XXL Nutrition

ZWAAR gewicht + hoge reprange=pijnlijke botten gewrichten oftewel geen progressie?

Bezoekers in dit topic

fanatiekeling

Cool Novice
Lid geworden
5 jan 2012
Berichten
153
Waardering
1
Lengte
1m95
Massa
98kg
Vetpercentage
17%
Hallo DBB'erss

Ik hoor in de sportschool waar ik af en toe we'll is te vinden ben(maat heeft homegym) dat ik te zwaar bench voor een reprange van 8-12, met andere woorden mijn uitvoering is ****t ik laat de stang te snel zakken en het ziet eruit alsof ik alleen maar denk aan het getal dat ik halen moet. Ook zegt ie dat het slecht is voorr botten en gewrichten omdat ik ook nog is 1.94 lang ben en wij lange mensen niet zo compact in elkaar zitten. Hij zei dat ie eerder zelf net zoals mij deed en na een paar maanden tot failure trainen in hogere repranges te zwaar gewicht overal last van kreeg. Ik dacht dat dat juist moest, hij zegt je kan we'll voor kracht trainen maar dan 5x5 of 5x3 en dan ook niet TE zwaar dat je alleen aan het aantal x denkt en ook goede uitvoering.

Wat vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:
Goeie vorm verkiezen boven gewicht; altijd
 
Goede uitvoering is (vrijwel) altijd het belangrijkst. Beter 10kg lichter en dat je een oefening goed uitvoert, dan 10kg zwaarder en dat je als een idioot heen en weer zit te zwaaien.
 
Gestopt met lezen bij "Hij zij"
 
Ik heb ook de neiging om te zwaar gewicht te pakken. Soms lijkt het wel te gaan maar ik voel het altijd langzaam opkomen na een paar weken, zeurende pijntjes overal, je verekt snel iets als je een verassende beweging maakt en dat soort klachtjes.
 
Maar maak je dan ook daadwerkelijk meer progressie of is dat gewoon bullshit wat ie zij. Volgens hem leverde te zwaar liften in hogere reprange niks op, om sterker te worden met hoge reprange moest je een gewicht pakken waar je NET 8-12 reps mee kon halen met goede uitvoering. Zwaar gewicht hoge reprange was alleen maar nadelig voor gewrichten en dus progressie, zou je puur voor kracht een periode willen trainen dan lage reprange en ook goede uitvoering. Die gast is we'll breed :p maar vraag ut tog ff aan die beste mensen hier op dbb haha.
 
Maar maak je dan ook daadwerkelijk meer progressie of is dat gewoon bullshit wat ie zij. Volgens hem leverde te zwaar liften in hogere reprange niks op, om sterker te worden met hoge reprange moest je een gewicht pakken waar je NET 8-12 reps mee kon halen met goede uitvoering. Zwaar gewicht hoge reprange was alleen maar nadelig voor gewrichten en dus progressie, zou je puur voor kracht een periode willen trainen dan lage reprange en ook goede uitvoering. Die gast is we'll breed :p maar vraag ut tog ff aan die beste mensen hier op dbb haha.

Wat is een hoge reprange?

Algemeen geaccepteerd is 1-5 reps voor puur kracht. 8-12 om massa te bouwen. Altijd gewoon een goede uitvoering aanhouden.
 
Waarom zou dat slecht zijn voor de gewrichten als je de oefening goed kan uitvoeren?
Voor de gewrichten mag het toch weinig uitmaken wat een spier aan kracht levert?

Ik bedoel, als beginner bankte ik 60kg, was zwaar voor mij.
Als ik nu 80kg bank ben ik met mijn warming up bezig.
Dus die 60 kg was destijds belastender voor mijn gewrichten dan als ik nu 80kg druk?
 
Waarom zou dat slecht zijn voor de gewrichten als je de oefening goed kan uitvoeren?
Voor de gewrichten mag het toch weinig uitmaken wat een spier aan kracht levert?

Ik bedoel, als beginner bankte ik 60kg, was zwaar voor mij.
Als ik nu 80kg bank ben ik met mijn warming up bezig.
Dus die 60 kg was destijds belastender voor mijn gewrichten dan als ik nu 80kg druk?
Ik denk dat de crux in het dikgedrukte gedeelte zit. Als je toen geen 60kg met goede uitvoering kon drukken, en nu 80kg met wél een goede uitvoering, was die 60kg inderdaad belastender voor je gewrichten. Althans, neem ik aan.
 
Waarom zou dat slecht zijn voor de gewrichten als je de oefening goed kan uitvoeren?
Voor de gewrichten mag het toch weinig uitmaken wat een spier aan kracht levert?

Ik bedoel, als beginner bankte ik 60kg, was zwaar voor mij.
Als ik nu 80kg bank ben ik met mijn warming up bezig.
Dus die 60 kg was destijds belastender voor mijn gewrichten dan als ik nu 80kg druk?
nou nou warming up met 80kg, stoere jongen hier
 
Ik denk dat de crux in het dikgedrukte gedeelte zit. Als je toen geen 60kg met goede uitvoering kon drukken, en nu 80kg met wél een goede uitvoering, was die 60kg inderdaad belastender voor je gewrichten. Althans, neem ik aan.

ik kon 60 wel met goede uitvoering, maar het was wel zwaar voor me. terwijl nu 80 licht is. dus wat zwaarder voor de spieren is hoeft niet zo voor gewrichten te zijn lijkt me.

---------- Post toegevoegd Thu 3 Jan 2013 om 01:07 ----------

nou nou warming up met 80kg, stoere jongen hier

je begrijpt niet eens wat ik bedoel slimmert.
 
ik kon 60 wel met goede uitvoering, maar het was wel zwaar voor me. terwijl nu 80 licht is. dus wat zwaarder voor de spieren is hoeft niet zo voor gewrichten te zijn lijkt me.

Nee klopt, maar de topicstarter gaf zelf aan dat zijn uitvoering "****t is", dus daar paste ik even jouw post op toe. ;p
 
Nee klopt, maar de topicstarter gaf zelf aan dat zijn uitvoering "****t is", dus daar paste ik even jouw post op toe. ;p

Het is dat die gozer ut zij, anders was ik gewoon zo verder gegaan viel mezelf niet op. Maar als ik nadenk laat ik de stang best we'll snel zakken en denk vooral aan de reps die ik wil halen en dat met een heel zwaar gewicht voor MIJ, en dan ook nog dat ik daadwerkelijk last heb van mn gewrichten en nu een deload doe. Volgens hem moest ik vooral goede uitvoering hebben met een zodanig zwaar gewicht dat ik de spieren belast en niet mijn gewrichten, en dan tussen de 8-12 reps blijven en veeeel meer progressie maken in kracht en massa. Zijn vroegere ervaring was dat zijn spieren we'll herstelde voor de volgende training maar doordat zijn gewrichten zo zwaar waren toegetakeld week na week niet meer, het leverde hem dus niks op. Maar lagere reprange 1-5 voor kracht ging ie we'll goed op puur voor kracht, ook met goede uitvoering :p en dan kijk je op youtube en zie je mensen liften dat gaat helemaal nergens over en zijn vervolgens nog breed ook haha.
 
Wat verzinnen mensen tegenwoordig toch allemaal. Als jij je oefening beheerst uitvoert met een goede techniek is er niks aan de hand, met een slechte techniek en onbeheerst, dan is er wel wat aan de hand. Ongeacht het gewicht wat je drukt. (tenzij je 200 bencht natuurlijk, dan zou ik wat minder volume draaien op dat gewicht;) )

Oh en het is 'hij zei', niet 'hij zij'. 'Zij' is een vrouw.
 
Verkeerde techniek heeft ook niet altijd met het gewicht te maken. Als je nog minder gewicht doet laat je vast het gewicht nog sneller naar beneden vallen.
Laag gewicht pakken is wel goed om zo een goede techniek aan te leren.
 
Sowieso bij het benchen liever 2-4 reps van faillure wegblijven, dan heb je betere gains. Gewrichten e.d. zegt me niets, het is wel blessuregevoeliger om tot de max te trainen. Omdat je met meer volume en minder gewicht waarschijnlijk ook goed gaat zou ik kiezen om de gewichten wat te verlagen.
 
Sowieso bij het benchen liever 2-4 reps van faillure wegblijven, dan heb je betere gains. Gewrichten e.d. zegt me niets, het is wel blessuregevoeliger om tot de max te trainen. Omdat je met meer volume en minder gewicht waarschijnlijk ook goed gaat zou ik kiezen om de gewichten wat te verlagen.

Bedoel je dat voor zowel kracht als massa?
 
Bedoel je dat voor zowel kracht als massa?

Voor normaal benchen wel ja. Incline kan ik bijna tot de max gaan en de dag erop nog steeds zwaar gaan, dat lukt met gewoon plat benchen niet. Is natuurlijk wel erg oefening-specifiek. Zelfde verhaal als met deadlifts vs goodmornings.
 
Verkeerde techniek heeft ook niet altijd met het gewicht te maken. Als je nog minder gewicht doet laat je vast het gewicht nog sneller naar beneden vallen.
Laag gewicht pakken is wel goed om zo een goede techniek aan te leren.

Het probleem met gewrichten is dat ze afhankelijk zijn van de spieren die eraan trekken. Als een gewicht te zwaar voor je is, of dat nou 60 of 120 kilo is, kunnen de spieren de gewrichten niet helemaal op hun plaats houden. De gewrichten zijn vaak wel sterk genoeg om zelf op hun plaats te blijven zitten met behulp van gewrichtsbanden, maar hier komt wel veel spanning op te staan. Op ten duur krijg je dan gewrichtspijn, afhankelijk van hoe groot en sterk je gewrichten zijn.

Hoe sterker je spieren, hoe meer gewicht je gewrichten aankunnen, ervan uitgaand dat het gewicht niet te zwaar is voor je spieren.
 
Back
Naar boven