XXL Nutrition

Eieren

Bezoekers in dit topic

Ik heb ook nooit gezegd dat het puur koolhydraten/suikers zijn.

Ik zei een ongezond hypercalorisch dieet (waaronder veel koolhydraten/suikers) icm weinig beweging. Dat zal (lijkt mij) in de meeste gevallen hand in hand gaan met overgewicht.

Heeft vooral te maken met je lipiden metabolisme, niet zo zeer met suikers en diens impact op bloedglucose niveau.
Bedoel je hiermee VLDL, LDL, HDL en triglyceriden enzo?
 
Bedankt allebei. begrijp aanvankelijk niet altijd alles van jouw uitleg getXXL maar met wat googlen vallen de puzzelstukjes langzamerhand in elkaar. Morgen ga ik hem ontcijferen. bedankt!
 
Correct, is nog steeds een active field of research, o.a. hier bij UU. Doen als het goed is nog steeds research naar beta cel dood en diens relatie met hIAPP.

Immuunsysteem speelt een belangrijke rol denk ik (auto-immuniteit). Maar ik weet verder niet zoveel van die materie.
 
michieln zei:
Hoezo doe ik dat?
Wat ik zeg is dat je gewoon zo veel eieren kan eten als je wil, MITS je voeding en levensstijl verder in orde is. Als je industriele transvetten eet of voorbewerkt vlees, alcohol drinkt en/of rookt, dan is je voeding en levensstijl niet volledig in orde.
Jij zegt dat één voedingsmiddel zoals eieren het risico op een ziekte niet kan verhogen. Dit is dan onafhankelijk van de rest van het voedingspatroon. Het gaat over een hoge versus een lage consumptie.
Uit onderzoek blijkt dat een hoge versus een lage eiconsumptie het risico op diabetes mellitus II en hartfalen verhoogd. Waarom zou dit verhoogde risico op diabetes mellitus II bij eieren niet mogelijk zijn, maar bij voorbewerkt vlees op kanker ineens wel?

michieln zei:
Zoals ik al zei, mogelijk wordt de ontwikkeling van de aandoening versterkt door eieren (inflammatie, arachidonzuur), maar dat betekent niet dat eieren het risico vergroten. Dat kan wel zo lijken omdat de aandoening zich eerder voordoet dan normaal, maar dat betekent niet dat het risico daadwerkelijk vergroot wordt. Arachidonzuur triggert inflammatie namelijk niet, het zijn andere dingen die dat doen. In het geval van diabetes, een ongezond hypercalorisch dieet icm te veel koolhydraten/suiker en te weinig beweging. Overvloed aan glucose (vergeleken met activiteit) zorgt voor insulineresistentie, op het moment dat dat zich begint te ontwikkelen komen eieren wellicht in zicht. Maar denk je echt dat eieren de OORZAAK kunnen zijn?
Er zijn sterke aanwijzingen dat een hoge eiconsumptie het risico op diabetes mellitus II verhoogd.

Heb je onderzoeken van enige kwaliteit die "jouw" theorie ondersteunen (we zitten immers in de wetenschapssectie)? Dat lijkt mij wel nodig wil je de onderzoeksresultaten die hier zijn aangehaald totaal niet serieus nemen.
Bovendien sluit ook hier het één het ander niet uit. Een hoge eiconsumptie kan zowel zorgen dat prediabeten sneller diabetes mellitus II ontwikkelen, als voor een verhoogd risico op diabetes mellitus II bij "gezonde" mensen.
Je kunt van alles gaan lopen gissen en aanhalen, maar wanneer je dat niet degelijk kunt onderbouwen houdt dat natuurlijk geen stand.

michieln zei:
Ik gebruik gezond verstand.
Afhankelijk van de dosis is alles toxisch. Dat betekent dat je van geen enkele voedingsstof oneindig veel kunt consumeren. Zelfs vitamines kennen een maximum veilige dosis. Naast een teveel kun je te weinig binnenkrijgen of voldoende. Steeds meer is er ook aandacht voor de optimale hoeveelheid.
Waarom zou er voor eieren geen maximum veilige hoeveelheid gelden?

michieln zei:
Het was niet serieus bedoelt, ik denk niet echt dat visolie het risico op T2DM vergroot. Meer om te laten zien dat er zoveel onderzoeken zijn waar je niets aan hebt.
Dat begrijp ik.
Geheel uit de lucht gegrepen is het onderzoek overigens niet. Maar wat ik er wel mee wilde aangeven is dat je blijkbaar niet goed in staat bent om onderzoeken in de juiste context te plaatsen. Je wilde ermee zeggen dat volgens mijn werkwijze ook visvetzuren het risico op diabtes mellitus II zouden verhogen. Maar je hanteerde niet mijn werkwijze, maar selecteerde een onderzoek om te proberen aan te tonen dat mijn werkwijze niet zou kloppen (dan zou ik immers ook moeten concluderen dat visvetzuren het risico op diabetes mellitus II verhogen).

michieln zei:
Het gaat er voor mij om dat je, mits je gezond leeft en eet en drinkt, je je niet druk hoeft te maken om eieren. Je moet het in de context van totale voeding bekijken en totale levensstijl. Bij mij past roken daar niet tussen. Dus dit soort dingen zijn niet relevant.
En waarom moet iemand zich wel druk maken om voorbewerkt vlees, industriële transvetzuren en alcohol als je verder gezond leeft? Omdat JIJ bepaalt dat deze ongezond zijn en eieren niet?

michieln zei:
Verder vraag ik me af waarom jij je op het woord eieren fixeert, zoals je hoop ik wel weet gaat het nooit om de naam, maar om de inhoud.
Dan kun je kijken naar wat er in eieren zitten
- eiwitten
- vetsoorten
- vitamines/mineralen
- cholesterol

Eiwitten van eieren specifiek die diabetes veroorzaken? Onzin natuurlijk.
Omdat je het product eieren eet dat is samengesteld uit vele bekende en onbekende stoffen. Individuele voedingsstoffen kunnen zowel gunstige als ongunstige effecten hebben op een bepaalde uitkomstmaat. Het gaat uiteindelijk om het netto-effect. Je kunt je alleen richten op bijvoorbeeld het voedingscholesterol (zoals jij voornamelijk hebt gedaan in je beginpost), maar deze resultaten kun je niet zomaar vertalen naar het product eieren. Wil je uitspraken doen over eieren, zul je bij voorkeur ook eieren in het onderzoek moeten betrekken en niet een klein onderdeel ervan.

Natuurlijk zijn er andere, belangrijkere, factoren die het risico op diabetes mellitus verhogen. Een te hoog lichaamsgewicht is wellicht de belangrijkste. Dat heb ik nooit ontkent. Wat de literatuur laat zien is echter dat een hoge eiconsumptie het risico op diabetes mellitus en hartfalen verhoogd vergelegen een lage consumptie.

Op wat voor soort onderzoek baseer je eigenlijk dat voorbewerkt vlees ongezond is?
 
En zo zijn er nog wat dingetjes, met name in relatie van vetweefsel met diens rol als endocrien orgaan. Ik weet de specifieken allemaal niet, wat me bij is geblijven is dat het allemaal neerboilde op lipide metabolisme, en niet zo zeer suiker inname.


Bedoel je dat vetweefsel een orgaan is, lichaamsorgaan zoals milt of alvleesklier. Of wordt de term orgaan als beeldspraak aangewend voor een deel van een groter geheel? Of nog iets anders?
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Ik zie, ik zie Robje en isdatzo, sukkelige, zeikerige, semi wetenschappers. Mager en filosoferend over het leven. Zich continu afvragen of het wel klopt? Wat is de waarheid?


Ik heb geen zin meer om (opnieuw) met je in discussie te gaan.

Prima dat je bang bent voor eieren. Maar hou aub op mij met die onzin te vervelen.
 
Beetje flauw om die quote erbij te halen. Heb jou beter dan dat ingeschat.
 
Ik had iemand die zo bezig is met wetenschappelijke studies verzamelen beter ingeschat, dan dat hij waarde hecht aan dergelijke studies.
 
Bedoel je hiermee VLDL, LDL, HDL en triglyceriden enzo?
Ik bedoel het letterlijk in de breedste zin van het woord. Op moleculair niveau spelen een berg lipiden (metabolieten) 'n rol.

Immuunsysteem speelt een belangrijke rol denk ik (auto-immuniteit). Maar ik weet verder niet zoveel van die materie.
Inderdaad, met name reacties van het innate immuunsysteem; verscheidene cytokinen, al dacht ik dat die hun rol voornamelijk weer uitoefenden via lipiden.

Bedoel je dat vetweefsel een orgaan is, lichaamsorgaan zoals milt of alvleesklier. Of wordt de term orgaan als beeldspraak aangewend voor een deel van een groter geheel? Of nog iets anders?
In dit geval specifiek weefsel wat een endocriene functie vervult binnen het geheel. Vetweefsel produceert verscheidene hormonen en bevat ook een breed scala aan receptoren.

En correct me if I'm wrong, ik heb al geruime tijd geen literatuur gelezen m.b.t. DM. (wat ik met name heb onthouden is dat de pathofysiology enorm complex is)
 
Laatst bewerkt:
net 2 broodjes ei gehad op volkoren brood. det wil meek mie muskjulur es fok
 
GetXXL

Even een off-topic vraagje:

Heb jij biochemie gestudeerd of iets in die richting? Of heb je alles als hobby gelezen en geleerd?
 
GetXXL

Even een off-topic vraagje:

Heb jij biochemie gestudeerd of iets in die richting? Of heb je alles als hobby gelezen en geleerd?
Als hobby, maar heb wel 'n boekenplank vol met organische chemie, biochemie, celbiologie, ecologie, neurobiologie, toxicologie en nog wat meer gerelateerde boeken. Computer staat ook vol met boeken. Als je wilt heb ik wat titels van boeken voor je. Chemie is overigens niet mijn favoriet :roflol:
 
Als hobby, maar heb wel 'n boekenplank vol met organische chemie, biochemie, celbiologie, ecologie, neurobiologie, toxicologie en nog wat meer gerelateerde boeken. Computer staat ook vol met boeken. Als je wilt heb ik wat titels van boeken voor je. Chemie is overigens niet mijn favoriet :roflol:

Hmm als die boeken het bij de ABSOLUTE basis houden (die voor een leek te begrijpen zijn), prima :D
Ik snap geen ene drol van de helft van je posts xD

Respect overigens hoor om zoiets zo uitgebreid in je vrije tijd bij te leren.
 
Hmm als die boeken het bij de ABSOLUTE basis houden (die voor een leek te begrijpen zijn), prima :D
Ik snap geen ene drol van de helft van je posts xD

Respect overigens hoor om zoiets zo uitgebreid in je vrije tijd bij te leren.
Moet wat he, ben weinig tijd kwijt aan m'n eigenlijke studie (informatica), volg geen colleges. Al ben ik nu aan het afstuderen en moet ik toch wel pittig doorwerken omdat ik 'n bazen thesis wil schrijven.

Heb wel wat basisboeken waarmee je al een heel eind komt, helaas zijn de (bio)chemie boeken die ik ken niet echt basiswerken. Zijn allemaal van die huge ass mofo boeken waar zelfs Phil Heath moeite mee zou hebben om te curlen.

Basisboeken:
Celbiologie: Essential Cell Biology (Alberts et al.)
Fysiologie: Physiology (Berne et al.)

Geen basisboek (ook al doet de titel anders vermoeden), maar wel 'n bazenboek:
Biochemie: Fundamentels of Biochemistry: Life at the Molecular Level (Voet et al.)

Kom je al een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
Moet wat he, ben weinig tijd kwijt aan m'n eigenlijke studie (informatica), volg geen colleges. Al ben ik nu aan het afstuderen en moet ik toch wel pittig doorwerken omdat ik 'n bazen thesis wil schrijven.

Heb wel wat basisboeken waarmee je al een heel eind komt, helaas zijn de (bio)chemie boeken die ik ken niet echt basiswerken. Zijn allemaal van die huge ass mofo boeken waar zelfs Phil Heath moeite mee zou hebben om te curlen.

Basisboeken:
Celbiologie: Essential Cell Biology (Alberts et al.)
Fysiologie: Physiology (Berne et al.)

Kom je al een heel eind.

Hehe, herkenbaar met die colleges. Doe zelf rechten, ook aan de UU. 4 uur werkcollege per week (hoorcolleges reken ik niet eens meer mee), maar zelfs daar ga ik niet naar toe hehe.

Thx overigens, zal ze opzoeken.
 
Hehe, herkenbaar met die colleges. Doe zelf rechten, ook aan de UU. 4 uur werkcollege per week (hoorcolleges reken ik niet eens meer mee), maar zelfs daar ga ik niet naar toe hehe.

Thx overigens, zal ze opzoeken.
Ik studeer aan de UvA overigens.
 
Ook prima natuurlijk

Dacht ergens gelezen te hebben dat je in Utrecht zat, vandaar
 
michieln zei:
Ik had iemand die zo bezig is met wetenschappelijke studies verzamelen beter ingeschat, dan dat hij waarde hecht aan dergelijke studies.
Blijkbaar hecht je totaal geen waarde aan resultaten uit prospectief voedingsonderzoek. Al worden 50.000deelnemers (met opgestelde exclusiecriteria) 20 jaar lang gevolgd en worden correcties toegepast, dan nog verwijs je de resultaten direct naar de prullenbak, ongeacht effectgrootte en reproduceerbaarheid.
Wel lijk je veel waarde te hechten aan het effect van voedingscholesterol (één onderdeel van eieren) op het cholesterolprofiel, waarna je het effect vertaald naar eieren en het risico op hart- en vaatziekten.

Misschien kun je aangeven waar voor jou een onderzoek aan moet voldoen om de resultaten serieus te nemen. Lijkt mij wel zo netjes en duidelijk wanneer je van anderen zegt dat ze onderzoek niet juist interpreteren en in de juiste context kunnen plaatsen.
Nu lijk je de kwaliteit van onderzoek te beoordelen op basis van de uitkomst. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Moeten de resultaten dan uit gerandomiseerd onderzoek komen? Ook dat soort onderzoek heeft belangrijke nadelen in de voedingswereld. Dit maakt dat het meeste voedingsonderzoek prospectief van opzet is.
 
[Link niet meer beschikbaar]





Ik heb geen zin meer om (opnieuw) met je in discussie te gaan.

Prima dat je bang bent voor eieren. Maar hou aub op mij met die onzin te vervelen.

Gast, ik was je aan het steunen. Ik denk dat je sommige dingen door elkaar haalt. Ik ben niet bang voor eieren.
 
Blijkbaar hecht je totaal geen waarde aan resultaten uit prospectief voedingsonderzoek. Al worden 50.000deelnemers (met opgestelde exclusiecriteria) 20 jaar lang gevolgd en worden correcties toegepast, dan nog verwijs je de resultaten direct naar de prullenbak, ongeacht effectgrootte en reproduceerbaarheid.
Wel lijk je veel waarde te hechten aan het effect van voedingscholesterol (één onderdeel van eieren) op het cholesterolprofiel, waarna je het effect vertaald naar eieren en het risico op hart- en vaatziekten.

Misschien kun je aangeven waar voor jou een onderzoek aan moet voldoen om de resultaten serieus te nemen. Lijkt mij wel zo netjes en duidelijk wanneer je van anderen zegt dat ze onderzoek niet juist interpreteren en in de juiste context kunnen plaatsen.
Nu lijk je de kwaliteit van onderzoek te beoordelen op basis van de uitkomst. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Moeten de resultaten dan uit gerandomiseerd onderzoek komen? Ook dat soort onderzoek heeft belangrijke nadelen in de voedingswereld. Dit maakt dat het meeste voedingsonderzoek prospectief van opzet is.
Ik heb al duidelijk gemaakt wat ik denk en wat ik van de onderzoeken vind.

Jij zegt: eieren verhogen het risico op diabetes, want dat is meerdere malen uit onderzoek gebleken, waaronder onderzoeken met grote groepen mensen die lang gevolgd worden en waarbij op enkele dingen is gecorrigeerd.

Ik zeg dat die onderzoeken bullshit zijn, ik heb duidelijk gemaakt waarom.

Nogmaals:

Eieren zijn lang zwart gemaakt. Dat betekent over het algemeen dat mensen die minder eieren eten, meer op hun gezondheid letten. Denk daarbij aan voedingsrijker voedsel, minder junkfood, meer beweging en andere gezondheidsdingen.
Van mensen die meer eieren eten kun je het tegenovergestelde zeggen.

Is het dan gek dat bij de groep die meer eieren eet een verhoogd risico gevonden wordt? Niet heel erg he. Maar komt dat door de eieren? Of komt dat door het feit dat ze gewoon minder gezond leven?

De studies wijzen de verkeerde factor aan, en jij kijkt niet verder dan je neus lang is en gaat met ze mee.

---------- Post toegevoegd Wed 6 Mar 2013 om 21:23 ----------

Gast, ik was je aan het steunen. Ik denk dat je sommige dingen door elkaar haalt. Ik ben niet bang voor eieren.
Was ook geen reactie op jou.
 
Back
Naar boven