MuscleMeat

zijn presses voor ronde schouders niet echt van belang? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

wwe

Colossal Veteran
10 jaar lid
Lid geworden
30 okt 2006
Berichten
13.936
Waardering
1.154
Lengte
1m71
Massa
83kg
Vetpercentage
15%
Shoulder presses spreken voornamelijk de voorste schouderkop aan, deze wordt bij benchpress en dergelijke ook al flink belast. Side raises zijn echt voor de zijkant. Zijn jullie van mening dat als je zwaar presst voor je borst en zware rows doet je voor en achterkant schouder niet of nauwelijks meer hoeft aan te pakken en side raises dus het belangrijkste zijn voor volle ronde schouders?
 
alles is belangrijk anders zou je het niet doen voor de een werkte press better dan raises voor mij personelijk werken press oefeningen het beste en ook krijg ik een beter pomp in
 
ik denk het haast wel, in het schema wat ik nu volg van Kelei zit nog eens geen schoulderpress oefening in, schouderkoppen worden al goed belast bij bench en incline press.
 
alles is belangrijk anders zou je het niet doen voor de een werkte press better dan raises voor mij personelijk werken press oefeningen het beste en ook krijg ik een beter pomp in

Beetje een raare redernatie, iig het eerste deel dat je zegt.
 
Als je ze rond wilt hebben moet je hele schouder trainen volgens mij.
Met alleen benchpress train je voorkant schouders niet genoeg naar mijn mening.
 
SP en BP vergelijken is vrij zinloos, belastingshoek scheelt een volle 90 graden! Vooral als ik dumbbells pak en de SP echt naast mijn romp en niet een beetje voor mijn romp doe dan pak ik primair de zijkop en niet de voorkant schouders. Een kettlebell met het gewicht aan de rug kant van de hand geeft net nog meer belasting aan de zijkant en een klein beetje achterkant.

Verder is het een discussie van compound vs isolatie. Met side raises isoleer je meer maar om nu alleen isolatie oefeningen te doen......
 
Door dumbbells te gebuiken bij de shoulders, en ook nog staand, kan je de niddelste kop nog meer aanpakken van de schouder. Maar lateral raises en (dumbbell) upright rows zullen de middelste kop het hardst aanpakkeb
 
Vooral als ik dumbbells pak en de SP echt naast mijn romp en niet een beetje voor mijn romp doe dan pak ik primair de zijkop en niet de voorkant schouders. Een kettlebell met het gewicht aan de rug kant van de hand geeft net nog meer belasting aan de zijkant en een klein beetje achterkant.

dit kan ik even (biomechanisch gezien) niet volgen.

behind the neck press isoleert toch ook meer de voorste kop?

En bij kettlebell: gewicht naar achter, dus endorotatiecompenent ter stabilisatie. achterste kop doet exorotatie en voorste kop juist endo, dus snap niet hoe dat achterkant kan pakken...
 
Buitenste schouderkop wordt wel redelijk meegenomen als je grip breed genoeg is.
Kijk maar eens naar de beweging van je bovenarm bij een brede OH-press en bij een side raise, beweging is vrijwel hetzelfde.
 
Ik merk dat bij welke press ik ook doe, of het nou military of seated of behind the neck is eigenlijk vooral de voorste schouderkop werkt. Toegegeven, bij de shoulder press met de ellebogen in een T-vorm belast je ook de zijkop wat, maar echt geweldig vind ik het niet.

Je kan voor de zijkoppen ook compounds doen, een uprigh row met brede grip werkt erg goed, of je kunt een rear delt row doen, maar dan met je rug niet op 90 graden, maar op 45 graden.

En compounds zijn niet heilig, er zijn genoeg mensen die met chin-ups hun biceps niet optimaal kunnen trainen, maar met barbell curls wel, hetzelfde geldt voor veel andere spieren. Het probleem met compounds is dat de sterke spieren in de schakel sterker worden, en de zwakke ook, maar dat de sterke spieren nog steeds sterk zullen blijven in verhouding tot de zwakkere(bijvoorbeeld als je een slechte borst maar grote triceps hebt).

Pro bodybuilders, naturel en niet naturel gebruiken ook isolatie-oefeningen als onderdeel van hun training, en een groot aantal gebruikt zelfs kabels/machines als onderdeel.
 
SP en BP vergelijken is vrij zinloos, belastingshoek scheelt een volle 90 graden! Vooral als ik dumbbells pak en de SP echt naast mijn romp en niet een beetje voor mijn romp doe dan pak ik primair de zijkop en niet de voorkant schouders. Een kettlebell met het gewicht aan de rug kant van de hand geeft net nog meer belasting aan de zijkant en een klein beetje achterkant.

Verder is het een discussie van compound vs isolatie. Met side raises isoleer je meer maar om nu alleen isolatie oefeningen te doen......

primair is het altijd de voorkant schouderkop, hoe je je armen ook plaatst.
 
Bij MP voel ik de zijkanten van me schouders zeer goed, maak het af met side raise of upright row, en je kunt niet zeer veel progressieve overload maken met isolatie oefeningen wat toch de key is voor groei?
 
Bij MP voel ik de zijkanten van me schouders zeer goed, maak het af met side raise of upright row, en je kunt niet zeer veel progressieve overload maken met isolatie oefeningen wat toch de key is voor groei?

Kan wel, je hebt alleen hele kleine schijfjes nodig dan:p
 
Bij MP voel ik de zijkanten van me schouders zeer goed, maak het af met side raise of upright row, en je kunt niet zeer veel progressieve overload maken met isolatie oefeningen wat toch de key is voor groei?

combinatie van gewicht minimaal verhogen met minder reps. of reps verhogen etc. progressief overloaden kun je altijd wel. tis alleen wel wat lastiger ja:(
 
combinatie van gewicht minimaal verhogen met minder reps. of reps verhogen etc. progressief overloaden kun je altijd wel. tis alleen wel wat lastiger ja:(

Ik zie vaak filmpjes van natural bodybuilders op youtube :D die met 10k gewichten side raises doen en grote schouders hebben, meeste massa moet dan toch van de compounds komen...?
 
dit kan ik even (biomechanisch gezien) niet volgen.

behind the neck press isoleert toch ook meer de voorste kop?

En bij kettlebell: gewicht naar achter, dus endorotatiecompenent ter stabilisatie. achterste kop doet exorotatie en voorste kop juist endo, dus snap niet hoe dat achterkant kan pakken...

En nu in het nederlands ;)
 
Ik zie vaak filmpjes van natural bodybuilders op youtube :D die met 10k gewichten side raises doen en grote schouders hebben, meeste massa moet dan toch van de compounds komen...?

Dat heeft voornamelijk met de uitvoering te maken, wanneer je uit stilstand onderin begint (dus niet met een swing van de voorgaande rep), je armen bijna gestrekt houdt (niet gebogen) en bovenin heel even vasthoudt voelen 12kg dumbbells net zo zwaar aan als 20kg dumbbells.

En haal die fakestats is in je signature weg.
 
En nu in het nederlands ;)

dat je primair je voorkant pakt, en niet de side.

---------- Post toegevoegd Sun 6 Jan 2013 om 11:57 ----------

Ik zie vaak filmpjes van natural bodybuilders op youtube :D die met 10k gewichten side raises doen en grote schouders hebben, meeste massa moet dan toch van de compounds komen...?

dat zegt toch niet dat je met side raises niet progressief kunt overloaden.
 
Misschien deels een topic hi-jack, maar wat zijn jullie meningen over de Front raises?
vind ze persoonlijk wel lekker aanvoelen, maar (zoals ook hierboven is vermeld) wordt de voorkant schouderkop al genoeg belast..
 
Misschien deels een topic hi-jack, maar wat zijn jullie meningen over de Front raises?
vind ze persoonlijk wel lekker aanvoelen, maar (zoals ook hierboven is vermeld) wordt de voorkant schouderkop al genoeg belast..

vindt t ook idd wel een fijne oef. maar doe ze eigenlijk niet meer vanwege de belasting die je al hebt met presses ed. kan niet zeggen dat ze achterlopen....
 
Back
Naar boven