Fitness Seller

Vraag ivm clean & jerk (stoten) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Chhayk

Novice
Lid geworden
2 jul 2012
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
74kg
Vetpercentage
12%
Hallo allemaal

Dit is mijn allereerste post op dit forum, echter heb ik al vaak antwoorden gevonden op vragen die ik zocht, maar nooit zelf iets gepost. Hiervoor een grote dank aan iedereen ;D!

Nu dacht ik ten laatst om clean and jerks beginnen te doen omdat het heel goed is voor kracht in het algemeen, explosieve kracht en het werkt voor heel je lichaam. Ik zou hiermee kracht toename willen bereiken en conditie opbouwen voor BJJ (braziliaanse jiu jitsu, grappling, judo), ik hoef niet zwaarder per se zwaarder te worden.

Nu weeg ik 74kg met 11,9-12,1% bodyfat en ben 183cm groot. Ik deadlift af en toe met 115kg(was mijn max) en squat 90kg(was mijn max).

Nu mijn vraag is met hoeveel kg zou ik best beginnen voor clean en jerks? Als jullie een goede schema weten (of een raad die ik kan gebruiken) is het ook altijd welkom!

Groetjes!
 
gewoon 40kg beginnen en heel veel aan je techniek gaan werken.
wanneer je techniek goed is. kun je gaan verhogen
 
gewoon 40kg beginnen en heel veel aan je techniek gaan werken.
wanneer je techniek goed is. kun je gaan verhogen

Ok tnx!
En hoe zou ik best trainen? In sets, tot dat het brandt aan mijn spieren, eventueel combineren met iets anders,...?
 
als je kracht wil is het beste 5setjes van 5reps
5x5, zoek op rippetoe

En ik zou niet met 'gewoon' 40kg beginnen persoonlijk, maar met een lege barbell en dan gewicht toevoegen. Clean and jerk is een zware oefening die het hele lichaam belast.
 
Ok tnx!
En hoe zou ik best trainen? In sets, tot dat het brandt aan mijn spieren, eventueel combineren met iets anders,...?

ik zou low reps doen. setjes van 3 op het begin. en goed op je techniek letten en veel setjes maken

als je kracht wil is het beste 5setjes van 5reps
5x5, zoek op rippetoe

En ik zou niet met 'gewoon' 40kg beginnen persoonlijk, maar met een lege barbell en dan gewicht toevoegen. Clean and jerk is een zware oefening die het hele lichaam belast.

mijn persoonlijke ervaring is als mensen met losse barbell beginnen ze teveel uit de armen beginnen te halen omdat ze het makkelijke kunnen curlen
 
als je kracht wil is het beste 5setjes van 5reps
5x5, zoek op rippetoe

En ik zou niet met 'gewoon' 40kg beginnen persoonlijk, maar met een lege barbell en dan gewicht toevoegen. Clean and jerk is een zware oefening die het hele lichaam belast.

5x5 bij een technische lift als stoten lijkt mij niks, weightlifters gaan meestal niet hoger als 3 reps.

@op, hoevaak train je in de week?
 
5x5 bij een technische lift als stoten lijkt mij niks, weightlifters gaan meestal niet hoger als 3 reps.

@op, hoevaak train je in de week?

Nu met de examens wil ik 2a3 keer trainen en 1 keer lopen. Maar na de examens ga ik maar 1 keer kunnen fitnessen en 2a3 keer naar BJJ (tijdens bjj doen we vaak ook doubleleg takedowns enzo dus dat kan ook intensief zijn).

Ik zou eigenlijk nu tijdens de examens met de cleans een beetje kracht willen opbouwen omdat ik niet naar de BJJ ga en dan als ik BJJ weer begin, dat de cleans als een xtra workout zouden zijn om een keer in de week te doen met eventueel squats of deadlifts (of miss samen).

En tnx voor de hulp allemaal!
 
Begin met de bar alleen.
Techniek is alles bij de C&J. Als je de barbell gaat muscle-uppen (zoals een upright row, armen gebruiken, ect) dan gaat de oefening zijn doel voorbij en dan is het geen C&J meer.

Verder blijf bij low reps.
Het is een technische lift.
Kijk bv naar de gewichtheffers (die weten hoe ze het beste de C&J kunnen trainen): die gaan nooit boven (bijna nooit) de 3 reps maar doen veel singles, doubles.

Verder adviseer ik je om heel veel te lezen en te bekijken over de lifts.
Zorg dat je goed flexibel bent.

En verder (maar dit is redelijk individueel):
Ik zou zeggen om enkel de full lifts te doen. Dus jerken en cleanen.
Ik denk dat de variaties je techniek kunnen beinvloeden.

Natuurlijk is dit afhankelijk aan wie je het vraagt.

edit: Marcel geeft ook goed advies.
Met de lege barbell zou je ook kunnen muscle-uppen.
Dus je moet een beetje kijken hoe het gaat

Verder zou ik niet kijken naar filmpjes van niet-gewichtheffers.
California strenght, glenn pendlay, donny shankle (zijn blog)

Mark Rippetoe heeft ook filmpjes over de olympsiche oefeningen maar (met alle respect voor rippetoe) zou ik eerder kijken naar de gewichtheffers en gewichthefcoaches.
Verder zou ik zeker niet kijken naar de random gasten op youtube die het trachten uit te leggen.
 
Laatst bewerkt:
Ok dank aan iedereen! :)))
 
Back
Naar boven