XXL Nutrition

Mijn ervaring met supplementen (fase 1 t/m 5). (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

In 1,5 jaar heb ik heel veel geëxperimenteerd met supplementen, waaronder testboosters, slaap- en concentratie supplementen, en de hele zooi aan 'spierverhogende' legale middelen enzovoorts.

Mijn ervaring in deze lange tijd en veelvuldig gebruik van supplementen komt het op het volgende neer en is in fase verdeeld (van begin tot nu/einde). Waarschijnlijk zul je jezelf aardig herkennen in mijn verhaal. Althans waarschijnlijk tot een bepaalde fase...

Note:
Dit verhaal gaat niet op voor: Whey, die wel - altijd - werken (al kun je het net zo goed uit voedsel halen maar dat is een ander verhaal).


Het begin (fase 1):
Wanneer je voor het eerst gebruik maakt van supplementen, dan kun je zeker positieve effecten verwachten. Immers, de reviews en de claims zijn goed tot geweldig. Je verwachtingen zijn hooggespannen en je kunt niet wachten tot dat je het potje met pilletjes / poeders in je handen krijgt. Zodra je het pilletje neemt, voelt dat gelijk goed (en het placebo treedt in werking). De echte werking moet nog komen, omdat het tijd kost voordat het in je systeem is en het zijn werking doet.

Alle positieve dingen die je meemaakt schrijf je direct toe aan de supplementen. Je hebt immers dingen gevoeld / ervaren die je eerder niet hebt gehad. Dus het moet wel door het pilletje komen is de logische redenatie daarbij.

Doordat je een goede ervaring hebt met een bepaalde supplement, ga je op zoek naar nog meer supplementen voor je 'probleem / problemen'. Ik noem het een probleem, omdat je geen supplement neemt omdat je het leuk vindt. Er is dus een reden waarom je het supplement neemt. Dit kan bijv. zijn voor: meer spiergains, beter slapen, meer kracht, je wilt je beter voelen enz.

Fase 2
Na een tijdje gebruik te hebben gemaakt van verschillende supplementen ga je toch een beetje twijfelen in hoeverre de supplementen heeft bijgedragen aan de positieve dingen die je hebt meegemaakt.
Zoals gezegd, je zult in het begin vrijwel zeker positieve dingen gaan merken, maar niet veel later - een paar dagen, weken, zo niet maanden beginnen de positieve effecten te vervagen.

In deze fase ga je een aantal supplementen uit je stack halen en weer nieuwe kopen, op de hoop dat deze wel werken of beter werken danwel langer werken. Je begint je steeds meer te concentreren op de supplementen en niet op de oorzaak zelf. De oorzaak zou kunnen zijn: je training of eetschema is niet optimaal of je hebt te hoge verwachtingen en te weinig geduld om spiermassa op te bouwen.
Maar ook stress situaties kan een oorzaak zijn die je wil verhelpen met supplementen om je beter te doen voelen.

Kortom, je begint steeds meer geld te spenderen omdat je niet blij bent met het resultaat. Misschien ben je wel blij, maar het is niet genoeg (en het zal ook nooit worden).
Je komt ook tot de conclusie dat 90% van de supplementen weggegooid geld zijn omdat deze gewoon niet werken.

Fase 3
In fase 3 begin je steeds realistischer te worden en kijk je terug in hoeverre je van begin tot fase 3 bent gegroeid en / of het probleem is verholpen. Helaas is dat niet het geval. Je begint extra voorzichtig te worden met het kopen van supplementen en je wilt alleen supplementen die echt werken. Vanaf nu ga je echt onderzoek doen, op basis van onderzoeken, de meningen van pro's of 'good-looking guys' enz. Je schaft de supplementen waarvan er 'bewezen' is dat ze werken en je koopt supplementen die aangeraden worden door 'good-looking guys'. Je komt tot de conclusie dat de meeste supplementen wel goed werken, maar helaas ook een aantal niet. Hoe kan het dat ze bij mij niet werken?
Dan komt uiteraard de volgende zin naar voren:
'Iedereen reageert immers anders op een supplement'
Desondanks gebruik je nog steeds de supplementen omdat je weet dat ze werken, althans ze werken voor jou, sterker nog: je zweert er bij!
Al hoor je er wel bij te vertellen dat de werking (veel) minder is geworden dan in het begin. Want in de eerste paar dagen was de werking top, na een paar weken is het toch al wat minder geworden en na een maand? Tja... dat is moeilijk te zeggen.
Dat de werking minder is geworden is zover ik weet te wijten aan twee dingen, je lichaam raakt gewend aan de stoffen en het placebo effect wordt minder.

Fase 4
Je begint slordig te worden met het innemen van supplementen of je bent op vakantie, en je neemt daarom ook geen supplementen meer in. Je hebt een hartstikke leuke vakantie gehad en je komt met een goed gevoel thuis. Tot je verbazing denk je, hoe kan dit? Ik neem geen supplementen in en toch werkt het? Nou ja, de positieve effecten zijn in ieder geval niet minder geworden. Je begint na een lange tijd gebruik van supplementen steeds meer en meer te twijfelen over de werking terwijl je er toch veel research naar hebt gedaan.

Fase 5
Zoals gezegd begin je hard te twijfelen aan de werking van supplementen en je neemt de 'gok' (ja, dat is best even slikken) om alle supplementen er een voor een uit te lazeren, dit wel in een tijdspanne van een paar weken. Je neemt geen supplementen meer in (zie note bovenaan: behalve whey) en je bent blij verrast dat je je niet slechter bent gaan voelen en dat de trainingen niet minder zijn geworden. Sterker nog, alles gaat zelfs een tikkeltje beter!
Dit komt weliswaar door de volgende redenen:
- Je bespaart een hoop geld;
- Je hoeft geen tientallen pilletjes / poeders meer te slikken per dag;
- Geen rekening te houden met tijdstippen van inname;
- Je hoeft niet meer in te kopen en zorgen dat alles op tijd komt want anders zit je zonder;
- Je bent en voelt je niet meer afhankelijk van pillen / poeders.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen enkel eiwitten, aminozuren en (in mijn geval) een pre workout kunnen mij bekoren.
 
whey
multivits
creatine
omega3
vit d3

Op die volgorde ook, rest is vrij waardeloos
daarnaast ooit nog gekocht:
tribulus
ursolic acid
test booster
zink
magnesium
pwo's (wel handig maar niet noodzakelijk)
d aspartic acid
magnificent & nr1
aminos
bcaa
hmb
caffeine caps
fatburners
carnitine
biergist
b complex
green tea extract

en nu beweren dat marketing niet werkt.
 
goed artikel, enige waar ik echt tevreden over ben is creatine, whey en protaine, heb eerst een tijdje bij noxipro gezweerd maar op een of andere manier was ik de dag na gebruik gigantisch depri en toen ik de noxi in de kliko pleurde was ik niet depri meer :) hoor nog steeds veel mensen zweren bij noxipro terwijl je eigenlijk jezelf voor de gek houd. :) enige supplementen die voor mij echt werken zijn: Creatine whey en protaine :)
 
ik heb nog nooit iets anders dan whey, wheightgainer, creatine of een caffeine pil als ik een nacht wakker had gelegen en me moe voelde voor het trainen.
99% van de supplementen zijn placebo.
 
gebruik zelfs geen whey. krijg die 1,5 tot 2 gram per kg lichaamsgewicht proteins toch wel binnen.
 
Ik vind zink/biergist toch zeker geen placebo effect hebben hoor. Wel mooi stukkie.
 
Whey, visolie, vit d, pwo, crea, multivit, glucosamine.
Alhoewel ik van die laatste moet bekennen dat ik niet zeker ben over de werking
 
gebruik zelfs geen whey. krijg die 1,5 tot 2 gram per kg lichaamsgewicht proteins toch wel binnen.

ik heb geen idee hoeveel eiwitten ik binnenkrijg, maar ik drink al 16 jaar een pak melk per dag en heb er nooit van gehouden, laat staan als er havermout bij in zit. met een scheppie whey is het goed binnen te houden.
 
Kan mezelf wel terug vinden in dat stuk. ik geloofde altijd heilig in dextro's en amino's. nu vind ik dat gewoon pure geldverspilling. Wel zijn er zat supps die na al die jaren nog steeds op mijn lijstje staan.

Whey
multi vit
melatonine
pre workouts (niet persee nodig, maar o zo fijn)
 
Ik kan me hier ook in vinden. Best spijtig maar zo zit het nu eenmaal in elkaar, en al doende leert men!

Al zijn er bij mij ook nog wel supps die op m'n lijstje staan...
 
Interessant artikel. Ik kan me er zeker in vinden. Het grote probleem met supplementen is de agressieve marketing. Eerlijke communicatie bestaat gewoon niet in dat wereldje. Veel beloftes... Helaas vallen heel veel beginners in de val (net als ik). Nu ik veel serieuzer over m'n training denk en mij overal in verdiep hou ik maar 2 supplementen over: whey en aminozuren + eventueel pwo.
 
Whey en vitamine d.voor de rest niks als ik mijn.eigen keuken heb ,.over zoon 2 maanden vliegen alle suplementen er uit, enigste reden waarom ik whey neem is omdat ik nog niet elke dag genoeg eiwitten binnen krijg.

karma voor het topic hiermee .help je een hoop.mensen die fases over teslaan
 
Laatst bewerkt:
Handig artikel :),
ik beperk me tot weight gainer, whey en creatine. Daar kan je niks mee verkeerd doen :)
 
goed artikel, hier kan ik wat mee.
danku
 
Haha na dit topic vraag ik me echt af wat van mn stack dan wel echt word aan of afgeraden.

Van de B&F:

Total Protein
Mass Perfection
Anabolic ZMA
Vitamine D3 1000 IU
Ripped!
Omega 3-6-9
Maltodextrine
Miscelar Caseine
Multi Men
 
Zeer sterk geschreven!!
Complimenten Butch!!
Ben er ook behoorlijk klaar mee.
Ik moet zeggen dat creatine, multivits,visolie en whey in mijn voeding aanwezig blijven en daar laat ik het bij...
 
Het zijn de verwachtingen. Fabrikanten zinspelen op vooruitgang. Jullie verwachten dan ook tastbare / zichtbare veranderingen. Stiekem weet je prima dat het niet zo werkt.

Supplement, zoals het woord ook aangeeft is een aanvulling. Het is geen 'enabler' tot enorme winsten.

Dat jullie graag 50 euro uitgeven aan een vasoconstrictor (waar onderzoekers het ook nog niet over eens zijn of dat een vasoconstrictor echt positieve bijdrage levert aan spiergroei) is je eigen schuld.

Als je een dikke pomp en rush wil ervaren kun je ook niacin nemen.. Als je de flush kunt handlen natuurlijk. Stukken goedkoper...

Een supplement kan wat voorsprong bieden als de overige factoren optimaal zijn, voeding, training, rust, gezondheid.

Leuk als je helemaal verrot bent dat je met een pre workout toch een leuke training kan hebben.. maar misschien had je lichaam je wel wat willen vertellen.. dat je beter thuis had kunnen blijven?
 
meeste supps zijn BS;)

Lui die gewoon 100 per maand eraan uitgeven.....
 
Back
Naar boven