MuscleMeat

Timing van je eten doet er niet toe (o.a.) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Vindt niemand de theorie van Menno (link hierboven) interessant dat vlak voor het slapen de meeste eiwitten/kcal opgenomen moeten worden en dat dit wel significante gains kan opleveren? Door de verhoogde GH/testosteron productie tijdens de slaap?
 
Zeker wel.

Ben benieuwd wat mensen met meer biochemische kennis er van denken, zoals Big Cat en GetXXL
 
Zal vanavond eens kijken als het uitkomt. Heb even snel geskimmed en kwam uit bij het grafiekje van het circadiane verloop van de test waarden, dat is alles behalve 'n zaligmakende verklaring. Duurt sowieso enkele uren voordat je uberhaupt verhoogde transcriptie gaat meten, dus voordat er uberhaupt translatie naar eiwit begint.
 
Zal vanavond eens kijken als het uitkomt. Heb even snel geskimmed en kwam uit bij het grafiekje van het circadiane verloop van de test waarden, dat is alles behalve 'n zaligmakende verklaring. Duurt sowieso enkele uren voordat je uberhaupt verhoogde transcriptie gaat meten, dus voordat er uberhaupt translatie naar eiwit begint.

Waarom is het een probleem als pas na een paar uur verhoogde transcriptie gemeten wordt? (ben niet echt helemaal thuis in dit soort biologische processen)
 
Waarom is het een probleem als pas na een paar uur verhoogde transcriptie gemeten wordt? (ben niet echt helemaal thuis in dit soort biologische processen)

Transcriptie is het proces waarbij een RNA kopie van het DNA gemaakt wordt (mRNA) die als blauwdruk dient voor het uiteindelijke eiwit. Transcriptie heeft geen aminozuren aanvoer nodig (mRNA bevat geen aminozuren, het is geen eiwit). Vervolgens wordt de mRNA getransleerd naar eiwit, waarvoor natuurlijk wel aminozuren nodig zijn. Uiteindelijke translatie duurt zelfs nog langer.

Geen kopie van het gehele DNA natuurlijk, maar van het gen wat tot expressie wordt gebracht.
 
Transcriptie is het proces waarbij een RNA kopie van het DNA gemaakt wordt (mRNA) die als blauwdruk dient voor het uiteindelijke eiwit. Transcriptie heeft geen aminozuren aanvoer nodig (mRNA bevat geen aminozuren, het is geen eiwit). Vervolgens wordt de mRNA getransleerd naar eiwit, waarvoor natuurlijk wel aminozuren nodig zijn. Uiteindelijke translatie duurt zelfs nog langer.

Geen kopie van het gehele DNA natuurlijk, maar van het gen wat tot expressie wordt gebracht.
Haha... is dit in noobtaal... neen grote hoeveelheid eiwitten voor de slaap maakt niet uit. Gewone portie is ok? xD
 
Nee, wat ik uitlegde is dat de verklaring achter de studie resultaten gewoon 'n beetje uit de lucht is gegrepen, de studies doen er ook nergens melding van. Enige wat je eigenlijk kunt concluderen is dat het verstandig is om je eiwitten te spreiden. Wordt overigens ook in geen enkele studie melding gedaan van CRPT, en heb het even gegoogled en lijkt dus weer zo'n fancy verzonnen acronym die je beter zou kunnen interpreteren ook alszijnde dat het verstandig is om je eiwitten te spreiden.

Hij haalt overigens ook de studie van Jordan et al. aan waarbij de eiwitten geeneens 's avonds voor het slapen worden genomen. Wat er gebeurt is dat er eiwitten worden genomen 1 1/2 uur na ontbijt in groep 1 en koolhydraten voor groep 2, en 1 uur na het trainen koolhydraten voor groep 1 en eiwitten voor groep 2. En het is daarnaast ook geeneens de laatste meal van de dag, er komt nog dinner 2 uur later. Zo'n studie zegt meer over een eventuele anabolic window dan dat je je eiwitten beter voor het slapen kunt nemen.

(Eiwitten in de vorm van chocolade melk overigens).
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk kun je dus beter niet zoveel waarde hechten aan die studie?
 
Ik wissel ook af. Ontbijt wel brood met kwark. Maar twee uur later eet ik 4 drogeboterhammen, uur later weer 1l melk, dan weet 3 boterhammen en tot slot dan weer 1l melk.. Maakt het makkelijker op te krijgen :)
 
Transcriptie is het proces waarbij een RNA kopie van het DNA gemaakt wordt (mRNA) die als blauwdruk dient voor het uiteindelijke eiwit. Transcriptie heeft geen aminozuren aanvoer nodig (mRNA bevat geen aminozuren, het is geen eiwit). Vervolgens wordt de mRNA getransleerd naar eiwit, waarvoor natuurlijk wel aminozuren nodig zijn. Uiteindelijke translatie duurt zelfs nog langer.

Geen kopie van het gehele DNA natuurlijk, maar van het gen wat tot expressie wordt gebracht.

Dus je bedoelt dat GH en testosteron gaan zorgen voor een hogere transcriptie? Maar wanneer dit uiteindelijk resulteert in translatie de eiwitten die je eet voor het slapen al verteerd zijn?

Dus eigenlijk is het ook niet nodig, als de anabolic window bestaat, om vlak na het trainen proteïnen te eten maar kan je beter uren nadien deftig eten wanneer translatie op gang is gekomen? (geen idee over hoeveel uren we hier spreken)

Nee, wat ik uitlegde is dat de verklaring achter de studie resultaten gewoon 'n beetje uit de lucht is gegrepen, de studies doen er ook nergens melding van. Enige wat je eigenlijk kunt concluderen is dat het verstandig is om je eiwitten te spreiden. Wordt overigens ook in geen enkele studie melding gedaan van CRPT, en heb het even gegoogled en lijkt dus weer zo'n fancy verzonnen acronym die je beter zou kunnen interpreteren ook alszijnde dat het verstandig is om je eiwitten te spreiden.

Hij haalt overigens ook de studie van Jordan et al. aan waarbij de eiwitten geeneens 's avonds voor het slapen worden genomen. Wat er gebeurt is dat er eiwitten worden genomen 1 1/2 uur na ontbijt in groep 1 en koolhydraten voor groep 2, en 1 uur na het trainen koolhydraten voor groep 1 en eiwitten voor groep 2. En het is daarnaast ook geeneens de laatste meal van de dag, er komt nog dinner 2 uur later. Zo'n studie zegt meer over een eventuele anabolic window dan dat je je eiwitten beter voor het slapen kunt nemen.

(Eiwitten in de vorm van chocolade melk overigens).

Ik geloof dat de studies er wel op wijzen dat het goed is om vlak voor het slapen gaan toch nog een maaltijd met redelijk wat eiwit te eten. Of dit nu komt doordat je tijdens de slaap meer spierbevorderende hormonen aanmaakt of doordat je je proteïnen meer spreidt is een andere vraag natuurlijk.
 
Alles wat de eiwitsynthese stimuleert moet eerst voor transcriptie zorgen ja (Ik zal de nuance aanbrengen dat dit niet PER SE hoeft als je gewoon de translatiestap bijv. efficienter maakt wat hier dus niet direct het geval is.. voor de mierenneukers :rolleyes:). En het komt 'n beetje daar op neer ja heel kortgezegd: het kost gewoon heel wat tijd voordat er uberhaupt een verhoogde translatie plaatsvindt als gevolg van een verhoogd testniveau (als die er al plaatsvindt bij schommelingen binnen het fysiologische niveau). (Gen -> Transcriptie -> Translatie -> Folding -> Eiwit)

Wat betreft de anabolic window is het gewoon verstandig om voor het trainen al voldoende eiwitten binnen te krijgen. Als je traint in een gevoedde staat is wat je post workout eet minder belangrijk.

Artikel m.b.t. workout nutrition: http://muscleandsportsscience.com/the-sense-and-non-sense-of-pre-and-post-workout-nutrition/
En lees ook deze door: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23360586
 
Laatst bewerkt:
Alles wat de eiwitsynthese stimuleert moet eerst voor transcriptie zorgen ja (Ik zal de nuance aanbrengen dat dit niet PER SE hoeft als je gewoon de translatiestap bijv. efficienter maakt wat hier dus niet direct het geval is.. voor de mierenneukers :rolleyes:). En het komt 'n beetje daar op neer ja heel kortgezegd: het kost gewoon heel wat tijd voordat er uberhaupt een verhoogde translatie plaatsvindt als gevolg van een verhoogd testniveau (als die er al plaatsvindt bij schommelingen binnen het fysiologische niveau). (Gen -> Transcriptie -> Translatie -> Folding -> Eiwit)

Wat betreft de anabolic window is het gewoon verstandig om voor het trainen al voldoende eiwitten binnen te krijgen. Als je traint in een gevoedde staat is wat je post workout eet minder belangrijk.

Artikel m.b.t. workout nutrition: http://muscleandsportsscience.com/the-sense-and-non-sense-of-pre-and-post-workout-nutrition/
En lees ook deze door: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23360586

Ik denk dat je je op zich ook niet moet blind staren op die testosteronverhoging alleen. Slaap is toch zeer waarschijnlijk een mechanisme van het lichaam om snel terug te herstellen en breder dan alleen het verhogen van testosteron. Wie weet gaat herstelling en opbouw van spiermassa dankzij allerlei fysiologische processen tijdens de slaap wel sneller? Net zoals het tijdens de anabolic window vlak na het trainen volgens jullie sneller gaat.
 
Ik denk dat je je op zich ook niet moet blind staren op die testosteronverhoging alleen. Slaap is toch zeer waarschijnlijk een mechanisme van het lichaam om snel terug te herstellen en breder dan alleen het verhogen van testosteron. Wie weet gaat herstelling en opbouw van spiermassa dankzij allerlei fysiologische processen tijdens de slaap wel sneller? Net zoals het tijdens de anabolic window vlak na het trainen volgens jullie sneller gaat.
Laat ik het zo zeggen; het voorgestelde mechanisme vind ik alles behalve zaligmakend, enig ander mechanisme daarbuiten gelaten. :)
 
Ik denk dat je je op zich ook niet moet blind staren op die testosteronverhoging alleen. Slaap is toch zeer waarschijnlijk een mechanisme van het lichaam om snel terug te herstellen en breder dan alleen het verhogen van testosteron. Wie weet gaat herstelling en opbouw van spiermassa dankzij allerlei fysiologische processen tijdens de slaap wel sneller? Net zoals het tijdens de anabolic window vlak na het trainen volgens jullie sneller gaat.

Voorgesteld experiment : Ik ga 7 uur per dag slapen en 17 uur per dag eiwitten eten, en jij gaat 17 uur per dag slapen en 7 uur per dag eiwitten eten, en dan vergelijken we de resultaten. Zoiets ? Of maakt deze formulering al duidelijk dat je hypothese geen steek houd ?
 
Voorgesteld experiment : Ik ga 7 uur per dag slapen en 17 uur per dag eiwitten eten, en jij gaat 17 uur per dag slapen en 7 uur per dag eiwitten eten, en dan vergelijken we de resultaten. Zoiets ? Of maakt deze formulering al duidelijk dat je hypothese geen steek houd ?

Niet echt. Jouw gedachte-experiment doet niets af aan het feit dat het best mogelijk is dat tijdens de slaap spieren beter herstellen en opgebouwd worden. Natuurlijk heb je nog altijd proteïnen nodig in je bloed om dit te bewerkstelligen.

---------- Post toegevoegd Sat 9 Mar 2013 om 00:09 ----------


De maker van het CRPT artikel zegt trouwens over die Cribb studie:

To demonstrate the presence of the anabolic window, what you want is a study that looks like this. Cribb & Hayes (2006) demonstrated that consuming protein in close temporal proximity to training at midday yields superior gains for body composition and strength than consuming the same amount of protein during the morning and the evening. That seems like pretty conclusive evidence for the importance of the anabolic window, so what’s wrong with it? The leading author, Paul J. Cribb, works for a notorious supplement company, AST Sport Science, that sponsored the study. They’re known for sponsoring/performing suspicious studies that exhibit the benefits of their products. If you look at the result of this study, they're suspiciously unidirectional and the effect sizes are suspiciously large. For example, the average results for the anabolic window group of advanced bodybuilders in a 10 week time period were: a 6.2 lb muscle gain, a 1.1% body fat loss and a 26.8 lb strength gain on the bench press. Mind you, these were not rookies. These bodybuilders on average already benched 279.2 lb (1RM) and were drug-free. Sounds legit…
 
Ik zit nu op dag 12 waarbij ik intermittent fastin toepas. Omdat ik tijdelijk gestopt ben met me studie en slechts een paar uur per week werk, heb ik veel tijd, echter ben/was ik niet van plan om die tijd die ik nu (over) heb te besteden aan het maken van 5-6 maaltijden per dag en de koelkast vol te douwen met tupeware bakjes.... dat TERZIJDE...

Ik train om 11u A.M en heb mijn eerste maaltijd (2000 caloriën) om 12:30. Om 15:30-16:00 eet ik nog een maaltijd van +/- 1250 kcal en mijn laatste maaltijd is rond 18:45-19:00 (750kcal) gevolgd door wat eiwit poeder omstreeks 20:30 als ik wat voor de TV hang..

Moet zeggen dat ik weinig verschil merk in KRACHGTAFNAME of herstel. Ik sta MEGAdroog in de ochtend, en zeker als ik 30min aan het trainen ben en warm ben dan staan de aders op me onderbuik en onderarmen. MAAR zodra ik me eerste maaltijd van 2000 cals naar binnen heb gewerkt ben ik meteen een kilootje of 2 zwaarder en zijn de aders foetsie :D.... Daarnaast ben ik de uren dat ik niet eet in de ochtend (ik kom om 7:15 me bed uit) t/m 12:30 heel scherp en heb veel energie...

Wat mij betreft is dat ''IF'' dus zeker ook bruikbaar voor een goede bulk. Met name voor het bereiden van maaltijden, de tijdstippen van het eten, en het mentaal en fysiek scherp en alert voelen/zijn tijdens de latere uren van de fast (+/-12 tot 15 uur na je laatste maaltijd).
 
Niet echt. Jouw gedachte-experiment doet niets af aan het feit dat het best mogelijk is dat tijdens de slaap spieren beter herstellen en opgebouwd worden. Natuurlijk heb je nog altijd proteïnen nodig in je bloed om dit te bewerkstelligen.


Maar hoe ga je ze dan innemen ? Burk et al. toont duidelijk aan dat slechts enkele uren toevoegen aan je meal spread, zoals eerdere data omtrent mTOR phopshorylatie ook aantoonde, significant bijdraagt aan de massa die je wint over die periode. Als je je slaap periode verlengt, verleng je je periode vasten, dus lagere mTOR, minder massa accumulatie enz. En zelfs infusie is geen optie, want van enterale voeding is aangetoond dat de MPS stagneert na slechts 2 uur.

De maker van het CRPT artikel zegt trouwens over die Cribb studie:

To demonstrate the presence of the anabolic window, what you want is a study that looks like this. Cribb & Hayes (2006) demonstrated that consuming protein in close temporal proximity to training at midday yields superior gains for body composition and strength than consuming the same amount of protein during the morning and the evening. That seems like pretty conclusive evidence for the importance of the anabolic window, so what’s wrong with it? The leading author, Paul J. Cribb, works for a notorious supplement company, AST Sport Science, that sponsored the study. They’re known for sponsoring/performing suspicious studies that exhibit the benefits of their products. If you look at the result of this study, they're suspiciously unidirectional and the effect sizes are suspiciously large. For example, the average results for the anabolic window group of advanced bodybuilders in a 10 week time period were: a 6.2 lb muscle gain, a 1.1% body fat loss and a 26.8 lb strength gain on the bench press. Mind you, these were not rookies. These bodybuilders on average already benched 279.2 lb (1RM) and were drug-free. Sounds legit…

En de andere 60 studies die al 20 jaar lang over de anabolic window spreken ? Je vergeet het burden of proof principle. Als je afkomt met iets wat ingaat tegen de gevestigde hypothese/theorie, dan is het aan jou om aan te tonen dat het anders is. Dat weten meeste researchers zelf ook. Als ze dan andere data bekomen dan 20 studies en 3 complete reviews die ervoor kwamen, dan zullen ze, zeker als ze hun paper gepubliceerd willen krijgen, zelf al een gedetailleerd verslag geven van mogelijke verklaringen waarom hun data afwijkt van de vele studies ervoor. Natuurlijk weet je dat ook alleen maar als je de genaamde studies ook leest en begrijpt, en niet enkel je conclusies trekt uit een abstract van 350-500 woorden. Dus ik twijfel niet eens aan mogelijke kritiek om een bepaalde studie omdat het slechts een van de velen is. Zoals ik al aantoonde in bovenstaande link is duidelijk dat deze persoon (wie is het trouwens ?) zijn referenties niet leest en niet begrijpt, gezien ik het hele argument weerlegd heb op basis van quotes van de auteurs van die referenties alleen. Ipso facto hij probeert iets te bewijzen met referenties die zijn hypothese grotendeels, zoniet volledig tegenspreken.
 
De maker van het CRPT artikel zegt trouwens over die Cribb studie:

To demonstrate the presence of the anabolic window, what you want is a study that looks like this. Cribb & Hayes (2006) demonstrated that consuming protein in close temporal proximity to training at midday yields superior gains for body composition and strength than consuming the same amount of protein during the morning and the evening. That seems like pretty conclusive evidence for the importance of the anabolic window, so what’s wrong with it? The leading author, Paul J. Cribb, works for a notorious supplement company, AST Sport Science, that sponsored the study. They’re known for sponsoring/performing suspicious studies that exhibit the benefits of their products. If you look at the result of this study, they're suspiciously unidirectional and the effect sizes are suspiciously large. For example, the average results for the anabolic window group of advanced bodybuilders in a 10 week time period were: a 6.2 lb muscle gain, a 1.1% body fat loss and a 26.8 lb strength gain on the bench press. Mind you, these were not rookies. These bodybuilders on average already benched 279.2 lb (1RM) and were drug-free. Sounds legit…
In additie: de studie spreekt niet over spiermassa, maar over VVM. De groepen kregen ook creatine gesupplementeerd, dan is 6.2 lb fat free mass (2.8 kg vvm) niet zo bijzonder spectaculair meer.
 
Back
Naar boven