Fitness Seller

Tarwe, Graan, Brood en Haver (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Pehr

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
16 apr 2012
Berichten
331
Waardering
7
Lengte
1m89
Massa
81kg
Vetpercentage
16%
Ik lees al tijden dat graan, en dan vooral tarwe, slecht voor je is. Ik heb ook een tijdje een paleo-dieet gevolgd en dan mag je ook 0 'processed wheat' dus geen brood en pasta en dergelijken.

Tegenwoordig volg ik geen paleo meer maar eet ik nog steeds geen brood en pasta. Wel heb ik 's ochtends in mn ontbijtshake 50-100 (afhankelijk van training of rustdag) havermeel (Ultra Fine Oats van B&F) zitten.

Nu bedacht ik me zojuist dat ik eigenlijk niet meer goed weet waarom graan/tarwe nu ook alweer zo slecht voor je is. Ik weet alleen dat het iets met moeilijk verteren te maken heeft, en dat verwerkte granen (brood/pasta) weinig voedzaam zijn met wel een torenhoge GI.

Bovendien vraag ik me af of Havermout/meel ook onder deze categorie valt of dat het alleen tarwe is en dat haver er niet onder valt.

De vraag is dus: Zijn brood en pasta (verwerkte tarwe) echt zo evil, en hoe zit het dan met haver?
Kan iemand dit voor me verhelderen?

ps Ik besef me dat dit een flinke discussie uit kan lokken, so be it.
 
Eet jij je pasta dan zonder vlees, saus, groente, etc?

In principe kan een product niet slecht of goed zijn, jouw complete voeding kan alleen goed of slecht zijn
 
Ik eet helemaal geen pasta ;)

Het gerecht kan inderdaad andere dingen bevatten die goed zijn. Het gaat er specifiek om of we wel of geen graan/tarwe/haver zouden moeten eten en waarom.
 
je eet nooit alleen brood of pasta, en in combinatie met ander voedsel gaat de GI omlaag.. dus dat is geen relevant punt

verder vind ik dat paleo maar een fabeltje. volgens mij is brood en pasta prima voor je.
 
Ik eet helemaal geen pasta ;)

Het gerecht kan inderdaad andere dingen bevatten die goed zijn. Het gaat er specifiek om of we wel of geen graan/tarwe/haver zouden moeten eten en waarom.

Een product kan hoge GI waardes hebben, voeg er iets aan toe en het keldert aanzienelijk, vandaar mijn opmerking..
 
De theorie is dat tarwe (meer specifiek: teveel gluten) slecht te verteren zijn en in meer of mindere mate bij een heleboel mensen de darmwand beschadigen. Het zou dan gaan om minimaal tientallen procenten, maar mogelijk zelfs iets van 80% van de westerse bevolking.

Het is niet zoals bij coeliakie een echte allergie, maar meer een vorm van intolerantie; een beetje gluten maakt op zich niet uit; maar 's morgens brood, 's middags brood en 's avonds pasta/pizza etc., en dat dag in dag uit is veel teveel. Het gevolg is dat je lichaam extra stress ervaart, en dat je darmen minder optimaal functioneren (voedingsstoffen worden slechter opgenomen, en sommige stoffen dit niet in je bloed terecht zouden moeten komen kunnen er toch in terecht komen).

Een oorzaak zou zijn dat de tarwe die we vandaag de dag eten heel anders is dan de tarwe van duizend of zelfs honderd jaar geleden; door menselijke selectie (boeren zaaiden eeuwenlang de zaden van die tarwe die het meeste opbracht) en met name genetische manipulatie (in de jaren '60 en '70) zouden veruit de meeste granen die we vandaag de dag consumeren veel meer proteïnen (gluten) bevatten dan waar ons mensenlijk lichaam eigenlijk voor gebouwd is.
 
verder vind ik dat paleo maar een fabeltje. volgens mij is brood en pasta prima voor je.

Ok, thanks voor je input.

Zijn er mensen die zoals ik graan/tarwe en misschien ook wel haver hebben afgezworen/gedemoniseerd en waarom?

---------- Post toegevoegd Tue 18 Dec 2012 om 13:51 ----------

De theorie is dat tarwe (meer specifiek: teveel gluten) slecht te verteren zijn en in meer of mindere mate bij een heleboel mensen de darmwand beschadigen. Het zou dan gaan om minimaal tientallen procenten, maar mogelijk zelfs iets van 80% van de westerse bevolking.

Het is niet zoals bij coeliakie een echte allergie, maar meer een vorm van intolerantie; een beetje gluten maakt op zich niet uit; maar 's morgens brood, 's middags brood en 's avonds pasta/pizza etc., en dat dag in dag uit is veel teveel. Het gevolg is dat je lichaam extra stress ervaart, en dat je darmen minder optimaal functioneren (voedingsstoffen worden slechter opgenomen, en sommige stoffen dit niet in je bloed terecht zouden moeten komen kunnen er toch in terecht komen).

Een oorzaak zou zijn dat de tarwe die we vandaag de dag eten heel anders is dan de tarwe van duizend of zelfs honderd jaar geleden; door menselijke selectie (boeren zaaiden eeuwenlang de zaden van die tarwe die het meeste opbracht) en met name genetische manipulatie (in de jaren '60 en '70) zouden veruit de meeste granen die we vandaag de dag consumeren veel meer proteïnen (gluten) bevatten dan waar ons mensenlijk lichaam eigenlijk voor gebouwd is.

Bedankt voor de uitleg! Weet je of haver daar ook onder valt?
 
Haver bevat in principe geen gluten. Het probleem met haver is (met name voor mensen met coeliakie) tweeledig:
- haver wordt vaak verwerkt door machines die ook tarwe, rogge etc. verwerken. Het gevolgd is 'cross-contaminatie': er zijn dan toch gluten sporen tussen de haver te vinden.
- sommige mensen die niet goed tegen tarwe/gluten kunnen, kunnen óók niet goed tegen haver.
 
Haver bevat in principe geen gluten. Het probleem met haver is (met name voor mensen met coeliakie) tweeledig:
- haver wordt vaak verwerkt door machines die ook tarwe, rogge etc. verwerken. Het gevolgd is 'cross-contaminatie': er zijn dan toch gluten sporen tussen de haver te vinden.
- sommige mensen die niet goed tegen tarwe/gluten kunnen, kunnen óók niet goed tegen haver.

Bedankt voor de verheldering. Een paar boterhammen per dag, mits het binnen macro's en kcals past, kan dus geen kwaad begrijp ik.


Valt brood volgens de mensen hier dan ook onder 'clean' eten?
 
Het probleem met brood is: er zit suiker in, ook in volkoren brood, veel zout, en nog wat onnodige stoffen. Beperk je brood inname. Je kunt het beste gewoon ongeraffineerde koolhydraten eten: Havermout/brinta, silvervlies rijst/volkoren pasta/ Qenoa (hoe je dat mag spellen) > super goede graan soort.

Torenhoog GI is overdreven met bijvoorbeeld witte rijst of witte pasta en zeker in combinatie met andere voedingsstoffen.
 
Het probleem met brood is: er zit suiker in, ook in volkoren brood, veel zout, en nog wat onnodige stoffen. Beperk je brood inname. Je kunt het beste gewoon ongeraffineerde koolhydraten eten: Havermout/brinta, silvervlies rijst/volkoren pasta/ Qenoa (hoe je dat mag spellen) > super goede graan soort.

Torenhoog GI is overdreven met bijvoorbeeld witte rijst of witte pasta en zeker in combinatie met andere voedingsstoffen.

Bedankt voor je reactie!

Soooow, witte rijst ook wel belachelijk hoog met 89 zeg... Nooit geweten dat het zo'n verschil maakt met zilvervliesrijst op 50.

Ongeraffineerd is hier het sleutelwoord volgens mij, maar dat geldt toch ook voor volkoren pasta? Ook al is het volkoren is dat nog steeds geraffineerd.


Is dit een klassiek gevalletje "balans" en "met mate"?
 
De hoeveelheid suiker in volkoren brood gaat echt geen kwaad doen. Het is het zout wat het meest 'slecht' aan brood is. Maar zoals met alles moet je dieet gewoon gebalanceerd zijn. Ik zou iig niet stoppen met (volkoren)brood of havermout eten, want dit zijn prima voedingsbronnen.
 
De hoeveelheid suiker in volkoren brood gaat echt geen kwaad doen. Het is het zout wat het meest 'slecht' aan brood is. Maar zoals met alles moet je dieet gewoon gebalanceerd zijn. Ik zou iig niet stoppen met (volkoren)brood of havermout eten, want dit zijn prima voedingsbronnen.

De havermout blijft er sowieso in, en ik ga brood op trainingsdagen weer invoegen, kijken hoe ik er op reageer.
 
waarom maak je je uberhaupt druk om GI? is volgens mij helemaal niet relevant voor niet-wedstrijd bodybuilders
 
waarom maak je je uberhaupt druk om GI? is volgens mij helemaal niet relevant voor niet-wedstrijd bodybuilders

Kan wel degelijk invloed hebben op je bf. Koolhydraten uit voedsel met een hoog GI wordt eerder opgeslagen in spieren/vet, terwijl lager GI langzamer je bloed inkomt en dus eerder gebruikt wordt voor je dagelijkse activiteit. Als je dus 's avonds traint (zoals ik) is het best zinvol om overdag te zorgen dat de koolhydraten die je eet een niet te hoge GI hebben.
 
Kan wel degelijk invloed hebben op je bf. Koolhydraten uit voedsel met een hoog GI wordt eerder opgeslagen in spieren/vet, terwijl lager GI langzamer je bloed inkomt en dus eerder gebruikt wordt voor je dagelijkse activiteit. Als je dus 's avonds traint (zoals ik) is het best zinvol om overdag te zorgen dat de koolhydraten die je eet een niet te hoge GI hebben.
ja, maar zoals al een paar keer vermeld is geldt dit voornamelijk als je alleen die koolhydraten eet zonder iets erbij, en aangezien dat niet bij BB'ers voorkomt (meestal) is het niet relevant
 
Kan wel degelijk invloed hebben op je bf. Koolhydraten uit voedsel met een hoog GI wordt eerder opgeslagen in spieren/vet, terwijl lager GI langzamer je bloed inkomt en dus eerder gebruikt wordt voor je dagelijkse activiteit. Als je dus 's avonds traint (zoals ik) is het best zinvol om overdag te zorgen dat de koolhydraten die je eet een niet te hoge GI hebben.

misschien bedoel je het wel goed maar wat je hier zegt klopt geen **** van natuurlijk.

hoe lager de gi hoe langzamer de opname snelheid van koolhydraten in het bloed. maar je kunt er vrij weinig mee wat het is afhankelijk van heel veel factoren.
- vetten en eiwitten vertragen de opname dus een lagere gi wanneer je bijv. kip en olijfolie en groente bij de rijst eet.
- kan zelfs van persoon tot persoon verschillen
- ook het moment kan invloed hebben (bij het opstaan, lang niet gegeten, net gegeten enz.)

of granen slecht zijn;
voor een sporter zijn ze naar mijn mening erg belangrijk.
zeker wanneer je optimaal wilt presteren en groeien.

over tarwe kun je een hoop zeggen maar dit is waarschijnlijk met grote afstand de minste graansoort door de genetische manipulatie van de laatste decennia is het gewoon moeilijker verteerbaar bevat het hormonen in de opname van mineralen belemmeren en de oestrogeen productie stimuleert (=minder test)

ik ben zoals zoveel mensen tegenwoordig (waarschijnlijk zonder dat ze dit weten) overgevoelig voor de gluten uit tarwe maar kan wel tegen gluten uit havermout bijv.
dit is niet voor niets!
 
misschien bedoel je het wel goed maar wat je hier zegt klopt geen **** van natuurlijk.



of granen slecht zijn;
voor een sporter zijn ze naar mijn mening erg belangrijk.
zeker wanneer je optimaal wilt presteren en groeien.

over tarwe kun je een hoop zeggen maar dit is waarschijnlijk met grote afstand de minste graansoort door de genetische manipulatie van de laatste decennia is het gewoon moeilijker verteerbaar bevat het hormonen in de opname van mineralen belemmeren en de oestrogeen productie stimuleert (=minder test)

ik ben zoals zoveel mensen tegenwoordig (waarschijnlijk zonder dat ze dit weten) overgevoelig voor de gluten uit tarwe maar kan wel tegen gluten uit havermout bijv.
dit is niet voor niets!

Wat klopt er niet aan dan?

Thanks voor je toevoeging!
 
Het probleem met brood is: er zit suiker in, ook in volkoren brood, veel zout, en nog wat onnodige stoffen. Beperk je brood inname. Je kunt het beste gewoon ongeraffineerde koolhydraten eten: Havermout/brinta, silvervlies rijst/volkoren pasta/ Qenoa (hoe je dat mag spellen) > super goede graan soort.

Torenhoog GI is overdreven met bijvoorbeeld witte rijst of witte pasta en zeker in combinatie met andere voedingsstoffen.

Ga jij dan compete? Je zegt er zit in brood veel zout als je niet gaat compete dan moet je het gwn eten.
 
Kan wel degelijk invloed hebben op je bf. Koolhydraten uit voedsel met een hoog GI wordt eerder opgeslagen in spieren/vet, terwijl lager GI langzamer je bloed inkomt en dus eerder gebruikt wordt voor je dagelijkse activiteit. Als je dus 's avonds traint (zoals ik) is het best zinvol om overdag te zorgen dat de koolhydraten die je eet een niet te hoge GI hebben.

Dit is natuurlijk bullshit.

Je lichaam is heel de dag bezig met vet opslaan en je vetten aanspreken als energiebron.. Het gaat uiteindelijk om kcals in/ kcals out:cool:
 
Back
Naar boven