MuscleMeat

Nieuws Toespraak koningin (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

PatrickvH

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
31 jul 2006
Berichten
4.552
Waardering
342
Lengte
1m85
Koningin: onvrede overschaduwt alles AMSTERDAM - Koningin Beatrix heeft in haar kersttoespraak gezegd dat onvrede in de maatschappij alles lijkt te overschaduwen. Daarom spoorde ze het Nederlandse volk aan tot geloof, hoop en liefde.

''Toch lijkt het of onvrede alles overschaduwt. In de crisis die ons nu treft is een klimaat ontstaan waarin wantrouwen de boventoon voert'', zei de Koningin.

''Geloof is vertrouwen dat ons leven een zin heeft die uitstijgt boven het alledaagse. Hoop is overtuiging dat de uitkomst goed zal zijn ook al is die niet zichtbaar. Liefde is kracht die ons verbindt met elkaar, die geeft en vergeeft en die haat kan overwinnen'', zei de vorstin in de kerstboodschap, die dinsdag werd uitgezonden op tv en radio.

Met de woorden refereert ze aan prins Friso. Ze zegt dat de woorden voor haar familie dit jaar een bijzondere betekenis hebben gekregen. Ook bedankt ze de bevolking voor de steun na het ongeluk van de prins.


De complete teksttoespraak:

Met Kerstmis gaat Gods licht op over onze wereld en de duisternis heeft het niet overwonnen. In het licht van geloof, hoop en liefde worden mensen tot elkaar gebracht en vinden nieuwe bezieling. „Laat liefde verbinden, laat hoop doen leven en laat geloof kracht geven.” Dat zijn inspirerende woorden die dit jaar in mijn familie een bijzondere betekenis hebben gekregen. Het medeleven van velen is ons daarbij tot grote steun.

In de wereld van vandaag is eigen vrijheid voor velen het hoogste goed. Mensen moeten zich kunnen ontplooien en mogen hun bestaan zelf vorm geven. Maar zonder saamhorigheid kan een individu zich niet ontwikkelen, verschraalt solidariteit en valt de samenleving uiteen. Er is nu meer dan ooit behoefte aan gezamenlijke waarden als basis voor vertrouwen.

In ons land waren gelijkgezindheid en verbondenheid vanouds verankerd in sociaal-culturele verbanden. De verzuiling gaf maatschappelijke zekerheid. Maar die tijd is voorbij en keert niet terug. Toch zien we hoe ook vandaag wordt verlangd naar hernieuwd vertrouwen.

Vertrouwen kan niet worden opgelegd; het groeit vanuit de gemeenschap zelf. Het vergt geloof in elkaars trouw en betrouwbaarheid. Vertrouwen over en weer maakt de maatschappij leefbaar. Democratie beoogt voorwaarden te scheppen voor regeren op grond van vertrouwen. Onze grondwet geeft burgers gelijke rechten maar vraagt ons ook anderen als gelijkwaardig te aanvaarden en te respecteren. In de rechtsstaat ligt de basis voor een houdbare samenleving. Dit vraagt meer dan regelingen voor bestuur en besluitvorming. Het gaat vooral om aandacht voor elkaars verlangens en meningen èn gerichtheid op het algemeen belang.

In openheid en tolerantie ligt een belangrijke grondslag voor vertrouwen. Door de eeuwen heen putte onze maatschappij kracht uit de aanwezigheid van mensen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergrond. Verdraagzaamheid heeft ons land sterk gemaakt. De erkenning van waardigheid en gelijkwaardigheid van een ieder is een wezenlijk element van een vreedzame en rechtvaardige samenleving. In het winnen van wederkerig vertrouwen ligt een voortdurende opgave, in het klein en in het groot.

Nederland is altijd open geweest en verbonden met de wereld om ons heen. Meer en meer heeft dit geleid tot wederzijdse afhankelijkheid en betrokkenheid. Het inzicht dat ons eigen welzijn mede afhangt van het leven in andere landen richt de blik naar buiten. Niet in isolement ligt onze kracht maar in saamhorigheid. Dat is de achtergrond van de internationale samenwerking waartoe ons land zich heeft verplicht.

De Europese gemeenschap heeft welvaart gebracht. Maar er is meer dan geld alleen; bovenal biedt Europa ons vrede. Toch lijkt het of onvrede alles overschaduwt. In de crisis die ons nu treft is een klimaat ontstaan waarin wantrouwen de boventoon voert. Bevrijding uit die negatieve instelling begint met het besef dat Europa niet een vreemde mogendheid is maar onze eigen gemeenschap in dit werelddeel. Europa, dat zijn wij zelf. In zelfvertrouwen kunnen wij aan Europese samenwerking blijven bouwen.

Wie trouw is aan zichzelf leeft vanuit eigen overtuiging en idealen. Maar niemand leeft voor zichzelf alléén. Wij zijn ook verantwoordelijk voor elkaars toekomst, toegerust voor het goede met een geweten dat kan leren voorvoelen wat recht is en wat slecht. De aarde, zo zegt een Psalm, heeft God aan de mensen gegeven; en de mensen gaf Hij aan elkaar. De opdracht is anderen te aanvaarden als naasten die zijn zoals wij, mensen met bestaansrecht. In medemenselijkheid ligt de kern van samen-leven. Geloof, hoop en liefde zijn het richtsnoer voor een wereld gegrond op vertrouwen.

Geloof is vertrouwen dat ons leven een zin heeft die uitstijgt boven het alledaagse. Hoop is overtuiging dat de uitkomst goed zal zijn ook al is die niet zichtbaar. Liefde is kracht die ons verbindt met elkaar, die geeft en vergeeft en die haat kan overwinnen.

Kerstmis is een feest voor mensen van goede wil. Ooit werd hun „Vrede op aarde” toegezongen. Die woorden behouden hun waarde, door de eeuwen heen. In dat vertrouwen wens ik u gezegende Kerstdagen toe.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21181264/___Onvrede_overschaduwt_alles___.html

Filmpjes zijn in de link te vinden!!!
============================================

Daar ook echt zitten met het idee van wat ik jullie nu ga vertellen is toch een partij belangrijk.
En dan het volk toespreken als een stel simpele zielen om te vertellen hoe wij over Europa moeten denken.
 
Ze mag de Nederlanders sponsoren met geld, en niet met hoop en liefde, want daar koop je immers niks voor. :P
 
Ik vind het jammer dat de uitzending geen 0 kijkers had om ern statement af te geven. Ik vind het stuitend dat ze haar gezicht uberhaupt nog durft te laten zoen nadat ze dit jaar besloten had om niets van haar salaris (lees gratis verkregen geld) in te leveren. Haar zoontje is met zijn familie ook weer gratis op vakantie gegaan naar Argentinië van onze centjes. Opdoeken die handel.
 
Hear hear, een bericht vanuit de ivoren toren.
Allemaal liever zijn voor elkaar en geld blijven storten op mijn rekening stelletje klootjesvolk.
 
Prachtige speech, hoewel het de gemiddelde Nederlandse retard niet aan zal spreken.

Ben het slechts oneens met het gelul over 'gelijkheid'. Wat een domper is die alinea in het hele verhaal!
 
Gelukkig ben jij zo intellectueel verheven over de rest van het klootjesvolk.
 
De gemiddlede Nederlander is een retard. Face it.
 
Grote onzin die ze vertelt. Vanuit haar visie en leventje misschien mooi maar niet voor anderen.

Ze is zo bang dat er 'populistische' krachten aan de macht komen die aan haar stoelpoten gaan zagen. Ze is bang voor een PVV....

Wat Europa betreft vergeet ze de nadelen voor het gemak even te melden...



Maar die Belg kan er ook wat van, Albert....ook bang voor populisme....(ja zo noem je dat als er een sterk veranderen/kritische beweging zijn intrede doet in een democratie)


Snel invloed verminderen tot symbolische functie.......weg met deze gasten die geen last hebben van bezuinigingen, immigratie en werkeloosheid en maar al te graag in hun mooie kasteel blijven wonen.
 
Ach had je iets anders verwacht van een architect van bilderberg?
 
Wat een arrogant k*twijf
 
Dat het van iemand in zo'n functie blijkbaar aanvaard wordt dat men zo zweverig doet vind ik vrij geschift. Dat er op DBB zijn die dit als waarheid aanzien nog geschifter. "Wees allemaal eens lief voor elkaar, alle komaan ze, wees nu eens lief! Waarom zijn jullie nu niet lief!"

Als het beleid continu slechte gevolgen heeft, gaan mensen altijd twijfelen naar de autoriteiten en willen ze verandering. Die verandering kan slecht of goed zijn, maar niet veranderen is altijd mis.
 
Zou ze nog wel eens van bil gaan? Of is Claus' Party House inmiddels in spinnenraggen verhuld?
 
Wat een onzin. Zoveel welvaart heeft Europa niet gebracht. Ik zag laatst op een ander forum een prachtig grafiekje waarin duidelijk werd dat het voor Nederland amper iets heeft opgeleverd. Landen als Griekenland en Spanje hebben overigens wel volop geprofiteerd. Italië trouwens weer niet. Het is dus ook niet zo dat alle zuidelijke landen er beter van zijn geworden.

---------- Post added 26 December 2012 at 15:09 ----------

Prachtige speech, hoewel het de gemiddelde Nederlandse retard niet aan zal spreken.

Ben het slechts oneens met het gelul over 'gelijkheid'. Wat een domper is die alinea in het hele verhaal!

Het gelul over geloof spreekt je ook wel aan? En de welvaart die Europa ons heeft gebracht? :roflol:
 
Afschaffen die troep, wat een geld verspilling :rolleyes:
 
Erg nette en correcte speech, ik vind dat er wel een salarisverhoging inzit met deze enorme prestatie.
 
Schijnheilige hypocriete trut is het.
Vele mensen raken in de financiele problemen door toedoen van politici als in foute beslissingen, sommige gaan hier zelfs aan onderdoor, worden financieel kapot gemaakt.
En dan gaat mevrouw ons nog even vertellen hoe wij hier mee om moeten gaan.
Ik vind dit eigenlijk gewoon misselijkmakend, hoe zij hier de schijn op houd dat alles goed gaat en alles wel goed komt, terwijl wij de risico's op ons moeten nemen, en zij straks weer een fles champagne opentrekt ter waarde van ons maandloon.

Ze mag blij zijn dat we haar die troon niet uit schoppen.

Volgens mij zijn mijn uitspraken hier nog strafbaar ook :fu:
 
Back
Naar boven