AndroidHealthClinic

Creatine en myostatine? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TBe

Cool Novice
Lid geworden
5 jul 2011
Berichten
178
Waardering
10
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
10%
Creatine wordt vaak gepromoot als supplement dat ervoor zorgt dat (onder andere) je kracht omhoog gaat. Dit zou komen door verhoging van IGF-1 en verminderde myostatine expressie. Uit een onderzoek, gepresenteerd tijdens een college spierfysiologie, bleek dat verminderde myostatinelevels zorgen voor zowel spiergroei als krachttoename maar dat deze toename niet proportioneel is (de spier wordt groter dan dat die sterk wordt). In hoeverre zal creatinesupplementatie dan kunnen bijdragen aan de prestaties van atleten die afhankelijk zijn van zowel hun lichaamsgewicht en kracht/vermogen/snelheid (zoals sprinters, hoogspringers)?
 
Ik dacht juist dat creatine in de vorm van creatinefosfaat de direct beschikbare energie in een cel verhoogt en dat daardoor juist de krachttoename kwam. Verhoogde IGF en lagere myostatin niveaus waren juist nog bijkomende effecten die de spiergroei zelf bevorderen.
Op je vraag of het voor atleten goed is kan ik geen goed antwoord geven,; je wordt immers sterker, maar ook zwaarder. Mij lijkt dat in een trainingsfase creatine laden handig is, maar meer richting een evenement kan de suppletie beter stoppen om weer op een lager gewicht te komen (en als je goed getraind hebt ben je ook sterker)
 
De kracht die je wint met creatine komt puur voort uit de winst van vocht. Je houd vocht vast waardoor kracht toeneemt. Dit is makkelijk te verklaren als je niet voldoende water drinkt neemt je kracht aanzienlijk af.
 
De kracht die je wint met creatine komt puur voort uit de winst van vocht. Je houd vocht vast waardoor kracht toeneemt. Dit is makkelijk te verklaren als je niet voldoende water drinkt neemt je kracht aanzienlijk af.

Dit is echt weer waardeloos.
 
Zijn feiten die je zou moeten kennen ;)

Creatine maakt deel uit van creatinefosfaat wat in de cellen van ons lichaam energie beschikbaar stelt. We hebben het nodig voor korte snelle spiercontracties (zoals sprints en krachttraining). Een suppletie met creatine helpt in dit geval de voorraad van creatine in de spiercellen te vergroten (met ca. 20%). In de praktijk merken we dit aan een verbeterde kracht. Daardoor kunnen we intensiever trainen (meer gewicht, meer herhalingen). Bovendien blijkt hiernaast ook de proteïne-synthese te verbeteren. Er is dus meer brandstof (creatine) en bouwstof (proteïne) voor de spieren beschikbaar. Op de langere termijn heeft dit in een toename aan spiermassa tot gevolg.
 
Creatine wordt vaak gepromoot als supplement dat ervoor zorgt dat (onder andere) je kracht omhoog gaat. Dit zou komen door verhoging van IGF-1 en verminderde myostatine expressie. Uit een onderzoek, gepresenteerd tijdens een college spierfysiologie, bleek dat verminderde myostatinelevels zorgen voor zowel spiergroei als krachttoename maar dat deze toename niet proportioneel is (de spier wordt groter dan dat die sterk wordt). In hoeverre zal creatinesupplementatie dan kunnen bijdragen aan de prestaties van atleten die afhankelijk zijn van zowel hun lichaamsgewicht en kracht/vermogen/snelheid (zoals sprinters, hoogspringers)?

Myostatine is slechts één van de cytokines welk de spier produceert om zijn synthese & degradatie te reguleren, daarnaast zorgt de spier ook voor productie van o.a. IL-6. IL-6 zorgt voor een blokkade van je IGF-1/PI3K/Akt pathway waardoor Akt niet fosforyleert, hierdoor fosforyleren je FoxO's niet en zullen je FoxO's de atrogenen activeren.

Ik ben niet zo zeer bekend met het effect van creatinine op myostatine, maar wat het onderdrukt, zal niet dusdanig genoeg zijn naar mijn idee om echt een groot verschil te maken.

Je houdt namelijk nog steeds de remming via o.a. IL-6 over, en daarnaast blijft er nog steeds een relatief grote hoeveelheid myostatine gewoon aanwezig.


Het verschil in termen van lichaamsgewicht tegenover kracht/vermogen/snelheid zal dan ook nihil zijn (wat betreft het myostatine remmende effect that is).
 
De kracht die je wint met creatine komt puur voort uit de winst van vocht. Je houd vocht vast waardoor kracht toeneemt. Dit is makkelijk te verklaren als je niet voldoende water drinkt neemt je kracht aanzienlijk af.

Mee eens. Creatine monohydraat zorgt idd - naast meer ATP - voor vochtophoping in de spiercellen en daardoor zou er meer spanning op de spiercelwand ontstaan. Dit zorgt tevens voor een toename in kracht. Meer spanning = meer kracht (sterker).
 
Mee eens. Creatine monohydraat zorgt idd - naast meer ATP - voor vochtophoping in de spiercellen en daardoor zou er meer spanning op de spiercelwand ontstaan. Dit zorgt tevens voor een toename in kracht. Meer spanning = meer kracht (sterker).

Ik weet het niet zeker, maar denk niet dat verhoogde creatine niveau's voor meer ATP zorgen, misschien wel hoor. Maar zover ik het begrijp helpt cp in het fosforlyseren van ADP, door het doneren van hoog energetische fosfaatgroepen uit de citroenzuurcyclus die hij eerder al van ATP heeft gekregen, naar ATP in tijden van een grote vraag naar energie. Dus ga je van ADP+CP naar ATP+Creatine. Daarna wordt er overgegaan naar atp vormen uit glucose door middel van oxidatieve fosforlysering. Dit gebeurt minder snel dan het verwerven van ATP uit ADP met behulp van CP. Creatine(concreter: creatinefosfaat) is dus een snelle leverancier van energie, maar naar mijn weten is er niet meer energie in vorm van ATP in de spiercel aanwezig. Alhoewel ik dit zelf niet met zekerheid kan zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Hier een artikel over gunstige effecten van creatine op je gezondheid: [Link niet meer beschikbaar]
 
De kracht die je wint met creatine komt puur voort uit de winst van vocht. Je houd vocht vast waardoor kracht toeneemt. Dit is makkelijk te verklaren als je niet voldoende water drinkt neemt je kracht aanzienlijk af.

Hoe zit het dan met aas betrekking tot kracht? Grootste deel door de AR en dan zorgt het vocht voor de rest van de bijgekomen kracht?
 
Back
Naar boven