AndroidHealthClinic

Squat vs Front Squat

Bezoekers in dit topic

Oke beetje offtopic maargoed, Ik heb nu dus een quadricep dag en een hamstring dag en doe dus ook de frontsquat maar ik merk dat ik bij de hogere reps dus 6-8 mijn ellebogen naar beneden laat komen, de rug laat het dus afweten. Hoe komt dit? Trekt dit vanzelf bij? welk deel van de rug laat het afweten????
Pendlay rows. Cable scarecrows.
 
Pendlay rows. Cable scarecrows.

JIj zegt dat je met 180 kilo frontsquat . Hoe zwaar doe jij dan die scarecrows zodat je er bij frontsquat profijt van heb?
 
JIj zegt dat je met 180 kilo frontsquat . Hoe zwaar doe jij dan die scarecrows zodat je er bij frontsquat profijt van heb?
Ik frontsquat geen 180 op dagelijkse basis hoor :o (en ja, ik squat wel bijna dagelijks)
Het is een combinatie van factoren, met alleen pendlay rows en scarecrows kun je niet uiteindelijk heel zwaar frontsquatten. Echter zijn dit (in mijn optiek) wel twee topoefeningen om een stevig krachtfundament in je bovenrug te bouwen (al doe ik zelf geregeld olympische lifts en zullen cleans, highpulls, 'lu raises' ed. ook bijdragen aan een stevige bovenrug).
Pendlayrows doe ik altijd in laag volume (5-5-3-3-3 oid, tot 80-100kg, puur gefocust op explosieve pull. Het negatieve deel doe ik niet). Scarecrows daarentegen doe ik iets hoger (6-8 reps) en juist zeer langzaam maar zeker je schouderbladen na elkaar trekken en vasthouden en ook langzaam in het negatieve deel (5 seconden-3 seconden-5 seconden). Of het gewicht dat ik gebruik daarvoor representief is weet ik niet want ik heb zelf altijd de indruk dat verschillende kabelapparaten toch een verschillende weerstand bieden (ik heb toevallig twee verschillende in mijn gym en bij de ene zit ik rond de 50kg per kant, de andere maar 35kg en dat voelt even zwaar aan).
 
Ik gebruik altijd een crossend grip en heb nog nooit last gehad van mijn schouders, borst en/of rugspieren. Ook niet als ik zonder riem train (zonder riem doe ik soms bij 6+ herhalingen). Blijkbaar voelt iedereen het anders..

Ik blijf front squatten zoals ik gewend ben en zal het afwisselen met de normale squat.
 
Ik gebruik altijd een crossend grip en heb nog nooit last gehad van mijn schouders, borst en/of rugspieren. Ook niet als ik zonder riem train (zonder riem doe ik soms bij 6+ herhalingen). Blijkbaar voelt iedereen het anders..

Ik blijf front squatten zoals ik gewend ben en zal het afwisselen met de normale squat.
Je krijgt er ook geen last van maar je haalt wel hele superieur element weg ten opzichte van de backsquat. Maargoed, wat de boer niet kent eet hij niet :rolleyes:
 
Je krijgt er ook geen last van maar je haalt wel hele superieur element weg ten opzichte van de backsquat. Maargoed, wat de boer niet kent eet hij niet :rolleyes:

Hele supérieur element weg? Als ik, in strikte vorm, met crossend grip train, dan doe ik het fout? Niet dat ik mijzelf vergelijk met de pro's, maar dan doen zij het dus ook "fout"? Kun je het wetenschappelijk onderbouwen, want velen zeggen wat maar onderbouwen het karig.
 
Hele supérieur element weg? Als ik, in strikte vorm, met crossend grip train, dan doe ik het fout? Niet dat ik mijzelf vergelijk met de pro's, maar dan doen zij het dus ook "fout"? Kun je het wetenschappelijk onderbouwen, want velen zeggen wat maar onderbouwen het karig.
Misschien moet je dan gewoon de comments lezen en de video's bekijken voordat je om onderbouwing vraagt. Ik heb namelijk al onderbouwing gegeven.
Overigens is "de pro's doen het, dus is het goed" géén argument.
 
Hele supérieur element weg? Als ik, in strikte vorm, met crossend grip train, dan doe ik het fout? Niet dat ik mijzelf vergelijk met de pro's, maar dan doen zij het dus ook "fout"? Kun je het wetenschappelijk onderbouwen, want velen zeggen wat maar onderbouwen het karig.

Hij bedoeld dat dmv clean grip blijkt of je lichaam goed gebouwd is zeg maar. Stel dat je door te strakke borst spieren een kromme bovenrug hebt, dan zal clean grip niet lukken. Met crossed grip kan je deze zwaktes verbergen.
 
Misschien moet je dan gewoon de comments lezen en de video's bekijken voordat je om onderbouwing vraagt. Ik heb namelijk al onderbouwing gegeven.
Overigens is "de pro's doen het, dus is het goed" géén argument.

Dat heb ik dus gedaan en blijkbaar zijn er mensen die het fout doen en/of last krijgen van andere spieren. Ik heb dat totaal niet. Ook nooit gehad. De normale squat gaat mij goed af, maar de front squat geeft mij een betere feeling. Het was geen aanval, maar ik lees continu andere meningen. Zowel hier als op de sites uit de states.

---------- Post toegevoegd Sun 13 Jan 2013 om 19:38 ----------

Hij bedoeld dat dmv clean grip blijkt of je lichaam goed gebouwd is zeg maar. Stel dat je door te strakke borst spieren een kromme bovenrug hebt, dan zal clean grip niet lukken. Met crossed grip kan je deze zwaktes verbergen.

Aha, bedankt! Ik begreep het verkeerd :o
 
Je krijgt er ook geen last van maar je haalt wel hele superieur element weg ten opzichte van de backsquat. Maargoed, wat de boer niet kent eet hij niet :rolleyes:

nouja hele superieure element... Nog steeds ietsje meer gluteus dan bij de olympic back squat, omdat het gewicht iets meer naar voren ligt.

Ik doe toch geen front squats voor mn bovenrug, want mijn gluteus geven het eerder op dan mijn rug.

Is voor iedereen verschillend waarschijnlijk...
 
nouja hele superieure element... Nog steeds ietsje meer gluteus dan bij de olympic back squat, omdat het gewicht iets meer naar voren ligt.

Ik doe toch geen front squats voor mn bovenrug, want mijn gluteus geven het eerder op dan mijn rug.

Is voor iedereen verschillend waarschijnlijk...
Ook jij hebt dus niet gelezen en gekeken :rolleyes:
 
Ik heb geen onderbouwing, maar ik denk dat beide squatvarianten belangrijk zijn, waarbij de FS een handig hulpmiddel is. Persoonlijk doe ik liever FS voor massa op de quads (ben van mening dat FS de quads meer "isoleert" dan de gewone squat), maar voor kracht/afwisseling/CNS pak ik af en toe ook de gewone squat.

Daar komt bij dat je meestal zwaarder kan squatten dan front squatten, en hoe zwaarder de oefening, des te meer spiervezels je aanspreekt. Bij de squat is dat dus de gluteus, hams en quads terwijl dat bij de FS meer de quads zullen zijn. Vind voor het doel de juiste oefening... En niet andersom.
 
nouja hele superieure element... Nog steeds ietsje meer gluteus dan bij de olympic back squat, omdat het gewicht iets meer naar voren ligt.

Ik doe toch geen front squats voor mn bovenrug, want mijn gluteus geven het eerder op dan mijn rug.

Is voor iedereen verschillend waarschijnlijk...

Is dan bij jou wel heel erg verschillend voornamelijk omdat je bij de frontsquat juist minder je glutes gebruikt dan bij de back squat.

en natuurlijk clean grip
65190_10101530184400092_57026822_n-450x278.jpg
 
Ook jij hebt dus niet gelezen en gekeken :rolleyes:

Jawel, maar wat jij bedoelt met "het hele superieure element" heeft betrekking op het soort grip dat je gebruikt. Dat is voor mij niet het hele element, omdat er nog andere voordelen aan de front squat zitten(voor mij). Mijn opmerking geldt nog steeds dat voor mij de bovenrug niet de beperkende factor is, ook niet bij clean grip(die voor mij redelijk ongemakkelijk is vanwege het rekken van mijn onderarmpezen).

---------- Post toegevoegd Mon 14 Jan 2013 om 18:09 ----------

Is dan bij jou wel heel erg verschillend voornamelijk omdat je bij de frontsquat juist minder je glutes gebruikt dan bij de back squat.

en natuurlijk clean grip
65190_10101530184400092_57026822_n-450x278.jpg

Ja, glutes zijn bij mijn back squat ook een probleem, een groter probleem dan bij de front squat
 
Jawel, maar wat jij bedoelt met "het hele superieure element" heeft betrekking op het soort grip dat je gebruikt. Dat is voor mij niet het hele element, omdat er nog andere voordelen aan de front squat zitten(voor mij). Mijn opmerking geldt nog steeds dat voor mij de bovenrug niet de beperkende factor is, ook niet bij clean grip(die voor mij redelijk ongemakkelijk is vanwege het rekken van mijn onderarmpezen).

---------- Post toegevoegd Mon 14 Jan 2013 om 18:09 ----------



Ja, glutes zijn bij mijn back squat ook een probleem, een groter probleem dan bij de front squat

waarschijnlijk doe je veel legpress en zijn je quads sterker dan je glutes
 
Bijna alles wat je hebt gehoord of gelezen over de front-squat is ontkracht door een onderzoek van de University of Florida. Volgens die studie is het effect van de front-squat bijna volledig identiek aan dat van de gewone squat. De verhalen dat je met de front-squat je onderrug ontziet of je quadriceps juist extra stimuleert kloppen niet, en het uitvoeren van beide oefeningen in één workout is onnodig en wellicht teveel van het goede. Afwisselen van beide oefeningen om je beentraining minder eentonig te maken is weer wel een optie.
Bron: Eigenkracht.nl
Ergogenics.com
 
Wbt belasting op de onderrug merk ik zelf weinig verschil.

Belasting op de knie is wel merkbaar anders, ervaren jullie dat ook?
 
Bijna alles wat je hebt gehoord of gelezen over de front-squat is ontkracht door een onderzoek van de University of Florida. Volgens die studie is het effect van de front-squat bijna volledig identiek aan dat van de gewone squat. De verhalen dat je met de front-squat je onderrug ontziet of je quadriceps juist extra stimuleert kloppen niet, en het uitvoeren van beide oefeningen in één workout is onnodig en wellicht teveel van het goede. Afwisselen van beide oefeningen om je beentraining minder eentonig te maken is weer wel een optie.
Bron: Eigenkracht.nl
Ergogenics.com

Waarschijnlijk omdat de gebruikte uitvoeringvormen niet echt van elkaar verschilden (lichaamhoeken, diepte, enz)

http://steinhardt.nyu.edu/scmsAdmin...2009 - J Strength & Conditioning Research.pdf
 
toch heb ik serieus echt altijd spierpijn in mijn gluteus na zware backsquats maar nooit na zware frontsquats, dan richt de spierpijn zich vooral op de quads. Overigens krijg ik van legpresses ook altijd spierpijn in de glutes. Sterker nog het lijkt wel of mijn glutes iets te graag willen groeien:(
 
Bijna alles wat je hebt gehoord of gelezen over de front-squat is ontkracht door een onderzoek van de University of Florida. Volgens die studie is het effect van de front-squat bijna volledig identiek aan dat van de gewone squat. De verhalen dat je met de front-squat je onderrug ontziet of je quadriceps juist extra stimuleert kloppen niet, en het uitvoeren van beide oefeningen in één workout is onnodig en wellicht teveel van het goede. Afwisselen van beide oefeningen om je beentraining minder eentonig te maken is weer wel een optie.
Bron: Eigenkracht.nl
Ergogenics.com

Als ik zie hoe ze squaten dan ga ik dit onderzoek niet serieus nemen.
 
Back
Naar boven