderdaad stilletjes aan zwaarder aan het worden
Zal wel 100% vet zijn

---------- Post toegevoegd Fri 14 Dec 2012 om 07:57 ----------

Harris-BenedictKatch-McArdle

1877kcal1882kcal
2628kcal2635kcal
2365kcal2371kcal
2890kcal2898kcal

Veel verschil is dat toch niet. 8 kcal. Daar komt het hopelijk niet op aan.
 
Ben inderdaad stilletjes aan zwaarder aan het worden
Zal wel 100% vet zijn

---------- Post toegevoegd Fri 14 Dec 2012 om 07:57 ----------

Harris-BenedictKatch-McArdle

1877kcal1882kcal
2628kcal2635kcal
2365kcal2371kcal
2890kcal2898kcal

Veel verschil is dat toch niet. 8 kcal. Daar komt het hopelijk niet op aan.

Dat zal het verschil niet maken idd, een formule is ook slechts een richtlijn. Verlaag je kcals met 250..

Hiernaast zou ik met 21% bf sowieso niet gaan bulken..
 
Genoeg energie om zwaar te trainen + goed te herstellen, hoeft niet in te houden dat je een kcal tekort hebt. In theorie misschien wel, praktijk niet. Anders zou het onverklaarbaar zijn dat ik (vrouwelijk, geen beginner of gebruiker) aankom in vvm, en mijn vet alleen maar is gedaald. En voor mannen moet zoiets makkelijker te realiseren zijn (meer testosteron, ect).

Maargoed, hier op DBB leeft de wijsheid dat een kcal een kcal is, en dat je net zo goed een snicker als kwark kan eten. Er wordt onder andere niet naar micronutriënten gekeken, en blind gestaard op een behoefte uit een calculator (die dan weer wordt berekend naar aanleiding van een zelf gemeten vetpercentage). Die calculatoren kloppen vrijwel nooit, het is uitproberen waar jouw grenzen liggen.
 
Het probleem is dat je nooit precies weet wat je verbrand, want dat verscheeld ook per lichaam. Dus zou toch die 250+ kcal aanhouden
 
Genoeg energie om zwaar te trainen + goed te herstellen, hoeft niet in te houden dat je een kcal tekort hebt. In theorie misschien wel, praktijk niet. Anders zou het onverklaarbaar zijn dat ik (vrouwelijk, geen beginner of gebruiker) aankom in vvm, en mijn vet alleen maar is gedaald. En voor mannen moet zoiets makkelijker te realiseren zijn (meer testosteron, ect).

Maargoed, hier op DBB leeft de wijsheid dat een kcal een kcal is, en dat je net zo goed een snicker als kwark kan eten. Er wordt onder andere niet naar micronutriënten gekeken, en blind gestaard op een behoefte uit een calculator (die dan weer wordt berekend naar aanleiding van een zelf gemeten vetpercentage). Die calculatoren kloppen vrijwel nooit, het is uitproberen waar jouw grenzen liggen.

ik krijg ook steeds meer het idee dat je zonder die +300kcal ook makkelijk kan groeien..
 
Niet alles heeft te maken met cal verbruik. Een man van 20 jaar met optimale testosteron waarden die in de cut zit maakt nog meer gains dan een man van 55 die met een 1000cal overschot bulkt.
 
Niet alles heeft te maken met cal verbruik. Een man van 20 jaar met optimale testosteron waarden die in de cut zit maakt nog meer gains dan een man van 55 die met een 1000cal overschot bulkt.

Klopt niet man in de cut verlies je vet en spiermassa, je kunt niet alle spiermassa behouden of je kunt AAS gebruiken... Maar dat zou ik niet doen.

---------- Post toegevoegd Fri 14 Dec 2012 om 08:45 ----------

Mijn advies is 500 cal max niet meer ik doe zelf 250-400 mensen denken hier hoe meer calorieen hoe meer spiermassa dat klopt niet omdat je een limit hebt.
 
Genoeg energie om zwaar te trainen + goed te herstellen, hoeft niet in te houden dat je een kcal tekort hebt. In theorie misschien wel, praktijk niet. Anders zou het onverklaarbaar zijn dat ik (vrouwelijk, geen beginner of gebruiker) aankom in vvm, en mijn vet alleen maar is gedaald. En voor mannen moet zoiets makkelijker te realiseren zijn (meer testosteron, ect).

Maargoed, hier op DBB leeft de wijsheid dat een kcal een kcal is, en dat je net zo goed een snicker als kwark kan eten. Er wordt onder andere niet naar micronutriënten gekeken, en blind gestaard op een behoefte uit een calculator (die dan weer wordt berekend naar aanleiding van een zelf gemeten vetpercentage). Die calculatoren kloppen vrijwel nooit, het is uitproberen waar jouw grenzen liggen.

+1

Precies zoals ik erover denk.
 
Genoeg energie om zwaar te trainen + goed te herstellen, hoeft niet in te houden dat je een kcal tekort hebt. In theorie misschien wel, praktijk niet. Anders zou het onverklaarbaar zijn dat ik (vrouwelijk, geen beginner of gebruiker) aankom in vvm, en mijn vet alleen maar is gedaald. En voor mannen moet zoiets makkelijker te realiseren zijn (meer testosteron, ect).

Maargoed, hier op DBB leeft de wijsheid dat een kcal een kcal is, en dat je net zo goed een snicker als kwark kan eten. Er wordt onder andere niet naar micronutriënten gekeken, en blind gestaard op een behoefte uit een calculator (die dan weer wordt berekend naar aanleiding van een zelf gemeten vetpercentage). Die calculatoren kloppen vrijwel nooit, het is uitproberen waar jouw grenzen liggen.

Jij moet echt een boek gaan schrijven, nieuwe theorieën zijn goud waard!
Een leuk stukje over een stijging van vvm met een caloriedeficit dat zien we allemaal graag, je gaat millionair worden meid! Als je dan toch bezig bent, vertel dan ook eens meer over die smaakversterkers die je eetlust opwekken:haha:
 
Jij moet echt een boek gaan schrijven, nieuwe theorieën zijn goud waard!
Een leuk stukje over een stijging van vvm met een caloriedeficit dat zien we allemaal graag, je gaat millionair worden meid! Als je dan toch bezig bent, vertel dan ook eens meer over die smaakversterkers die je eetlust opwekken:haha:

Genoeg energie om zwaar te trainen + goed te herstellen, hoeft niet in te houden dat je een kcal tekort hebt. In theorie misschien wel, praktijk niet. Anders zou het onverklaarbaar zijn dat ik (vrouwelijk, geen beginner of gebruiker) aankom in vvm, en mijn vet alleen maar is gedaald. En voor mannen moet zoiets makkelijker te realiseren zijn (meer testosteron, ect).

Maargoed, hier op DBB leeft de wijsheid dat een kcal een kcal is, en dat je net zo goed een snicker als kwark kan eten. Er wordt onder andere niet naar micronutriënten gekeken, en blind gestaard op een behoefte uit een calculator (die dan weer wordt berekend naar aanleiding van een zelf gemeten vetpercentage). Die calculatoren kloppen vrijwel nooit, het is uitproberen waar jouw grenzen liggen.

Goed om je in te lezen over mountaindog diet (focus op micro's). John Meadows bereikt met bijna al zn clients vet verlies terwijl je aankomt in vvm.
 
Back
Naar boven